Voe tokkiisa ko on sakemannilla persus laskenu. Mistä kunnon sakuja saa nykypäivänä?
Koira pitäis hankkia eläkepäivien turvaks ja tietysti seuraks. Perheellä ollu aina sakuja, mutta kylläpä on alennustilaan koko rotu joutunu ko joka toine on luiskaperä. Pari kenneliä katoin ja jo etusivulla luiskaperiä. Saako kunnon saksanpaimenta enää mistään? Tuollasta kyykkäävää luiskaa en kyllä ala hommaamaan. Ristus sentää.
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
No miksi sen pitäs olla joku luiska saku, kun parempiakin koiria on tarjolla?
Kuten esimerkiksi mitä? Aika kovin saa vakuutella ennen ko sakun vaihdan. On sen verran rakkaaks roduks minulle tullu.
Sen minkäin tosiaan tahtoisin tietää. Olen itse harkinnut myös belgianpaimenkoiraa, mutta se on kuitenkin liian aktiivinen ja kova rotu minulle. Jos joku tietää hyvän kennelin niin kertokaa.
Kyllä suoraselkäistenkin sakujen kasvattajia löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Sen minkäin tosiaan tahtoisin tietää. Olen itse harkinnut myös belgianpaimenkoiraa, mutta se on kuitenkin liian aktiivinen ja kova rotu minulle. Jos joku tietää hyvän kennelin niin kertokaa.
Belgi ja saku ovat yhtä aktiivisia. Älä ota kumpaakaan jos et pärjää.
Huh. Katsoin kuvahaulla käyttölinjaisia sakemanneja, mutta nekin näyttävät siltä, että istuvat, vaikka ovatkin seisaallaan. Miksi näin on tehty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Belgi ja saku ovat yhtä aktiivisia. Älä ota kumpaakaan jos et pärjää.
Kuulemma Saku kuitenkin helpompi. Ei ole pärjäämisestä kiinni, koirakokemusta löytyy.
Pilalle jalostettuja, ulkonäkösyistä. Sairauksia ja luonnevikoja riittää.
On toki myös suoraselkäisiä sakuja seka- ja käyttölinjoissa. Toki kunnon käyttis menee ehkä vähän hukkaan eläkeläisen sohvakoirana.
Koska luiska perä kuuluu rotumääritelmään, niin sitä on jalostuksessa liioiteltu. Niin kun kaikkien muidenkin rotujen kohdalla.
Sekarotuinen, jossa on sakemannia?
Ei ainakaan kannata ottaa idän suunnasta tulevaa pentua. Siellä jalostus toimii eritavalla kuin lännessä.
No miksi sen pitäs olla joku luiska saku, kun parempiakin koiria on tarjolla?