Käsi sydämelle, kuinka rehellinen olet näissä tapauksissa
Työnantaja on maksanut liikaa palkkaa, sinä huomaat virheen ja jos et huomauta asiasta työnantaja ei huomaa virhettä. Ilmoitatko?
Olet hakemassa etuutta ja olet vastannut hakemuksen kaikkiin kohtiin rehellisesti, silti viranomainen. esim. Kela tekee selkeän virhepäätöksen jolla saat perusteetonta rahaa, ilmoitatko?
Lenkillä ollessasi löydät lompakon täynnä rahaa, vietkö poliisiasemalle?
Anonyyminä voit vastata täysin rehellisesti ja perustele vastaus.
Kommentit (315)
Mulle on maksettu liikaa palkkaa, josta ilmoitin ja sain pitää rahat.
Kelasta jos tulisi jotain niin tottakai selvittäisiin asian.
Ja lompakon tietty veisin poliisille. Siitä voisi myös pyytää löytöpalkkiota.
Hukkasin lapsena lompakkoni jossa ei kovasti rahaa ollut. Joku vei sen poliisiasemalle ja sain sen takaisin. Minimi löytöpalkkio oli siitä 10mk, jonka maksoin että sain lompakon.
Joskus olen löytänyt vähän rahaa (10e) maasta ja pidin sen, koska olisi ollut hankala löytää sille todellinen omistaja.
Tere Sammanlahti on hyvin paha ihminen joka yrittää vain lietsoa vihaa ja pelkoa.
Välttäkää tämän ihmisen seuraa. Tulette kaikella todennäköisyydellä erittäin pahasti manipuloiduksi, jos kuuntelette häntä liian sinisilmäisesti.
Kaikissa tapauksissa pitäisin rahat, jos kiinnijäämisen riski kerran olisi pyöreä nolla.
Vierailija kirjoitti:
1) Riippuu summasta, jos olisi huomattava kuten esim. 150 € ylöspäin niin ilmoittaisin, muuten olisi helppo esittää ettei ole huomannut niin tarkasti katsoa palkkakuittia ja sivusta seuraten tiedän erään henkilön, jolle maksettiin todella suuri summa, mutta tätä ei peritty takaisin, ihmettelin kyllä
2) Etuutta olen saanut liikaa ja kun kysyin Kelasta neuvoa mihin maksaa takaisin, niin sain yllättävän vastauksen "Kela ei voi periä takaisin, jos et hyväksy takaisinmaksua, sillä liikamaksu johtuu Kelan virheestä", ihmettelin että työntekijä siellä antoi tällaisen ohjeistuksen, mutta näin se pääsääntöisesti menee ja tuosta on joku jo edellä tainnut saman kirjoittaa.
3) Lompakon palauttaisin ehdottomasti, enkä edes minnekään löytötavaratoimistoon, jos on mahdollisuus selvittää henkilön osoite ja asuu lähellä niin veisin hänelle, aina edes lompakon menetys ei ole harmillista sen mahdollisen rahan vuoksi mitä siellä on vaan jo niiden hukkuneiden korttien, joiden uusiminen maksaa paljon.
2) Etuutta olen saanut liikaa ja kun kysyin Kelasta neuvoa mihin maksaa takaisin, niin sain yllättävän vastauksen "Kela ei voi periä takaisin, jos et hyväksy takaisinmaksua, sillä liikamaksu johtuu Kelan virheestä", ihmettelin että työntekijä siellä antoi tällaisen ohjeistuksen, mutta näin se pääsääntöisesti menee ja tuosta on joku jo edellä tainnut saman kirjoittaa. XDDDDDDDDDDDD
Suomen lakia opiskelemalla tajuaisit tuonkin. Tilille tullut raha on tilin omistajan omaisuutta, oli raha virheellisesti tai aiheellisesti maksettu. Mitään velvollisuutta ei ole palauttaa mitään minnekään eikä tehdä ilmoituksia.
En huijaisi yhdessäkään tapauksessa, koska saan lapseni ruokittua ilmankin. Olen rehellinen koska voin ja koska se lämmittää mieltä. En ole mikään oligarkki mutta en missään ahdingossakaan. Nuorena jätin maksamatta tv-luvan, mutta kun pääsin tuloille niin aloin maksamaan senkin.
Vastaus jokaiseen kohtaa: Kyllä.
