Mielestäsi karseita sisustusjuttuja jotka ovat olleet valtaisa hitti kansan keskuudessa?
Esimerkiksi spottivalaisimet, sellaiset missä kepin varressa on niitä spotteja ja sitten ne kattoon upotettavat spotit. Näitä oli ihan jokaisella joskus 2000-l alkupuolella. Vallilan kelohonka. Harmaa laminaatti.
Kommentit (3977)
Vierailija kirjoitti:
No kaupoista ei paljoa niitä isoja mattoja löydy. Hyvä jos valikoimissa muutama, nekin yleensä rumia ja järkyn hintaisia.
Vinkiksi, että Askosta löytyy kohtuuhintaisia 2x 3m mattoja. Ostin just alesta pari.
Kyllä se vaan paremmalta näyttää, kun on oikean kokoiset matot!
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Avokeittiöt. Painuisivat jo historiaan. Koko kämppä käryää ruoanlaiton jälkeen, vaikka olisi keittänyt vain munia. Silti ilma sinisenä savusta. Ja sotkut on siivottava mikrosekunnissa ruoanlaiton jälkeen, muuten tölli on järkky läävä.
Ruoanlaittosi ei kuulosta kovin turvalliselta. Jospa käristelisit ja savuttaisit vähän vähemmän? Ruokaa voi myös laittaa niin ettei keittotila ole sen jälkeen kuin pommin jäljiltä.
T. avokeittiöönsä tyytyväinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
FB-ryhmässä Moderni ja skandinaavinen sisustus on joka kodissa nyt rottinkihuonekaluja ja macrame-neuloksia. En lämpene kummallekaan. Lisäksi ihmettelen sitä, että vaikka koti olisi muuten vimosen päälle laitettu, niin seinältä löytyy asetelma pelkästään jotain superkliseisiä Desenion tauluja. Luulisi nyt vuosien varrella muutakin kertyneen? Ylipäänsä harvalla on seinillä kauniita tauluja.
Tämä on kyllä outoa ja olen samaa ihmetellyt, että sisustus saattaa olla tosi upea ja persoonallinenkin, mutta siellä seinällä on ne samat mauttomat desenion taulut! Oikeaa taidetta tai kauniita, yksilöllisiä tauluja ei monelta löydy
Niin ja oikealla taiteella tarkoitan että se voi olla siis vaikka itse maalattu kuvakin. Jotain muuta kuin nämä valmiajulisteet.
Kannattaa ostaa myös suomalaisten taiteilijoiden teoksia. Esim. grafiikka ei ole kovin kallista, koska menetelmällä tulee useita teoksia nopeasti. Jos on enemmän rahaa käytettävissä voi ostaa veistoksia, maalauksia ym, ja tilata vaikka itse sellaisen teoksen kuin haluaa. Suomessakin on paljon taiteilijoita, jotka varmasti ilahtuisivat, kun suomalaiset alkaisivatkin panostaa kotien sisustukseen taiteen muodossa.
Jos kuitenkin haluaa sisustaa julisteilla, ei kannata ostaa mitään Mona Lisa tai Tähtikirkas yö -julistetta, vaan joku vähemmän tunnettu teos, jotta se ei ole niin ilmeistä, että tämä kuva ei mitenkään voi olla se aito teos. Esim. art.comissa on ainakin ennen ollut paljon kaikenlaisia teoskuvia ja monen kokoisia julistevaihtoehtoja. Tuosta deseniosta olen samaa mieltä muiden kanssa, ne samat g-julisteet joka kodissa on vähän tympeitä.
Nimenomaan tämä! Ostetaan kalliita design-esineitä, mutta seinillä roikkuu massatuotetut julisteet. Itse ole ostanut instagramin kautta ja myyjäisistä nuorilta nousevilta tekijöiltä hienoja teoksia, etenkin grafiikkaa tosi kohtuulliseen hintaan. Esim Tokyon joulumyyjäisistä (Aalto-yliopiston opiskelijoilta), voi löytää vaikka mitä ihanaa ja uniikkia. Nyt viikonloppuna ajattelin mennä tekemään löytöjä Kaapelitehtaan Design myyjäisiin.
