Mikä on ammattisi, jos et mielellään kerro sitä ns puolitutuille?
Kommentit (661)
Edellinen jatkaa, ehkä vähän hätäisesti kirjoitin. Siis tuon jälkeen aloin uusille tuttavuuksille ympäripyöreästi kertomaan, että olen maatalousalalla (maatalousalan pt. virallisen tutkinnon nimi siis).
Ketjua seuratessa varmaan saan seuraavan ammatin alkaa pimittämään myös?
Sanon, että olen pankissa. En sen enempää.
Tai siis riippuu seurasta. Täsmennän ammattinimikkeeni vasta, jos kysely tarkentuu.
Jos juttelen akateemisesti koulutetun tai kovatuloisen kanssa, kerron kyllä heti mitä teen.
Antaa tulla alapeukkuja, mutta näin olen todennut käytännön kokemuksen kautta parhaaksi.
Kun kerron olevani ammatiltani hortonomi. Ensimmäinen kysymys vastapuolelta on ”mikä ja mitä hortonomi tekee?”, sitten tulee kysymys ”mitä eroa on hortonomilla ja puutarhurilla?”
Näiden kysymyksien jälkeen aletaan sitten kyselemään ammatillisia kysymyksiä, kuten esim. omenapuun leikkausajankohtaa, nurmikon sammaleen poistoa, mitä kasveja voisi istuttaa tähän ja tähän paikkaan? Ja yleensä viimeiseksi kysytään, voitko tulla katsomaan meidän pihaa ja sitten, jos suostuu käymään heillä, niin he odottavat siltä istumalta täydellistä pihasuunnitelmaa ILMAISEKSI. Kun kerron, että voin tulla katsomaan ja antamaan vinkkejä, niin sitten katsotaan pitkin nenän vartta ja vähän jopa tuohdutaan, kun en luvannutkaan valmista suunnitelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Psykiatri. Tarvitseeko edes perustella. Sanon vain lääkäri jos on tarve jotain sanoa.
Kirjoitteleeko muka psykiatriaan erikoistunut lääkäri TÄNNE????
Vierailija kirjoitti:
Tutkija tekniikan alalta. Miehet alkavat mielellään tenttaamaan/epäilemään osaamistani.
Tästä tuli mieleen: Vastaa ensin, ettet viitsi kertoa, koska miehet alkavat heti tentata osaamista. Tai "Kerron jos lupaat olla kyselemättä sen enempää".
Olen stylisti, kaavanpiirtäjä ja ompelija ja vastaan aina suoraan, että "Olen 32e tuntitaksalla toimiva ompelija myös vapaa-ajalla". Eipähän kysele enää ilmaisia palveluksia. Jokaisella tuntemallani uudella tutulla on aina se lempifarkkujen hajonnut vetskari ja se mielellään maksettaisiin kyykkyviinipullolla. En juo viiniä ja vetskarin vaihtoon voi housuista riippuen mennä joskus jopa 4h, jos alkuperäiset tikit ovat tiukassa ja ompelutapa monimutkainen. En korjaa edes omien housujen vetskareita. Mittatilaustöissä 1 päivä voi mennä pelkästään kaavanpiirtämiseen esim. hääpuvuissa. "Mut mun pukuhan on yksinkertainen, eikä paljoa ommeltavaa". Juu ei olekkaan, mutta sitä kauemmin voi kaavanpiirto kestää, mitä vähemmän istuvuutta sisältäviä saumoja. Esim. Herttuatar Meghanin hääpuvun kaavoja piirrettiin peräti 3 päivää, vaikka siinä olikin vain 6 saumaa. Raksamiehet ymmärtävät logiikan. Mitä simppelimpi tyyli sitä enemmän teettää töitä työnjälki. Yksikin virhe näkyy heti.
Niin tuttua. Saan kokea samaa puutarhurina ja tosiaan puolitutut ruokakaupan hyllyjen välissä alkaa kyselemään juurikin tuontapaisia kysymyksiä, kun mainitsit.
Nyt opiskelen hortonomiksi ja kun kerron asiasta sitä kysyvälle henkilölle, niin heti ensimmäiseksi kuulee lauseen ”No sähän voit sitten tulla suunnittelemaan harjoitustyönä meidän pihan.” Harjoitustyönä tarkoittaa siis heidän mielestään ilmaiseksi. Tässä kohtaa mielestä olisi viisasta kysyä, paljonko suunnitelma maksaisi, jos tekisin sen heille. Vaikka sen ilmaiseksi harjoitustyönä tekisinkin, niin itsestä tuntuisi siltä, että työtäni arvostettaisiin ja siitä oltaisiin aidosti kiinnostuneita.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen puutarhatalouden tutkintoa, suuntautuen viheralalle eli puistotyöntekijäksi. Yleisimmät kommentit ovat
- Ethän sä pysty kun sä oot noin laiha ja sull on kipee selkä, miten sä jaksat niitä multasäkkejä kanniskella, eiks joku siisti toimistotyö mis voi istua koko päivän ois parempi?
