Oletko sinä syönyt Suvikulta-margariinia?
Kommentit (14)
En, meillä käytettiin aina voita. Ja edelleen syön voita :)
Minä söin sitä,kun ei muuta ollut.Ei ollut varaa ostaa voita.Sain silloin jotain kummallista ihottumaa,jota ei saatu kuriin.Lehdestä silloin luin,tästä"herkusta" ja margariinin syönti jäi siihen,en osta mitään joka viittaa Unileverin / Paasivaaraan / Ingmanin tuotteisiin.Mitähän "raatoja" tms,sekoitetaan tämänpäivän ruokiin?
Ennen pantiin mirrit multaan, nyt ne pannaan suvikultaan.
Ei ollut Suvikultaa, vaan Majesteettia, mutta samaa ainetta kuitenkin. Sukulaiset nimesivät kissansa Majesteetiksi! Eivät tainneet olla ainoa Suomessa?
Meillä on Jussi Karsikon hurja kirja Kuolema kultakääreessä, pitääkin lukea pitkästä aikaa. Kertoo aiheesta.
Joo, tuo "Kuolema kultakääreessä" on kyllä kovaa kamaa. Eikös siinä margariini johda mielenvikaisuuteen, veritekoihin ja haureuteen.
Laulun sanat 1960 luvulta. ”Ennen Paasivaaran rinteillä juoksenteli kissa – Nyt se tulee kotiin Kulta-paketissa”.
Muistelen, että kolmas merkki oli Kultanauha. Meillä syötiin voita. Munkkien paistoon ostettiin valkoista paistinrasvaa eli siis laardia.
Sota-aikana lapissa olevat saksalaiset aseveljet halusivat jänispaistia ja teeripaistia.
No suomalaiset sotilaat pyydystivät ja kynivät muutamia kissoja ja vaihtoivat niitä
sakemannien kanssa konjakkiin ja muihin tarvikeaineisiin.
Sama homma metsäkanalinnuila ,niiden sijasta ammuttiin variksia ja
niin oli teeri paistit sakemanneilla pöydässä.
Jonkun tiedon mukaan oli rovaniemellä kissat ammuttu sukupuuttoon.
Että ei silloin ollut suvikultaa leivänpäällä.
Muutaman kerran olen ihmetellyt wanhoja nostoja, nyt googlailin epäuskoisesti hekotteleville kavereille faktoja Margariiniskandaalista (https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Margariiniskandaali)
ja päädyin tänne (kuten ammoinkin satunnaisten hakusanojen siivittämänä).
P.s: Aku Ankka työskentelee Kattivaaran margariinitehtaalla. Sattumaako?
Onko kellään palstalaisella mielikuvia tästä?
Joo, sinne tiristettiin koiria, kissoja jne...ovat ihan tuomioita saaneet, ei ollut tuulesta temmattu juttu.
En tiedä, koska se kissanraatokohu oli, joten en voi olla varma. Olen syntynyt -72.