Tätä on työelämä nykyään...
N. kuusi vuotta sitten olin vielä suhteellisen tyytyväinen asemaani työelämässä. Vakkariduuni yrityksen "omana" työntekijänä, kuukausipalkka, ja ok edut. Vaikka oma alani ei kovin kummoista palkkaa tarjoakaan, niin olo oli turvallinen ja tulevaisuus valoisa. Alamäki alkoi kun kyseinen yritys päätti ulkoistaa varastotyönsä ulkomaiselle firmalle. No, ei siinä mitään kun siirryimme uuteen firmaan vanhoina työntekijöinä. Kaikki oli edelleen ok.
Pari vuotta uuden firman palveluksessa oltuani tuli ilmoitus, että kaikki saavat kenkää kun yritys yllättäen lopettaakin toimintansa Suomessa. Alkuperäinen työnantajani siirsi varastonsa uudelle (isommalle) toimijalle jolla oli paljon muitakin asiakkaita, ja työntekijät saivat sitten hakea omia töitään seuraavasta firmasta, joka on minusta täysin irvokasta. Läheskään kaikkia ei valittu. Itse en myöskään kuulunut "onnellisten" joukkoon. Työ jota olin tehnyt jo monta vuotta ei hävinnyt mihinkään, joku muu vain sai kunnian tehdä sen samalla kun itse istuin kotona plaraamassa työpaikkoja.
N. vuosi meni kotosalla istuen, mutta sain jossain vaiheessa sattumalta töitä juuri kyseiseltä varastolta jonne oma työni aikoinaan siirtyi. Kyseisellä varastolla ei toki ollut "omia" työntekijöitä, vaan kaikki palkattiin vuokrafirman listoille. Palkka ei tietenkään vastannut aikaisempaa palkkaa, ja määräaikaisia sopimuksia ketjutettiin lain vastaisesti. Ei kuulemma "pystynyt tekemään jatkuvaa työsopimusta, mutta jos itse haluat taas uuden määräaikaisen (vink-vink), niin työt jatkuvat"... Ei auttanut kuin alistua.
Itselleni lopulta luvattiin jatkuva sopimus, mutta ennen kuin tuo ilo toteutui, niin isäntäyritys vaihtoi palveluntarjoajaa, eli tilalle tuli toinen vuokrafirma (joka tunnetaan todella pahasta työntekijöiden kyykytyksestä). Joku varmaan arvaakin kyseisen firman nimen. Vanhat vakkarit jotka olivat aikoinaan olleet isäntäyrityksen palveluksessa ja ne jotka olivat onnistuneet vuokrafirmalta saamaan vakkarisopimuksen siirtyivät vanhoina työntekijöinä uuteen firmaan, ja me muut saimme hakea haastattelun kautta taas omaa työtämme.
Uusi työnantaja perusti uuden tytäryhtiön joka tarkoitti sitä, että me sinne palkatut olimme eriarvoisessa asemassa muihin verrattuna. Ei esim. työterveyspalveluita (lääkäri/hoitaja), ei kulttuuriseteleitä. Lisäksi sopimuksemme olivat (ainakin itselleni) ennenkuulumattomia. Ensin allekirjoitettiin surkea pohjasopimus (joillekin nollasopimukset, joillekin vähän enemmän takuutunteja), ja sen lisäksi toimeksiantosopimus joka koski työtä kyseisessä työpaikassa. Yrityksellä oli oikeus kahden viikon varoitusajalla määrätä minutkin toiseen paikkaan töihin jolloin toimeksiantosopimuksessa olevat takuutunnit eivät enää pätisi. Tuolta pohjalta on hyvä suunnitella elämää.
N. kaksi vuotta riistofirman mellastettua he erinäisistä yrityskaupoista johtuneista eturistiriidoista johtuen joutuivat liikkeen luovutuksella siirtämään vanhat vakkarit takaisin isäntäyrityksen palvelukseen. Jälleen kerran meille muille jäi luu käteen. Riistofirma ei enää hoida koko varastopalvelua, mutta jatkavat edelleen yhteistyökumppanina vuokraten työntekijöitä isäntäyritykselle. Nyt siis osa työkavereista edustaa eri yritystä kuin minä, kaikilla eduilla, samalla kun itse täyttä päivää neljä vuotta tehneenä työntekijänä olen edelleen paskafirman palveluksessa ilman mitään takuuta kahden viikon päähän.
