Kauramaito vs. lehmämaito - kumpi on terveellisempää?
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Mulle kaurajuoma on ehdottomasti terveellisempää, sillä mulla on maitoproteiiniallergia. En ole tutkinut muita terveysseikkoja, sillä en käytä maitoa mihinkään muuhun kuin tilkkasen kahviin, ja siinä kauramaito tosiaankin maistuu paljon paremmalta, lehmänmaidossa on jokun tympeä ja ummehtunut haju ja maku. Toisn tämä aistimus saattaa johtua tuosta allergiastani.
Tämä, meillä vesi on janojuoma ja kauramaitoa käytetään tilkka kahviin.
Oatlyn kaurajuoman ainesosaluettelo:
"Kaurapohja (vesi, kaura 10%), rapsiöljy, kalsiumkarbonaatti, kalsiumfosfaatteja, jodioitu suola, vitamiinit (D2, riboflaviini ja B12)."
Missä ne lisäaineet on?
Vierailija kirjoitti:
Lehmänmaito on äidinmaitoa vasikalle.
Sokeri on makeutusaine virvoitusjuomalle.
Auto on kulkuväline ihmisille.
Täytyykö vääntää rautalankaa?
Vierailija kirjoitti:
"Kaurapohja (vesi, kaura 10%), rapsiöljy, kalsiumkarbonaatti, kalsiumfosfaatteja, jodioitu suola, vitamiinit (D2, riboflaviini ja B12)."
Missä ne lisäaineet on?
E170: Kalsiumkarbonaatti
E341: Kalsiumfosfaatti
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihminen ei käytä sitä ihmisestä erittyvää maitoa läpielämän, jos maito on kerta välttämättömyys terveydenkannalta?
Kukaan ei ole väittänyt maidon olevan välttämättömyys terveyden kannalta.
Maito ei synny tyhjästä, vaan sen tuottaminen vaatii suuremman määrän energiaa ja ravinteita kuin mitä se tarjoaa. Siksi olisi älytöntä käyttää ihmisen maitoa ihmisen ravintona, jos vaihtoehtona on ottaa suurempi määrä energiaa ja ravinteita suoraan siitä ruoasta, joka maidon tuottamiseen ihmisessä käytettäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy. Miksi ihmiselle ei kelpaa kahvimaidoksi se oma äidinmaito? Ei muuta kun mammat lypsämään maitoa kahvipöytään. Ai niin, mutta se ajatus taitaa ällöttää. Vastaava maito lehmän tissistä ei kuitenkaan ällötä ilmeisesti lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kaurajuoma on ehdottomasti terveellisempää, sillä mulla on maitoproteiiniallergia. En ole tutkinut muita terveysseikkoja, sillä en käytä maitoa mihinkään muuhun kuin tilkkasen kahviin, ja siinä kauramaito tosiaankin maistuu paljon paremmalta, lehmänmaidossa on jokun tympeä ja ummehtunut haju ja maku. Toisn tämä aistimus saattaa johtua tuosta allergiastani.
Maito aiheuttaa monille viivästyneitä oireita, joita ei helposti osaa yhdistää ruokaan. Itselleni tulee maitotuotteista lievää lämmönnousua, iho-oireita, limakavoturvotusta ja nuhaa. Maitoon osasin nämä oireet yhdistää vasta, kun olin kokeeksi maidottomalla dieetillä ja kaikki oireet katosivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy. Miksi ihmiselle ei kelpaa kahvimaidoksi se oma äidinmaito? Ei muuta kun mammat lypsämään maitoa kahvipöytään. Ai niin, mutta se ajatus taitaa ällöttää. Vastaava maito lehmän tissistä ei kuitenkaan ällötä ilmeisesti lainkaan.
Kyllä mulle kelpaisi. Kaupassa nyt vaan ei myydä mokomaa.
Mitään järkeä siinä ei tosin ole, koska lehmänmaito on huomattavasti energiatehokkaampaa, eikä noiden välillä ole kummoisia terveyseroja. Ihminen ei voi ruohosta taikoa maitoa, mutta lehmä voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihminen ei käytä sitä ihmisestä erittyvää maitoa läpielämän, jos maito on kerta välttämättömyys terveydenkannalta?
Kukaan ei ole väittänyt maidon olevan välttämättömyys terveyden kannalta.
Maito ei synny tyhjästä, vaan sen tuottaminen vaatii suuremman määrän energiaa ja ravinteita kuin mitä se tarjoaa. Siksi olisi älytöntä käyttää ihmisen maitoa ihmisen ravintona, jos vaihtoehtona on ottaa suurempi määrä energiaa ja ravinteita suoraan siitä ruoasta, joka maidon tuottamiseen ihmisessä käytettäisiin.
Tiedät itsekin ettei syy ole tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään järkeä siinä ei tosin ole, koska lehmänmaito on huomattavasti energiatehokkaampaa, eikä noiden välillä ole kummoisia terveyseroja. Ihminen ei voi ruohosta taikoa maitoa, mutta lehmä voi.
Ei se lehmä sitä tyhjästä taio. Ihan samanlaisen toimenpiteen jälkeen sitä maitoa tulee myös ihmisestä.
