Minkälainen äiti päästää 14-vuotiaan tytön poikakaverin luo yöksi?
Niin, poika seurustellut nyt samanikäisen tytön kanssa reilun kuukauden. Meillä ovat melkeen joka päivä, usein tulevat suoraan koulusta, ja on tosi ookoo että ovat kotona valvonnan alla. Nyt poika kysyi että voiko tyttö jäädä viikonloppuna yökylään. Enempää ajattelematta sanoin että ok, jos tytön vanhemmat lupaavat, Olen vanhemmat tavannut ja ihan normi aikuisilta tuntuivat, paitsi nyt sitten lupasivat tytön yökylään tulla. Itse olin ihan varma että lupaa ei tule, eikä asiasta minun tarvi vänkätä enempää mutta, mitäs nyt, itsestään selvää on että vierashuoneessa saa tyttö nukkua. Mielestäni turhan vakavalta alkaa tuommoinen seurustelu tuntumaan.
Kommentit (116)
Takauma-keskustelu. Täällä myös 14-vuotiaana yökyläilyssä pari vuotta vanhemman poikaystävän luona ollut. 9 vuotta nyt yhdessä, ei vielä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ei teinit tarvitse yökylää panemiseen, kyllä he paikan keksivät. Omat kaverit paneskelivat mm. taloyhtiön saunatiloissa, metsässä, illalla lasten leikkipaikassa jne. Niihin verrattuna jomman kumman koti kuulostaa hyvältä.
Juu ei se oo paikasta eikä ajankohdasta kii. Yö tai päivä, anyways tapahtuu.
Kyllä minä päästin. Tosin minun tytöstäni tiesi varmasti että ei harrasta mitään seksihommia.
Äiti, joka on ollu nuori itsekin.
Vierailija kirjoitti:
No mun vanhemmat antoi. Ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä olivat. Seurusteltiin 4v, erottiin. N. vuotta myöhemmin tapasin nykyisen aviomieheni. Tosin naimisiin mentiin vasta 9v tästä, kun opiskelut oli puskettu. Eka lapsi syntyi kun olin 30v. Nyt on kolme teini-ikäistä lasta, edelleen ollaan yksissä. Että ihan en tajua, miten mä siitä yökyläilystä teininä pilaannuin...
Toi sun elämäntarina ei nyt välttämättä liity siihen, että saitko teininä kyläillä seurustelukumppanilla.
Vierailija kirjoitti:
Äiti, joka on ollu nuori itsekin.
Tämä tuppaa mammapalstalaisilla unohtumaan.
Alkoholiakin nautittiin ekan kerran varmaan vasta 18-vuotiaana, vai? :D
Minä kyllä kannatan ehkäisystä keskustelua ja turvaseksin painottamista. Koulussa tietenkin on ollut valitusta monta kertaa, mutta silti. Itse tiesin kondomin käytön tarpeellisuudesta ym. jne. mutta vasta kun masennuin 20v. olin itsetuhoisuudessani välillä piittaamaton ehkäisystä satunnaistenkin kumppanien kanssa. Äidin tai isän ärsyttävä valistusääni takaraivossa olisi ehkä tullut sen verran huono omatunto, että olisin ehkäisyä käyttänyt myös silloin kun en välittänyt omasta elämästä ja terveydestä. Mutta ehkäpä vanhempanikaan eivät välittäneet, kun eivät koskaan mitään sanoneet.
Voi olla ettei poikasi ollut edes ehdottanut yökyläilyä tyttöystävälleen ennen kuin annoit luvan. Kyllä tämä en nyt omaan piikkiisi.
Vierailija kirjoitti:
Siellä toisessa osoitteessa vanhemmat pelkäsivät olevansa liian tiukkiksia kun kerran sinäkin olit jo antanut luvan. Näin ne kuviot hoituu.
Niinpä, huono sitä on lähteä kieltämään kun yks täyspäinen vanhempi on se kieltänyt. Olettavat varmaan että tiedät mitä lupaat jne. Oikeesti tästä tulee aikalailla "pata kattilaa soimaa" -fibat.
^ äh, ei kieltänyt vaan luvannut.
Vierailija kirjoitti:
Äiti joka haluaa tulla mummoksi.
Tuskin haluaa. Mutta ota huomioon että:
-Ehkäisy on keksitty
- Se ettei ole yötä toisen luona, ei tarkoita ettei voisi harrastaa seksiä päiväsaikaan
Vierailija kirjoitti:
Huono WT äiti, mahdollisesti teiniäiti itsekin.
Teiniäitiys ei tarkoita wt äitiyttä eikä huonoa äitiyttä. Tietämäni teiniäidit hoitaneet lapsensa.
Ehkäisy on, ja abortti on (jota ei toivottavasti tule eteen).
Ajattelen, että hän luottaa sekä omaan tyttöönsä että sinun poikaasi enemmän kuin sinä. En kyllä nyt ihan tajua miksi ei voisi olla yötä, seksiä voi harrastaa päivälläkin jos sitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Siellä toisessa osoitteessa vanhemmat pelkäsivät olevansa liian tiukkiksia kun kerran sinäkin olit jo antanut luvan. Näin ne kuviot hoituu.
Näinpä. Varmaan poikasi on sanonut, että:”Meidän vanhemmat antoi luvan tulla yöksi.”