Kiitos vaan päättäjille, että tällainen touhu on laillista. Riski ulkoistetaan työntekijöille ja isot herrat käärivät yhä suurempia voittoja omiin taskuihinsa. Työntekijälle ei jää käteen muuta kuin oma kalu.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Eikö noissa vuokratyöntekijöissä ole ihan hirmuisen suuri vaihtuvuus? Onko se asiakasyritykselle edunmukaista, että jatkuvasti pitää perehdyttää uusia tyyppejä? Luulisi, että halutaan löytää pysyvä työntekijä, joka on tyytyväinen työpaikkaansa ja siten sitoutuu siihen ja tekee työnsä hyvin. Vuokratyöntekijät ei sitoudu, eivät ole tyytyväisiä ja lähtevät. Sitten tulee taas uusia työntekijöitä jotka pitää perehdyttää siitä tulee noidankehä ja firmalta menee maine työpaikkana. Lopulta kukaan ei halua sinne töihin ja nekin jotka joutuu etsii koko ajan uusia mahdollisuuksia.
Sanopa muuta. Meidän naapurikunnassa on yritys, no okei, kasvihuone-puutarha, jossa on jatkuvasti paikkoja auki - mutta vuokrafirmojen kautta. Samoja hommia tarjotaan koko ajan useilla eri nimikkeillä 😁 ja monen vuokrafirman kautta samaan aikaan. Olen kahdesti lähettänyt hakemuksen suoraan firmaan, kummallakaan kerralla ei tullut mitään vastausta. Pariin vuokrafirmaan olen jopa ollut yhteydessä, mutta sen verran epämääräiset pellevaikutelmat jäi, etten siihen kelkkaan lähtenyt. Pitäköön puutarha tunkkinsa.
Sitten omalla paikkakunnallani toimii yritys, joka on kuuluisa paskasta kohtelusta ja työehdoista ja sen seurauksena työntekijöiden suuresta vaihtuvuudesta. Tämänkin firman työpaikkailmoituksia on jatkuvasti auki vuokrafimojen kautta, mutta kuka hullu sinne hakee? Jos joku erehtyykin, niin eipä kauaa siellä ole.
Minua ihmetyttää, onko tällainen toiminta todellakin näille firmoille eduksi? Onko siellä ihan linjaus, että antaa vaan olla suuri vaihtuvuus ja jatkuva työvoimapula? Mitä ne sillä saavuttavat? Siis muuta kuin surkean työnantajan maineen?
Pikkukaupoissakaan ei pääse nykyisin minkäänlaista työyhteisöä syntymään, kun porukka vaihtuu ja kiertää paikasta toiseen. Lähikaupassa kassalla on melkein joka kerran uusia kasvoja, vaikka vain kaksi kassa käytössä. Kun ei ole asiakkaita, kyselevät toisiltaan, että mistäs sinä tulet, opiskeletko... Aikamoista kiertolaisen elämää.
Kun puhutaan toistaiseksi voimassaolevasta työsopimuksesta vuokratyö on aina kalliimpaa kuin oman väen pito. Siis ihan tuntihintanakin. Kun tähän lasketaan päälle vaihtuvuus, niin fiksu yritys käyttää vuokratyövoimaa vain työvoimapiikkeihin tai tapauskiin, joissa tarvitaan erityiosaamista vaikka vaan peri päivää kuukaudessa.
