Pikku-Huopalahti vai Viikki, kumpaa suosittelette
akateemiselle vähävaraiselle kulttuuri-/ekoperheelle?
Kommentit (22)
Viikin eteläosa eli Norssin kouluunottoalue. Omistuskämpät aika kovissa hinnoissa jo, mutta löytyy myös vuokra- ja asotaloja joten vähävaraisempikin "pääsee sisään".
P-h ehdottomasti. Viikki jos haluaa asua hevonperseessä. Viikissä ei myöskään kannata asua pienten kanssa ilman autoa, koska noi bussit on aina täynnä lastenrattaita. Auttamatta jää melkeen aina joku rannalle ruikuttamaan. Ja pakkohan Viikistä on pois päästä välillä (usein), koska on tylsä, ankea ja mitäänsanomaton paikka. Ei tääl oo mitään.
Pikku Huopalahden ympäristössä niitä hyviä kouluja riittää joka makuun ;-) Liikenneyhteydet paremmat (ellei nyt halua ainoastaan kotiseutumatkoille Sisä-Savoon, minne Lahdenväylää kai aika näppärästi pääsee).
P-H ehdottomasti. Viikki on aivan korvessa. P-H:sta pääsee ratikalla tai pyörällä keskustaan.
...jos kuvailee ensisijaisesti perhettään akateemiseksi, niin Viikki kuulostaa ihan hyvältä. :)
(minäkin olen akateeminen, mitä se kertoo minusta? elämäntavastani? kiinnostuksen kohteistani?)
oivoi.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 15:55"]
Pikku Huopalahden ympäristössä niitä hyviä kouluja riittää joka makuun ;-) Liikenneyhteydet paremmat (ellei nyt halua ainoastaan kotiseutumatkoille Sisä-Savoon, minne Lahdenväylää kai aika näppärästi pääsee).
[/quote]
sepä, kun ei Viikistä pääse näppärästi edes siihen vierestä kulkevalle Lahdenväylälle... surkuhupaisa paikka.
Pikku-Huopalahti on tosi kivaa aluetta. Rauhallinen, kylämäinen, hauskaa arkkitehtuuria ja kaikki palvelut ihan vieressä. Parikin ystävää on asunut siellä jo pitkään, toinen vuokralla ja toinen omistusasunnossa ja itse yritämme saada sieltä asuntoa.
Munkkiniemi on idyllinen uimarantoineen, puistokatuineen ja omakotitaloineen, mutta en ihan tiedä mitä erityisen kivaa on Meilahdessa ja Ruskeasuossa jotka edellinen mainitsi. Paitsi hevostallit Ruskeasuolla ja Meilahden sairaala jos sinne on asiaa. Osa Pikku-Huopalahdesta kuuluu virallisesti Meilahden kaupunginosaan.
Viikki on kaukana kaikesta ja sieltä liikkuminen on vaikeaa, liikenneyhteyksistä ei voi puhua edes samana päivänä Pikku-Huopalahden kanssa, josta kulkeminen kaikkialle on varmaan Helsingin toiseksi parasta Rautatieaseman jälkeen. Viikissä ei ole mitään, paitsi muutama uudehko kerrostalo. Tylsä ja ankea lähiö. Pikku-Huopalahti ehdottomasti siis parempi mille vain perheelle.
P-H. Pikku-Huopiksessa on toisella puolella meri, toisella keskuspuisto, Viikissä on....öööö...tyhjyyttä ja moottoritietä.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 16:23"]
P-H. Pikku-Huopiksessa on toisella puolella meri, toisella keskuspuisto, Viikissä on....öööö...tyhjyyttä ja moottoritietä.
[/quote]
Et ole koskaan käynyt Viikin luonnonsuojelualueella (onko se tyhjyyttä, jos on niin on keskuspuistokin), se alkaa siitä Viikintien toiselta puolelta. Pitkät pätkät ulkoilureittejä esim. Herttoniemen tai Arabian suuntaan. Kunnon ruokakaupat lähellä. No, auto helpottaa, mutta ei pakollinen.
Ruskeasuolla olen asunut, joten en lähtis Pikku-Huopalahteen.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 16:23"]
[/quote]
Et ole koskaan käynyt Viikin luonnonsuojelualueella (onko se tyhjyyttä, jos on niin on keskuspuistokin), se alkaa siitä Viikintien toiselta puolelta. Pitkät pätkät ulkoilureittejä esim. Herttoniemen tai Arabian suuntaan. Kunnon ruokakaupat lähellä. No, auto helpottaa, mutta ei pakollinen.
Ruskeasuolla olen asunut, joten en lähtis Pikku-Huopalahteen.
[/quote]
kunnon kaupat? valtava prisma. ei semmosessa hallissa jaksa käydä usein. hygieniatuotteetkin siellä ylhäällä toisessa päässä.
Muutatteko vuokralle vai etsittekö omaa kämppää?
Mä en tunne P-H:ta, en osaa sanoa siitä oikein mitään. Viikki varmaan sopii teidän kriteeereillä, joita tosin oli aika kapeasti esitetty. Mutta suosittelen katsomaan myös Viikistä pohjoiseen Pihlajamäkeen jos olette vähävaraisina ostamassa omaa kämppää. Me ollaan akateeminen kulttuuri/ekoperhe. Itse ei olla vähävaraisia (mielestäni ainakaan) mutta siis täällä asuu yllättävän paljon akateemisia kulttuuuri/ekoperheitä, joista osa varmaan aika vähävaraisia myöskin. Asuminen on suht halpaa kun omistusasunnot on Helsinkiläisittäin edullisia mutta alue on kuitenkin kiva ja liikenneyhteydet aika hyvät moneen suuntaan. Oletukseni on että ekoperheellä ei ole autoa...
