Käsi sydämelle, kuinka rehellinen olet näissä tapauksissa
Työnantaja on maksanut liikaa palkkaa, sinä huomaat virheen ja jos et huomauta asiasta työnantaja ei huomaa virhettä. Ilmoitatko?
Olet hakemassa etuutta ja olet vastannut hakemuksen kaikkiin kohtiin rehellisesti, silti viranomainen. esim. Kela tekee selkeän virhepäätöksen jolla saat perusteetonta rahaa, ilmoitatko?
Lenkillä ollessasi löydät lompakon täynnä rahaa, vietkö poliisiasemalle?
Anonyyminä voit vastata täysin rehellisesti ja perustele vastaus.
Kommentit (315)
Ykkönen ja kakkonen otan itse yhteyttä ja ilmoitan. Koska niistä jää kiinni anyway ja joutuu maksamaan takaisin, vaikkei oma moka ollutkaan.
Lompakon nostaisin jonnekin näkyvämmälle paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Köyhä. kirjoitti:
Olen saanut palkkaa enemmän mitä piti enkä siitä ilmoittanut mitään. Olen myös löytänyt rahaa ja pidin rahat itsellä. Joskus vuosia sitten löysin kadulta kirjekuoren jossa oli 2000 euroa. Pidin rahat koska olin työtön. Sossusta sain kerran 900 euroa ennalta ehkäisevää toimeentulotukea vaikka anosin 250 euroa. Pidin rahat enkä siitä ilmoittanut ja sitten ne jostain syystä luuli että asun veljeni luona joten sain 870 euroa vuokraan. Pidin tietty rahat.
Köyhänkään ei tarvitsisi olla varas! Tuo 2000 euroa saattoi olla vaikka jonkun kahden kuukauden eläke, nuoren yo-lahjarahat tai vaikka kesätyöpalkka. Tai jonkun toisen köyhän hartaudella säästämä summa johonkin tärkeään hankintaan.
Vain suuri typerys pitää tuommoisia määriä käteistä mukanaan. Pankkikortit ja lahjakortit on keksitty.
Jos sitten vielä onnistuu hukkaamaan ne käteisensä, niin oppirahoja, oppirahoja...
ohis
Vein lompakon poliisiasemalle .Paljon seteleitä yli 600 euroa sain kuulla ,kortteja ym. Omistaja toi minulle kukkia, suklaata ym kivaa. Ihan OK!
Työnantaja on maksanut liikaa palkkaa, sinä huomaat virheen ja jos et huomauta asiasta työnantaja ei huomaa virhettä. Ilmoitatko?
- Ilmoitan, näin olen itse asiassa toiminutkin. Sain pitää summasta puolet ja palautin puolet, kiitoksena rehellisyydestäni
Olet hakemassa etuutta ja olet vastannut hakemuksen kaikkiin kohtiin rehellisesti, silti viranomainen. esim. Kela tekee selkeän virhepäätöksen jolla saat perusteetonta rahaa, ilmoitatko?
- En
Lenkillä ollessasi löydät lompakon täynnä rahaa, vietkö poliisiasemalle?
- Yrittäisin mahdollisten henkkareiden perusteella ottaa itse yhteyttä ensin, olen laiskapaska. Jos ei onnistu, veisin
Ilmoittaisin, ilmoittaisin ja veisin lompakon poliisille, jos en muuten helposti löytäisi omistajaa. Olen kerran palauttanut lompakon omistajalleen. Kiepaisin autolla hänen kauttaan, kun olin ajamassa Espoosta Hesaan. Jouduin tekemään pienen selvitystyön, että löysin omistajan. No, palkkio oli kuitenkin aika ruhtinaallinen. Hän antoi kaikki rahat sieltä ja sanoi, että se oli pieni korvaus. Ajokortit ja monet muut kortit. Sanoisin, että on epärehellistä porukkaa…
Kelaa ei uskalla kusettaa, koska perivät takaisin sentilleen kaikki saatavansa kun ennenpitkää saavat selville.
Lompakon palauttaisin ennemmin suoraan omistajalle jos mahdollista. Ellei niin veisin poliisiasemalle.
Palkan osalta riippuu pitkälti tilanteesta ja työnantajasta. Tonni ylimääräistä tilille, kettumainen työnantaja ja epävarma tulevaisuus firmassa? Pitäisin.
