Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tätä on työelämä nykyään...

Vierailija
05.03.2019 |

N. kuusi vuotta sitten olin vielä suhteellisen tyytyväinen asemaani työelämässä. Vakkariduuni yrityksen "omana" työntekijänä, kuukausipalkka, ja ok edut. Vaikka oma alani ei kovin kummoista palkkaa tarjoakaan, niin olo oli turvallinen ja tulevaisuus valoisa. Alamäki alkoi kun kyseinen yritys päätti ulkoistaa varastotyönsä ulkomaiselle firmalle. No, ei siinä mitään kun siirryimme uuteen firmaan vanhoina työntekijöinä. Kaikki oli edelleen ok.

Pari vuotta uuden firman palveluksessa oltuani tuli ilmoitus, että kaikki saavat kenkää kun yritys yllättäen lopettaakin toimintansa Suomessa. Alkuperäinen työnantajani siirsi varastonsa uudelle (isommalle) toimijalle jolla oli paljon muitakin asiakkaita, ja työntekijät saivat sitten hakea omia töitään seuraavasta firmasta, joka on minusta täysin irvokasta. Läheskään kaikkia ei valittu. Itse en myöskään kuulunut "onnellisten" joukkoon. Työ jota olin tehnyt jo monta vuotta ei hävinnyt mihinkään, joku muu vain sai kunnian tehdä sen samalla kun itse istuin kotona plaraamassa työpaikkoja.

N. vuosi meni kotosalla istuen, mutta sain jossain vaiheessa sattumalta töitä juuri kyseiseltä varastolta jonne oma työni aikoinaan siirtyi. Kyseisellä varastolla ei toki ollut "omia" työntekijöitä, vaan kaikki palkattiin vuokrafirman listoille. Palkka ei tietenkään vastannut aikaisempaa palkkaa, ja määräaikaisia sopimuksia ketjutettiin lain vastaisesti. Ei kuulemma "pystynyt tekemään jatkuvaa työsopimusta, mutta jos itse haluat taas uuden määräaikaisen (vink-vink), niin työt jatkuvat"... Ei auttanut kuin alistua.

Itselleni lopulta luvattiin jatkuva sopimus, mutta ennen kuin tuo ilo toteutui, niin isäntäyritys vaihtoi palveluntarjoajaa, eli tilalle tuli toinen vuokrafirma (joka tunnetaan todella pahasta työntekijöiden kyykytyksestä). Joku varmaan arvaakin kyseisen firman nimen. Vanhat vakkarit jotka olivat aikoinaan olleet isäntäyrityksen palveluksessa ja ne jotka olivat onnistuneet vuokrafirmalta saamaan vakkarisopimuksen siirtyivät vanhoina työntekijöinä uuteen firmaan, ja me muut saimme hakea haastattelun kautta taas omaa työtämme.

Uusi työnantaja perusti uuden tytäryhtiön joka tarkoitti sitä, että me sinne palkatut olimme eriarvoisessa asemassa muihin verrattuna. Ei esim. työterveyspalveluita (lääkäri/hoitaja), ei kulttuuriseteleitä. Lisäksi sopimuksemme olivat (ainakin itselleni) ennenkuulumattomia. Ensin allekirjoitettiin surkea pohjasopimus (joillekin nollasopimukset, joillekin vähän enemmän takuutunteja), ja sen lisäksi toimeksiantosopimus joka koski työtä kyseisessä työpaikassa. Yrityksellä oli oikeus kahden viikon varoitusajalla määrätä minutkin toiseen paikkaan töihin jolloin toimeksiantosopimuksessa olevat takuutunnit eivät enää pätisi. Tuolta pohjalta on hyvä suunnitella elämää.

N. kaksi vuotta riistofirman mellastettua he erinäisistä yrityskaupoista johtuneista eturistiriidoista johtuen joutuivat liikkeen luovutuksella siirtämään vanhat vakkarit takaisin isäntäyrityksen palvelukseen. Jälleen kerran meille muille jäi luu käteen. Riistofirma ei enää hoida koko varastopalvelua, mutta jatkavat edelleen yhteistyökumppanina vuokraten työntekijöitä isäntäyritykselle. Nyt siis osa työkavereista edustaa eri yritystä kuin minä, kaikilla eduilla, samalla kun itse täyttä päivää neljä vuotta tehneenä työntekijänä olen edelleen paskafirman palveluksessa ilman mitään takuuta kahden viikon päähän.