Entäpä jos tykkää massajulisteista? Miksi pitää esittää jotain niin fiiniä ja uniikkia? Mitkä kicksit siitä saa? Tulee hyvä olo, kun joku kysyy, mitä sulla on seinällä? Eikö koti tehdä itselleen miellyttäväksi ja nimenomaan kodiksi eikä miksikään esittelytilaksi?
Tuohon liittyen rupesin miettimään etten edes tiedä onko kotonani jokin tosi massaa ja jokin muu tosi uniikkia. Ei mulla ole hajuakaan mistään muotivirtauksista :D teen valintoja sen mukaan mikä mua sattuu miellyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
FB-ryhmässä Moderni ja skandinaavinen sisustus on joka kodissa nyt rottinkihuonekaluja ja macrame-neuloksia. En lämpene kummallekaan. Lisäksi ihmettelen sitä, että vaikka koti olisi muuten vimosen päälle laitettu, niin seinältä löytyy asetelma pelkästään jotain superkliseisiä Desenion tauluja. Luulisi nyt vuosien varrella muutakin kertyneen? Ylipäänsä harvalla on seinillä kauniita tauluja.
Tämä on kyllä outoa ja olen samaa ihmetellyt, että sisustus saattaa olla tosi upea ja persoonallinenkin, mutta siellä seinällä on ne samat mauttomat desenion taulut! Oikeaa taidetta tai kauniita, yksilöllisiä tauluja ei monelta löydy
Niin ja oikealla taiteella tarkoitan että se voi olla siis vaikka itse maalattu kuvakin. Jotain muuta kuin nämä valmiajulisteet.
Kannattaa ostaa myös suomalaisten taiteilijoiden teoksia. Esim. grafiikka ei ole kovin kallista, koska menetelmällä tulee useita teoksia nopeasti. Jos on enemmän rahaa käytettävissä voi ostaa veistoksia, maalauksia ym, ja tilata vaikka itse sellaisen teoksen kuin haluaa. Suomessakin on paljon taiteilijoita, jotka varmasti ilahtuisivat, kun suomalaiset alkaisivatkin panostaa kotien sisustukseen taiteen muodossa.
Jos kuitenkin haluaa sisustaa julisteilla, ei kannata ostaa mitään Mona Lisa tai Tähtikirkas yö -julistetta, vaan joku vähemmän tunnettu teos, jotta se ei ole niin ilmeistä, että tämä kuva ei mitenkään voi olla se aito teos. Esim. art.comissa on ainakin ennen ollut paljon kaikenlaisia teoskuvia ja monen kokoisia julistevaihtoehtoja. Tuosta deseniosta olen samaa mieltä muiden kanssa, ne samat g-julisteet joka kodissa on vähän tympeitä.
Nimenomaan tämä! Ostetaan kalliita design-esineitä, mutta seinillä roikkuu massatuotetut julisteet. Itse ole ostanut instagramin kautta ja myyjäisistä nuorilta nousevilta tekijöiltä hienoja teoksia, etenkin grafiikkaa tosi kohtuulliseen hintaan. Esim Tokyon joulumyyjäisistä (Aalto-yliopiston opiskelijoilta), voi löytää vaikka mitä ihanaa ja uniikkia. Nyt viikonloppuna ajattelin mennä tekemään löytöjä Kaapelitehtaan Design myyjäisiin.
Entäpä jos tykkää massajulisteista? Miksi pitää esittää jotain niin fiiniä ja uniikkia? Mitkä kicksit siitä saa? Tulee hyvä olo, kun joku kysyy, mitä sulla on seinällä? Eikö koti tehdä itselleen miellyttäväksi ja nimenomaan kodiksi eikä miksikään esittelytilaksi?
Tuohon liittyen rupesin miettimään etten edes tiedä onko kotonani jokin tosi massaa ja jokin muu tosi uniikkia. Ei mulla ole hajuakaan mistään muotivirtauksista :D teen valintoja sen mukaan mikä mua sattuu miellyttämään.