Tähän yhteyteen terveiset työpaikan korkealta pomolta joka on kotoisin suurkaupungista ja syntyisin kehitysmaasta. Hän onnistui jotenkin jättäämään lompakkonsa ja tiesi vielä mihin. Seuraavana aamun hakemaan, myyjä muisti ja kertoi laittaneensa poliisin löytötavaraan.
Kahden päivän päästä löytyi löytötavarasta, kaikki kortit ja jopa setelit oli tallella. Kiitos, sinä rehellinen, tämä ihminen oli todella huojentunut ja kertoo nyt kaikille miten rehellisiä suomalaiset ovat. Eikä suinkaan haittaa että myös Suomen tytäryhtiöllä on aina erityinen paikka hänen sydämessään.
1) En usko että huomaisin itsekään ja eiköhän ne sen korjaisi, en siis varmaan ilmoittaisi
2) takaisinperintä koittaa joka tapauksessa, en ilmoittaisi, mutta varautuisin takaisinperintään
3) kyllä veisin.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja on maksanut liikaa palkkaa, sinä huomaat virheen ja jos et huomauta asiasta työnantaja ei huomaa virhettä. Ilmoitatko?
Tuskin. Raha, joka tulee tililleni on minun rahaani eikä minulla ole velvollisuutta palauttaa sitä tai tehdä mitään muutakaan.
Olet hakemassa etuutta ja olet vastannut hakemuksen kaikkiin kohtiin rehellisesti, silti viranomainen. esim. Kela tekee selkeän virhepäätöksen jolla saat perusteetonta rahaa, ilmoitatko?
Tuskin vaivaudun. Enhän minä välttämättä edes tajua saaneeni liikaa.
Uskon, että veisin. Minua ei ole kasvatettu ajattelemaan, että jonkun muun on myös minun.
Outo ajatus. Vuosia palkanlaskennassa työskennelleenä voin kertoa, että ainakaan minun työpaikoissani ei koskaan ole jäänyt huomaamatta, jos on maksettu liikaa. Valtiotyönantajalla on 5 vuotta aikaa periä takaisin ja ollaan kyllä noudatettu tuota. Aika tympeää olisi joutua makselemaan takaisin jotain monen vuoden takaista virhemaksua.
Vierailija kirjoitti:
1) En usko että huomaisin itsekään ja eiköhän ne sen korjaisi, en siis varmaan ilmoittaisi
2) takaisinperintä koittaa joka tapauksessa, en ilmoittaisi, mutta varautuisin takaisinperintään
3) kyllä veisin.
Kas, aiempia viestejä lukemalla selvisi, että kohdissa 1 ja 2 ei rahoja voitaisikaan periäkään takaisin tai vähentää seuraavista palkoista? Siinä tapauksessa sanoisin, että työnantajalle ilmoittaisin, Kelalle summasta riippuen. Muutamaa euroa en, isomman summan kyllä.
Mulle on käynyt noista kolmesta vaihtoehdosta eka ja kolmas. Työnajantaja oli kerran maksanut lomarahat kahteen kertaan ja kun kerroin hänelle asiasta, virhe korjattiin seuraavassa palkassa. Rehellisyydestä esimies palkitsi minut viinipullolla.
Olen löytänyt kaupan edustalta lompakon ja vein sen ko. kaupan kassalle. En tutkinut sen sisältöä tarkemmin, mutta kyllä siellä seteleitä oli.
KELAn huijaamisen uskon käyvän myöhemmin kalliiksi, jos virhe huomataan vaikkapa seuraavalla kerralla tukia laskettaessa.
Olen saanut palkkaa enemmän mitä piti enkä siitä ilmoittanut mitään. Olen myös löytänyt rahaa ja pidin rahat itsellä. Joskus vuosia sitten löysin kadulta kirjekuoren jossa oli 2000 euroa. Pidin rahat koska olin työtön. Sossusta sain kerran 900 euroa ennalta ehkäisevää toimeentulotukea vaikka anosin 250 euroa. Pidin rahat enkä siitä ilmoittanut ja sitten ne jostain syystä luuli että asun veljeni luona joten sain 870 euroa vuokraan. Pidin tietty rahat.
Rehellisyys maan perii, paitsi naapurimaassa.
Vieläkö moni pelkää Venäjän hyökkäämistä Suomeen? Ei se hyökkää. Media vaan haluaa oelotella teitä uskomaan, että tämä olisi validi vaihtoehto.
Ei Venäjää kiinnosta vit1uakaan joku Suomi millään tasolla.
Työnantajalle ilmoittaisin, koska kyseessä on työpaikka. Vai voisinkohan ajatella sen olevan bonusta hyvästä työstä :)
Kelalle en ilmoittaisi siitä syystä, etten tietäisi summassa olevan ylimääräistä vaan olisin iloinen siitä, että kerrankin ovat maksaneet koko tuen ja korjanneet samalla jotain aiemmin hakemaani ja maksaneet sen vuoksi muutaman euron lisää. Sieltä on useammin maksettu lakiin perustuvaa minimitukea vähemmän. Kelan maksulliseen puhelimeen kuluu jopa 5% kuukauden tuloista ja joskus puheaika on loppunut jonottaessa. Kela maksaa muutenkin mitä sattuu riippuen hakemuksen käsittelijästä, vaikka ei niin saisi olla, joten en edes huomaisi asiaa. Tässäkin kuussa soitin ja kysyin tuesta ja vastaukseksi sain, että hyvä kun soitin, koska ei tuen olisi kuulunutkaan olla niin pieni. On odotettava tarkistusta. Onnekkaasti jonain päivänä maksetaan loput. Haluaisin ehdottomasti palkkaa töistä. Toimeentulotuki on 500e/kk nyt. En saa asumistukea tai yhtään mitään muita täydentäviä tukia.
Lompakkoja ja puhelimia olen löytänyt ja palauttanut monia. Joskus olen etsinyt lompakon korttien perusteella henkilön ja palauttanut lompakon pikaisesti suoraan, ettei sen kadottaja turhaan ehdi sulkemaan kaikkia korttejaan.
Puhelimiin olen vastannut ja niiden omistaja on soittanut ja olen kertonut missä olen löytämäni puhelimen kanssa.
Kelalle kannattaa ilmoittaa siksi, että voit saada syytteen petoksesta, jos et ole ilmoittanut. Puolustukseksi ei riitä, että ei huomannut asiaa.
Eihän sen kuuluisin olla niin. Kela on monesti maksujaan tarkistettuaan syyttänyt oikeusteitse asiakkaitaan petoksesta.
Palkkaa en huomaisi ellei olisi tuhansia euroja, kelaa tuskin ilmoitin, koska en jaksa perehtyä onko oikein vai ei, lompakon pitäisi itselläni, tai siis rahat. Lompakon palauttaisin, rahoista ”en tietäisi mitään”.
Köyhä. kirjoitti:
Olen saanut palkkaa enemmän mitä piti enkä siitä ilmoittanut mitään. Olen myös löytänyt rahaa ja pidin rahat itsellä. Joskus vuosia sitten löysin kadulta kirjekuoren jossa oli 2000 euroa. Pidin rahat koska olin työtön. Sossusta sain kerran 900 euroa ennalta ehkäisevää toimeentulotukea vaikka anosin 250 euroa. Pidin rahat enkä siitä ilmoittanut ja sitten ne jostain syystä luuli että asun veljeni luona joten sain 870 euroa vuokraan. Pidin tietty rahat.
Köyhä myös, 500e/kk, ei mitään muita tuloja tai tukia.
Palautan lompakot ja puhelimet, koska niitä kaipaa ja tarvitsee joku.
Olen itsekin joskus saanut kadottamani puhelimen takaisin ja olen siitä kiitollinen. Rahattomana en olisi voinut ostaa uutta moneen viikkoon.
Jos et jaksa ajatella muita, ajattele edes itseäsi silloin, kun olet kadottanut jotain todella tärkeää.
Kiitos kaikille, jotka etsivät omistajan ja palauttavat löytämänsä!!!
Ensimmäisen ja toisen tapauksen kohdalla en välttämättä edes tajuaisi saaneeni liikaa. Lompakon veisin anonyymisti poliisilaitokselle setelit putsattuna.
Tuskin. Raha, joka tulee tililleni on minun rahaani eikä minulla ole velvollisuutta palauttaa sitä tai tehdä mitään muutakaan.
Tuskin vaivaudun. Enhän minä välttämättä edes tajua saaneeni liikaa.
Uskon, että veisin. Minua ei ole kasvatettu ajattelemaan, että jonkun muun on myös minun.