Kiitos vaan päättäjille, että tällainen touhu on laillista. Riski ulkoistetaan työntekijöille ja isot herrat käärivät yhä suurempia voittoja omiin taskuihinsa. Työntekijälle ei jää käteen muuta kuin oma kalu.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo vuokrafirmat pitäis lailla kieltää! 😡 Pelkkää kusetusta.

Jep. Samaa paskaa kuin yksityiset sote-palvelut. Miten kukaan voi edes luulla, että joku homma hoidetaan entistä paremmin, kun välissä on firma jonka ainoa tavoite on tuottaa voittoa? Jokuhan sen aina maksaa, useimmiten se, jolla on vähiten vaihtoehtoja.

Vierailija
22/60 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tuttua.. Itse olen ollut vuosia erään suurehkon firman palveluksessa vuokrafirman kautta. Ennen 2010-lukua taloon tulleet ovat vakkareita, nyt kaikki uudet otetaan vuokralle ja vuokrina pysytään. Teemme samaa työtä kuin vakkarit, mutta 20% pienemmällä palkalla, ilman bonuksia, ilman työterveyttä, ilman smartumeita yms. Voin kertoa että työmotivaatio ei aina ole ihan kohdillaan... Eniten ärsyttää tehdä täysin samaa työtä kuin vieruskaveri, ja saada samasta työstä pienempää palkkaa.

Itse olen henkilöstövuokrafirman kautta töissä. Työsuhde on vakituinen, minulla on lounassetelit ja virikesetelit. Työterveys on laaja ja hyvä. Palkka on isompi kuin jos olisin talon omana työntekijänä, koska voivat neuvotella asian joustavasti, vrt. talon sisällä on tarkat rajat palkalle tässä tehtävässä. Vuokrafirmasta ollaan paljon yhteydessä, kysyvät kuulumisia ja ajatuksia. Taitaa olla tuuri käynyt, että mun kohdalla on parempi vuokrafirma. Eihän näissä työntekijä mitään erotuksia maksa, vaan palkka neuvotellaan ja veloitetaan kertoimella isäntäyrityksestä. Tulee silti isäntäyritykselle edullisemmaksi ulkoistaa ja maksaa palkka+kerroin vuokrafirmalle. Kurjaa että on noita surkeitakin toimijoita vielä, mutta kannattaa valita hyvä vuokrafirma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkasta lähtevää työeläkemaksujärjestelmää pitäisi muuttaa niin, että siitä lähtisi aina omalle tilille vaikka 50%. Tilin ehdot tietenkin sellaiset, että tili aukeaa käyttöön vasta, kun eläke koittaa. Olisi jotain oikeaakin hyötyä kysyisestä maksusta.

Pienyrittäjillä sama homma. S*atanalliset YEL-maksut, oliko ne nyt parin vai kolmen kk:n välein, eräällä tutulla semmosta yli 700€. Ja korostan, oikeasti pieni firma, joka pyörii tosi pienesti. Ja sitten kun on näyttänyt, paljonko saa eläkettä muutaman vuoden päästä, summa on aivan naurettava.

Minne nämä kaikki rahat menee? Ei ainakaan omaan hyötyyn loppujen lopuksi.

Vierailija
24/60 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tuttua.. Itse olen ollut vuosia erään suurehkon firman palveluksessa vuokrafirman kautta. Ennen 2010-lukua taloon tulleet ovat vakkareita, nyt kaikki uudet otetaan vuokralle ja vuokrina pysytään. Teemme samaa työtä kuin vakkarit, mutta 20% pienemmällä palkalla, ilman bonuksia, ilman työterveyttä, ilman smartumeita yms. Voin kertoa että työmotivaatio ei aina ole ihan kohdillaan... Eniten ärsyttää tehdä täysin samaa työtä kuin vieruskaveri, ja saada samasta työstä pienempää palkkaa.

Itse olen henkilöstövuokrafirman kautta töissä. Työsuhde on vakituinen, minulla on lounassetelit ja virikesetelit. Työterveys on laaja ja hyvä. Palkka on isompi kuin jos olisin talon omana työntekijänä, koska voivat neuvotella asian joustavasti, vrt. talon sisällä on tarkat rajat palkalle tässä tehtävässä. Vuokrafirmasta ollaan paljon yhteydessä, kysyvät kuulumisia ja ajatuksia. Taitaa olla tuuri käynyt, että mun kohdalla on parempi vuokrafirma. Eihän näissä työntekijä mitään erotuksia maksa, vaan palkka neuvotellaan ja veloitetaan kertoimella isäntäyrityksestä. Tulee silti isäntäyritykselle edullisemmaksi ulkoistaa ja maksaa palkka+kerroin vuokrafirmalle. Kurjaa että on noita surkeitakin toimijoita vielä, mutta kannattaa valita hyvä vuokrafirma.

