Voiko 14- vuotias olla yhden yön kotona yksin
Ei halua tulla enää mukaan mökille. On tietokonenörtti . Luotamme häneen ettei keksi mitään typeryyksiä. Mielipiteitä kaipaisin .
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai jos on järkevä ja perusturvallinen. Eikö olisi parasta jos tulisi kaveri yöksi seuraksi? Tai jos naapuri tai sukulainen kävisi illalla tarkastamassa että mikä meno kotona on.
Ja naapuri vois samalla tehä pojalle ruokaaki ettei vaan tarvi itsenäistyä eikä opetella tekeen mitään ite ? Hyvin pärjää tuon ikäinen sen yhden kusisen yön.
Ihmeen paljon täällä aina herättää vihaa nämä tämäntyyppiset kysymykset/aiheet. Ei eletä kuule enää 1800-luvulla, maailma on muuttunut ja nykyään lapsista huolehditaan paremmin kuin ennen. Ei se 14-vuotias vielä mikään aikuinen ole.
No niinpä. Itse asun Yhdysvalloissa, ja kyllä tällainen keskustelu ihmetyttää. Miksi 14-vuotiaan pitäisi itsenäistyä? Kesken lapsuuden? Kyllä sitä itsenäisyyttä voi harjoitella esim 18-vuotiaana ihan yhtä hyvin. Suomessa on surullinen heitteillejättökulttuuri.
😂 😂
Riippuu nuoresta ja siitä kuinka lähellä on tarvittaessa joku kenen puoleen kääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai jos on järkevä ja perusturvallinen. Eikö olisi parasta jos tulisi kaveri yöksi seuraksi? Tai jos naapuri tai sukulainen kävisi illalla tarkastamassa että mikä meno kotona on.
Ja naapuri vois samalla tehä pojalle ruokaaki ettei vaan tarvi itsenäistyä eikä opetella tekeen mitään ite ? Hyvin pärjää tuon ikäinen sen yhden kusisen yön.
Ihmeen paljon täällä aina herättää vihaa nämä tämäntyyppiset kysymykset/aiheet. Ei eletä kuule enää 1800-luvulla, maailma on muuttunut ja nykyään lapsista huolehditaan paremmin kuin ennen. Ei se 14-vuotias vielä mikään aikuinen ole.
Huolehditaan joo... Niin hyvin ettei aikuisena ite pärjää.
No nuo nuoremmat sukupolvethan on tutkitusti koko ajan järkevämpiä ja tasapainoisempia kuin aiemmat, eivät dokaa eivätkä sekoile samassa mittakaavassa kuin aikaisemmat. Eli huolenpito ja pehmeät menetelmät on tuottaneet tulosta, tuo sinun väite ei perustu todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin 15-vuotiaana koko viikon yksin kotona, kun vanhemmat lähti Lappiin vaeltamaan. Hyvin pärjäsi bussikortin ja 50€ ruokarahan kanssa. Kävin koulussa, tein ruokaa, tein läksyt, tapasin kavereita ja pelasin, menin nukkumaan. Normi meininki. Asuttiin omakotitalossa alueella, jossa samat naapurit 20 vuotta. Jos olisi hätä tullut, niin luotettavia aikuisia oli heti 100m säteellä. Sama olisi onnistunut varmaan vuotta nuorempanakin.
Minäkin hiihdin kouluun kesät talvet, silloin 1800-luvulla. Aikuisena itkin asiaa terapiassa ja halusin kasvattaa omat lapset eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Ehkä sitten kun täyttää 17.
Jos ei nyt kuitenkaan ennen armeijaikää poikia ainakaan?
Aiemmin yleinen asevelvollisuusikä alkoi kun täytti 17 vuotta, nykyään ikäraja on 18 vuotta.
Käytännössä se tarkoittaa armeijaiän alkamista, voi hakeutua armeijaan vapaaehtoisena.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Ehkä sitten kun täyttää 17.
Moni on muuttanut jo pois kotoaan ennen tuota ikää.
