Anoppi vetäisi herneet nenuun:)
Anoppini on oikea ääliö, suosii täysillä miehen siskon perhettä ja heidän lapsiaan. On alusta asti tehnyt selväksi että ei aio hoitaa meidän lapsia. Pikkulapsi aikana vierailimme siellä kerran kuukaudessa, mutta sain kautta rantan tietää että anoppi valitti vierailuistamme (kun joutuu kahveet keittämään ja pullaa tarjoilemaan) vähensimme käyntejä (tällöin vielä luulin että haluaa tutustua lapsenlapsiin)
Nykyään käymme jouluna viemässä lahjan ja mies käy äitienpäivänä. Anoppi kutsutaan meille aina jouluisin sekä syntymäpäiville. Joskus tulee joskus ei.
Nyt anoppi täytti pyöreitä ja koolla oli koko kylän väki. Anoppi sitten sanoi nuorimmalle lapselleni että tuoppas Ella-kulta mummille vähän vettä ja lapseni vei vesilasin minun äidilleni. Tähän anoppi tokaisi että minulle se vesi piti tuoda ja tyttäreni tokaisi kovaan ääneen ettet sä ole mun mummi vaan X (anopin nimi)
Nyt olen saanut tulikivenkatkuisia puheluita anopilta kuinka tyttäremme nolasi hänet ja miksi emme ole opettaneet lapsillemme että hän on mummi. Sanoin ihan suoraan että miksei itse ole sitä opettanut ja turha valittaa kun lapsemme pitävät häntä vieraana ihmisenä joka käy joskus eikä koskaan ole kiinostunut heidän asioistaan.
Uhkasi jättää minut jopa perinnöttömäksi ja sankin sanottua etten häneltä ole ikinä odottanut mitään että oma äitini kyllä jättää perinnöksi paljon arvokkaampaa kuin hänellä ikinä on edes ollut nimittäin lapsille isloiset muitot mummolasta:)
Kommentit (52)
Niin oikein sun anopille! Aivan turha valittaa sitä, ettei lapsi tunnista häntä mummiksi. Tuon paremmin ei oikein voi kuvata sanontaa "niin metsä vastaa kuin sinne huutaa".
Kannattaa myös kurkistaa sinne peiliin, jos on aina anopin kanssa skismaa. Mukavaahan se varmaan on vierittää syy toisen niskaan kuin ottaa vastuu omasta käytöksestään.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 17:36"]
Me ollaan asuttu ulkomailla 20 v ja nuorin lapsista syntyi täällä. Ollaan nähty lasten isovanhempia ehkä kerran vuodessa max. Soittelevat ehkä kerran kahdessa tai kolmessa kuukaudessa heille. Silti osaavat puhutella heitä mummuiksi, vaariksi ja papaksi...
Eivät ole koskaan olleet meillä jouluna, syntymäpäivillä tai lapsenlikkoina.
Ovat kuitenkin lapsille todella tärkeitä ja ihan varmasti suhde heihin on lämmin ja heitä ikävöidään, vaikkei heitä fyysisesti nähdäkkään.
Meillä kyllä osataan pitää nuo isovanhemmat mielissä, vaikka ovat maantieteellisesti tuhansien kilometrien päässä.
Ihan se on asenne kysymys. Itse olette luoneet jonkun kateuden ilmapiirin. Vertailette sitä, miten muihin suhtaudutaan.
On meilläkin sisaruksia Suomessa, mutta mua ei pätkääkään kiinnosta se, mitä ne touhuaa vanhempiensa kanssa. Mulla on mun elämä, niillä omansa.
[/quote]
No huomaat varmaan itsekkin eon sinun vanhempien välillä ja minun anoppini, sinun vanhemmat ovat kiinostuineita lapsenlapsistaan minun anoppini ei ole. Sinä varmaan kerrot mummista asioita lapsenlapsille kun olet jutellut äitisi kanssa, minun anoppini ei ole kiinostunut meidän asioista eikä ole kiinostunut juuri jakamaan omiakaan asioitansa.
Ei minulla ole skismaa anoppini kanssa, koska hän on selvästi ilmaissut ettei meidän lapsien elämä juurikaan häntä kiinosta niin mitä minä enää sitä hänelle tyrkytän. Kohteliaasti kuitenkin kutsumme juhlapäivinä ja vien lahjoja, sekä mies muistaa äitienpäivänä. Osallistumme juhliin jos saamme kutsun mutta muuten hän on minulle yhtä ilmaa kuin me hänelle. Ja tämä on hänen toiveensa mihin minä olen sulautunut.
ap
[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 17:11"]
Voisi tapahtua meilläkin. Muille äitini on mummi, hän puhuu aina Eilasta. Mennään Eilalle, Eila toi lahjan, Eila soittaa jne. Ei vahingossakaan mummi. Siksi veljenlapsetkin puhuvat Eilasta, koska äitinsä niin on opettanut.