Asutko nro 14 Viikissä vai Pihlajamäessä?
Pihliksessä asuu 14. Tunnen aika hyvin Viikinkin kun on käytetty myös Viikin palveluita ja kavereita asuu siellä. Viikki on mielestäni kallis jos omistusasuntoja ajattelee vaikkakaan ei toki läheskään Helsingin kalleimpia asuinalueita. Mutta tosiaan ekohenkisiä akateemisia perheitä asuu myös aika paljon Pihliksen puolella vaikkei se ehkä ensimmäinen mielikuva Pihliksestä monella olekaan.
Itse en ehkä sinne Viikin pelloille muuttaisi ainakaan sillä hintatasolla mikä asunnoilla siellä on mutta jos aso tai kaupungin vuokra-asuntoa hakisin niin Viikki voisi kyllä siihen olla kiva kohde. Sinänsä Viikki on kyllä ihan kiva paikka mutta itse en vain oikein välitä uusista asuinalueista.
Olen asunut lapsuuteni Pikku-Huopalahdessa. Mukava paikka, kulkuyhteydet hyvät, lapsiystävällinen paikka (leikki-puistoja,urheilukenttiä, päiväkotejä,koulu, lastenkirjasto,nuorisotalo, paljon asukasyhdistys toimintaa ja monien tahojen järjestämiä kerhoja). Viikkiä en alueena tunne. Mutta ainakin pikkis on kiva paikka :) niin ja ekohenkiselle sieltä löytyy myös viljelypalstoja,ulkoilu mahdollisuuksia,seurasaari on lähellä
Vähän OT, mutta mä ainakin luulen ymmärtävni mitä ap tarkoitti kuvaillessaan perhettään akateemiseksi ja ekohenkiseksi. Enkä ottanut sitä minään akateemisuudella snobbailuna.
Mutta ehkä me samankaltaiset sitten tunnistetaan toisemme. Nimittäin mun mielestä on eri asia olla esimerkiksi vähävarainen akateeminen humanistiekoperhe kuin vaikkapa yhtä vähävarainen työtön "duunariperhe", siis keskustelun aiheet, kiinnostuksen kohteet ja arvot jne. Ja itse viihtyisin ensinmainittujen seurassa paremmin. Ja siksi sanoin, että työttömät duunarit, koska työssäkäyvät duunarit tienaa enemmän kuin pätkätyöhumanistit.
Eikä tämä ole millään pahalla tai arvottaen kirjoitettu.
Pikku-Huopalshdesta en osaa sanoa mitään, mutta Viikissä olen asunut jo 10 vuotta ja aion asua täällä jatkossakin. Syitä miksi täällä viihtyy tällainen akateeminen lapsiperheellinen: hyvät koulut, ihana päiväkoti Sotkankoto, hyvät kaupat (iso Prisma ja lähikauppoina alepa ja valintatalo), hyvä kirjasto ( kaupunginkirjasto sekä tiedekurjasto), uusi Latokartanon liikuntahalli, asukastalot joissa järjestetään toimintaa, täällä asuu aktiivisia omasta asuinalueestaan kiinnostuneita ihmisiä, lenkkeilymaastot ja ladut lähtee omalta takapihalta, kesällä voi lasten kanssa käydä ihmettelemässä laiduntavia lehmiä. Täällä on vähän tällaista maalaistunnelmaa keskellä Helsinkiä. Jos kaipaa paljon kauppoja ja kuppiloita niin ei tänne sitten kannata rynniä. Liikenneyhteyksissä ei mielestäni ole valitettavaa. (68, 79, 57, 550)
Liikenneyhteyksistä sen verran, että voisit ottaa molemmilta alueilta jonkun esimerkkiosoitteen ja kokeilla Reittioppaassa, minkälaisia yhteyksiä ehdotetaan johonkin itsellesi tärkeään kohteeseen (esim. töihin). Jos aiot liikkua lastenvaunujen kanssa, tarkista myös, moneltako seuraava yhteys kohteeseesi menee, siltä varalta, että bussissa jo onkin kahdet vaunut.
Herttoniemenranta on myös näihin kahteen verrattavissa oleva kohde, ja sen etuna vaunukansalle on se, että metroon mahtuu aina ;-)
Molemmissa asuneena vastaisin että lapsiperheelle Viikki.
Viikissä on hyvä koulu sekä miellyttävästi rakennettu ympäristö jossa aktiviteettejä, kuten hyvä kirjasto ja asukastilat. Löytyy niin lähikauppoja kuin iso prisma. Ulkoilualueet on alkaa vierestä ja jatkuvat aina Arabiaan ja Herttoniemeen saakka.
Liikenneyhteyksien kannalta P-H on parempi, mutta Viikin yhteyksiä on parannettu viimeisen puolen vuoden aikana, mm. bussivuoroja on lisätty sekä 57 ja 68 päättäriä siirretty (tämä kylläkin jo aiemmin).
Alueina P-H ja Viikki ovat aika samanlaisia. P-H on vain rakennettu n.10-20 vuotta aikaisemmin. Ideana molemmissa on ollut yhdistää omistus-, hitas- ja vuokra-asunnot samalle alueelle ja molemmista löytyy tietynlaista kaupunkilaista luonnonläheisyyttä.
Viikissä kuulema hyvä koulu lapselle:) ja luonto. Pikku-Huopalahden lähellä kivat alueet Meikku, Ruskeasuo ja Munkkiniemi. Itsessään P-H ei ole kiva.