Olet ensimmäinen ihminen, kenen kuulen sanovan että on vakkaripesti, isompi palkka, lounassetelit yms. Kaikilta tutuiltani olen kuullut pelkkiä huonoja kokemuksia, vuokrafirmasta riippumatta.

Eikö olisi ollut järkevintä nyt samalla kertoa, missä vuokrafirmassa tuollaiset edut on?

Vierailija
25/60 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/60 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistymislukemia näytetään hienoina julkisuudessa ja todellisuudessa suurin osa lukemista on nollatuntisopimuksia ja osa-aikaisia töitä. Ei kokoaikaduuneja ja vakkarisopimuksilla niinku ennen vanhaa.

Vierailija
27/60 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sen työnantajan näkökulman, että tuolla menolla ei tarvitse pitää ammattisaikuttajia, rokulipäivien pitäjiä tai muutenkaan sellaisia töissä, jotka eivät tee töitä.

Eli nykyajan duunarityö on kyllä suunniteltu sellaiseksi, että siinä ei pidetä mitään omia taukoja tai jatkuvasti tehdä asioita vähän sinne päin.

Huonona puolena se, että tuollainen on stressaavaa ja katkeroittavaa. Vaikka olisit työyhteisössä arvostettu, työnantajalle olet vain se kuluerä.

Vierailija
28/60 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi paska-vuokralafkan nimeä ei voi mainita, jotta me jotka emme sitä arvaa, voisimme varoa sitä?

Vierailija
29/60 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sen työnantajan näkökulman, että tuolla menolla ei tarvitse pitää ammattisaikuttajia, rokulipäivien pitäjiä tai muutenkaan sellaisia töissä, jotka eivät tee töitä.

Luulisi että puolen vuoden koeaika riittäisi työnantajalle sen näkemiseen, kenestä on työntekijäksi ja kenestä ei.

Vierailija
30/60 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette äänestä vasemmistoa.

Itse olen tehnyt noita paskatöitä olemattomilla eduilla koko ikäni ja otan elämässäni ihan omia vapauksia ja etuuksia. Tulen esimerkiksi töihin krapulassa ja ei haittaa pätkääkään tai tunnu omassa tunnossa yhtään olla krapulassa töissä.

Sen verran voin kertoa että kouluttamalla ei asiat parane. Se on koko Suomen työelämä kaikkialla alasta riippumatta tuolla tolalla.

Toki työterveys ja vakuutus joillain löytyy, mutta ylitöihin painostetaan ja ylitöistä ei maksella.

Ei ihme että ihmisiä ei hirveästi työnteko kiinnosta.

Työttömyyden otan ihan ansaittuna "Lomana".

Odottelen aina että milloin pääsen "lomalle".

En liiemmin pidä vasemmistosta, mutta kommunisteja äänestelen ihan tahallani.

Vierailija
31/60 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi paska-vuokralafkan nimeä ei voi mainita, jotta me jotka emme sitä arvaa, voisimme varoa sitä?

Kyllähän sen saatnaan paskon nimen voisi julkistaa tänne. Toki ketju poistuisi ehkä.

Laittaa google kartta haulla kadunpätkän niin voi katsella sitä paska lafkaa.

Vierailija
32/60 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet joku spesiaalialan asiantuntija. Tavallisia työläisiä ei kohdella noin edes tuossa sinun vuokrafirmassasi.

Vierailija
33/60 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisko niitä nimiä?

Vierailija
34/60 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkää sossutuilla jos vituttaa. Turhaan valitatte.

Vierailija
35/60 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kovin outoa, että tämä on työntekijän osa nykypäivänä kun katsoo millaista rahanhimoisia olmeja on eduskunta täynnä. Vuokrafirmat myyvät itseään sillä, että ovat halvempia ja joustavampia kuin työntekijöiden palkkaaminen itse. Kuka sen erotuksen maksaa? No työntekijä tietysti. Ja omaan taskuun kilahtava lisähillo se tekee gutaa riistäjän mielessä.

