Minkälainen äiti päästää 14-vuotiaan tytön poikakaverin luo yöksi?
Niin, poika seurustellut nyt samanikäisen tytön kanssa reilun kuukauden. Meillä ovat melkeen joka päivä, usein tulevat suoraan koulusta, ja on tosi ookoo että ovat kotona valvonnan alla. Nyt poika kysyi että voiko tyttö jäädä viikonloppuna yökylään. Enempää ajattelematta sanoin että ok, jos tytön vanhemmat lupaavat, Olen vanhemmat tavannut ja ihan normi aikuisilta tuntuivat, paitsi nyt sitten lupasivat tytön yökylään tulla. Itse olin ihan varma että lupaa ei tule, eikä asiasta minun tarvi vänkätä enempää mutta, mitäs nyt, itsestään selvää on että vierashuoneessa saa tyttö nukkua. Mielestäni turhan vakavalta alkaa tuommoinen seurustelu tuntumaan.
Kommentit (116)
Sori nyt vaan, mutta kyllä se poikas joskus tulee tyttöä painamaan, jollei oo jo painanut.
Katkaise napanuora. Ehkäisyn tärkeyttä saa ja oikeastaan pitää painottaa.
Vierailija kirjoitti:
Nuo partioleirit on pahimpia;) oikeen odotettiin kavereiden kanssa leirejä että päästään poikien telttaan.
Sangen vähän siellä mitään tapahtui.
Takaisin pääasiaan: minusta 14-vuotias voi yökyläillä tyttö- tai poikaystävän luona, mutta edellytykset ovat iän mukaiset. Ihanaahan se on olla yhdessä. Miksi en soisi sitä iloa? Mutta rajat pitää silti olla.
Vanhemmat, jotka eivät välitä ja jotka eivät ymmärrä vaalia ja turvata lapsuutta. Harva 14-v seurustelee ja vielä harvempi saa yökyläillä.
Täyttääkö molemmat tänä vuonna 15?
Vierailija kirjoitti:
Huono äiti. Yökyläily poikakaverin luona ei kuulu vielä 14-vuotiaalle, on liian nuori. Pari vuotta ainakin ikää lisää. Itse en päästäisi vielä 16-vuotiastakaan.
Muista samalla kieltää kaikki muukin niin voit sit vain arvailla et miks tytär lähtee kotoa heti 18v täytettyään eikä tule takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, luvan annoin väsyneenä silkkaa laiskuuttani ja halusta päästä helpolla ilman riitaa ja tiukkaa keskustelua. Koska luulin ja olin sata varma että toiset saavat tiukan vanhemman kultaisen kruunun.
apNo laittakaa ukon kanssa vuorovahti yöksi:-)
mies50v
Joo, kunnon vankilalaiffii. Voi luoja. 🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono äiti. Yökyläily poikakaverin luona ei kuulu vielä 14-vuotiaalle, on liian nuori. Pari vuotta ainakin ikää lisää. Itse en päästäisi vielä 16-vuotiastakaan.
Muista samalla kieltää kaikki muukin niin voit sit vain arvailla et miks tytär lähtee kotoa heti 18v täytettyään eikä tule takaisin.
Minua ei päästetty poikaystävän luo yökylään ennen kuin olin 18. Silti asuin kotona 21-vuotiaaksi asti ja käyn edelleen vanhempieni luona vähintään kerran kuussa. Rajat ovat rakkautta, ystävä hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei päästetty poikaystävän luo yökylään ennen kuin olin 18. Silti asuin kotona 21-vuotiaaksi asti ja käyn edelleen vanhempieni luona vähintään kerran kuussa. Rajat ovat rakkautta, ystävä hyvä.
Tähän voisin todeta, että rajansa kaikella. Olisin seonnut, jos 18-vuotiaaks asti olis täytynyt kotona kykkiä ja kieltäytyä vaan poikaystävän yökyläkutsuista. Sainpahan nauttia nuoruudesta täysillä. Kiitos tervepäisten vanhempieni!
