Käsi sydämelle, kuinka rehellinen olet näissä tapauksissa
Työnantaja on maksanut liikaa palkkaa, sinä huomaat virheen ja jos et huomauta asiasta työnantaja ei huomaa virhettä. Ilmoitatko?
Olet hakemassa etuutta ja olet vastannut hakemuksen kaikkiin kohtiin rehellisesti, silti viranomainen. esim. Kela tekee selkeän virhepäätöksen jolla saat perusteetonta rahaa, ilmoitatko?
Lenkillä ollessasi löydät lompakon täynnä rahaa, vietkö poliisiasemalle?
Anonyyminä voit vastata täysin rehellisesti ja perustele vastaus.
Kommentit (315)
En ilmoita, en vie poliisiasemalle. Olen köyhä.
Ilmoitan vain kaikille kärsiväni peräsuolen laskeumasta, ja saan kaiken anteeksi.
Työnantajalle ilmoittaisin, samoin Kelalle. Noista voi jälkikäteen joutua isoihinkin ongelmiin, ainakin jos Kelalle ei ilmoita. Lompakkoa en veisi poliisiasemalle, olen köyhä, enkä siinä vaiheessa voisi ajatella toisen ahdinkoa, kun kerrankin ei kaupassa tarvitsisi laskea tarkkaan jokaikistä senttiä. Voisin kyllä harkita pelkän lompakon ja korttien viemistä asemalle, mutten tiedä uskaltaisinko, vai syyttäisivätkö minua rahojen katoamisesta.
Ilmoitan, tapauksessa työnantaja jää "velkaa". (ja olen näin tehnytkin, kun tuli lomarahat kahteen kertaan.)
Ilmoitan, takaisinperintä myöhemmin on hanurista.
Vien poliisille, voi olla jonkun köyhän ainoat rahat.
Mikä ei ole minun, ei ole minun.
Työnantajalle ja Kelalle ilmoittaisin koska voin jäädä kiinni ja vaikka en jäisikään niin kuumottelisin asiasta sen verran paljon että pilaisi elämää. Lompakosta nappaisin käteisen rahan itselleni ja veisin muuten koskemattomana poliisille (koska korttien kuolettaminen, uusien henkkareiden hankkiminen jne. säätö on kohtalaisen v*ttumaista).
Ekasta en ilmoittaisi, jos en kerran jäisi kiinni. Tokastakaan en jos tietäisin etten jäisi kiinni, mutta jos sitä ei tietäisi niin ilmoittaisin koska en haluaisi myöhemmin takaisinmaksuja. Kolmannessa ottaisin rahat (tai osan rahoista jos niitä olisi paljon) ja palauttaisin lompakon poliisiasemalle (varsinkin jos siinä olisi kortteja tms. henkilökohtaista sisältöä). Siksi että olen köyhä.
Ilmoittaisin molemmista ja lompakon veisin poliisiasemalle. Näin toivoisin muidenkin tekevän jos oma lompakkoni katoaisi. Kelalta olen joskus saanut perusteetonta rahaa ilman että itse huomasin asiaa ja ei ollut kiva maksella takaisin myöhemmin.
Rahan kanssa en temppuile röyhkeästi, mutta kun sain koulussa kurssiarvosanaksi vitosen vaikka tentistä sain kolmosen niin siitä en mennyt huomauttamaan.
1. Ilmoitan, koska pelkäisin liikaa että työnantaja huomaisi myöhemmin ja saisin potkut kun en ilmoittanut
2. Olen niin pihalla kelan tukiviidakossa että en varmaan edes huomaisi. Jos huomaisin niin ilmoittaisin.
3. Todennäköisesti en. Poliisiasema on toisella puolella kaupunkia ja mulla ei ole autoa, joten menisi useampi tunti päästä julkisilla viemään sitä lompakkoa. Ei maksa vaivaa.
Kaikissa tapauksissa ilmoitan. En voisi olla, jos tiedän tehneeni väärin. Olen kyllä jo vanha ihminen ja pärjään pienellä työeläkkeelläni.
1. En luottaisi, ettei kukaan huomaa, lisäksi lojaliteettihyöty olisi suurempi kuin mikään muutaman sadan euron hyöty.
2. En luottaisi, ettei huomata, ilmoittaisin.
3. Ottaisin rahat hansikkaat tms kädessä ja jättäisin lompakon johonkin mistä se näkyy. En riskeeraisi viemistä poliisille, kun olen itse varastanut sieltä, luottaisin että joku muu omaa paremman moraalin tai henkilö itse palaa etsimään rahojaan.
Te, jotka ottaisitte rahat lompakosta, kävikö mielessä että myös sen kadottanut voi olla köyhä? Vielä köyhempi kuin te?
Kahdessa ekassa tapauksessa ilmoittaisin virheestä, koska se tulisi ilmi joka tapauksessa. Lompakkoa en todennäköisesti veisi poliisille, liian suuri vaiva.
Yllätti että niille joilla on rahaa eli työnantaja ja Kela ilmoitetaan mutta yksityishenkilön rahat voidaan viedä.
Jos palkassa summa olisi pienehkö eli ehkä alle 5-10% kokonaispalkasra niin en varmaan ilmoittaisia, muuten kyllä. Kelan kanssa varmaankin sama juttu. Lompakon veisin johonkin. Hyvä idea joskus jos ei vaan pääse itse poliisiasemalle esim. rahan takia on jättää vaikka lähellä olevan kaupan, bussin ym. työntekijälle koska heillä yleensä muutakin löytötavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Yllätti että niille joilla on rahaa eli työnantaja ja Kela ilmoitetaan mutta yksityishenkilön rahat voidaan viedä.
Kyse ei ole rehellisyydestä vaan kiinnijäämisen pelosta. Jos 100 % tietää ettei jää kiinni, tuskin kukaan ilmoittaisi. Kävi miekessä että lompakon ottaminen voi tallentua valvontajameraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole rehellisyydestä vaan kiinnijäämisen pelosta. Jos 100 % tietää ettei jää kiinni, tuskin kukaan ilmoittaisi. Kävi miekessä että lompakon ottaminen voi tallentua valvontajameraan.
Kyllä edelleen on ihmisiä, jotka osaavat asettua toisen asemaan. Todellakin palauttaisin lompakon rahoineen AINA.
Itse ehdottomasti palauttaisin lompakon kokonaisuudessaan ja näin olen tehnytkin. Voivat olla jonkun toisen köyhän rahat ja ennenkaikkea huoli lompakon hävittäneellä on suuri.
Palkkaani en ikinä tarkista, joten virhettä en huomaisi ellei kyseessä oli merkittävästi suurempi summa. Tällöin ilmoittaisin.
Kelan virheen varmaan tarkastuttaisin, jos kyseessä on useampaa kymppiä suurempi summa.
Jos ta on v voin harkita ilmoittamatta jättämistä, kakkoskohdassa jää kiinni jossain vaiheessa ja kolmas vien pollareille.