Nauroin ääneen rahanhimoisille olmeille mutta viestisi on täyttä asiaa. Kun katselee Arkadianmäen nykyistä meininkiä, niin ei voi kuin pyöritellä päätään, että miksi niin moni meistä on erehtynyt äänestämään moisia torveloita. Mitään syy-seuraussuhteiden tajua ei tunnu kenelläkään olevan, mistään ei olla oikein perillä mutta samalla kokevat olevansa oikeutettuja kepittämään jo valmiiksi lyötyjä ihmisiä. Vähän alkaa tuntua siltä, että olisin jopa itse pätevämpi kansanedustaja, vaikka minulla ei varsinaisesti mitään hinkua olekaan politiikkaan.

Vierailija
36/60 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuunnellut kaupan alan vuokratyöntekijöiden kokemuksia heidän työehdoistaan. Eivät saa saikkupalkkaa (saavat vain vahvistetuista vuoroista, joten ekasta työpäivästä saavat ja lopuista ei, koska niitä "ei ole vahvistettu"). Vuokratyöfirma heittelee eri paikkoihin vaikka osaamista ei välttämättä ole, voi myös ehdotella vuoroa jonnekin jumalan selän taa, josta ei pääse työvuoron jälkeen puolenyön jälkeen enää kotiin. Eli pitäisi olla joustava, mutta se toimii vain yhteen suuntaan.

Kyseisen vuokrafirman työntekijöiden käytös on välillä överiä, nuoleskelevaa. Ilmeisesti siksi, että jatkuvasti pitää olla siinä pelossa, että joku tekee valituksen. Sen jälkeen vuokrafirma ei enää tarjoa vuoroja eikä välttämättä kerro tästä.

Vierailija
37/60 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkää sossutuilla jos vituttaa. Turhaan valitatte.

Valittaminen on aiheellista. Työstä pitää saada kunnon palkkaa, jolla pärjää tässä maassa jossa hinnat nousee jatkuvasti. On myöskin työntekijän etu, että määräaikaisia sopimuksia ei tehdä jatkuvasti vaan uusia, vaan annetaan se vakituinen pesti jos hommat menee ekan määräaikaisen sopimuksen aikana hyvin.

Vierailija
38/60 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritys, jossa työskentelin, oli suomalaisista suomalaisin. Myytiin ensin ruotsalaisille, sitten ylikansalliselle yhtiölle. Ekassa myynnissä kaikki viisaat päättivät jättää yrityksen, mutta me muut siirryttiin ruotsalaiseen yrityskulttuuriin ja ns. toisen luokan työntekijöiksi. Työtä tehtiin kahden edestä ja työilmapiiri oli huononi. Pomot otettiin uusista firmoista tekemään saneeraus, jossa konsultti selvitti kaikkien pian potkut saavien työtehtävät, kontaktit etc. ihan juurta jaksaen. Sitten annettiinkin lähtöpassit!

Vierailija
39/60 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritys, jossa työskentelin, oli suomalaisista suomalaisin. Myytiin ensin ruotsalaisille, sitten ylikansalliselle yhtiölle. Ekassa myynnissä kaikki viisaat päättivät jättää yrityksen, mutta me muut siirryttiin ruotsalaiseen yrityskulttuuriin ja ns. toisen luokan työntekijöiksi. Työtä tehtiin kahden edestä ja työilmapiiri oli huononi. Pomot otettiin uusista firmoista tekemään saneeraus, jossa konsultti selvitti kaikkien pian potkut saavien työtehtävät, kontaktit etc. ihan juurta jaksaen. Sitten annettiinkin lähtöpassit!

Lisäyksenä vielä: meille tietysti naamioitiin tämä konsulttifiman toiminta työolojen parantamistarkoituksilla. Eli meitä vedätettiin rankasti. Kun olimme kertoneet kaiken työtämme liittyvän, tuli kutsu pomon pakeille ja koko osastolle peräkkäisinä päivinä potkut.

Olkaa varuillanne, kun vaihtuu isot pomot ja konsultit alkavat kiertää osastoilla!

Vierailija
40/60 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö noissa vuokratyöntekijöissä ole ihan hirmuisen suuri vaihtuvuus? Onko se asiakasyritykselle edunmukaista, että jatkuvasti pitää perehdyttää uusia tyyppejä? Luulisi, että halutaan löytää pysyvä työntekijä, joka on tyytyväinen työpaikkaansa ja siten sitoutuu siihen ja tekee työnsä hyvin. Vuokratyöntekijät ei sitoudu, eivät ole tyytyväisiä ja lähtevät. Sitten tulee taas uusia työntekijöitä jotka pitää perehdyttää siitä tulee noidankehä ja firmalta menee maine työpaikkana. Lopulta kukaan ei halua sinne töihin ja nekin jotka joutuu etsii koko ajan uusia mahdollisuuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi