Mitä inhosit koulun kotitaloustunneilla?
Kommentit (78)
En inhonnut mitään. Muistelen tunteja vain hyödyllisinä. Minulla oli myös valinnaista kotitaloutta. Oli ravitsemusoppia, tehtiin erilaisia perusruokia. Meillä oli kiva opettaja. Opin esimerkiksi, kuinka kauluspaita silitetään oikein tai kuinka suurustetaan. Kaikki oli mielestäni hyödyllistä.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 16:55"]
Tunneilta en inhonnut oikeastaan mitään, köksä oli ihan kivaa, vaikkei mikään suosikkiaineeni ollutkaan. Mutta kotitalouden "teoria"kokeisiin lukeminen ja vastaaminen oli tylsää: esim. "kerro vaihe vaiheelta, miten tiskaat astiat". Eikö sen olisi voinut käytännön kokeessa näyttää huomattavasti järkevämmin?
[/quote]
Johan oli teoriakokeet! Niin selkeesti opettajasta kiinni tämäkin aine. Käytännön asiatkin on vaikea määritellä kuka tiskaa oikein ja kuka ei. :/ Meille opetettiin ravitsemusoppia, eli vitamiineja, hivenaineita jne. yksityiskohtaisesti.. musta oli mielenkiintoista ja se oppi on yhä päässä. :)
Mä en ymmärrä tuota kommentoijaa, jonka mielestä solmion sitomisen opettaminen tytöille on sovinistista. Ja ne pyykinpesuohjeet on ollut minulle hyödyllisiä myöhemmässä elämässä. Eipä tarvi av:lta kysyä miten villasukat pestään.:D
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 15:34"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 14:21"]
Sitä, kun 2000-luvullakin vielä opetettiin kuinka miehen solmio solmitaan, pyykit pestään jne. sovinistista paskaa. Kieltäydyin näistä kaikista ja sain huonomman numeron kuin mitä olisin saanut alunperin (opettaja sanoi suoraan).
[/quote]
Miten tuli esille, että ne pyykinpesuopit koski nimenomaan miesten pyykkiä?
T: feministi kotitalousopettaja
Oikeastiko teillä oli kotitalousopetusta vain tytöille?
[/quote]
En muista millaisia ne tunnit olivat. En varmaankaan inhonnut kovin paljoa, koska oli valinnaisaineena kasilla ja ysillä. Tosin senkin muistan vain todistuksesta... Näin jälkeenpäin vain ihmettelen, että miksihän sen olen valinnut, koskapa en tykkää ruoanlaitosta oikeastaan ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 16:44"]
Sitä, kun 2000-luvullakin vielä opetettiin kuinka miehen solmio solmitaan, pyykit pestään jne. sovinistista paskaa. Kieltäydyin näistä kaikista ja sain huonomman numeron kuin mitä olisin saanut alunperin (opettaja sanoi suoraan).
[/quote]Oletko ihan järjissäsi? Peruskoulussa oli vissiin poikiakin? Eikö heille saisi opettaa solmion solmimista? Minusta sinä olet nyt oikea emäfemakkoa, jos olet sitämieltä että kotsassa pitäisi opettaa vain tyttöjen juttuja. Eikö se olisi aika epäreilua poikia kohtaan? Kyllä miestenkin kuuluu osata kotitöitä ja mitä sovinistista ylipäätään on pyykkäämisessä?
[/quote]
Pointti oli varmaan siinä että TYTÖILLE opetettiin solmion solmimista ym. jota yhdenkään naispuolisen ei tarvitsisi enää näinä aikoina osata...pojat ovat yleensä erikseen kotitaloustunneilla, niitä heillä on muutama kymmenen vuodessa (tytöt ovat tämän ajan teknisessä työssä eli tietokoneilla).
