Olen 50-vuotias ja lääkäri kysyi minulta tänään olenko raskaana (röntgen tutkimuksen vuoksi).
Kommentit (41)
Jos olisin ko. röntgenhoitaja, niin olisin vain mitannut sut katseellani päästä varpaisiin ja todennut "Noin vanha kurppa ei varmaan ole enää hedelmällinen." Olisiko ollut parempi?
Mulla on vauvakuume. Mutta ei miestä eikä varmaan hedelmällisyyttäkään enää :'(
Ainokaiseni on jo teini. Ehkä hankin kissanpennun tai muun pienen eläimen.
N 50
Antti Lindtman 35 ja Kaija Storbom 54 saivat vauvan - sattuu ihan harva se päivä myös suomessa!
Painosta kommentoivat ovat sen verran imbesillejä, etteivät ymmärrä että raskaus voi toisilla olla jo puolessa välissä ennen kuin alkaa ulkopuolisille näkymään.
Jaaha. Itse olen 48 v. ja juuri synnyttänyt kolmannen lapsen. Että vuos sinne tänne, eikä se naamasta ikä niin tarkkaan näy.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vauvakuume. Mutta ei miestä eikä varmaan hedelmällisyyttäkään enää :'(
Ainokaiseni on jo teini. Ehkä hankin kissanpennun tai muun pienen eläimen.
N 50
Etsi mieluummin mies. Ne on usein jääneet lapsen tasolle ja vaativat lähes jatkuvaa hoivaa.
Vierailija kirjoitti:
Kenties valelääkäri kirjoitti:
Joskus kehopositiivisuutta voi olla vaikeaa erottaa raskaudesta, ja ei ehkä tietänyt ikääsi.
Mitä ihmeen kehopositiivisuutta? Jos piruilet lihavuudella, ei mikään viittaa että ap olis lihava. Eikä lihavuus ole samaa kuin kehopositiivisuus. Anorektikko voi olla kehopositiivinen.
Laihduta niin et ole niin äkäinen.
Tilastollisesti eniten yli viisikymppisenä lapsia synnyttäneitä oli toisen maailmansodan jälkeen. Tämä siis ennen kuin mitään hedelmöityshoitoja on ollut olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kysyä kaikilta naisilta, joiden ikä on 12-50 vuotta.
T. Röntgenhoitaja
Tässä se oikea vastaus. Paikallisessa terveyskeskuksessa asiaa koskeva tiedote on pitänyt liimata jokaisen röntgentutkimushuoneen oveen. Pääsääntöisesti raskaustiedusteluista loukkaantujat ovat äitejä, joiden teinityttäreltä on tiedusteltu raskauden mahdollisuutta.
Kerran oli" järkyttävä" yllätys Vatsavainen tuli kuvauksiin ja yllätys oli : pienet kolmoset kohdussa. Äiti ei edes tiennyt raskaudesta. Tämä oli ennen tietokonelähetteitä. Eräs yli 40-kymppinen oli tutkimuksissa närästyksen takia, mutta olikin raskaana, aluelääkäri ei uskonut äitiä vaan lähetti röntgeniin. Oli meidän sukulainen. On meillä suvussa myös äiti joka sai 3 lasta yli 40-kymppisenä ihan luomuna, he ovat päikkäri-ikäisiä nyt.
Meillä töissä vissiin ikäraja on 1967. Kaiklta alle 52-vuotiailta on pakko kysyä, röntgen-lähete vaatii tämän tiedon.
Sairaalalabrassa kesätöissä näin kerran 50 v. naisen positiivisen raskaustestituloksen.
Doctor kirjoitti:
Rtg-lähetettä tehtäessä tietokoneohjelma kysyy naispuolisista potilaista onko raskaana vai ei. Asia pitää kysyä potilaalta ja laittaa rasti ruutuun, muutoin ei saa laitettua lähetettä eteenpäin.
HUSissa on myös vaihtoehto 'tietoa ei ole', tällöin käyttäydytään kuin potilas olisi raskaana.
Mun äiti oli 48 kun synnyin ja menkat loppui varmaan kuusikymppisenä joten hyvin voi olla mahdollista raskaus vielä 59- vuotiaana.
Minulla oli alakoulussa luokkakaveri jonka äiti oli 60 vuotias, tyttö 7.
Hänellä oli 26-vuotias isoveli. Fiksu tyttö olikin, ja koulussa hyvin menestyvä. Niin kauan kun on kuukautiset, voi tulla raskaaksi vaikka se vanhemmalla iällä epätodennäköisempää onkin.
Nii on kysytty myös 12 v tyttäreltäni ja 70v äidiltäni, välillä mietin ollaanko siellä ihan kujalla siitä minkä ikäinen voi lisääntyä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kysyä kaikilta naisilta, joiden ikä on 12-50 vuotta.
T. Röntgenhoitaja
Tässä se oikea vastaus. Paikallisessa terveyskeskuksessa asiaa koskeva tiedote on pitänyt liimata jokaisen röntgentutkimushuoneen oveen. Pääsääntöisesti raskaustiedusteluista loukkaantujat ovat äitejä, joiden teinityttäreltä on tiedusteltu raskauden mahdollisuutta.
Minulta ei kysytty vaan otettiin suoraan verikokeista hcg, tosin olin menossa varjoainekuvaukseen ja verikokeet oli muutenkin pakko ottaa munuaisten vuoksi.
Luotetaanko röntgen-tutkimuksissa pelkkään potilaan sanaan?
Sori meni hieman ohi aiheen.
Rtg-lähetettä tehtäessä tietokoneohjelma kysyy naispuolisista potilaista onko raskaana vai ei. Asia pitää kysyä potilaalta ja laittaa rasti ruutuun, muutoin ei saa laitettua lähetettä eteenpäin.