Kertoo kyllä paljon enemmän miniästä kuin anopista.
[/quote]
Mitähän mä voisin puhua lapsille anopista joka käy EHKÄ kerran vuodessa, ei koskaan soita, ei lähetä kortteja, ei käy kylässä, ei ilmoita itsestään mitään.
Joka on selvästi olmaissut että häntä ahdistaa meidän perheen vierailut ja ei välitä miten meidän lapsilla menee..
Hirveen vaikea puhua ihmisestä joka ei kuulu meidän elämään sen enmpää kuin joulupukkikaan.
[/quote]
Teillä ei sii käy joulupukkia, ei vietetä joulua lahjoineen jne., vaikka on pieniä lapsia? Tunnistaako lapsesi kuvasta joulupukin vai kutsutko joulupukkia Einoksi?
[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 17:59"]
Voisi tapahtua meilläkin. Muille äitini on mummi, hän puhuu aina Eilasta. Mennään Eilalle, Eila toi lahjan, Eila soittaa jne. Ei vahingossakaan mummi. Siksi veljenlapsetkin puhuvat Eilasta, koska äitinsä niin on opettanut.
[/quote]
Mitähän mä voisin puhua lapsille anopista joka käy EHKÄ kerran vuodessa, ei koskaan soita, ei lähetä kortteja, ei käy kylässä, ei ilmoita itsestään mitään.
Joka on selvästi olmaissut että häntä ahdistaa meidän perheen vierailut ja ei välitä miten meidän lapsilla menee..
Hirveen vaikea puhua ihmisestä joka ei kuulu meidän elämään sen enmpää kuin joulupukkikaan.
[/quote]
Teillä ei sii käy joulupukkia, ei vietetä joulua lahjoineen jne., vaikka on pieniä lapsia? Tunnistaako lapsesi kuvasta joulupukin vai kutsutko joulupukkia Einoksi?
[/quote]
Juu ei meillä käy joulupukkia mutta lapset kyllä tietävät saduista ja telkkarista ja päiväkodin ansiosta kuka hän on:)
Miten joulunvietto nyt liittyy tähän? Kyllä meni taas asian vierestä niin että heilahti, joku vajakki liikenteessä?
Vähän vissiin vajakin äiti 0ttanut vinkkua liikaa kun ei enää pysty kirjoittamaan.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 17:08"]
Mä en yhtään ihmettelekään, että anoppi suosii toista perhettä. On kyllä niin halveksivaa tekstiä anoppia kohtaan, että tuli ihan kylmät väreet.
[/quote]
Juu kuka sitä jaksaa vuosia ketään ilkeää ämmää mielistekllä joka on tehnyt selväksi että ei juurikaan kiinosta meidän perheen asiat muuta kuin muodollisissa tilaisuuksissa..
ap
[/quote]
ei kannata vittuilla jos ei osaa:))) vittu mikä dorka.^
Muutama (tuleva) anoppi tainnut tässäkin ketjussa vetää herneensä nenään. Olen niin iloinen siitä, että joku välinpitämätön ja epäreilu isovanhempi on saanut sitä mitä on kerjännytkin. Lapset ovat rehellisiä eivätkä osaa näytellä sitä näytelmää, mitä aikuinen haluaisi mielellään näytellä. Jos lapsenlapset eivät kiinnosta kuin sukujuhlissa, niin turha teeskennellä.
Meillä on hyvät suhteet anoppiin ja lapset pitävät häntä maailman parhaimpana mummona siitäkin huolimatta, että toiset lapsenlapset ovat mummolle tärkeämpiä. Tuollaista ei siis voisi meille sattua. Meilläkin kuitenkin taiteillaan sillä rajalla, milloin pitäisi sanoa jotain, kun toiset lapsenlapset saavat aina enemmän niin aikaa, lahjoja kuin ihan tilaa puheessakin. Välillä on tosi tylsää kuunnella, miten ne toiset ovat tehneet sitä ja tätä, kun oma lapsi on yrittänyt kertoa itselleen tärkeästä tapahtumasta. Onneksi lapset eivät ole tätä epäreiluutta tajunneet ja mummokin omaa tilannetajua ja on välttänyt pahemmat karikot. Hyvissä väleissä siis ollaan.
Mä en kyllä ymmärrä miksi minut lemataan huonoksi miniäksi ja lapseni vammaisiksi kun anoppia ei kiinosta.. peruspalstaa taas, huomaa kyllä taas että mitään järjenjättiläisiä ei ole liikenteessä..