[/quote]
hämmentävää tuo ettei tytön tarvitsisi osata solmia solmiota? Itse olen kokenut sen taidon varsin tarpeelliseksi. Olen sitonut solmion omalle lapselleni ja opettanut sen hänelle ja sitonut solmion vanhalle isoisälleni, jonka sormet eivät sitomiseen enää taivu.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 15:44"]
Sitä, että ruokaa tehtiin aina pareittain. En ollut luokallani mitenkään suosittu, joten olin yleensä se pariton ylimääräinen, jonka opettaja sitten pakkoliitti johonkin ryhmään joka erittäin vastenmielisenä mut otti vastaan. Oli erittäin nöyryyttävää ja lintsasin tuolta niin usein kuin mahdollista.
[/quote]
Sama täällä, paitsi että en uskaltanut edes lintsata (miksen ikinä tajunnut, että sinne tunnille olisi vaan voinut jättää menemättä?). Kotitaloustunnit olivat yleistä riehumista ja siellä kiusaajien oli vielä muita tunteja helpompaa kiusata ihan kaikessa rauhassa opettajan siihen puuttumatta muun melskeen joukossa.
En oppinut tunneilla mitään, koska ainoa mitä ryhmäläiseni antoivat minun tehdä, oli yleensä tiskaaminen tai siivoaminen tai sitten joku muu muulle ryhmälle vastenmielinen ja täysin samantekevä homma. Saadusta kotitalouskirjasta kyllä oli jälkeenpäin hyötyä, kun kotona itsekseen pääsi kokeilemaan juttuja. Tosin sama pätee liki täysin muuhunkin peruskouluun. Kiitos levottoman luokan opin tunneilla lähinnä väistelemään lenteleviä esineitä ja yrittämään sulkea korvani solvauksilta.
Jouduin olemaan samassa ryhmässä syyläsormisen tytön, aina pahalle haisevan pojan sekä luokan sekopää-häirikön kanssa. Siinä sitten oli tunnin lopuksi mukava asettua syömään valmistamaamme ateriaa, kun syyläsormi oli ensin pitkien likaisten kynsiensä kanssa vaivannut sämpylätaikinan, pahanhajuinen tehnyt kastikkeen ja häirikkö riehunut ja hihitellyt itsekseen laittaessaan jälkiruokaa, jota ei aina lopulta itse suostunut maistamaan.
Bon appetit!
Luokan pahaa hajua. Kotitalousluokassa haisi aina siltä, kuin jossakin olisi taikinaa homehtumassa. En ihmettele vaikka olisi ollutkin, kun opettaja ei ollut niin tarkka hygieniasta. Kunhan oppilaat nyt jotenkin sutaisivat pinnat puhtaiksi vanhalla likaisella luutulla.
Opin mä tekemään kaikenlaisia ruokia, kun aiemmin en ollut oikein tehnyt itse mitään.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 15:34"]
Minusta nämä "inhoajat" ovat lapsellisia. Minusta on lapsellista sanoa että inhoaa jotakin. Jos joku inhottaa, niin tarviiko siitä avautua muille?
[/quote]
Jos et voi sietää muiden inhotusta, miksi vaivaudut edes avaamaan keskustelua, jonka otsikko on nimenomaisesti "Mitä inhosit koulun kotitaloustunneilla?" En osaa pitää tätä erityisenä avautumisthreadina, sillä tässähän lähinnä vastataan kysymykseen ja listattuna on erittäin paljon positiivisiakin asioita.
Arvelisin muutenkin, että niin monet käyttävät tuota niin inhoamaasi (;)) sanaa juuri kysymyksenasettelun ansiosta.
Inhosin omia ryhmäläisiäni. Ärsytti, kun tahallaan pilasivat hyviä ruokia. Laittoivat suolaa sokerin tilalle ym. ym. No eipä niistä oo tullut aikuisena muuuta kuin juoppoja.. :)
Meilläkin kotsan opettaja katsoi poikien jäynät ja riehumiset läpi sormien, mutta tytöille jaksoi kyllä huutaa, jos ei jotain ymmärtänyt.
En ollut suosittu, joten jouduin aina luokan hylkiöiden seuraan. Poika joka ei osannut kuoria appelsiinia, kaikkialle pärskivä sekopäätyttö, kädet taskuissa seisova poika...