Ja tyttö omilleen (jotka ehkä kuitenkin ensin kielsivät):”Jaakonkin vanhemmat antoi jo luvan. Pliiiiiis, saanhan mennä, saanhan?!”
Muistan, että helpoiten tiukkisvanhemmiltani sai luvan johonkin, kun sanoi (valehteli), että kaverinkin vanhemmat antoi jo luvan. Ja sitten päinvastoin, kaveri sanoi vanhemmilleen, että mun vanhemmat antoi jo luvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono WT äiti, mahdollisesti teiniäiti itsekin.
Teiniäitiys ei tarkoita wt äitiyttä eikä huonoa äitiyttä. Tietämäni teiniäidit hoitaneet lapsensa.
Ehkäisy on, ja abortti on (jota ei toivottavasti tule eteen).
Monissa tapauksissa teiniäidit kantaa vastuun jopa paremmin, kuin vanhemmat äidit. 😬
Aika paha ongelma, Omakin tyttö on jo 13 v. ja tuollaiset edessä jossakin vaiheessa, toivottavasti ei kuitenkaan ihan vielä.
Minusta rajat - niin ärsyttäviä kuin ne teinin mielestä ovatkin - ovat rakkautta, sanotaan mitä tahansa.
Jos yhteisössä ei ole rajoja siitä, mitä tehdään/mitä ei tehdä ja koska on OK tehdä, niin homma on tuuliajolla. Nuori tarvitsee selvät rajat, se luo turvallisuutta, että vanhempi tietää ja päättää ja on vastuussa. Miettikää joku lepsu pomo, joka antaa kaikessa vapaat kädet muiden päättää: heti alkaa kaikkia vttaa se säätäminen. Yksi selkeä sääntö/pomo ja homma toimii.
Mitä tulee teinien yökyläilyyn, niin itse tunnette nuorenne parhaiten. Minusta yökylä ei kyllä ole mikään tuon ikäisten juttu, varsinkin jos asutaan lähistöllä. Ja vaikka sekstata voi koska vaan missä tahansa, niin antaa se kuitenkin selvän viestin siitä, mitä mieltä vanhemmat asiasta vielä ovat.
Nykyään halutaan lyhentää väkisin lapsuutta, miksi? Onko syy se, että jotkut ehdoin tahdoin haluaa tuupata lapsen omilleen, ettei siitä ole enää vaivaa.
Tiedän erään yh:n, jonka tytär on luuhannut meikit naamassa jo 10-vuotiaasta ja nyt 13v. juttelee innolla vanhemmista poikakavereista. Äitinsä aivan samanlainen, viikonloput baarissa ja aina uusi poikaystävä...
Vierailija kirjoitti:
Aika paha ongelma, Omakin tyttö on jo 13 v. ja tuollaiset edessä jossakin vaiheessa, toivottavasti ei kuitenkaan ihan vielä.
Minusta rajat - niin ärsyttäviä kuin ne teinin mielestä ovatkin - ovat rakkautta, sanotaan mitä tahansa.
Jos yhteisössä ei ole rajoja siitä, mitä tehdään/mitä ei tehdä ja koska on OK tehdä, niin homma on tuuliajolla. Nuori tarvitsee selvät rajat, se luo turvallisuutta, että vanhempi tietää ja päättää ja on vastuussa. Miettikää joku lepsu pomo, joka antaa kaikessa vapaat kädet muiden päättää: heti alkaa kaikkia vttaa se säätäminen. Yksi selkeä sääntö/pomo ja homma toimii.
Mitä tulee teinien yökyläilyyn, niin itse tunnette nuorenne parhaiten. Minusta yökylä ei kyllä ole mikään tuon ikäisten juttu, varsinkin jos asutaan lähistöllä. Ja vaikka sekstata voi koska vaan missä tahansa, niin antaa se kuitenkin selvän viestin siitä, mitä mieltä vanhemmat asiasta vielä ovat.
Nykyään halutaan lyhentää väkisin lapsuutta, miksi? Onko syy se, että jotkut ehdoin tahdoin haluaa tuupata lapsen omilleen, ettei siitä ole enää vaivaa.
Tiedän erään yh:n, jonka tytär on luuhannut meikit naamassa jo 10-vuotiaasta ja nyt 13v. juttelee innolla vanhemmista poikakavereista. Äitinsä aivan samanlainen, viikonloput baarissa ja aina uusi poikaystävä...
Lyhentää lapsuutta? Barbeillako pitäis vielä leikkiä ja leluautoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän erään yh:n, jonka tytär on luuhannut meikit naamassa jo 10-vuotiaasta ja nyt 13v. juttelee innolla vanhemmista poikakavereista. Äitinsä aivan samanlainen, viikonloput baarissa ja aina uusi poikaystävä...Lyhentää lapsuutta? Barbeillako pitäis vielä leikkiä ja leluautoilla?
Kyllä, 14-vuotiaan kehityksen kannalta on parempi keskittyä leikkiin ja harrastuksiin kuin poika/tyttöystävän luona yökyläilyyn.
Kun vanhemmat vaalivat lapsuutta ja asettavat ikätasoiset rajat, niin lapset eivät aloita seurustelu- ja/tai seksisuhteita liian nuorina.