Yleensä niissä kaupoissa on sitä tämän hetken ja vähän jo menneen muotivirtausta. Harva kauppa on edelläkävijä ja uniikki. Jopa vanhan tavaran kaupat ja kirpputorit satsaavat mikä siinä kategoriassa on muotivirtausta.
Kuormalavoista tehdyt kalusteet. Ihan hirveitä järjestäen ja ne on edelleen tavaran kuljetuskäyttöön tehtyjä kuormalavoja vaikka siinä olisi sohvatyynyt päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Room21 kirjoitti:
Muiden matkiminen, niin että kopioi muiden tyylin. Ostaa kaikki mitä jollain toisella on, esittelee sen omana tyyliään. Etenkin instassa näkee näitä. Helppo nähdä kuka kopioi ja ketä. Home sweet home tyyliset taulut, tyynyt. Liian kliini sisustus sävy sävyyn.
Mulla oli tällainen naapuri. Kurkki mitä kaikkea meillä on ja yritti kopioida. Kuitenkin huonolla menestyksellä koska se ei ollut hänen oma tyylinsä niin kopiointi meni vähän pieleen. Meillä on öljymaalauksia ja vanhoja esineitä (ei kuitenkaan antiikkia). Ei naisparka saanut kuitenkaan kotiinsa samanlaiseksi kuin meidän kotimme. Miehen kanssa vitsailtiin että vuokrataan tai lainataan joku julmetun iso patsas tai taideteos puutarhaan. Naapuri tietty hankkii samantyylinen itselleen. Sitten palautetaan se meidän vuokrattu rumilus. Ei kuitenkaan menty niin pitkälle!
Naapuri röyhkeästi meni ja osti öljymaalauksen, vaikka teillä oli sellainen ensin. Ja vanhoja esineitä. Olitte keksineet noin persoonallisen tyylin, ja toinen yritti epätoivoissaan matkia. Säälittävää.
Ensiksikin, me ei harrasteta sisustamista, meillä on vuosien varrella karttunutta ja perittyä tavaraa. Toiseksi, kommentissani ei tullut ilmi naapurin matkiminen laajuus. Kun muutin hiustyylini, hänkin muutti samanlaiseksi. Laitoin raitoja tukkaani, hänkin laittoi. Hän istutti pihalleen samat kasvit kuin mekin, hankki jopa samat huonekasvit. Kaiken huippu oli kun siirsimme pari seinää kotona niin että asunnossamme oli vähemmän hukkatilaa ja enemmän huoneneliöitä. Hänkin siirsi seinää mutta ei onnistunut saamaan enempää huoneneliöitä. Myöhemmin kun hän kävi meillä hän ihmetteli että "ai, te teittekin sen tuolla tavalla!" Tuntui että tällä naisella ei ollut omaa tyyliä ja persoonaa ollenkaan vaan hän eli elämänsä muiden kautta. Ai niin, lapsikin laitettiin samoihin harrastuksiin kuin meidän lapset. Voisin jatkaa listaa loputtomiin. Ensin matkiminen oli rasittavaa mutta sitten opimme miehen kanssa nauramaan koko asialle.
Minkä ihmeen takia joku on noin paljon tekemisissä naapurinsa kanssa?? XD
Musta-valkoinen sisustus, taulut, missä erilaisilla fonteilla joku typerä teksti, avohyllyt keittiössä, rottinkilamput+ johdon päässä roikkuva hehkulamppu- valaisin, rekvisiittana pöydällä joku sisustus- tai muotilehti jne.
Tämä nyt ei ole sisustustrendi mutta on pakottava tarve päästä julkituomaan: Rintamamies-talot ovat aina rumia. Korkeus ja leveys suhteessa toisiinsa on täysin epäonnistunut. Ja kaiken kruununa on ne rumat luukku-ikkunat, jotka laitettiin 70-luvulla. Myös alkuperäiset kaksi-tai-kolmiruutuiset ikkunat olivat kauheita ja korostivat entisestään kummallisen kökkeröä taloa.
Kuka belsebuubin sikiö piirsi aikoinaan ensimmäisen rintamamies-talon piirustuksen silloin 1940-luvulla?
Ikuinen häpeä hänen suvulleen.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Muistatteko niitä 50-luvun peuragobeliineja ?
Minulla oli sellainen opiskeluaikoina 90-luvulla. Olin liimannut sellaiset googly eyet niiden silmiksi. Olihan se hetken hauskaa. Minulla oli myös 70-luvun pehmonalleja karhulan lasipurkeissa.
Kuka julmuri on laittanut nallukoita lasipurkkiin! Häpiä, ittes laitetaan lasipurkkiin...
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ehkä vähän aiheen vierestä mutta kirjoitan kumminkin. Vuosikymmeniä sitten luin lehtiartikkelin pariskunnasta joka oli voittanut lotossa miljoonia. Kuvissa näkyi kodin uudistunut sisustus. Kotiin oli hankittu kristallikruunu, kromijalkainen lasipöytä ja muuta hienoa krumeluuria mitä rahalla saa. Kristallikruunu oli ripustettu pirttikaluston yläpuolelle. Huoneessa oli myös räsymattoja, keinutuoli ja muuta traditionaalisempaa sisustusta. No, ainakin pariskunta itse oli onnellinen voitostaan ja sen tuomasta ostovoimasta.
Ja mikä tämän pointti oli?
Nyt näyttää suurinosa myytävistä asunnoista olevan rempattu kylmän harmaiksi, samanlainen laatikkomainen allaskaappi+allas vessassa ja ruma moderni pönttö. Sitten se karmea sauna jossa lauteet vastakkain ja keskellä kiuas ilman mitään suojakaiteita. Hirveitä on myös pienet mosaiikkikaakeliset tehosteraidat märkätiloissa, onneksi niitä alkaa olla vähemmän.
Näissä sisutustustrendeissä on aina se ongelma, että ne näyttävät viimeistään 10 vuoden kuluttua ihan vääränlaiselta. Nytkin on olemassa "oikea tyyli", jota kaikki kopioivat. Seuraavan kymmenen vuoden päästä samanlainen on "ihan järkkyä 00-lukua" ja "so last season".
Miettikääpä, miltä nuo massajulisteilla ja harmaalla laminaatilla vuoratut kodit näyttävät 10 vuoden kuluttua. Toisaalta harmaa on värinä sellainen, joka kestää aikaa. Nämä nykyiset sinapinkeltaiset, tunkkaisen vihreät, poltetun tiilen ja luumun väriset sisustukset näyttävät vanhentuneilta jo 5 vuoden kuluttua.
Enkä sano, ettei mikään saisi olla sidottua mihinkään tiettyyn vuosikymmeneen. Jotenkin vain sisustamisessa taidokkuus on sellaista, joka menee massan "yläpuolelle". Eikä sekään ole kaikille tietenkään tarkoitus, mutta jos nyt puhutaan tiloista, joita halutaan esitellä lehdissä.
Siis jos katselen myytävien asuntojen kuvia, niin ei mun silmät edes rekisteröi suurinta osaa niistä, kun näyttävät ihan samalta. Kalliitkin tavarat ovat usein samoja ns. muotivirtausten mukaisia hankintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanu kahlata läpi tätä ketjua mutta just oli fb-ryhmässä myynnissä todella isokokoinen järkyttävän värinen "sisustus"taulu tekstillä "HOME IS WHERE THE HEART IS". Ei vaan jaksa ymmärtää.
Kaikkein järkyttävin näistä teksteistä on 'HOME'.
Minun vanha äiti (95v) sai naurukohtauksen nähtyään tuttavaperheen seinällä sanan HOME.
Vierailija kirjoitti:
Seinällä lukee "home" tai muuta tekstiä
Kävisi tänä päivänä joka asunnon seinään. Helpottaisi asunnon ostajan, myyjän, kuntotarkastajan ja kiinteistövälittäjän työtä.
Vierailija kirjoitti:
Room21 kirjoitti:
Muiden matkiminen, niin että kopioi muiden tyylin. Ostaa kaikki mitä jollain toisella on, esittelee sen omana tyyliään. Etenkin instassa näkee näitä. Helppo nähdä kuka kopioi ja ketä. Home sweet home tyyliset taulut, tyynyt. Liian kliini sisustus sävy sävyyn.
Mulla oli tällainen naapuri. Kurkki mitä kaikkea meillä on ja yritti kopioida. Kuitenkin huonolla menestyksellä koska se ei ollut hänen oma tyylinsä niin kopiointi meni vähän pieleen. Meillä on öljymaalauksia ja vanhoja esineitä (ei kuitenkaan antiikkia). Ei naisparka saanut kuitenkaan kotiinsa samanlaiseksi kuin meidän kotimme. Miehen kanssa vitsailtiin että vuokrataan tai lainataan joku julmetun iso patsas tai taideteos puutarhaan. Naapuri tietty hankkii samantyylinen itselleen. Sitten palautetaan se meidän vuokrattu rumilus. Ei kuitenkaan menty niin pitkälle!
Kannattaisikohan sinun lopettaa tuo naapurisi kyyläys. Olet säälittävä ja naurettava! Ja tosikko!
Naurettavinta ja samalla surullisinta on ehkä se, että käytännössä melkein jokainen asunto näyttää samalta. Valkoista, typeriä Livelovefart -tekstejä seinillä, jokaisella joko se lentotukialuksen kokoinen ruskea, harmaa tai valkoinen kulmasohva tai se Ikean pölyinen parinsadan euron lössösohva, Ikean lokerikkohylly ja harmaa mukalautalattiainen laminaatti, Ikean tötteröliesituuletin ja sama junttimainen ”avokeittiö”, jättitelkkari sillä Ikean telkkaripöydällä ym.
On luettu jostain lehdestä tai blogista, miten sisustetaan yksilöllisesti ja sisustetaan sitten tismalleen yhtä yksilöllisesti kuin kaikki muutkin. Näissä asunnoissa on masentava vierailla: mitä positiivista sanottavaa keksii mestasta, joka ei poikkea tusinasta muusta samanlaisesta? Siksi intoa hihkuva isäntäväki saa minulta aina sen ympäripyöreän ”tässä asunnossa on tosi kiva pohjaratkaisu” -kommentin. Se on kaunis tapa todeta, että jos olette yhtä persoonallisia kuin kotinne, niin meillä ei taida olla paljoa puhuttavaa..
Ns.mummotyyli eli kasarihuonekalut, talonpoikaishuonekalut, pitsipeitteet, pitsivehot, pitsityynyt ,pitsiliinat. loimet sohvatuolien päällä, seinäryijyt, rukit, rukinlavat, öljyvärimaalaukset, kukkapöydät, kukkatasot, keinutuolit, keinutuoliloimet, räsymatot, seinävaatteet, hetekat, sivustavedettävät, lasipullokoristeet, ikkunalaudat, pelargoniat, lampunvarjostimet pitsireunalla, lampunvarjostimat tupsureunalla, uuninpankot, leipälapiot, aahh..nyt jo oksettaaa....
Musta keittiö. Tulee menemään nopeasti pois muodista.
Suurimman osan aikaa Suomessa on pimeää, niin sitten vielä keittiössäkin pinnat imee kaiken valon. Tosi kiva.
Rottinkikalusteet.
Ja sitten samettipintaiset sohvat, rahit ja tyynyt. Joku keksii ihan näinä päivinä, että hei, kaikki koirankarvat ja muut jääkin niihin kiinni. Ja sitten vaihtuu taas trendi.
Itseäni ärsyttää se, että nykyään huonekasvitkin on joku sisustuselementti. Mulla kun on kasveja ihan ilon vuoksi, sisäilman vuoksi ja puuhastelun takia. Nyt mutkin heivataan siihen trendipelle-kategoriaan.
Carpe Diem -tekstit seinällä.