Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Katkeruus puskee väkisinkin, kun katselee näitä yo-tyttöjä ostoksilla äiteineen

Vierailija
18.05.2006 |

Minut häädettiin kotoa jo 14-vuotiaana, ja sen jälkeen minulla ei ole äidin tukea ollut - no, ei kyllä aikaisemminkaan. Itse loin tulevaisuuteni, sen jota kukaan ei uskonut minulla olevan. Kaikessa hiljaisuudessa suoritin yo-tutkintoni ja ostin lakkini, lähinnä vain muistutuksena itselleni siitä, että olen edes jotain. Mitään juhlia ei ollut, kuvia ei otettu, kukaan sukulainen ei onnitellut.

Sydän surusta mustana katselen näitä iloisia tyttöjä ja reippaita nuoria miehiä, jotka kera ylpeine vanhempineen sovittelevat lakkia hienoissa kaupoissa, kokeilevat erilaisia juhlavia asuja.. Olen tietysti onnellinen heidän puolestaan, että eivät ole kokeneet samaa kuin minä, mutta silti tämä kevät tuo aina kurjan ja yksinäisen olon.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ainakin kaikenlaista kokeneena osaat antaa omille lapsillesi erilaisen tulevaisuuden. Varmasti pyritkin siihen kaikin keinoin, kun tiedät, miltä " äidittömänä" eläminen tuntuu.

Vierailija
2/27 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole lapsillesi juuri sellainen äiti, kuin olisit itsellesi halunnut ja nauti sitten heidän puolestaan, kun saavat sen lakkinsa. Ellei lapsia tule, niin sitten vaan nautit siitä, mitä sinulla on ja siitä, että olet ollut niin vahva, että olet sen kaiken saavuttanut ilman tukea. Hieno suoritus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten on mahdollista että kukaan sukulainen ei edes onnitellut? Oliko sulla isovanhempia tai isää?

Vierailija
4/27 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vauvani synnytin, ni kaikkitämmönen on alkanu itkettää

Vierailija
5/27 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisen pitää olla todella katkera kun joka kevät synkkenee samasta asiasta... =/ voimia sinulle!

Vierailija
6/27 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisista en tuntenut kuin mummoni. Jehovalaisuuden takia sukulaisuussuhteet olivat repaleiset. Kiihkouskovainen äitini terrorisoi uskonnollaan koko vähäistä sukua. Nuorisokotiin ja muihin laitoksiin vei tieni. -ap-

Vierailija
7/27 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ollut äitiisi yhteydessä sen jälkeen? Ihanko oikeasti uskonto saa ihmisen niin sokeaksi, että voi hyljätä oman lapsensa..!

Vierailija
8/27 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vain kuullut, että jehovantodistajilla on mitä omituisimpia syitä erotukseen.. Ja siis joskus näyttävät unohtavan, että ihmiset tekevät virheitä..

Vierailija
9/27 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit sinnitellyt niissä Jehovan todistajissa, niin olisit saanut sen tuenkin sitten. Itse en olisi suvusta noin pystynyt irtautumaan, vaan hengaillut mukana vaan ja sitten aikuisena vasta alkanut ajatella omilla aivoillani. Teit takuulla todella radikaaleja siirtoja, kun oikein erotettiin. Minä en ole jehovantodistaja enkä aio sinne liittyäkään.

Vierailija
10/27 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempiin ja sukulaisiin, mutta ei sen takia kannata katkeroitua ja loppuelämäänsä pilata.

Vierailija
11/27 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoksissa olen minäkin nuoruuteni viettänyt.

Nyt aikuisena käyn iltalukiota, ilman että kukaan kannustaa jne.

Aion antaa lapsilleni mistä itse jäin paitsi, jos he vain haluavat tietenkin!

Vierailija
12/27 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani vain noudattivat " raamatullista" ohjetta. Pahan mielen sijasta he olivat onnellisia siitä, että pystyivät miellyttämään Jehova-jumalaa.

Joku tuossa ehdotti, että olisin hengaillut jehovien mukana aikuisikään saakka ja alkanut ajatella omilla aivoilla vasta sitten. Ikävää oli minustakin, että ryhdyin ajattelemaan kriittisesti jo varhaisteininä. Oli todella ahdistavaa. Haluaisitko, kommentin heittäjä, itse että vanhempasi rakastaisivat sinua vain tietyin ehdoin? Minua rakastettiin niin ja voin kertoa, että kun sen tajusin, maailmani mureni! Ja radikaalisuudesta sen verran, että radikaali temppuni erottamiseen oli viaton seurustelu vastakkaiseen sukupuoleen kuuluvan kanssa, ja EPÄILYS seksisuhteesta.

Minut kastettiin jo 9-vuotiaana, koska halusin vanhempieni rakkauden ja hyväksynnän. Saman ikäisenä pidin linkkaria hennoilla ranteillani ja rukoilin uskallusta itseni tappamiseen. Äitini oli jälleen kerran hakannut minut, koska olin piilottanut päiväkirjani, eikä hän päässyt sitä lukemaan.