Satanen liikaa iltalisää tilille ja hyvä työnantaja, palauttaisin rahat ja saan vastineeksi hyvää karmaa työpaikalla.
Kaikissa kolmessa tapauksessa on kyseessä melko pienet summat (kyllä: myös palkkatulo alkaa tietyssä elämänvaiheessa olla pelkkää "taskurahaa" kun on jo maksettu velat pois ja on sijoituksia). Ja toisaalta jos summat olisivat isoja niin rikoskin kasvaisi samalla isoksi. Kelaltahan ei lähtökohtaisesti edes haeta mitään tukia mutta jos haettaisiin niin Kela ja verottaja ovat sellaisia joita ei kannata yrittää huijata ja kolmoskohta nyt on päivänselvä: löydetystä lompakosta tuskin löytyy muutamaa kymppiä/satasta enempää rahaa, ei siis niin suurta määrää että sen takia kannattaisi olla epärehellinen.
Lompakon hukanneella saattaa kuitenkin olla kuitenkin täysin erilainen elämäntilanne, jossa esim. 50 euroa on valtava menetys. Siten vien poliisiasemalle ja ilmoittelisin myös somessa jotta lompakko päätyisi takaisin omistajalleen. Kun on itse lähtenyt nuorena köyhyyden keskeltä ja tietää mitä se on, niin sitä osaa asettua lompakon hukanneen asemaan paljon paremmin ja osaa samaistua siihen että joskus kymppikin oli tosi iso raha.
Kaikissa tapauksissa kyllä ilmoittaisin.
Palkanlaskijan virhe voi tulla ilmi parin kuukauden viiveellä. Siinäpä sitten ollaan ja ihmetellään. Olin palkattomalla opintovapaalla 2009 ja minulle maksettiin virheellisesti palkka. Ilmoitin ja se sovittiin niin, että seuraavaa palkkaa joka tulisi maksuun, ei makseta.
Muutama vuosi sitten löysin tuulisella kelillä kadulta pyörimästä 50e setelin. Arvatenkin juuri automaatista nostettu tai tuuli temmannut seteliin ja pyöritti sitä ympäriinsä. En löytänyt parin sadan metriltä ketään, joka olisi ollut eksyneen näköinen tai näyttänyt etsivän jotain. Pidin itselläni. Sitä suuremman summan kanssa olisin jo mennyt poliisille. Mielessä kävi, että siinä saattoi olla jonkun vähävaraisen rahoja, jolla on sille suuri tarve. Ei voi kuitenkaan mitään, kun setelissä ei nimeä ole.
Kelaa ei kannata kushettaa, siitä jää helposti kiinni jossain vaiheessa. Ja vaikka ei suoranaiseksi vedätykseksi katsottaisikaan, niin takautuvalta ajalta tehty tarkistus tukeen voi poikia suuren liikamaksun.
1. En.
2. Kyllä. Huomaavat kuitenkin jossain vaiheessa ja perivät moninkertaisena takaisin.
3. Vien. Multa on kerran tuossa tilanteessa varastettu rahat ja on kyllä k*sipäisimpiä källejä, mitä voi toiselle tehdä.
En ilmoittais työnantajalle, hänen ongelma.
Kelalle ilmoittaisin, takaisinperintä on pers*estä.
Lompakosta ottaisin rahat. Vaikka haluaisi olla niin rehellinen ihminen, en ole.
Otan rahat ja laitan lompakon näkyvälle paikalle.
Olen löytänyt lompakoita kaupan pihasta mihin kamerat näkyy ja ne vien kauppaan toki, en poliisiasemalle (sen verran kaukana että vien mieluummin kaupan infoon yms.)
Olen 3 kertaa elämässäni löytänyt lompakon joissa aika paljonkin rahaa ja aina olen vienyt poliisille rahoineen päivineen. Perustelu on se, että pyrin kohtelemaan muita kuin haluaisin itseäni kohdeltavan. Uskon myös tietyllä tapaa...asioihin, siis jonkinlaiseen karmaan tai pahoihin henkiin tms, joten en uskalla tehdä pahaa muille koska pelkäisin sitten koko ajan koska joudun maksamaan siitä. Olen saanut olla aika turvassa pahoilta asioilta ja uskon sen johtuvan siitä, että olen aina toiminut oikein.
1. Ilmoitan
2. Ilmoitan
3. Vien
Minut on kasvatettu noudattamaan hyviä tapoja
1. Ilmoittaisin
2 ilmoittaisin
3 veisin poliisille tms paikkaan koskematta ja olen vienytkin. Olen itsekin saanut parikertaa lompakon sisällyksineen takaisin, en voisi varastaa toiselta.