Minusta on myös hyvä että lapsi ilmaisi ne tunteet mitä tuntee. Mä en ole menettänyt mitään vaikka anoppi ei mun elämässä ole ollutkaan ja mun äiti on korvannut anopin mummun roolin. Mutta itse tätä aikoinaan kerjäsi, minkään anopin statuksen takia en rupea väkipakolla lapsille toista "muumia" tekemään vaikka jotkut sitä ehdottivatkin. Ketä siitä hyötyisi?? Niin kannattaisi joskus ottaa se pää pois perseestä ja lakata provoilu.
ap
[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 19:58"]
Mä en kyllä ymmärrä miksi minut lemataan huonoksi miniäksi ja lapseni vammaisiksi kun anoppia ei kiinosta.. peruspalstaa taas, huomaa kyllä taas että mitään järjenjättiläisiä ei ole liikenteessä..
Minusta on myös hyvä että lapsi ilmaisi ne tunteet mitä tuntee. Mä en ole menettänyt mitään vaikka anoppi ei mun elämässä ole ollutkaan ja mun äiti on korvannut anopin mummun roolin. Mutta itse tätä aikoinaan kerjäsi, minkään anopin statuksen takia en rupea väkipakolla lapsille toista "muumia" tekemään vaikka jotkut sitä ehdottivatkin. Ketä siitä hyötyisi?? Niin kannattaisi joskus ottaa se pää pois perseestä ja lakata provoilu.
ap
[/quote]
Mitä tunteita se lapsi ilmaisi? Hän osoitti vain sen, että kotona ei miehen äidistä puhuta mummina vaan käytetään etunimeä joten muille vieraille lapsi näytti sen, että häntä ei ole kasvatettu kovin kaksisesti.
Jos sinun äitisi korvasi anopin mummun roolin, niin kuka korvasi sinun äitisi roolin?
[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 18:10"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Juu ei meillä käy joulupukkia mutta lapset kyllä tietävät saduista ja telkkarista ja päiväkodin ansiosta kuka hän on:)
[/quote]
Mutta päiväkodissa sulkevat korvansa ja siirtyvät toiseen huoneeseen, kun puhutaan isovanhemmista?
[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 20:06"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 18:10"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta päiväkodissa sulkevat korvansa ja siirtyvät toiseen huoneeseen, kun puhutaan isovanhemmista?
[/quote]
Ei vaan kun tehdään äitienpäivänä korttia mummille niin tekee sen omalle äidilleni koska ei tunne toista mummoaan eikä osaa mieltää häntä mummuksi. Onko sulla jotain vikaa ymmärryksessä vai ootko muuten vaan tyhmä?
[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 20:04"]
ap
[/quote]
Mitä tunteita se lapsi ilmaisi? Hän osoitti vain sen, että kotona ei miehen äidistä puhuta mummina vaan käytetään etunimeä joten muille vieraille lapsi näytti sen, että häntä ei ole kasvatettu kovin kaksisesti.
Jos sinun äitisi korvasi anopin mummun roolin, niin kuka korvasi sinun äitisi roolin?
[/quote]
Ilmaisi siis sen että hän ei pidä anoppia mummunaan, miksi tarvisikaan?? Kotona ei miehen äidistä puhuta koska ei ole mitään puhuttavaa. Onko sun nyt jotenkin vaikea hyväksyä että anoppi ei omasta halustaan kuulu meidän elämään joten en ala hänestä puhumaan lapsille mummina tai edes nimeltä... huoh teidän kanssa..
ap
[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 20:04"]
ap
[/quote]
[/quote]
Ilmaisi siis sen että hän ei pidä anoppia mummunaan, miksi tarvisikaan?? Kotona ei miehen äidistä puhuta koska ei ole mitään puhuttavaa. Onko sun nyt jotenkin vaikea hyväksyä että anoppi ei omasta halustaan kuulu meidän elämään joten en ala hänestä puhumaan lapsille mummina tai edes nimeltä... huoh teidän kanssa..
ap
[/quote]
Ihmeen syvästi kuitenkin tunnut asian kokevan, koska jaksat anopista noinkin runsaasti ällitellä. Jos anoppi on "ei kukaan", niin tuskin vaivautuisit luulemaan, että anoppi on nyt saanut nenilleen. Ja ollakseen ihminen, jonka kanssa ette koskaan ole tekemisissä, on se anoppi nyt kumman hanakasti asiasta soitellut.
Ettet olisi keksinyt koko juttua, koska jos oikeasti anoppi ei halua olla kanssanne tekemisissä, ei hän olisi teitä juhliinsa kutsunut. Aika kummaa, että ei halua olla tekemisissä ja sitten kutsuu jopa sinun äitisi (joka varmaan asuu naapurissa?, yleensä lasten puolisoiden vanhempien kanssa ei olla noin tiiviisti).
