Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä inhosit koulun kotitaloustunneilla?

Vierailija
28.02.2013 |

Entä mitä hyötyä tunneista sinulle oli?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhosin hieltä haisevaa, rasvatukkaista opettajaa joka tuli työntämään sormensa joka soosiin ja taikinaan. En oikein osaa sanoa, olisiko noista tunneista koskaan mitään hyötyä ollut...

Vierailija
22/78 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkkäristä ja maitorahkasta kerran tehtyä "tiramisua"... Hyi oksennus :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin ihmisten täydellistä idiotismia. Kuinka on mahdollista, että seiskaluokalla oleva ihminen ei tiedä eroa leivinliinan ja patalapun välillä tai osaa kaulita taikinasta levyä? Sukupuolesta riippumatta ihan perustaitoja jotka jokaisen tulisi oppia jo ala-asteella.

Lisäksi inhosin sitä, jos asiat eivät sujuneet kuten piti - otin usein johtajan roolin ryhmässämme, mistä opettajakin antoi kiitosta - kun ihmiset eivät tehneet kuten sanoin. 

Vierailija
24/78 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista inhonneeni mitään, se oli lempi aineeni. Otin sitä kasil ja ysilläki valinnaisena.

Ehkä 8-9 luokilla hiukan harmitti kun ope halus et oolen ryhmän kanssa käytännöllinen: piti tehdä maidotonta, kalatonta, gluteenitonta,pähkintätöntä ruokaa, kaikki samaan aikaan. Ite olen siis keliaakikko, kavereil oli muit allergioita.

Ei se aina kiusannu mut mieleen on jääny kookosmaitoon tehdyt babaleivonnaiset joista meinas itellä tulla oksennus... aina se maito piti korvaa kookosmaidolla jota inhoan ylikaiken :D

Vierailija
25/78 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nämä "inhoajat" ovat lapsellisia.

Minusta on lapsellista sanoa että inhoaa jotakin. Jos joku inhottaa, niin tarviiko siitä avautua muille?

Vierailija
26/78 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 14:21"]

Sitä, kun 2000-luvullakin vielä opetettiin kuinka miehen solmio solmitaan, pyykit pestään jne. sovinistista paskaa. Kieltäydyin näistä kaikista ja sain huonomman numeron kuin mitä olisin saanut alunperin (opettaja sanoi suoraan).

[/quote]

Oikeastiko teillä oli kotitalousopetusta vain tytöille?

Vierailija
27/78 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 15:25"]

Joidenkin ihmisten täydellistä idiotismia. Kuinka on mahdollista, että seiskaluokalla oleva ihminen ei tiedä eroa leivinliinan ja patalapun välillä tai osaa kaulita taikinasta levyä? Sukupuolesta riippumatta ihan perustaitoja jotka jokaisen tulisi oppia jo ala-asteella.

Lisäksi inhosin sitä, jos asiat eivät sujuneet kuten piti - otin usein johtajan roolin ryhmässämme, mistä opettajakin antoi kiitosta - kun ihmiset eivät tehneet kuten sanoin. 

[/quote]

Krhm. Uskallanko edes sanoa, mitä mieltä olen..? Ymmärrän toki turhautumisen, mutta ota hei huomioon, että joka kodissa lapsia ei oteta mukaan ruuanlaittoon.

Esim. Meillä minä olin lapsista se joka oppi jo lapsena paljon. Paljon johtuu ihan vanhempien asenteesta. Olin esikoinen ja ainoa tyttö. Minua opetettiin kovasti. Pikkusisaruksiin ei niinkään satsattu. Toinen pikkusisaruksistani on nykyään 18v ja minä olen juuri opettanut hänelle, miten tehdään perunamuusi. Äiti ja isä eivät ole viitsineet.

Vierailija
28/78 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että ruokaa tehtiin aina pareittain. En ollut luokallani mitenkään suosittu, joten olin yleensä se pariton ylimääräinen, jonka opettaja sitten pakkoliitti johonkin ryhmään joka erittäin vastenmielisenä mut otti vastaan. Oli erittäin nöyryyttävää ja lintsasin tuolta niin usein kuin mahdollista.

Vierailija
29/78 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mitään! lemppari aine, ainoa 10 todistuksessa.

mehän käytiin ruuanlaittoa läpi ja siivousaineita, emäkset ja hapot yms asioita. ei melä enää mitään kodinhegettären hommia opeteltu eli siis miehen palvelmista.  Meillä oli suuriosa poikia. kävin kasarilla yläasteen.

hyötyä oli paljonkin, sai muita näkökulmia ruuanlaittoon kuin äitini antamat ja teoria osuus oli mielenkiintoista hyvä pohja uralleni.

Vierailija
30/78 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten köksä oli lempiaineitani, mutta meillä ryhmät olivat liikkuvia eli koskaan ei tiennyt kenen kanssa joutuu keittelemään.

Luokallamme oli tyttö, joka oli aivan siivottoman likainen; kaulassa mustia ihosolukko/pöly/mitälie rantuja, haisi hieltä ja likaiselta ukkovarpaiden väliltä. Taas kerran hän osui ryhmääni ja iloisesti taikinaa alustaessaan kaivoi räkää sormellaan suuhunsa ja jatkoi alustamista. Voi oksetus!

Vierailija
31/78 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajaa.Pilkunviilaajaämmä,joka kertoi meille ruoka-aiheisia  kauhutarinoita tuntien alussa. Eipä paljon ole jäänyt kotitaloustunneista käteen,opin kotihommat vasta kun kävin vapaaehtoisesti puolenvuoden talouskoulun.

Vierailija
32/78 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Kotitalous oli kaikinpuolin hauskaa. Meillä oli aina rento tunnelma tunneilla ja lopuksi sai syödä niitä herkkuja mitä oli tehty.

Ja onhan siitä ruoanlaittotaidosta hyötyä joka päivä, joskaan sitä nyt ei siellä pelkästään oppinut, mutta varmasti se on edesauttanut sitä että on uskaltanut kokeilla kaikenlaista niin kauan että on alkanut onnistumaan.

Vierailija
33/78 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska:

* Jouduttiin perkaamaan matoisia sieniä ja tekemään niistä sienisalaattia. (En syönyt sitä ja sain moitteet ja numero tippui.)

* Opettaja oli sipulihullu ja sitä piti laittaa kaikkiin mahdollisiin ruokiin oksetukseen asti.

* Opettajalla oli yksi lempilapsi, joka nuoleskeli opettajaa niin, että meillä muilla pahaa teki. Tuloksena olikin sitten 10 todistuksessa, jonka kyllä olisi pari muuta oppilasta paremmin ansainneet (en toki ollut itse näistä kumpikaan).

Ruoanlaiton varsinaisesti opin kotona ja loput keittokirjoista ja kokkausohjelmista. Nykyään se on oikeastaan harrastus ja usein tehdäänkin kavereiden kanssa kimpassa viikonloppuisin kolmen ruokalajin aterioita, se on todella hauskaa :)

Vierailija
34/78 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köksä oli yksi suosikkiaineistani yläasteella. Meillä oli hyvä opettaja ja siinä oppi hyvin arkiruuanlaiton perusteet.

Epämiellyttävintä oli verilettujen teko ja silakoiden perkaus...

Vierailija
35/78 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 15:34"]

Minusta on lapsellista sanoa että inhoaa jotakin. Jos joku inhottaa, niin tarviiko siitä avautua muille?

[/quote]

Kotitalousopettajako siellä kirjoittelee?

Inhosin tunneilla aivan kaikkea. Opettajaa, oppilaita, ruoanlaittoa (en edelleenkaan tee paljoa ruokaa itse, ei kiinnosta). Ehkä eniten inhosin sitä, että joidenkin poikien hygienia oli mitä oli ja niitä tehtyjä ruokia olisi tunnin lopuksi sitten pitänyt syödä. Hyi yök yök.

Vierailija
36/78 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 14:21"]

Sitä, kun 2000-luvullakin vielä opetettiin kuinka miehen solmio solmitaan, pyykit pestään jne. sovinistista paskaa. Kieltäydyin näistä kaikista ja sain huonomman numeron kuin mitä olisin saanut alunperin (opettaja sanoi suoraan).

[/quote]Oletko ihan järjissäsi? Peruskoulussa oli vissiin poikiakin? Eikö heille saisi opettaa solmion solmimista? Minusta sinä olet nyt oikea emäfemakkoa, jos olet sitämieltä että kotsassa pitäisi opettaa vain tyttöjen juttuja. Eikö se olisi aika epäreilua poikia kohtaan? Kyllä miestenkin kuuluu osata kotitöitä ja mitä sovinistista ylipäätään on pyykkäämisessä?

Vierailija
37/78 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 16:17"]

[/quote]

Inhosin tunneilla aivan kaikkea. Opettajaa, oppilaita, ruoanlaittoa (en edelleenkaan tee paljoa ruokaa itse, ei kiinnosta). Ehkä eniten inhosin sitä, että joidenkin poikien hygienia oli mitä oli ja niitä tehtyjä ruokia olisi tunnin lopuksi sitten pitänyt syödä. Hyi yök yök.

[/quote]Olet lapsellinen.

Ajatelkaa miten törkeää on sanoa inhoavansa jotain. Sillä kotitalouopellakin on varmaan lapsi tai puoliso tai kissa joka rakastaa häntä.

Vierailija
38/78 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 16:47"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 16:17"]

[/quote]

[/quote]Olet lapsellinen.

Ajatelkaa miten törkeää on sanoa inhoavansa jotain. Sillä kotitalouopellakin on varmaan lapsi tai puoliso tai kissa joka rakastaa häntä.

[/quote]

No onneksi meillä on sinut, joka et koskaan sano muista mitään negatiivista.

Vierailija
39/78 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunneilta en inhonnut oikeastaan mitään, köksä oli ihan kivaa, vaikkei mikään suosikkiaineeni ollutkaan. Mutta kotitalouden "teoria"kokeisiin lukeminen ja vastaaminen oli tylsää: esim. "kerro vaihe vaiheelta, miten tiskaat astiat". Eikö sen olisi voinut käytännön kokeessa näyttää huomattavasti järkevämmin?

Ruokaa olen _oikeasti_ oppinut laittamaan vasta paljon myöhemmin kuin seiskaluokan köksäntunneilla. Joitain yksittäisiä nyrkkisääntöjä on sieltä kyllä jäänyt mieleen kuten "syöjä voi odottaa munakasta, mutta munakas ei voi odottaa syöjää" :D Nokkosten käsittelyn opin myös, mutta enpä juuri muuta. Ja köksän ohjeissa "neljälle" osoitetut annoskoot olivat kyllä niin onnettoman pieniä, ettei niiden mukaan kannattaisi oikeassa elämässä ruokaa valmistaa.

Vierailija
40/78 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ole toli ihan vapaasti lukematta niin ei tarvitse ärsyyntyä siitä, että et voi määrätä muiden ajatuksia. Hanki elämä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan