Mielestäsi karseita sisustusjuttuja jotka ovat olleet valtaisa hitti kansan keskuudessa?
Esimerkiksi spottivalaisimet, sellaiset missä kepin varressa on niitä spotteja ja sitten ne kattoon upotettavat spotit. Näitä oli ihan jokaisella joskus 2000-l alkupuolella. Vallilan kelohonka. Harmaa laminaatti.
Kommentit (3977)
Vierailija kirjoitti:
Hieman yli 10 vuotta sitten maalaisromanttisuus oli tosiaan todella suuri hitti. Tyyliä hallitsivat erityisesti valkoisella maalatut antiikkihuonekalut, tekovanhat huonekalut jne. Tuohon aikaan Suomessa oli sisustusideat.net -niminen nettifoorumi, johon ihmiset postasivat kuvia kodeistaan. Erehdyin kerran jotenkin epäsuorasti siellä kommentoimaan kyseistä sisustustyyliä kielteisellä vivahteella. Tuloksena oli järkyttävä p*skamyrky. Aivan kuin olisin syyllistynyt johonkin pyhäinhäväistykseen. Nyt tuota tyyliä pidetään vanhentuneena ja ns. mukavanhana.
Ajat muuttuvat. Olen silloin tällöin huvikseni seuraillut tuonaikaisten maalaisromanttisuuteen hurahtaneiden blogeja. Tyylit ovat päivittyneet. Kodeissa näkee nykyisin keltaisen, ruosteen ja murretun vihreän sävyjä tehosteena. Tämän ajan muotivillityksiä näyttävät olevan myös feikki-berbermatot ja rottinki. Ylipäätänsä kertakäyttöinen ja halpa sisuskrääsä hallitsee kokonaiskuvaa. Sellainen, jolla ei ole arvoa enää 10 vuoden kuluttua.
Mä olin sisustusideat.net - sivuilla ihan aktiivisesti sen minkä se sivusto kesti. Minusta se oli kiva, en tosin itse hankkinut krääsää enkä maalannut talonpoikaiskaappeja valkoisiksi mutta hyviä ideoita sieltä sai. Sitten tulivat blogit ja sisustusideat kuoli pois.
Vierailija kirjoitti:
Joskus 80-luvun lopulla oli ainakin nuorilla aikuisilla ne palapeilit, viuhkat seinällä ja se karmeista karmein eli muovinen jättimäinen "rannekello" seinällä. Rocky vuodesohva karmean monivärisenä, musta lastulevykirjahylly jossa tila keskellä telkkarille. Tuleepa nuoruus mieleen...
Rocky vuodesohvaa ei varmaan sisustuksen vuoksi hankittu, vaan varavuoteeksi, mutta juu, varsin epämukava niin esteettisesti kuin nukkumiskokemuksena.
Kaverilla on mökillään vieläkin Rocky, täysin konkaavi ja siinä menee selkä järkyttävän kipeäksi...
Venetsia-tuolit. Löytyy jo joistakin blogeista...
Vierailija kirjoitti:
Venetsia-tuolit. Löytyy jo joistakin blogeista...
Vuonna 2008 pistettiin sellaiset kiertoon kun muutettiin enkä kaipaa yhtään. Kauheita🤢
Itse tuunatut jutut, yleensä toteutus mennyt päin peetä. Ovista tehdyt pöydät. Kaikki lavajutut (sängyt, pöydät yms.). Nämä tekstijutut seinillä tauluina tai tarroina. Valkoinen sisustus. Heinäseipäät kaupunkiasunnoissa. Puutikkaat sisällä. Vene tai muuripata pihalla kukkia täynnä. Karmeita olivat myös aikaisemmin hevosenlänget, joihin oli laitettu peili. Pahkapöydät.
Nämä tökkii minulla eniten.
Vallilan kankaat, niiin mauttomia!