Täältä sympatiat ap:lle. Meillä isovanhemmat aika etäisiä meidän lapsille juuri isovanhempien taholta. Nyt jo lapset kyselevät, että miksi mummo ja pappa hoitaa/näkee heitä niin harvoin verrattuna serkkuihinsa. Ei tässä äitinä oikein jaksa enää tekosyitä keksiä isovanhempien välinpitämätömyydelle Kun kaikki isovanhemmat ilmoittaneet, että ei kiinnosta. Juhlissa sit pitäisi lasten miellyttää.
Ihanaa, kun täällä on vain täydellisiä miniöitä.
Täältä sympatiat ja ymmärrys ap:lle :) Meillä hyvät välit molempiin isovanhempiin ja molemmista puhun kotona samaan lämpimään sävyyn, MUTTA meillä molemmat isovanhemmat ovat myös kiinnostuneita soittelemaan meille, käymään kylässä, kutsuvat kylään (voidaan toki mennä kutsumattakin) jne. Välit todella hyvät, vaikka toki erimielisyyksiäkin on vuosien saatossa joskus ollut.
Jos jompaisen vanhemmat eivät olisi kovinkaan kiinnostuneita ja mieluummin pysyisivät meistä erossa, niin enpä minäkään mummin-titteliä yrittäisi tyrkyttää. Johan se lapsikin ihmettelisi, että mikä mummi, kun ei sitä koskaan edes näe/siitä kuule. Ja aiemmalle ulkomailla asuvalle pieni huomautus, että teillä hieman eri välimatka ja ilmeisimmin isovanhemmilla kuitenkin kiinnostaa teidän ja lasten elämä. Tällöin varmaan halutaan mummista puhuakin.
Ihme vainoa nyt ap:ta kohtaan. Taitaa muutama anoppi olla täällä hernettä nenäänsä vetämässä. Itse pienenä saanut kokea juurikin tälläisen "mummin". Vanhempani puhuttelivat häntä kyllä minun kuullen mummona, mutta itse en koskaan häntä mieltänyt miksikään muuksi kuin isänäidiksi tai nimeltä.
Häntä ei kiinnostanut alun alkaenkaan olla minun kanssani tekemisissä ja kun 15 vuotta täytin hän haukkui minut huoraksi ja saatanan lapseksi naamatusten, kielsi isääni tapaamasta minua kun hän oli käymässä. Parhaiten muistan sen, kun olin käynyt suihkussa n. 12 vuotiaana ja isänäitini oli käymässä. Hän olikin sitten sitä mieltä, että suihku pitää pestä koska olen niin saastainen, tämän hän sanoi suoraan minulle. Syy tähän oli se, että näytin äidiltäni ja isän piirteitä oli ainoastaan otsa joka suvussa kulkee. Äidille hän on suuttunut siitä, että äitini "vei" isäni ja "pakotti" tämän muuttamaan pois hänen luotaan, tämän kaiken olen kuullut isältäni, joten turha puhua miniän(eli äitini) mustamaalaamisesta.
Sisareeni tämä isänäitini piti yhteyttä siihen asti, kunnes sisareni meni naimisiin ja sai omia lapsia. Koska tämä sisareni mies "vei" hänet niin isänäitini on hänelle suuttunut siitä, sisareni lapsia hän ei ole suostunut edes näkemään ja vierailulle ei sisareni saa enää edes mennä, tämä on kielletty.
Itse en tuota naista miellä millään tasolla mummiksi, enkä ole koskaan mieltänytkään. Sisareni taas piti häntä mummona siihen saakka, kunnes isänäitini hänetkin "kielsi". Syyttää tämä nainen saa vain itseään siitä, että emme tule enää kumpikaan hänestä välittämään millään tasolla.
Me ollaan asuttu ulkomailla 20 v ja nuorin lapsista syntyi täällä. Ollaan nähty lasten isovanhempia ehkä kerran vuodessa max. Soittelevat ehkä kerran kahdessa tai kolmessa kuukaudessa heille. Silti osaavat puhutella heitä mummuiksi, vaariksi ja papaksi...
Eivät ole koskaan olleet meillä jouluna, syntymäpäivillä tai lapsenlikkoina.
Ovat kuitenkin lapsille todella tärkeitä ja ihan varmasti suhde heihin on lämmin ja heitä ikävöidään, vaikkei heitä fyysisesti nähdäkkään.
Meillä kyllä osataan pitää nuo isovanhemmat mielissä, vaikka ovat maantieteellisesti tuhansien kilometrien päässä.
Ihan se on asenne kysymys. Itse olette luoneet jonkun kateuden ilmapiirin. Vertailette sitä, miten muihin suhtaudutaan.
On meilläkin sisaruksia Suomessa, mutta mua ei pätkääkään kiinnosta se, mitä ne touhuaa vanhempiensa kanssa. Mulla on mun elämä, niillä omansa.