Ps. Ollaan tänäkin päivänä yhdessä & naimisiin menty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajat eivät ole rakkautta. Koko väite on vain vanhempien despotismin hutera tuki. Nuorten pitää saada olla niin vapaasti, kuin mahdollista. Avoimuus on rakkautta, rajat vain pakollinen seikka, koska nuoren kokemus ja ymmärrys ei ole riittävä. Pysyn kannassani: 14-vuotiaat voivat yökyläillä, mutta samassa sängyssä nukkuminen kannattaa kieltää, kunnes nuoret ovat saavuttaneet sellaisen kypsyyden, etteivät hinku ja kiihko voita keskinäistä kunnioitusta. Kommunikoinnin pitää toimia myös. Ja kun nyt asetan tällaiset ehdot, niin joudun miettimään, että täytänkö edes minä, 48-vuotias mies, asettamani kriteerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän voisin todeta, että rajansa kaikella. Olisin seonnut, jos 18-vuotiaaks asti olis täytynyt kotona kykkiä ja kieltäytyä vaan poikaystävän yökyläkutsuista. Sainpahan nauttia nuoruudesta täysillä. Kiitos tervepäisten vanhempieni!
Sai meillä kotoa poistua, kunhan tuli takaisin ihmisten aikaan. Nuoruutta voi elää myös päiväsaikaan.
P.S. Myös minä olen tuon nuoruusaikojen poikaystävän kanssa edelleen yhdessä ja meillä on kolme lasta
Vierailija kirjoitti:
Äiti joka haluaa tulla mummoksi.
Oletko kuullut ehkäisystä koskaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sai meillä kotoa poistua, kunhan tuli takaisin ihmisten aikaan. Nuoruutta voi elää myös päiväsaikaan.
P.S. Myös minä olen tuon nuoruusaikojen poikaystävän kanssa edelleen yhdessä ja meillä on kolme lasta
Ja ihmisten aika oli?
Esikoiseni yökyläili ensimmäisen kerran poikaystävänsä luona ollessaan muutaman kuukauden alle 15-vuotias. Olivat tunteneet harrastuksen kautta jo muutaman vuoden, tuolloin seurustelua oli takana n. 8 kk:ta.
Perheemme asuvat eri paikkakunnilla, välimatkaa satoja kilometrjejä. Yökyläilykin oli suorilta koko viikonlopun pituinen. Perheen äidin (emme tunteneet entuudestaan) kanssa keskustelimme puhelimessa ennen kyläilyä, pelisäännöistä kuten että saavat nukkua samassa huoneessa. Kummassakin perheessä oli käyty seksi- ja ehkäisykeskustelu, sekä nuoret olivat itsekin sitä mieltä että seksiin eivät vielä ole valmiita. Poika on tytärtäni vuoden vanhempi.
Ensimmäisestä yökyläilystä on nyt aikaa liki vuosi. Puolin ja toisin yökyläilevät, ehkä kerran kuussa, 2-5 yötä kerrallaan. Aivan ihana nuoripari, fiksuja, vastuuntuntoisia, hyvät koulumenestykset ja selkeät, kunnianhimoiset tulevaisuuden suunnitelmat.
Kumpikin perhe kokee saaneensa kuin uuden perheenjäsenen, lastemme sisarukset ovat innoissaan tyttö-/ poikaystävän vierailuista ja me vanhemmat olemme onnellisia miten nuoret ovat toisensa löytäneet ja saavat kasvaa yhdessä aikuisuuteen, turvallisesti perheidensä tukemana.
Sinkkosella on muuten asiasta hyvä artikkeli, kannattaa lukea.
Naimisiin pääsee vasta 18-vuotiaana, joten yökyläilytkin voivat odottaa sinne asti. Tosin oikeasti kannattaa odottaa pidempään, koska 18-vuotiaana naimisiin meneminen ei ole kovinkaan järkevää.