Vierailija kirjoitti:
Valkoinen sisustus
Nykyisin sisustussuunnittelian pitää tuntea vähintään 200 valkoisen sävyä. Steriilin valkoinen sisustus jossa ei näy jälkeäkään siellä asuvista lapsista tai miehestä. Vierailu sellaisessa talossa saa voimaan pahoin ja epäilemään talon emännän mielenterveyttä. Värikkäässä talossa kun astuu legon päälle (että tekee kipeetä jalkapohjassa), miehen nuoruuden led zeppelin juliste löytyy kehystettynä. Sellaisessa talossa asuu oikea perhe ja minäkin vieraana viihdyn. "Parempi vähän paskaa nurkissa kun ihan puhdas helvetti".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus 80-luvun lopulla oli ainakin nuorilla aikuisilla ne palapeilit, viuhkat seinällä ja se karmeista karmein eli muovinen jättimäinen "rannekello" seinällä. Rocky vuodesohva karmean monivärisenä, musta lastulevykirjahylly jossa tila keskellä telkkarille. Tuleepa nuoruus mieleen...
Rocky vuodesohvaa ei varmaan sisustuksen vuoksi hankittu, vaan varavuoteeksi, mutta juu, varsin epämukava niin esteettisesti kuin nukkumiskokemuksena.
Kaverilla on mökillään vieläkin Rocky, täysin konkaavi ja siinä menee selkä järkyttävän kipeäksi...
Turbo 2 ei ollut konkaavi.
Valkoisuus. Askeettisuus. Pelottavaa. Liian kliinistä. Hyi, yäk.
Mummomatot, kuviolliset, itämaiset, villaset
Muutin avoliittoon miehen kanssa hänen omakotitaloonsa. Talossa näkyy hänen ex-vaimonsa kädenjälki hyvin vahvasti. Tietysti oman aikakautensa tuotoksia, osan olen karsinut pois, osan olen antanut olla, kun en nyt kehtaa kaikkea poistaa.
Tässä oudoimmat:
Maalaisromanttisia naulakoita naulattu talon sisäoviin molemmille puolille. Naulakoissa on kätsä roikottaa itseaskarreltuja helmienkeleitä ja muuta tarpeellista.
Kylppärin kaakeileihin on itse maalattu esittävää taidetta. Ei siis mitään modernia koukeroa, vaan ihmishahmoja. Lisäksi kylppärissä on sellainen ruskea kaakeliraita vyötärön korkeudella.
Keittiön kaappien kahvat oli irroitettu kokonaan ja kaapit maalattu valkoiseksi. On niitä vähän ärsyttävä aukoa, kun eivät avaudu painalluksella, vaan pitää aina alareunasta tai jostain sivusta avata.
Kattoon oli ripustettu ohuesta paperista askarreltuja himmeleitä (??) , siis jotka olivat käytännössä paperisilppua, jotka oli toisesta päästä solmittu narulla yhteen ja ripustettu kattoon.
Näin honkkarissa myynnissä karmeita jouluvaloja: Kyltin jossa teksti "santa stop here", sateenkaaren(!), flamingon. Nauroin miehelle että kuka noita ostaa? Pari päivää myöhemmin naapurin pihalla oli oikein kokoelma noita honkkarin hirveyksiä. Tosi jouluinen se pinkki flamingo tontun vieressä.
70-luvun talo sisustettu maalaisromanttisesti. Tytön huone kirkkaan pinkki ja tyynyt ja päiväpeitto huoneessa pinkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Mummomatot, kuviolliset, itämaiset, villaset
Aah nää on just ihania. Parhaillaan etsin vihreäsävyistä mummomattoa kotiini😄
Harmaa sisustus. Siis ihan kaikki on harmaata! Jokunen tuoli tai seinä voi olla valkoinen. Mutta jopa lasten lelut ja vaatteet on ostettu talon sisustuksen mukaan, eli harmaata!! Yök! Ei ole käytetty pätkääkään omaa mielikuvitusta.
Televisiot. Erityisesti jättimalliset.
Puhut varmaan vinyylistä, joka on kyllä nyt tullut ryminällä takaisin vinyylilankun ja vinyylikorkin muodossa.