Tuet laski 2550€ —> 2320€ enkä ymmärrä miksi?0
Kelan ilmoituksen mukaan toimeentulotuen laskemisperuste muuttuu 1.3.
Tuet siis on vanhempainraha, kotihoidon tuki, elatustuki, lapsilisät asumistuki ja toimeentulotuki.
Musta tuntuu, et tästä on nyt jäänyt toimeentulotuki kokonaan pois.
Olen yh, 3 lasta alle 3 vuotta, vuokra 1180€ /kk
Mistä tässä voisi olla kyse?
Summat siis nettoja, vero % 17
Kommentit (201)
Voisko joku sossuntäti kertoa onko nää summat totta? Miten voi olla näin isot tuet? Siis miten on mahdollista? Jotta saasaman töistä pitää saada 4500 euron palkka brutto. Tää ap ei ikinä tuu menemään töihin kun makaamalla saa enemmän kuin akateemiset palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme alle 3v lasta ja olet yh? Mitä puolisollesi tapahtui?
Ei ole puolisoa eikä koskaan ollutkaan.
Neitseenä siinnyt, uusi Maria.
Ei kai sitä puolisoa tarvitse sikiämiseen, tai itse en ainakaan laskisi esim. yhdenillanjuttuja puolisoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko lukea niitä päätöksiä ihan ajatuksen kans eikä täällä kysellä.
Tein itse laskelmat ja en nyt ymmärrä tätä asumistuen ja toimeentulotuen suhdetta? Onko asumistuessa joku minimi tms joka pitää jäädä tuloista jäljelle vuokran jälkeen? Luulin, tai siis ennen mulle maksettiin koko vuokra eli 1180€ asumustukena? Katetaanko nyt osa vuokrasta mun muilla tuilla? Ap
Mahdollisesti, mutta siitä olisi silloin aiemmissa toimeentulotukipäätöksissä mainittu, että vuokra on liian suuri ja kehotettu etsimään halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä puolisoa tarvitse sikiämiseen, tai itse en ainakaan laskisi esim. yhdenillanjuttuja puolisoiksi.
Onnea sulle, tuliko kysyttyä edes nimeä ?
Jos vaikka lapsi kysyy niin voisit sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko lukea niitä päätöksiä ihan ajatuksen kans eikä täällä kysellä.
Tein itse laskelmat ja en nyt ymmärrä tätä asumistuen ja toimeentulotuen suhdetta? Onko asumistuessa joku minimi tms joka pitää jäädä tuloista jäljelle vuokran jälkeen? Luulin, tai siis ennen mulle maksettiin koko vuokra eli 1180€ asumustukena? Katetaanko nyt osa vuokrasta mun muilla tuilla? Ap
Ei koko vuokraa saa asumistukena koskaan. Perusomavastuu on olemassa. Se riippuu kunnasta. Noilla tuloilla ei välttämättä saa edes paljoa.
Maksetaanko vanhempanpvrahaa ja kotihoidontukea samaan aikaan?
Jatkoa vielä tuohon kommenttiini (harvoin kommentoin mitään alkavaan) että erikoista on oikeasti se että itsekin olen ns luvallisesti kotona ja tuet vaan tulee koska pienempi lapsi alle 3v, juuri kävin tapaamassa sosiaaliohjaajaa ihan juttelu mielessä ja kysyi tarvitsemmeko mitään ja lapset saivat molemmat omat maksusitoumukset prismaan 100e per lapsi talvivaatteisiin, itse olin silmät suurina että mitä talvipukuihin 200e yhteensä ja tietysti otin kalleimmat puvut mitä löyty eli reimatecin 89e maksavat molemmille. Sanoi vielä ohjaaja että ”no sulla on tässä vuosi vielä aikaa mietti töihin menoa niin voidaan sitten lähempänä vaikka tavata” ja sanoi myös että älä lainaa keneltäkään ruokaan vaan he kyllä tarvittaessa kirjoittaa ruokaan lisäksi rahaa vaikka tuet jo normaalina yli 2200€ yksi aikuinen ja kaksi pientä lasta, vuokra 900.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin kommentoin mihinkään juuri mitenkään, mutta itse kotona vielä ns luvallisesti kun toinen lapsista alle 3v ja siis kaksi lasta on kyseessä, tulot yhteensä asumistuki 720, kotihoidontuki verojen jälkeen 669€, lapsilisä 306€ koska yh korotus, elatus 312€ Plus toimeentulotuki vaihtelevasti 200-300, joten siihen nähden kun yksi lapsi vielä lisää niin luulisi summien olevan isommat. Tuet on minunkin mielestä isot koska meillä paljon lääkäri käyntejä ym jotka nyt menevät kelaan ja kun palaan omaan työhön niin palkka jää tuosta huomattavasti alemmas.
Elatukset ja lapsilisät saat palkan päälle ja todennäköisesti yhä asumistukeakin, joten tuskin palkkasi tuosta oikeasti alemmas jää.
Kyllä voi saada. 10 vuotta sosiaalityöntekijänä työskennelleenä ja ennen toimeentulotuen Kela-siirtoa tein paljon toimeentulotukipäätöksiä niin tiedän että voi saada. Kolmen lapsen yh saa helpostikin tuon summan nettona erilaisia tukia (asumistuki, kotihoidon tuki, lapsilisät, perustoimeentulotuki jne.), toki tuista sitten maksetaan esim. tuo vuokra mutta elämiseen jää silti pienipalkkaisen työntekijän nettopalkan verran rahaa. Sitten päälle voi vielä hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea sosiaalitoimistosta, esim. lasten harrastuskuluihin, huonekaluihin, kodinkoneisiin ym. ja niiden myöntämisessä taas sosiaalityöntekijä voi käyttää harkintaa aika vapaastikin mitä myöntää ja mitä ei. Kun on oikeus toimeentulotukeen, syntyy lisäksi oikeus viedä Kelaan julkisen terveydenhuollon laskut, saa automaattisesti maksusitoumuksen apteekkiin reseptilääkkeisiin, sähkölasku maksetaan Kelasta, kotivakuutus maksetaan Kelasta, vesilasku maksetaan Kelasta jne. (Kelan sivuilta voi itse kukin katsoa, mitä menoja huomioidaan perustoimeentulotuessa). Itselläni jää verojen jälkeen palkasta vain hieman enemmän nettona kuin kolmen lapsen yh ”tienaa” sosiaalituilla ja kyllä olen ihan ihmeissäni että miten tällaista järjestelmää voidaan ylläpitää enää pitkään. Itselläni on 3 lasta (kaikki yli 10v) ja ihan kaikki joutuu maksamaan itse: julkisen terveydenhuollon laskuja en voi kiikuttaa Kelaan, reseptilääkkeet ostetaan omilla tuloilla kun ei ole avointa maksusitoumusta apteekkiin, lasten harrastuskulut maksetaan ihan kokonaan itse, asumiskulut maksetaan kokonaan itse ja Helsingissä ne ovatkin sitten ihan omaa luokkaansa jne. Olen kyllä sosiaalityöntekijänä sitä mieltä, että tämänkaltainen tukijärjestelmä on tullut täysin tiensä päähän eikä kyse ole mistään inhimillisyyden puutteesta vaan realismista. Mistä rahoitetaan tällainen järjestelmä kun työssäkäyvien määrä vähenee ja sosiaaliturvaa hyväksikäyttämään tulee koko ajan lisää porukkaa rajojen ulkopuoleltakin (maailman mittakaavassahan tällainen sosiaaliturvajärjestelmä mikä Suomessa on, on melkoinen poikkeus)? Voiko työssäkäyvää keskiluokkaa verottaa loputtomiin?
No joo ihan totta, mutta käytännössä samoihin lukemiin. Itselle ei niin väliä kun töihin olen kuitenkin menossa, mutta verojen jälkeen jää n. 1800 josta kolmivuorotyön vuoksi molempien ympärivuorokautinen hoitopaikka kustannettava joten tulot jää lopulta samoiksi paitsi että sähkö ja lääke/lääkärikäynnit omasta pussista joten jää joko samaksi tai saan vähemmän. Joko meillä huonot palkat tai hyvät tuet
Vierailija kirjoitti:
Ne sovitetaan yhteen, eli riippuu perheen muista tuloista. Idea on se, että erotus sitten maksetaan vanhempainovrahana + ns hoitorahana tai hoitolisänä. Tässä oli kai yh kyseessä eikä muita tuloja eli päivärahan ja hoitolisän tai hoitorahan määrä vastaa kotihoidontukea tai on vähän enemmän.
Kolmesta alle 3-vuotiaasta nuo AP:n antamat summat ei ole edes kovin suuria, pikemminkin mitä saa 2 lapsesta, eli kyseessä varmaan päiväraha ja hoitolisä.