Mutta ap, miksi ulkoistit vastuun tytön vanhemmille? Yhtä lailla sinäkin olet vastuussa lapsestasi, hänen tekemisistään ja hänen tekojensa seurauksista kuin tytönkin vanhemmat. Ei se, että lapsesi on poika, vähennä vastuutasi millään tavoin.
Linnea46 kirjoitti:
Esikoiseni yökyläili ensimmäisen kerran poikaystävänsä luona ollessaan muutaman kuukauden alle 15-vuotias. Olivat tunteneet harrastuksen kautta jo muutaman vuoden, tuolloin seurustelua oli takana n. 8 kk:ta.
Perheemme asuvat eri paikkakunnilla, välimatkaa satoja kilometrjejä. Yökyläilykin oli suorilta koko viikonlopun pituinen. Perheen äidin (emme tunteneet entuudestaan) kanssa keskustelimme puhelimessa ennen kyläilyä, pelisäännöistä kuten että saavat nukkua samassa huoneessa. Kummassakin perheessä oli käyty seksi- ja ehkäisykeskustelu, sekä nuoret olivat itsekin sitä mieltä että seksiin eivät vielä ole valmiita. Poika on tytärtäni vuoden vanhempi.
Ensimmäisestä yökyläilystä on nyt aikaa liki vuosi. Puolin ja toisin yökyläilevät, ehkä kerran kuussa, 2-5 yötä kerrallaan. Aivan ihana nuoripari, fiksuja, vastuuntuntoisia, hyvät koulumenestykset ja selkeät, kunnianhimoiset tulevaisuuden suunnitelmat.
Kumpikin perhe kokee saaneensa kuin uuden perheenjäsenen, lastemme sisarukset ovat innoissaan tyttö-/ poikaystävän vierailuista ja me vanhemmat olemme onnellisia miten nuoret ovat toisensa löytäneet ja saavat kasvaa yhdessä aikuisuuteen, turvallisesti perheidensä tukemana.
Sinkkosella on muuten asiasta hyvä artikkeli, kannattaa lukea.
Hyvä teksti. Teillä normaali suhtautuminen asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Naimisiin pääsee vasta 18-vuotiaana, joten yökyläilytkin voivat odottaa sinne asti. Tosin oikeasti kannattaa odottaa pidempään, koska 18-vuotiaana naimisiin meneminen ei ole kovinkaan järkevää.
Mutta ap, miksi ulkoistit vastuun tytön vanhemmille? Yhtä lailla sinäkin olet vastuussa lapsestasi, hänen tekemisistään ja hänen tekojensa seurauksista kuin tytönkin vanhemmat. Ei se, että lapsesi on poika, vähennä vastuutasi millään tavoin.
Eikä seksiä ennen avioliittoa varmaan? Ja kotona asutaan 25-vuotiaaksi asti! 😂
Vierailija kirjoitti:
Sinä kuulut siihen kastiin, joka ei millään malttaisi päästää lasta varmaan edes maailmalle täysi-ikäisenä. Kyllä mami hoitaa pyykit, ruoanlaiton ja kaikki, älä nyt kullanmuru lähde omaan kotiin nyyh.
Ei teinit tarvitse yökylää panemiseen, kyllä he paikan keksivät. Omat kaverit paneskelivat mm. taloyhtiön saunatiloissa, metsässä, illalla lasten leikkipaikassa jne. Niihin verrattuna jomman kumman koti kuulostaa hyvältä.
Yökyläily tuntuu kauhistuttavan monia. Ihanat nuoret, joilla ripille pääsy ja mopokortti edessä, jos täyttävät tänä vuonna 15. Nuoruus rupee oleen parhaimmillaan. Saavat yöksi nukahtaa toistensa kainaloon ja oppia kohtelemaan hellästi toista.
Ps. Sitä seksiä ne voi harrastaa myös päiväaikaan, ei estä yökylän epuu sitä. 😲🤭
No laittakaa ukon kanssa vuorovahti yöksi:-)
mies50v