Lehmänmaito on äidinmaitoa vasikalle ja siksi erittäin ravinteikasta ja terveellistä ihmiselle. Kaikkein parhaana pidetään ternimaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se lehmä sitä tyhjästä taio. Ihan samanlaisen toimenpiteen jälkeen sitä maitoa tulee myös ihmisestä.
Ai että kun ihmiseen työnnät ruohoa, niin tissistä tulee ulos maitoa? Teoriassa toki näin, vaikkei ihmisen ruoansulatus osaakaan ruohoa prosessoida kunnolla, kyllähän sieltä aina jokin minimaalinen määrä ravinteita saattaa silti irrota. Käytännössähän se ei toimisi, vaikka ihminen haluaisikin ruohoa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ne lisäaineet on?
E170: Kalsiumkarbonaatti
E341: Kalsiumfosfaatti
Ootko sä tyhmä vai esität vain?
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan? Olen ajattellut, että perheemme (minä, mieheni sekä 5v ja 7v pojat) vaihtaisi lehmänmaidon kauramaitoon, koska se ekologisempaa ja pienet teot merkitsevät jo paljon. Asetan terveellisyyden kuitenkin ekologisuuden edelle, enkä tässä tapauksessa ole varma kumpi näistä on terveelisempää
Ap
Siitä ekoloogisuudesta ei ole vielä takeita, koska asiaa ei ole tutkittu tarpeeksi, joten en lähtisi vielä väittämään, että kauramaitoon vaihtaminen olisi mitenkään ekologinen teko.
En tiedä ekologisuudesta, mutta itse käytän mantelimaitoa lehmänmaidon sijaan mm. puurossa. Mutta kahvin kanssa käytän laktoositonta maitoa, koska kaikki muu korvike saa kahvin maistumaan karsealta. Makukysymys toki.
Ap:lle tiedoksi, ettei keskustelupalstat ole se, mistä tietoa haetaan tieteellisiin kysymyksiin. Kaikki vetää vastaukset ihan fiilispohjalta.
Kommentoin kuitenkin itseksin.
Noille "lehmän maito on vasikan äidinmaitoa" jankkaajille - entä sitten? Luonnossa mikään ei ole suunniteltu ihmisen ruuaksi. Kanankoivet on kananliikkumista varten, marjat ko. kasvin lisääntymiseen. Tämä ei ole argumentti minkään puolesta.
Maitoa ei tarvitse mihinkään on ihan yhtä tyhjä hokema. Ei tarvitse porkkanaa, silliä tai kananmuniakaan. Ruokavalio on kokonaisuus, jonka voi koostaa ilman mitään yksittäistä raaka-ainetta. Kahden valmisteen suhteellisesta terveellisyydestä tämä ei kerro kuitenkaan mitään.
Lopuksi oma vastaaus; kauramaidossa kaikki maitomaiset ainesosat on lisättyjä. Jos ajattelet asiaa ekologisesti, niin jätä hyllyyn molemmat, maito ja kauramaito. Maidon merkitys korostuu kalsiumin saannissa, joten ehkä maitovalmisteita on hyvä pitää ruokavaliossa ainakin lapsilla jonkin verran. Suosittelen kuitnekin hapanmaitotuotteita, jotka ovat terveellisempiä kuin muut maitovalmisteet.
Luuston terveyteen vaikuttaa monimuukin tekijä - eli muistakaa liikkua ja syödä paljon kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Missä ne lisäaineet on?
Mahtaa olla suuri hiilijalanjälki noin pitkällä ainesosalistalla? Lehmä syö pelllolta heinää ja lehmänmaitoa saadaan lihantuotannon sivutuotteena. Veikkaisin aitoa luomumaitoa ekologisemmaksi vaihtoehdoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan? Olen ajattellut, että perheemme (minä, mieheni sekä 5v ja 7v pojat) vaihtaisi lehmänmaidon kauramaitoon, koska se ekologisempaa ja pienet teot merkitsevät jo paljon. Asetan terveellisyyden kuitenkin ekologisuuden edelle, enkä tässä tapauksessa ole varma kumpi näistä on terveelisempää
Ap
Siitä ekoloogisuudesta ei ole vielä takeita, koska asiaa ei ole tutkittu tarpeeksi, joten en lähtisi vielä väittämään, että kauramaitoon vaihtaminen olisi mitenkään ekologinen teko.
En tiedä ekologisuudesta, mutta itse käytän mantelimaitoa lehmänmaidon sijaan mm. puurossa. Mutta kahvin kanssa käytän laktoositonta maitoa, koska kaikki muu korvike saa kahvin maistumaan karsealta. Makukysymys toki.
Voi luoja. Tiedä nyt ensinnäkin se, että mantelimaito on todella todella huono vaihtoehto ekologisuuden kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ne lisäaineet on?
Mahtaa olla suuri hiilijalanjälki noin pitkällä ainesosalistalla? Lehmä syö pelllolta heinää ja lehmänmaitoa saadaan lihantuotannon sivutuotteena. Veikkaisin aitoa luomumaitoa ekologisemmaksi vaihtoehdoksi.
Väärin veikkaat ja lehmänmaito ei ole lihatuotannon sivutuote.
Kauramaito ei ole maitoa vaan kauravettä. Sama muissa kasvivaihtoehdoissa.