- Mikähän puska meidän takapihalla kasvaa, siinon sellaset jännät vihreet lehet ja valkosii kukkia?
- Sähän voit sit tulla leikkaan meidän omenapuut ja marjapensaat / sitomaan hääkimpun / suunnittelemaan pihaistutukset / haravoimaan / ajamaan nurmikon, ilmaiseksi tietenkin.
- Ai vitsi miten ihanaa ku vois sit kasvattaa kaikki salaatit ja tomaatit ite.
Vierailija kirjoitti:
Niin tuttua. Tuota samaa saa kokea vielä valmiina puutarhurinakin ja tosiaan puolitutut ruokakaupan hyllyjen välissä alkaa kyselemään juurikin tuontapaisia kysymyksiä, kun mainitsit. Usein huomaa sen, että ihmiset ei käsitä sitä, että kun esim. pihoja rakennetaan ammatikseen, niin siellä ei välttämättä pelata niiden multapussien kanssa vaan multa tuodaan kuorma-autolla ja kipataan kasaksi, josta sitä kuljetetaan eteenpäin joko lihas- tai hevosvoimalla.
Nyt opiskelen hortonomiksi ja kun kerron asiasta sitä kysyvälle henkilölle, niin heti ensimmäiseksi kuulee lauseen ”No sähän voit sitten tulla suunnittelemaan harjoitustyönä meidän pihan.” Harjoitustyönä tarkoittaa siis heidän mielestään ilmaiseksi. Siinä kohtaa, kun ihmiset haluavat palveluita ilmaiseksi, niin mielestä olisi viisasta kysyä, paljonko työ/suunnitelma maksaisi, jos tekisin sen heille. Vaikka sen ilmaiseksi harjoitustyönä tekisinkin, niin itsestä tuntuisi siltä, että työtäni arvostettaisiin ja siitä oltaisiin aidosti kiinnostuneita.
Tsemppiä opiskeluihin ja tervetuloa alalle. :)
Vierailija kirjoitti:
Olen ammattiliitossa asiantuntijana. Ensin kuulijat heittävät "ai teidän takia suomessa onkin niin korkea työttömyys" "liittoja ei tarvita mihinkään" ja seuraavalla kerralla kun nähdään alkaa kysely omista työsuhdeasioista (koska kysyjä ei tietenkään itse kuulu mihinkään liittoon). Niinpä niin.
Samassa työssä minäkin ja allekirjoitan täysin. Apu kyllä kelpaa, mutta liiton jäsenyys ei tule kuuloonkaan, koska "liittoja ei tarvita mihinkään".
Perintäkäsittelijä
Sehän onkin meidän vika, kun ihmiset eivät maksa laskujaan.
Ajoin bussia, ennenkuin pääsin yliopistoon. En kehdannut kertoa tätä ammattia kenellekään. Häpesin sitä niin paljon. Työkaverit oli lähinnä elämässä epäonnistuneita hylkiötä. Nyt kehtaan suunnittelupäällikkönä kertoa ammattini.
M34
Juristi. Itseäni ei haittaa ihmisten ammattiini liittyvät kyselyt, jos kyselevät mielenkiinnosta. Kyllä itsekin olen kiinnostunut ihmisistä ja saatan kysyä lisää yksityiskohtia heidän työstään ihan smalltalkina tai terveestä uteliaisuudesta. Ei tarvitse olla silti tungetteleva. Miksei saisi kysyä?
Se mikä ärsyttää on joidenkin suhtautumisen muutos sen jälkeen, kun on kuullut toisen ammatin. Tietyissä ammateissa tulisi ilmeisesti olla stereotypisesti tietynlaisia. Omalla kohdallani olen kokenut mm. sen, että yhtäkkiä aletaan suhtautua jotenkin asiallisemmin, ihan kun ammatti kertoisi jotain vaikkapa huumorintajusta tai musiikkimausta. Mitä outoa siinä on, että vaikka juristi pitää hevimusiikista?