Ja osa ruuista oli kyllä NIIN hirvittäviä! Olen aina ollut nirso syömään, ja jokin kotsan versio "maailman ruuista" oli kammottava kokemus :P
Kotsa oli silti valinnaisena kaksi vuotta, kun muut valinnaiset olivat isompia pahoja ;) kaippa minä sieltä opinkin jotain.
AI NIIN, takaraivossa, komeron perällä, hampaita kirskuttaa myös muisto, miten sain opettajalta huudot, kun en tajunnut hänen logiikkaansa aterian suunnittelussa. Ryhmän piti siis suunnitella koko ateria, ja sen piti noudattaa jotain hienoa mallia, ja värimaailmaa tms. Lasagne porkkana-ananasraasteella (jälkiruokaa en muista) ei kelvannut, vaikka se olikin ainoita ruokia mitä koko ryhmä olisi suostunut syömään...
Inhosin kun piti pestä käsin opettajan miehen villasukkia..yääk. Muuten tykkäsin kovasti kotitaludesta, oli mulla valinnaisena aineenakin. Tosin ei siellä hirveästi tehty mitään mitä en jo olisi kotona tehnyt joskus, ruuanlaitosta ja leipomisesta kun olen tykännyt lapsesta asti. Se oli myös tylsää kun ruokia ei saanut maustaa oman mielen mukaan.
Turku - ysäri. Aikanaan arvostettu koulu. Nykyään lopetettu. (Wonder why...)
Ravinto-oppia: katsotaan videolta, kun Mikko Kivinen vetää olutta ja HK:n bleuta. Saa "sydärin". opetus: puolikkaassa makkarassa on koko päivän suolatarve. (tämä siis ainoa mitä voin sanoa oppineeni 3 vuoden kotsasta) Lisäksi yhdessä leikkeleessä on koko päivän proteiinitarve.
Herkkuruokaa: mehukattikiisseli. Ja syksyisin omenoita. Valtavasti omenoita. Aivan helvetisti omenoita. Joskus jotain teekakkuja. Mainitsinko jo omenat? Niitä riitti.
Siivous: "pesukone on tälläinen. (Näytetään varastossa oleva 60(?)-luvun pesukone.) ja nämä merkit tarkoittaa tätä ja tätä". Oltais me voitu vaikka ne essut pestä, ne olivat aika kaameita. Mulla on kyllä epäilys, ettei kyseinen kone tainnut enää toimia...
Oppi siellä myös tiskaamaan, ja raahaamaan tavaraa. Olin samassa ryhmässä luokkani psykopaattiämmän kanssa, ja mieluummin hiukan orjailin, kuin otin sylkeä naamaan tai nyrkistä kotimatkalla. Opettajaa ei tietenkään kiinnostanut, koska kyseinen tyyppi oli taitavasti kaksinaamainen. (Tosin tästäkin kasvoi juoppo (narkki?), jonka lapsilla on jokaisella eri isä, eikä ilmeisesti siis yhdenkään isukin kanssa ole ollut suhteessa)
Draamaa ja eksoottisia ruoka-aineita: Viimeisenkin ruuvinsa tiputtanut sekopäätyttö viilsi veitsellä kaulaansa kesken tunnin, kun poikkis oli pistänyt poikki. Ei tosin edes kovin syvälle. Taisi sattua.
Huomiohuorausta.
Mä sentään koitin tappaa itseni yksin ja piilossa.