-ap-

Vierailija
13/27 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti syvät arvet jättää tuollainen..

Voimia sinulle, ja toivon, että joku kevät huomaat, että huonot muistot ovat hieman haalenneet!

Vierailija
14/27 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sinua kohtaan on harjoitettu väkivaltaa ja henkistä väkivaltaa uskonnon varjolla. Moni narsistinen ihminen, jolla on pahoja henkisiä ongelmia, tulkitsee Jumalan tahtoa ihan väärin ja väärissä paikoissa ja jopa perustaa sen varjolla uskonnon ja levittää tätä sanaa. Sinulla on ollut todella järkyttävä lapsuus.

Hyvä että olet löytänyt sen Uskontojen uhrit-järjestön avun.

Tunnen pari lahkolaisseurakunnasta eronnutta, jotka ovat kertoneet todella pöyristyttävästä käytöksestä. Ihmettelen näiden lahkojen toimintaa, Raamatussakin puhutaan laupiaasta samarialaisesta ja kielletään kivittämästä ketään tai kääntämästä selkäänsä kenellekään, joka apua tarvitsee.. En voi esim. ymmärtää, miten Jehovat rajoittavat taivaaseen pääsyn 200 000 ihmiseen, eihän siihen joukkoon mahdu edes kaikki kuolleet kristityt lapsetkaan ja hekö muka olisivat pahoja??

Vierailija
15/27 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ei ap

Vierailija
16/27 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin kotoa omille heti täytettyäni 18v. Järjestin itse lakkiaiseni, johon tulivat myös vanhempani ja sukuni. itse koin joka tavalla olevani aikuinen jo tuolloin. Maksoin itse vuokrani, pesin mattoni, tein ruokani yms. Ei olisi tullut mieleenkään että isä tai äiti olisi ostellut vaatteitani. Ihmettelin tuossa vaiheessa luokkakavereita, jotka olivat niin aikuista, mutta sitten kävivät autokoulua isin rahoilla ja äiti laittoi voileipiä mukaan kirjoituksiin.

Mielestäni täysi-ikäisellä on aikuisen vastuu ja velvollisuudet.

Vierailija
17/27 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

käännä asia voitoksesi. Onneksi olet päässyt eroon siitä uskonnosta. Ihan totta!

Älä katkeroidu lakkiaisista. Minun vanhempani järjestivät minulle lakkiaiset ja pakottivat valokuvaan ym. vaikka itse en todellakaan olisi halunnut koko pirskeitä. Siksi minua inhottaa vieläkin katsella lakkiaiskuvaani mummolan ja omien vanhempieni kotona, koska se kuvastaa minulle vain sitä, että minun mielipidettä ei kuunneltu asiassa yhtään. Onneksi olen nyt aikuinen ja voin tehdä itse omat päätökseni!

Vierailija
18/27 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

antoivat hyvät lähtökohdat elämälle, yo-lakkiin asti asuin kotona ja vanhemmat auttoivat koulukustannuksissa ja myös kustansivat autokouluni. Vaikka täysi-ikäisiksi tullaan 18-vuotiaana, minusta on hyvä, että monet vanhemmat kuitenkin katsovat kokonaisuutta, eikä tuijota ikään ja " aja" lastaan pois heti 18-vuotiaana. Silloin ihminen on kuitenkin vielä ihan lapsi, vaikka kuinka aikuiselta tuntuisikin. Varsinkin, jos on käynyt pelkästään koulua siihen asti.

Minusta tärkeintä, mitä vanhemmat voivat lapsilleen antaa, siis materiaalisesa mielessä, ajokortti ja ainakin yhden tutkinnon kustannukset tai avustaminen siinä, että tutkinnon suorittaminen onnistuu, mielellään ammattiin asti. Ja tietysti se henkinen puoli myös....

Ap:lle, vaikka kotoa pois ajaminen tuntuu tietenkin kauhealta, niin se on ehkä kuitenkin ollut elämässäsi onnenpotku, päästä eroon jehovien sairaasta maailmasta.

Vierailija
19/27 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi. Kaipa äitisi oli jonkinsortin sekopää ensisijaisesti ja jehovan todistaja vasta toissijaisesti. Tiedän sellaisia, jotka pitävät kyllä säännöllistä yhteyttä myös eronneisiin perheenjäseniinsä, joten ei kai sitä ole pakko olla pitämättä yhteyttä, vaan on itsestä kiinni.

Vierailija
20/27 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tilanne oli/on se, että vain äitini kuuluu kyseiseen uskontoon. Sen vuoksi välit perheeseen ovat pysyneet ja sain asua kotona eroamiseni jälkeenkin.

Kuten joku tuossa aiemmin sanoi, katkeruuden sijaan kannattaa tosiaan ajatella sitä valoisaa puolta: et ole enää kyseisen järjestön " orja" . Itse ainakin olen iloinen, että saan elää omaa elämääni eikä mikään uskonto rajoita valintojani.