Tai toisin päin: arvostetaan tai nostetaan ihminen jalustalle ammattien perusteella, ihan kun se ihminen muuttuisi yhtäkkiä jotenkin hienommaksi/fiksummaksi/arvottomammaksi tms. Joillekin toisten ammatit ovat todella tärkeitä, aivan kuin ihmisen arvo riippuisi siitä. Mielestäni kertoo omasta heikosta itsetunnosta. Ex-puolisoni vanhemmat hyvä esimerkki tästä: aina muistettiin jokaisessa sivulauseessa mainita mikä on kenenkin ammatti, vaikkei liitt mitenkään varsinaiseen asiaan. ”Se Liisakin on lääkäri.” Ja mitäs sitten, onko Liisa nyt sitten hienompi ihminen kun naapurin Reino joka on vaikkapa taksikuski?
Kyllä minä ihan mielelläni toisaalta taas annan neuvoja mm. lähisukuilaisille/ystäville, jos osaan. Ei ole kukaan tähän saakka vaatinut mitään sen kummempaa vrt. mikä vaatisi perehtymistä. Ehkäpä jokainen ymmärtää, ettei toisen työtä ”käytetä hyväksi”. En minäkään esim. lekurikavereiltani ole reseptejä pyytämässä, joskus saatan kysäistä johonkin neuvoa.
Mulle on aivan sama mitä ihminen tekee työkseen, henkilö edustakoon itse itseään persoonallaan.
Sairaanhoitaja
En jaksa kuunnella ihmisten vaivoja ja sairaushistoriaa vapaa-ajalla.
Virrasta jokern kirjoitti:
Lähihoitaja. Ei todellakaan toimi ainakaan treffipalstalla.
Oletko mies? Jos kyllä, niin ymmärrän. Naisena kyllä kaikki hoitsut toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pappi. Tunnelma jotenkin lässähtää tämän kerrottuani. Plus kiroilua pyydetään heti anteeksi.
Tunnen monta fiksua pappia, mutta kieltämättä tunnelma voisi lässähtää, jos kuka tahansa kertoisi, että on uskovainen. Ei se ole minulle suoranainen ongelma, mutta olemme tällöin ehkä vähän turhankin erilaisia.
Ei pappi välttämättä ole uskovainen! Tunnen erään jo eläkkeellä olevan rovastin, jolta isäni kysyi, voiko lähteä opiskelemaan papiksi, vaikka ei ole uskonnollinen. Viisas rovasti sanoi: -Ei meissä papeissakaan kaikki usko. Mitä enemmän lukee teologiaa, sitä kyynisemmäksi tulee. Mutta siinä ammatissa miettii paljon kuolemaaa.
Työkyvyttömyyseläkeläinen neurologisen sairauden vuoksi. Ei näy mutta tuntuu. Minunhan siis täytyy olla juoppo lusmu ja narkkari, kun tässä iässä eläkkeellä olen, ja ajoittain vielä kompuroin.
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja en haluaisi kertoa asiaa koska mielestäni se ei kuulu kenellekkään ja on itsellenikin aika arka ja outo asia. Moni luulee että olen erittäin pitkäaikaistyötön.
Maanviljelijä
Sitä vihan ja kateuden määrää! Pilaat vesistöt ja tuhoat maapallon. Tuilla elät. Laiskottelet ja teet pari tuntia töitä, talvet makaat. Annatko perunoita, mansikoita, marjoja, puita, kinkun jne. ilmaiseksi? Sullahan niitä on. Jyväjemmari, tyhmä jo syntyessään. Peräkammarin poika, ootko naista nähnykkään?
Opiskelin eläintenhoitajaksi ja saman tien kun valmistuin, oli eräs vähän etäisempi sukulaiseni kyselemässä, mikä hänen koiraansa vaivaa ja "oireita" luetteli. Olisi pitänyt myös käydä kyseistä hurttaa katsoamassa ja joskus tuli pyyntöjä, että käytänkö koiran lenkillä kun mulla on siihen ihan tutkinto!
Vaikka koulussa sairauksista yms opiskeltiin, niin en ole eläinlääkäri joka olisi ensinnäkään asialle pystynyt välttämättä tekemään mitää, varsinkaan ilmaiseksi. Toisekseen jos olet päättänyt hankkia koiran, niin ihan itse saat sen ulkoiluuttakin pääsääntöisesti, tätäkään kun ei ilmaiseksi välttämättä tehdä.
Olen nyt vaihtamassa alaa hoitopuolelle, ja tältä samaiselta sukulaiselta on tullut ammattiin liittyen vaikka mitä kyselyitä kun hän sattui toiselta henkilöltä kuulemaan asiasta. Kyselyitä, joihin en osaa vastata, koska koulu ei ole vielä edes alkanut! Valmistumista odotellessa...