Kyllä
Kyllä, Kela kuotenk8n huomaa sen jossakin tarkistuksessa ja joudun maksamaan sen kuitenkin
Kyllä, olen tehnytkin näin, irtonaista rahaa en palauttaisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllätti että niille joilla on rahaa eli työnantaja ja Kela ilmoitetaan mutta yksityishenkilön rahat voidaan viedä.
Kyse ei ole rehellisyydestä vaan kiinnijäämisen pelosta. Jos 100 % tietää ettei jää kiinni, tuskin kukaan ilmoittaisi. Kävi miekessä että lompakon ottaminen voi tallentua valvontajameraan.
"Tuskin kukaan ilmoittaisi."
Itse ilmoittaisin todellakin sekä työnantajalle että Kelalle, vaikkei olisi riskiä kiinnijäämisestä. Mulle tärkeää on toimia moraalisesti oikein ja ottaa vaan raha, joka minulle kuuluu. Lompakon veisin poliisiasemalle rahoineen. Surullisen moni toimisi moraalisesti oikein vain, jos olisi pelko kiinnijäämisestä.
Aina kannattaa olla rehellinen, on hyvä olo itsellä eikä joudu häpeään, jos asia tulisikin ilmi.
Palkasta en ilmoita.
Kelalle ilmoitan jos olen riippuvainen tuista, ja joutuisin pulaan jos alettaisiin periä takaisin.
Lompakon veisin poliisille.
Kerran köyhänä opiskelijana sain vahingossa pankilta vähän ylimääräistä rahaa, en ilmoittanut.
Kerran löysin marketin pankkiautomaatilta 80e ja kiikutin infotiskille. Varmaan kyllä pistivät omaan taskuun.
Vierailija kirjoitti:
En ilmoittais työnantajalle, hänen ongelma.
Kelalle ilmoittaisin, takaisinperintä on pers*estä.
Lompakosta ottaisin rahat. Vaikka haluaisi olla niin rehellinen ihminen, en ole.
Otan rahat ja laitan lompakon näkyvälle paikalle.
Olen löytänyt lompakoita kaupan pihasta mihin kamerat näkyy ja ne vien kauppaan toki, en poliisiasemalle (sen verran kaukana että vien mieluummin kaupan infoon yms.)
Sama. Ihmiset voi esittää olevansa hyviä mutta jos ei ole kiinnijäämisen pelkoa, kyllä ne rahat sieltä lompakosta mukaan lähtee..
Mulla ei nykyään tule edes seurattua palkkaa juurikaan, koska ei enää saa palkkakuittia paperina käteen. Siinä on se huono puoli, että ei tule huomattua virheitä, ennen ne tarkasti heti kun kuitti tuotiin käteen. Joten mitään pieniä virheitä en enää edes välttämättä huomaa, on ne suuntaan tai toiseen. Kerran minulta jäi koko lomapalkka saamatta, sen tietenkin huomasin.
Ilmeisesti työnantajat aika tarkkaan seuraa näitä virheitä, koska mulle on joskus aikoinaan (kauan sitten) tultu ihan sanomaan, jos on jälkeenpäin huomattu mulle maksettua liikaa tai liian vähän jotakin.
En tiedä onko se vähän työnantajakohtaistakin, mutta ainakin isommissa firmoissa pienetkin palkanlaskennalliset virheet kyllä huomataan jossain vaiheessa.
Muistan ikuisesti kuinka yhdessä ensimmäisistä työpaikoistani palkanlaskija tuli aivan naama punaisena pahoittelemaan minulle, että hän on koko ajan laskenut palkkani väärin ja minulta oli jäänyt pois joku korotus, en enää muista mikä se oli koska siitä on jo yli 20 vuotta aikaa. Olisko ollut yleiskorotus? Itse en sitä ollut huomannut edes, mutta jotenkin se tieto oli hänellekin tullut vaikken minä siitä ollut mitään sanonut.
Köyhänkään ei tarvitsisi olla varas! Tuo 2000 euroa saattoi olla vaikka jonkun kahden kuukauden eläke, nuoren yo-lahjarahat tai vaikka kesätyöpalkka. Tai jonkun toisen köyhän hartaudella säästämä summa johonkin tärkeään hankintaan.