Olen onnekseni päässyt kokemaan työelämää 1980-luvun lopulla. Ei tarvinnut ilmaiseksi töitä harjoitella vaan palkka maksettiin jo ensimmäisenä päivänä, toki vähemmän kuin niillä, joilla oli ikälisiä. Työvuorot oli tiedossa etukäteen ja joustavasti tehtiin ylitöitä esimerkiksi, jos työkaveri sairastui. Ylityökorvaukset, sunnuntai- ja iltalisät maksettiin asianmukaisesti. Itse olin useamman vuoden tuuraajana, välillä yhden vuoden kokonaan . Niinä vuosina kukaan ei yrityksestä vaihtanut muualle, kun ei ollut mitään erityistä syytä. Työntekijällä oli hyvät syyt sitoutua työnantajaansa toisin kuin nykyisin. Vuokratyöläisiä, nollatuntityöntekijöitä, työkokeilijoita, ilmaisia harjoittelijoita... Kansan jako kahtia.
Vierailija kirjoitti:
Nykyhallitus on pilannut työelämän. Meillä on Kiky eli kilpailukykysopimus, jonka ansiosta teemme joka päivä kuusi minuuttia ylimääräistä työtä ilmaiseksi. Ketä vastaan me kilpailemme? Sitten on paikallinen sopiminen, mikä tarkoittaa, että työnantaja voi pyyhkiä työehtosopimuksella hanurinsa ja piiskata työntekijöistä irti viimeisetkin mehut.
Olen viime aikoina saanut monessa paikassa huonoa palvelua, nähnyt huonoa työnjälkeä ja törmännyt siihen, että luvataan jotain, mutta ei pidetäkään, eli sovitut hommat jääneet hoitamatta. Ehdin jo ihmetellä, mitä ihmettä suomalaiselle työlle on tapahtunut, mutta sitten aloin hieman ajatella. Enää en ihmettele. Miksi työntekijän pitäisi olla hyvä, kun ei työnantajakaan ole?
Itse olen huomannut että ainakin kaksi tuntia ylitöitä ja kukaan ei kysele edes että jäättekö ylitöihin. Varmasti olisi aamulla paskahalvaus jos jätettäisiin työmaa kesken silloin kun työt loppuvat.
Ei edes tulla ilmoittamaan asioista tai ei sovita asioista ajoissa.
Luotetaan vaan siihen että nöyrä suomalainen työntekijä kyllä tekee kiltisti, kun on kiltiksi kotonaan kasvatettu.
Minusta on hienoa että meillä on niitä jotka jää kotiin työttömäksi, kun tietävät mitä työelämä on.
Se on sitä oikeaa lakkomeininkiä. Minulla alkaa taas kahvitunnilla hermot mennä, kun tiedän etten pääse viideltä kotiin. Se on kello seiskaan asti ja mitään ei ole sovittu.
Yritä siinä sitten perhe-elämää pyörittää samalla. Isi tulee illalla kotiin kun lapset jo nukkuu.
Ihan oikeasti tässä katuu että tuli lapsia hankittua aikoinaan. Kun ei voi olla isänäkään.
Minuutti vielä kahvia.
Ihme että sentään tauot on vielä olemassa.
Vihjaa vuokrafirman nimi tänne, niin tiedetään kiertää kaukaa moinen.
No tuota, mitään palveluntarjoajaahan ei ole, ellei ole myös palvelun käyttäjää. Eli vuokrausta ei olisi ilman firmoja, jotka valitsevat sen vuokrauksen. Voi sanoa, että moraalinen vastuu on viime kädessä ostajalla (eikä vain vuokratyöntekijöitä ostavalla firmalla vaan firman asiakkailla, jotka ostavat firman tuotteita). Toisaalta voi ajatella niin kuin tällä palstalla mielellään ajatellaan, että mieluummin pitäisi säätää erinäisiä lakeja, joilla suojellaan työntekijöitä tällaiselta. Näitä lakeja on vaikeaa säätää siksi, että niillä on ihan konkreettisia vaikutuksia firmojen kykyyn kilpailla markkinoilla. Ja jos firma ei pärjää markkinoilla, firman tarjoamat työpaikat katoavat joka tapauksessa. Eli lopputulos on työntekijän kannalta sama. Ennen kuin kippaatte syyn voittoja nostavien niskaan, haluaisin jälleen kerran muistuttaa siitä, että kyseessä ovat siis firmaa rahoittaneet tahot ja että tuskin kukaan täällä itsekään lainaisi omaa rahaansa tuntemattomille ihmisille odottamatta siitä jotakin tuottoa vastineeksi.
Myötätuntoni silti ap:lle. Olisin itse vastaavassa pyörityksessä yrittänyt tietoisesti hakeutua jonnekin muualle töihin. En tiedä, onko se hänelle mahdollista.
Suojatyöpaikkoja on entistä.vähemmän. Hyvä vai paha, sitä en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tuttua.. Itse olen ollut vuosia erään suurehkon firman palveluksessa vuokrafirman kautta. Ennen 2010-lukua taloon tulleet ovat vakkareita, nyt kaikki uudet otetaan vuokralle ja vuokrina pysytään. Teemme samaa työtä kuin vakkarit, mutta 20% pienemmällä palkalla, ilman bonuksia, ilman työterveyttä, ilman smartumeita yms. Voin kertoa että työmotivaatio ei aina ole ihan kohdillaan... Eniten ärsyttää tehdä täysin samaa työtä kuin vieruskaveri, ja saada samasta työstä pienempää palkkaa.
Itse olen henkilöstövuokrafirman kautta töissä. Työsuhde on vakituinen, minulla on lounassetelit ja virikesetelit. Työterveys on laaja ja hyvä. Palkka on isompi kuin jos olisin talon omana työntekijänä, koska voivat neuvotella asian joustavasti, vrt. talon sisällä on tarkat rajat palkalle tässä tehtävässä. Vuokrafirmasta ollaan paljon yhteydessä, kysyvät kuulumisia ja ajatuksia. Taitaa olla tuuri käynyt, että mun kohdalla on parempi vuokrafirma. Eihän näissä työntekijä mitään erotuksia maksa, vaan palkka neuvotellaan ja veloitetaan kertoimella isäntäyrityksestä. Tulee silti isäntäyritykselle edullisemmaksi ulkoistaa ja maksaa palkka+kerroin vuokrafirmalle. Kurjaa että on noita surkeitakin toimijoita vielä, mutta kannattaa valita hyvä vuokrafirma.
Olet ensimmäinen ihminen, kenen kuulen sanovan että on vakkaripesti, isompi palkka, lounassetelit yms. Kaikilta tutuiltani olen kuullut pelkkiä huonoja kokemuksia, vuokrafirmasta riippumatta.
Eikö olisi ollut järkevintä nyt samalla kertoa, missä vuokrafirmassa tuollaiset edut on?
Mun nuori on baronan kautta, ja olisi saanut kai jonkinlaisen lounasedun, mutta kun opiskelija, on edullisempaa syödä lounasruokalassa. Jotain muitakin etuja hänellä on ja terveyshuoltokin kai olisi, mutta hän kun kuuluu opiskelijaterveydenhuoltoon, käyttää sitä, kun työ on kuitenkin määräaikainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tuttua.. Itse olen ollut vuosia erään suurehkon firman palveluksessa vuokrafirman kautta. Ennen 2010-lukua taloon tulleet ovat vakkareita, nyt kaikki uudet otetaan vuokralle ja vuokrina pysytään. Teemme samaa työtä kuin vakkarit, mutta 20% pienemmällä palkalla, ilman bonuksia, ilman työterveyttä, ilman smartumeita yms. Voin kertoa että työmotivaatio ei aina ole ihan kohdillaan... Eniten ärsyttää tehdä täysin samaa työtä kuin vieruskaveri, ja saada samasta työstä pienempää palkkaa.
Itse olen henkilöstövuokrafirman kautta töissä. Työsuhde on vakituinen, minulla on lounassetelit ja virikesetelit. Työterveys on laaja ja hyvä. Palkka on isompi kuin jos olisin talon omana työntekijänä, koska voivat neuvotella asian joustavasti, vrt. talon sisällä on tarkat rajat palkalle tässä tehtävässä. Vuokrafirmasta ollaan paljon yhteydessä, kysyvät kuulumisia ja ajatuksia. Taitaa olla tuuri käynyt, että mun kohdalla on parempi vuokrafirma. Eihän näissä työntekijä mitään erotuksia maksa, vaan palkka neuvotellaan ja veloitetaan kertoimella isäntäyrityksestä. Tulee silti isäntäyritykselle edullisemmaksi ulkoistaa ja maksaa palkka+kerroin vuokrafirmalle. Kurjaa että on noita surkeitakin toimijoita vielä, mutta kannattaa valita hyvä vuokrafirma.
Olet ensimmäinen ihminen, kenen kuulen sanovan että on vakkaripesti, isompi palkka, lounassetelit yms. Kaikilta tutuiltani olen kuullut pelkkiä huonoja kokemuksia, vuokrafirmasta riippumatta.
Eikö olisi ollut järkevintä nyt samalla kertoa, missä vuokrafirmassa tuollaiset edut on?
Mun nuori on baronan kautta, ja olisi saanut kai jonkinlaisen lounasedun, mutta kun opiskelija, on edullisempaa syödä lounasruokalassa. Jotain muitakin etuja hänellä on ja terveyshuoltokin kai olisi, mutta hän kun kuuluu opiskelijaterveydenhuoltoon, käyttää sitä, kun työ on kuitenkin määräaikainen.
Siis koulun lounasruokalassa, ehtii käymään siellä ruokiksella, kun yksi koulu on aika lähellä.
Oletteko tulleet ajatelleeksi, että olette itse kaivaneet kuoppanne, sen oman lisäksi muillekin. Olette menneet orjatyöfirmaan töihin ja hyväksyneet tilanteenne. Ehkä asuntolainan/lainan, perheen, oman itsetunnon, matkailun tai materian vuoksi. Ja olette ottaneet vastaan työn vuokratyöfirmasta pakon edessä. Olette luoneet itselle häkin, josta ei ole poispääsyä ja joudutte tyytymään epävarmoihin työoloihin.
Olette itse mahdollistaneet tämän hyväksikäytön, jota ympärillämme on enenevässä määrin, hyväksymällä työn, pyydetyn vuokran tms., jolla teistä puristetaan mitä irti saadaan. Olette kuin orjalauma, jolla olisi massana valta päättää elääkö ja menestyykö isäntä, mutta pelko kaiken sen teille niin tärkeän asian menetyksestä lamaannuttaa teidät, ettette uskalla nousta riistäjiänne vastaan ja heittää hanskojanne naulaan, repiä riiston kahleita käsistänne ja ottaa ohjaksia omiin käsiinne.
Tämä vaatisi kaikkien riistettyjen nousun riistäjiään vastaan, tässä tapauksessa kaikkien riistetyiden tulisi kieltäytyä tekemästä töitä orjatyöfirmojen leivissä, jolloin firmat kaatuisivat kun eivät asiakasyrityksilleen pystyisi työvoimaa toimittamaan, jolloin firmat joutuisivat itse suoraan palkata ihmisiä töihin, kuten kuuluisi.
Epäilemättä monet yritykset saattaisivat siirtää toimintansa muualle, mutta silloin heidän riistävät tarkoitusperänsä ilmenisivät ja näiden yritysten tuotteita kannattaisi olla ostamatta, ellei tietysti hyväksy hyväksikäyttöä, halvemman hinnan varjolla.
Tämä olisi tietysti aika radikaalia ja Suomen taloudelle kostautuvaa, mutta ihmisten hyvinvointia parantavaa, mutta tämähän ei tule koskaan tapahtumaan, vaan riisto tulee ajan myötä syvenemään kun monopolipelaajat vähenevät, koska koko maailma näyttää hyväksyneen riiston.
Raha ja ahneus ratkaisee, ei ihmisten tai minkään eliön hyvinvointi. Maailma on todella kieroutunut, kun ihmisen perustarpeilla tehdään säälimättömästi voittoa, ravinto, koti, terveydenhuolto(ja sähkö) kuuluisivat olla kohtuullisen hintaista eikä niillä kuuluisi keinotella rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Palkasta lähtevää työeläkemaksujärjestelmää pitäisi muuttaa niin, että siitä lähtisi aina omalle tilille vaikka 50%. Tilin ehdot tietenkin sellaiset, että tili aukeaa käyttöön vasta, kun eläke koittaa. Olisi jotain oikeaakin hyötyä kysyisestä maksusta.
Pienyrittäjillä sama homma. S*atanalliset YEL-maksut, oliko ne nyt parin vai kolmen kk:n välein, eräällä tutulla semmosta yli 700€. Ja korostan, oikeasti pieni firma, joka pyörii tosi pienesti. Ja sitten kun on näyttänyt, paljonko saa eläkettä muutaman vuoden päästä, summa on aivan naurettava.
Minne nämä kaikki rahat menee? Ei ainakaan omaan hyötyyn loppujen lopuksi.
Sinun kannattaisi vähän tutustua eläkejärjestelmään. Voisit myös laskea, paljonko eläkemaksuistasi kertyy, ja miten isoa eläkettä niillä pystyy maksanaan, jos eläkettä potäisi maksaa esim. 15 vuotta.
Jep, muistakaapa sitten vaaliuurnilla, mitkä puolueet ovat TYÖNTEKIJÄN asialla. Vinkkinä: juuri kaatuneessa hallituksessanme niitä EI ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkasta lähtevää työeläkemaksujärjestelmää pitäisi muuttaa niin, että siitä lähtisi aina omalle tilille vaikka 50%. Tilin ehdot tietenkin sellaiset, että tili aukeaa käyttöön vasta, kun eläke koittaa. Olisi jotain oikeaakin hyötyä kysyisestä maksusta.
Pienyrittäjillä sama homma. S*atanalliset YEL-maksut, oliko ne nyt parin vai kolmen kk:n välein, eräällä tutulla semmosta yli 700€. Ja korostan, oikeasti pieni firma, joka pyörii tosi pienesti. Ja sitten kun on näyttänyt, paljonko saa eläkettä muutaman vuoden päästä, summa on aivan naurettava.
Minne nämä kaikki rahat menee? Ei ainakaan omaan hyötyyn loppujen lopuksi.
Sinun kannattaisi vähän tutustua eläkejärjestelmään. Voisit myös laskea, paljonko eläkemaksuistasi kertyy, ja miten isoa eläkettä niillä pystyy maksanaan, jos eläkettä potäisi maksaa esim. 15 vuotta.
Tarpeeksi olen tutustunut ja läpimätä systeemi on. Omiaan ei takas saa, vaikka maksut kovenee.
AP:n kuvailemat tapaukset ja vielä ikävämmät ovat todellisuutta, koska palkansaajat ovat hylänneet ay-liikkeen.
Työnantajat sen sijaan ovat tiivistäneet rivejään omien edunvalvojiensa, omien liittojensa kanssa. NE ovat onnistuneesti lobanneet hallitusta ja saaneet useita työnantajien toiveita läpi.
Tämä vain siksi, että palkansaajailta puuttuu ay-likkeen tarjoama joukkovoima, jolla aikoinaan ajettiin palkansaajien asioita, ei pelkästään palkankorotuksia, vaan kaikki parannuksia työehtoihin.
Kokoomus esittelee sivuilaan aisoita, jotka puolueen mielestä on "Välttämätöntä" toteuttaa ensi hallituskaudella: Palkkojen alentamiset, työajan pidennykset, ylityökorvaisten leikkaamiset - ja paikallinen sopiminen ilman ay -liikkeen tarjoamaa voimaa, mikä puolestaan tarkoittaa työantajien täydellistä saneluvaltaa.
Mutta oma vika palkansaajilla, ay-liikkeen tarpeellisuutta ei ymmärretä ja on sankoin joukoin liitytty YTK:aan, joka on työnantajien perustama ja hallinnoima, ainoana tarkoituksenaan juuri ay-liikkeen, eli palkansaajien joukkovoiman murentaminen ja sitä kautta päätyminen työnantajien saneluvaltaan.
Tyhmyydestä sakotetaan tässä elämässä aina.
Up