Niillä ainakin kuuluisi oppia tekemään ruokaa
Ensin yhdessä ryhmässä oli liikaa ja mä olin ensin ryhmässä jossa oli luokan kaksi poikaa. Sitten siitä ryhmästä jossa oli liikaa laitettiin siihen ryhmään jossa oli ne kaksi poikaa ja mä jouduin siihen ryhmään niiden kolmen kanssa. Se oli huono ryhmä ja sitten ykskin kertoi taas ostaneensa uudet liivit joiden olkaimia esitteli, siis kotitaloustunnilla ja sitten jollain kotitaloustunnilla myös alkoi laulamaan ym. ja kerran teki mehua ja maistoi onko sopivaa niin ei lasista vaan suoraan kannusta! Jos tekisi ihan oikeaoppisesti ja jos osaisi käyttäytyä tai olisi minkäänlaisia käytöstapoja niin maistaisi mehua omasta lasista! Olin sitten yleensä kotitaloustuntipäivänä pois koulusta
Ruokia osaan kyllä tehdä ja on kehuttukin mutta se on myös ongelmallista kotitaloustunneissa kun siellä pitäisi tehdä asiat miten siellä tehdään ja muiden kanssa ja se ei ihan mene sääntöjen mukaan ja yritän noudattaa sääntöjä mutta se ei ihan aina välttämättä mene niin mutta omapahan on asiani
Kotitaloustunneilla opetettiin noita juttuja jotenkin kumman tylsästi ja vaikeimman kautta. Ruoat olivat täysin mauttomia jos ne teki ohjeen mukaan. Pullaa leivottiin aina ja aina siitä tuli pelkästään jauhonmakuista. Paremmin ne asiat olisi varmaan oppinut jos olisi tehty vaikka pareittain mutta jostain syystä piti olla se 4-5 hengen ryhmä, josta kaikki eivät mahtuneet tekemään samaan aikaan ja heiltä sitten loppuikin kärsivällisyys pian ja ryhtyivät juttelemaan jostain muusta, heittelemään ainesosia tms. Puutteellinen ilmanvaihto ja puutteellinen hygieniataso luokassa. Pojat tosiaan saivat riehua rauhassa, ovathan pojat poikia. Tytöille kai sitten samalla siinä opetettiin sitä pikkulasten kaitsemista?
Niinä harvoina kertoina kun sai suunnitella ja kokata ihan rauhassa, tunneilla olikin kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Miehet solmivat solmionsa ihan itse.
Sama kuin opetettaisiin pojille että naisen alusvaatteet ja rintsikat pestään sitten pesupussissa ja tässä ja tässä lämpötilassa, tämä ohjelma, tämä määrä pesuainetta etc.
Meidän koulussa tehtiin suht mauttomia jälkiruokia ja makeita leivonnaisia. Mieleen on jäänyt lievästi kokkareinen litteä teeleipä sekä jälkkäri, jossa löysään kermavaahtoon oli sekoitettu raejuustoa ja ananasmurskaa. Sokeria sai ripotella pinnalle, jos halusi. Muutenkin ruokaohjeet olivat monesti jo tuolloin ajastaan jälkeenjääneitä, eikä suinkaan nostalgisen perinteisiä tai ajankohtaisia.
Pidin kotitaloudesta muuten, mutta jännitin niitä tunteja aivan hirveästi. Ryhmässäni ei ollut juurikaan ketään omalta luokaltani ja ainoa tuttuni lintsasi usein. Jännitin etukäteen aina, tuleeko tuttuni tunnille vai joudunko olla yksin. Olin todella ujo. Pelkäsin myös, että saan jonkun vaikean tehtävän ja epäonnistun. Hermoilin jo edellisenä päivänä. Ilmeisesti selvisin traumoista, koska olen nykyään alaan liittyvissä työtehtävissä.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 16:44"]
[/quote]Oletko ihan järjissäsi? Peruskoulussa oli vissiin poikiakin? Eikö heille saisi opettaa solmion solmimista? Minusta sinä olet nyt oikea emäfemakkoa, jos olet sitämieltä että kotsassa pitäisi opettaa vain tyttöjen juttuja. Eikö se olisi aika epäreilua poikia kohtaan? Kyllä miestenkin kuuluu osata kotitöitä ja mitä sovinistista ylipäätään on pyykkäämisessä?
[/quote]
Pointti oli varmaan siinä että TYTÖILLE opetettiin solmion solmimista ym. jota yhdenkään naispuolisen ei tarvitsisi enää näinä aikoina osata...pojat ovat yleensä erikseen kotitaloustunneilla, niitä heillä on muutama kymmenen vuodessa (tytöt ovat tämän ajan teknisessä työssä eli tietokoneilla).