Ennen työn vuoksi, nykyään opiskelun vuoksi.
Totta kai. Itse olin kotona yksin yön yli jo 12-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin 15-vuotiaana koko viikon yksin kotona, kun vanhemmat lähti Lappiin vaeltamaan. Hyvin pärjäsi bussikortin ja 50€ ruokarahan kanssa. Kävin koulussa, tein ruokaa, tein läksyt, tapasin kavereita ja pelasin, menin nukkumaan. Normi meininki. Asuttiin omakotitalossa alueella, jossa samat naapurit 20 vuotta. Jos olisi hätä tullut, niin luotettavia aikuisia oli heti 100m säteellä. Sama olisi onnistunut varmaan vuotta nuorempanakin.
Välillä ihmettelen näitä kysymyksiä. Itse olen ollut 15-vuotiaana kesätöissä. Vanhemmilla ei olisi tullut mieleenkään viettää omaa kesälomaa kaupungissa vain sen takia että olin töissä. Joten pari viikkoa meni kyseisenä kesänä, että vanhemmat oli viikon mökillä ja tulivat sitten katselemaan miten pärjäilen, pesemään omia vaatteitaan ja antamaan lisää ruokarahaa. Tosin olin ollut monta vuotta partiossa ja vetänyt johtajana viikonloppuretkeä nuoremmille lapsille. Joten heillä oli täysi luotto, että saan itseni pidettyä hengissä. Ja asuimme ison kaupungin keskustassa, kaikkien mahdollisten palveluiden lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinpä. Itse asun Yhdysvalloissa, ja kyllä tällainen keskustelu ihmetyttää. Miksi 14-vuotiaan pitäisi itsenäistyä? Kesken lapsuuden? Kyllä sitä itsenäisyyttä voi harjoitella esim 18-vuotiaana ihan yhtä hyvin. Suomessa on surullinen heitteillejättökulttuuri.
Miksi siellä ala-ikäiset saa ajokortin?
voiko 16 vuotias muuttaa pysyvästi pois kotoa omaan asuntoon?
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti voi..koskapa näin minun oli pakko tehdä.
Kotona oli ihminen jonka pillusta olin tullut, ei ruokaa , ei huomiota, vieraita ihmisiä ..ym
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olla yksi yö yksin=itsenäistyä????
heitteillejättöä
tulee kuset housuun kun nauran kovaa
EI VOI. Ruutuaika menee teini-ikäisellä kuitenkin yli suositellun! Ja sen tietää mitä tietokoneella pelaaminen tekee nuoren aivoille, sekoittaa luulemaan että ihmisiä saa ampua! Pitää olla joku AIKUINEN paikalla pitämässä kuria.
Varmista, että osaa käyttää sähkölaitteita oikein, eikä esim. mikroon laiteta tiettyjä juttuja. Saattaa joillekin olla itsestään selvyyksiä, mutta äkkiä yksin ollessa unohtuu, kun on uusi tilanne. Parempi se on kotona harjoitella yksinoloa kuin muuttaa omaan kotiin kädettömämä. Voisitko antaa hänelle jonkin pienen askareen teidän ollessa pois kotoa?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu nuoresta ja siitä kuinka lähellä on tarvittaessa joku kenen puoleen kääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut ketään, vain minä.
Kävin silti lukion ja ammattikoulun
Vierailija kirjoitti:
Varmista, että osaa käyttää sähkölaitteita oikein, eikä esim. mikroon laiteta tiettyjä juttuja. Saattaa joillekin olla itsestään selvyyksiä, mutta äkkiä yksin ollessa unohtuu, kun on uusi tilanne. Parempi se on kotona harjoitella yksinoloa kuin muuttaa omaan kotiin kädettömämä. Voisitko antaa hänelle jonkin pienen askareen teidän ollessa pois kotoa?
Meillä ei ollut ruokaa
Söin jäisiä marjoja pakastimesta ja kouluruuan
Mene pois häirikkö
Nyt puhutaan NORMAALIN perheen arjesta.