P*ska provoaja kun ei edes tiedä, että Kela ei todellakaan maksa koko asunnon vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
No tässä tapauksessa varmaan maksetaan, kun kyseessä yh ja ilmeisesti hän saa minimi päivörahaa, koska ei ole ollut työelämässä mukana. Täyden kotihoidontuen ja päivärahan erotus maksetaan hoitolisänä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi saada. 10 vuotta sosiaalityöntekijänä työskennelleenä ja ennen toimeentulotuen Kela-siirtoa tein paljon toimeentulotukipäätöksiä niin tiedän että voi saada. Kolmen lapsen yh saa helpostikin tuon summan nettona erilaisia tukia (asumistuki, kotihoidon tuki, lapsilisät, perustoimeentulotuki jne.), toki tuista sitten maksetaan esim. tuo vuokra mutta elämiseen jää silti pienipalkkaisen työntekijän nettopalkan verran rahaa. Sitten päälle voi vielä hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea sosiaalitoimistosta, esim. lasten harrastuskuluihin, huonekaluihin, kodinkoneisiin ym. ja niiden myöntämisessä taas sosiaalityöntekijä voi käyttää harkintaa aika vapaastikin mitä myöntää ja mitä ei. Kun on oikeus toimeentulotukeen, syntyy lisäksi oikeus viedä Kelaan julkisen terveydenhuollon laskut, saa automaattisesti maksusitoumuksen apteekkiin reseptilääkkeisiin, sähkölasku maksetaan Kelasta, kotivakuutus maksetaan Kelasta, vesilasku maksetaan Kelasta jne. (Kelan sivuilta voi itse kukin katsoa, mitä menoja huomioidaan perustoimeentulotuessa). Itselläni jää verojen jälkeen palkasta vain hieman enemmän nettona kuin kolmen lapsen yh ”tienaa” sosiaalituilla ja kyllä olen ihan ihmeissäni että miten tällaista järjestelmää voidaan ylläpitää enää pitkään. Itselläni on 3 lasta (kaikki yli 10v) ja ihan kaikki joutuu maksamaan itse: julkisen terveydenhuollon laskuja en voi kiikuttaa Kelaan, reseptilääkkeet ostetaan omilla tuloilla kun ei ole avointa maksusitoumusta apteekkiin, lasten harrastuskulut maksetaan ihan kokonaan itse, asumiskulut maksetaan kokonaan itse ja Helsingissä ne ovatkin sitten ihan omaa luokkaansa jne. Olen kyllä sosiaalityöntekijänä sitä mieltä, että tämänkaltainen tukijärjestelmä on tullut täysin tiensä päähän eikä kyse ole mistään inhimillisyyden puutteesta vaan realismista. Mistä rahoitetaan tällainen järjestelmä kun työssäkäyvien määrä vähenee ja sosiaaliturvaa hyväksikäyttämään tulee koko ajan lisää porukkaa rajojen ulkopuoleltakin (maailman mittakaavassahan tällainen sosiaaliturvajärjestelmä mikä Suomessa on, on melkoinen poikkeus)? Voiko työssäkäyvää keskiluokkaa verottaa loputtomiin?
Jos päälle tulee vielä lastensuojelun asiakkuus, esim. äiti väsyy lapsiperhearkeen, tuetaan perhettä vielä avokätisemmin. Voi tulla harrastuskuluja, virkistysleirejä, tukihenkilö vie lapsta huvittelemaan, kotipalvelu käy hoitamassa lapsia jne jne. Missään välissä kukaan ei tule kysymään äidiltä, joko tuet riittäisivät ja pärjäisikö perhe jo omillaan, vaan rahaa syydetään pohjattomaan kaivoon. t. toinen sossu
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku sossuntäti kertoa onko nää summat totta? Miten voi olla näin isot tuet? Siis miten on mahdollista? Jotta saasaman töistä pitää saada 4500 euron palkka brutto. Tää ap ei ikinä tuu menemään töihin kun makaamalla saa enemmän kuin akateemiset palkkaa.
Olettaen että AP:n vuokra hyväksyttäisiin kokonaan tulee toimeentulotuen puolesta taata että henkilöllä on käytettävissään rahaa seuraavasti:
- vuokra 1180
- tt-perusosa yh: 535
- lapset: n. 3*300
Yhteensä n. 2615e, lisäksi sähkölaskut, kotivakuutus ja kaikki lääkärin määräämäät terveysmenot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea sulle, tuliko kysyttyä edes nimeä ?
Jos vaikka lapsi kysyy niin voisit sanoa.
En kysynyt nimiä keltään kolmelta. Ei kiinnosta, en halua mitään isiä hankaloittamaan elämäämme. Eikä niistä varmasti tiedä, maksavatko edes elareita. Nyt saan elarit varmasti valtiolta ja muutenkin paremmat tuet.
Jos on pienipalkkaisessa työssä ja paljon esimerkiksi terveyskuluja, kannattaa myös laittaa asumistuki- ja toimeentulotukihakemukset. Saa, jos ehdot täyttyy.
Kaikki tukia saavat eivät myöskään makaa kotona vaan ovat työkokeilussa tai tekevät täyttä päivää esimerkiksi työllisyyskurssin harjoittelussa. Nykyisin moni jo ennestään ammattilainen päätyy näihin ja tekee samaa työtä kuin muutkin sillä erolla ettei saa palkkaa vaan sen 9 euron päiväkorvauksen ja tarvittaessa toimeentulotukea päälle. Kaikki tuet yhteenlaskettuna tuntia kohti ei tule kummoista palkkaa ja näitä "töitä" saatetaan joutua tekemään kuukausikaupalla, kenties jopa kokonainen projekti valmiiksi eikä mitään varsinaista työpaikkaa saa. Sen sijaan saa arvostelua tuilla elämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettaen että AP:n vuokra hyväksyttäisiin kokonaan tulee toimeentulotuen puolesta taata että henkilöllä on käytettävissään rahaa seuraavasti:
- vuokra 1180
- tt-perusosa yh: 535
- lapset: n. 3*300
Yhteensä n. 2615e, lisäksi sähkölaskut, kotivakuutus ja kaikki lääkärin määräämäät terveysmenot.
Ap saa kotihoidon tukea kolmesta lapsesta (oletus kalliin vuokran perusteella, että Helsinki):
Alle 1,5-vuotias lapsi: 784€ (hoitoraha, hoitolisä ja Helsinki-lisä)
Muut lapset alle 3 vuotta: 2 x 102 € = 204 euroa
Yhteensä 988 € - verot 17% = 820€
Elatustuki: 3 x 158€ = 474€
Lapsilisät 3 lapsesta: 335 €
Yhteensä 1629€ kuukaudessa
Ja jos ap saa vanhempainrahaa, se korvaa ko lapsen hoitorahan eli tod näk nuorimmasta lapsesta päiväraha minimi eli 668 €, toisesta lapsesta 738 € (hoitolisä ja Helsinkilisä) ja kolmannesta 473 €
Yhteensä: 1879 - verot 17% = 1559
Muiden tukien kanssa yhteensä 2371 € kuukaudessa
Eli tämä minun laskelma in aika lähellä tuota Ap:n ilmoittamaa 2320 €:a
Epäilen tässä käyneen niin, että Ap on alkanut hiljattain saada vanhempainrahaa ja se on nostanut hänen tulojaan niin, että asumistukea määritettäessä on alettu huomioida perusomavastuu. Eli nyt hyväksyttävät asumismenot (enimmäisasumismenot) 1111 -omavastuu 218 = 893€
Mitä ap EI kertonut, on tietenkin se, että asumistuki EI ole mukana tuossa 2320 € (Eihän Ap sitä rahaa saa) 2320€ nettokuukausituilla Ap ei enää ole oikeutettu toimeentulotukeen
Huomatkaa myös, että alaikäisten lapsilisiä ja elatustukea EI oteta huomioon esim vanhemman asumistukea laskettaessa, eli ap:n osalta tuloksi katsotaan vain vanhempainpäiväraha ja kotihoidon tuki eli 1879 € kk
Vastaus ap:lle: kolmannen lapsen syntymän ja vanhempainpäivärahan jälkeen tuet ovat niin suuret, että asumistuen omavastuu on tullur mukaan laskelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Näitä ketjuja alkaa vaalien alla olemaan, jotta saadaan ihmisten vihat nousemaan ja kokoomukselle ääniä. Muulloinhan palsta on täynnä "ei ole rahaa" -ketjuja, mutta palstalaiset ne menee joka vaalien alla samaan lankaan :D
https://www.vauva.fi/keskustelu/2698181/siis-mita-kateen-jaa-vain-2800e…
Ihmisten pitää oppia säästämään ja tekemään perusruokansa itse. Samat ruuan perusraaka-aineet voi saada jopa 40 prossaa halvemmalla, kun tekee ostoslistan ja pystyy käymään parissa kolmessa kaupassa juoksemassa alen perässä, tai joskus jopa netistä tilaaminen tulee halvemmaksi, kun ei tee niin helposti heräteostoja. Suunnittele taloutesi. Osta halvinta wc-paperia ja vain paria puhdistusainetta, niillä pärjää. Vertaa aina kilo- ja litrahintoja, älä mene rasia-halpaan. Älä osta vanukkaita, makeita jugurtteja, maustejäätelöitä, pikkuleipiä jne. Tee itse sämpylät ja vaikka kaurakeksit. Osta säilyviä kuivatuotteita tai pakasteita, kun ne ovat alennuksessa ja osta suurempia eriä. Säästäminen on taitolaji, mutta tuo tuloa säästöjen muodossa. Kirjaa ylös menosi joka päivä: sitä mitä mittaa, sitä pystyy muuttamaan.