Miten te jaksatte joka päivä jämäkkinä, energisinä ja hyvinä vanhempina??
Musta tuntuu, että olen jatkuvasti niin uupunut ja väsynyt, että mun vanhemmuus on vain sohvaankäpertymistä ja lapsen ignooraamista ja huutamista. Lisäksi olen epäjohdonmukainen ja kärttyinen.
Miten te jaksatte olla aina läsnä, ulkoilla ja harrastaa lastenne kanssa, olla itsevarmoja ja hyväntuulisia, vakaita ja turvallisia kuin kallio ja sinnikkäitä ja itsepintaisen rauhallisia? Olen ihan älyttömän kateellinen!
Mun lapsi on VILKAS kolmevuotias ja yh-äiti olen. Lisäksi olen vaativassa työssä. Kotona olen kuin niistetty nenäliina :( Ei puhettakaa, että hiihtäisin, kävisin luistelemassa tai että käytäis edes potkurilenkeillä lapsen kanssa :((
Kommentit (8)
Mulla on osallistuva puolisokin mutta silti koen että en jaksa, olen herkästi kärttyinen ja väsynt, epäjohdonmukainen. Mutta yritän levätä kun lapset katsovat pikkukakkosta tai jos nukkuvat yhtä aikaa, iltaisin kun nukahtavat luen hetken jotain kivaa. Niillä pienillä jutuilla jaksan paremmin ja niitä odotan. Ulos raahaudun vaikkei huvittaisi, mutta siellä jotenkin helpompi olla kuin sisällä vätystellen. Ja mielikin piristyy. Yksi suosikkipuuha väsyneenä on pitkä lämmin suihku/kylpy lapsen kanssa, lauletaan tai jutellaan samalla. Teen vaikkei huvittaisi, esim palapeliä tai piirtelyä, mutta otan irti myös siitä ajasta jos lapset leikkivät sopuisasti ilman mua.
Oletkoo töissä jämäkkä, ahkera, energinen, hyvä työntekijä?
Olen, ainakin suurimman osan ajasta. Mutta se vaatii todellakin veronsa, työpäivän jälkeen olen aivan puhki. :/
ap
No ei kai kukaan aina ole. Sulla on rankka elämäntilanne ja lapsikin on vaativassa iässä. Älä ajattele enää yhtään sitä ihannekuvaa (jollaista ei edes ole olemassa) vanhemmasta. Mieti nyt vain pieniä asioita mitä vois sen lapsen kanssa tehdä. Voi olla kiva vaikka istua lapsen kanssa sohvalla ja katsoa yhdessä pikku kakkonen. Voi tehdä yhden pikku palapelin sen kanssa. Ei muuta, ellet jaksa. Jos haluat ottaa jalkakylvyn ja lakata kynnet, anna lapsen tehdä samoin. Se saattaa olla lapsen mielestä yhtä hienoa kuin joku virike minkä koet vaativana juuri nyt. Tärkeintä on olla jotenkin lapsen kanssa.
Pakko jaksaa. Olen energinen ja hyväntuulinen, mutta en jämäkkä. Lapsia meillä on 6.
Tukiverkot?
Olisiko sinulla tukiverkkoja käytössäsi, että saisit välillä levätä tai olla aikuisten kesken? Voisiko lapsi viettää aikaa mummulassa, kummeilla, päiväkotikavereilla, ystäväperheessä tms? Ei välttämättä mitään yön yli juttuja, jos ei vastapuoli halua, mutta jos vaikka kummit jonkun kerran jaksaisivat lähteä lapsen kanssa vaikka sinne luistelemaan tms. Sinä saisit vähän vetää henkeä, jotta jaksaisit sitten hetken aikaa olla aktiivisemmin lapsen kanssa. Ymmärrän kyllä, ettei jaksa, jos ei ole yhtään kunnon lepotaukoa missään välissä.
En mä ainakaan jaksa, ja mulla on sentään vain yksi lapsi ja silläkin ikää 5 kuukautta. Otan kaiken irti niistä hetkistä, kun vauva viihtyy yksinään sitterissä/lattialla.
Vaihda työtä. Onko mahdollisuutta lyhennettyyn työviikkoon? Se vaikuttaa tuloihin, mutta helpottaisi elämääsi ja poikasi elämää oleellisesti.
Voit myös ottaa sairaslomaa saadaksesi uutta jaksamista. Lääkäriin vaan ja avaudut miten uupunut olet. Kuvaus märäksi niistetystä nenäliinasta oli aika huolestuttava.