Puutarha 2019
Mitä aiot istuttaa tänä vuonna?
Mä kokeilen monia lajeja ensimmäistä kertaa, ja kaipaisin neuvoja... Ensinnäkin, idätys: aina lämpimässä? Mikä lämpötila on paras? Monesti ohjeessa lukee: "kouli ja siirrä viileämpään ja valoisaan". Siis mihin lämpötilaan, joku 18 astetta vai?
Milloin daalian ja gladioluksen mukulat kannattaa laittaa multaan, kun esikasvattaa Etelä-Suomessa?
Saako Suomesta pikkupetunian siemeniä, tuotesarjaa Vista? Tai voiko tilata jostain ulkomailta?
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
https://www.bakker.com/nl-nl/p/geurende-hangbegonia-cascade-angelique-M…
Ihastuin viime vuonna näihin riippabegonioihin ja toivon löytäväni näitä joko mukulana keväällä tai Taimela jostain puutarhasta.
Onpa kaunis! Mä kiinnostuin begonioista vasta viime kesänä, kun sain ensimmäistä kertaa hoitaa niitä. Niissä on paljon hyviä puolia. Tuota linkin lajiketta en ole ennen nähnyt. Ajattelin kokeilla punavalkoista, kerroksellista begoniaa, mikä mahtaa olla lajikkeen nimi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi suunnitelmissa saatella kasvun tielle amaryllikset. Päästin jouluna yhden niistä tekemään siemenet.
Tuon lisäksi odottaa noin 2500-3000 neliön nurmikenttä ideoita. Muutamia on jo pulpahtanut. Olen ajatellut hankkia syreenin taimia, ja kehystää niillä pihamaan. Odottelen vaan lumien sulamista että näen onko viime kesänä hankkimani taimi selvinnyt talvesta, vasta sitten uskallan satsata suurempaan määrään sitä lajia.
Tarkoitus olisi myös nikkaroida kasvimaa. Nurmikko tässä golfkenttää muistuttavassa pihassa on harmillisen hyväkuntoinen ja sen juurimatto paksu. Ajattelin siis väsätä kunnoliset kohopenkit porkkanoita, mansikoita yms varten lankuista+muusta sälästä mitä talomme entinen omistaja jätti jälkeensä.
Perusteissaan tavoitteena olisi vuosien mittaan tavalla tai toisella radikaalisti vähentää golfkenttämäistä fiilistä pihassamme.
Kuulostaa hyvältä! Itse olen innostunut syys-syyrikoista... niistä ei ole aidaksi, tuli vain mieleen syreeneistä. Suosittelen syyrikkaa johonkin suojaisaan paikkaan (ainakin valkoinen kasvoi erinomaisesti), se on mainio perhoskasvi. Kukkii vasta loppukesällä saman vuoden versoilla.
Kohopenkit on kyllä käteviä, jos itse pystyy nikkaroimaan ei tule edes kalliiksi.
Onko pihassa kiviä, kumpuja, puita? Mikä on pääidea?
Ap
Mulla on pieni piha täällä Englannissa. Seinää vasten on sellainen muovikasvihuone, joka on mahtava kun kohta saa ikkunalaudalla kasvavat taimet sinne karaistumaan. Kesällä se suojaa chilejä ja minitomaatteja.
Kasvatan siemenestä nuo minitomaatit (kirsikkalajike ja miniluumu), kolmea erilaista chiliä, minikurkkuja, kosmoskukkia, valkoista malvaa, anthirrinumia ja semprevivum- mehikasveja. Kaikki ovat jo kasvamassa. Kosmosta kylvän vielä toisen kierroksen parin viikon kuluttua niin kukintakausi pitenee. Minikasvihuoneessa on jo myös pesuvadilliset palloporkkanoita ja vauvapunajuuria, ja viime kesänä siemenestä kasvatettu pehko metsämansikoita. Basilika ja tilli ovat myös jo kasvamassa ikkunalaudalla, monivuotisena minulla on ulkona ruohosipulia josta on jo maisteltu ensimmäiset varret :) Timjami ja iso rosmariinipuska ovat maassa. Rosmariini kukkii juuri nyt.
Persiljaa jaoin juuri kaupan ruukkupersiljasta ja heitin tuohon minikasvihuoneeseen.
Siementen idättämiseen minulla on täydellinen olkkari, toisessa päässä on iso patteri ikkunan alla, siinä siemenet itävät nopeasti. Toisella seinällä on iso ikkuna ilman patteria, taimet siirtyvät siihen viileään kun ensimmäiset oikeat lehdet ilmestyvät. Sitten keittiön ikkunan kautta kasvihuoneeseen kun ilmat vähän lämpenevät. Keittiössä ei ole lämmitystä joten lämpö on aika ihanteellinen taimille, noin 15- 18 astetta päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Minä istutin viime syksynä hunajamarjaa. Saas nähdä onko selvinnyt talven yli. Tänä keväänä ajattelin uskaltaa olla rohkea ja kokeilla ihmeköynnöstä.
Se toisi Välimeren tunnelmaa...
Itse ajattelin kokeilla kärhöjä, tosin valmiista taimista. Esim. Rüütel
Ap
Täälläkin olisi useampi tuhat neliötä ruohokenttää ideoita vailla. Onko kenelläkään kokemusta ammattilaisen tekemistä pihasuunnitelmista, ovatko olleet hyödyllisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi suunnitelmissa saatella kasvun tielle amaryllikset. Päästin jouluna yhden niistä tekemään siemenet.
Tuon lisäksi odottaa noin 2500-3000 neliön nurmikenttä ideoita. Muutamia on jo pulpahtanut. Olen ajatellut hankkia syreenin taimia, ja kehystää niillä pihamaan. Odottelen vaan lumien sulamista että näen onko viime kesänä hankkimani taimi selvinnyt talvesta, vasta sitten uskallan satsata suurempaan määrään sitä lajia.
Tarkoitus olisi myös nikkaroida kasvimaa. Nurmikko tässä golfkenttää muistuttavassa pihassa on harmillisen hyväkuntoinen ja sen juurimatto paksu. Ajattelin siis väsätä kunnoliset kohopenkit porkkanoita, mansikoita yms varten lankuista+muusta sälästä mitä talomme entinen omistaja jätti jälkeensä.
Perusteissaan tavoitteena olisi vuosien mittaan tavalla tai toisella radikaalisti vähentää golfkenttämäistä fiilistä pihassamme.
Kuulostaa hyvältä! Itse olen innostunut syys-syyrikoista... niistä ei ole aidaksi, tuli vain mieleen syreeneistä. Suosittelen syyrikkaa johonkin suojaisaan paikkaan (ainakin valkoinen kasvoi erinomaisesti), se on mainio perhoskasvi. Kukkii vasta loppukesällä saman vuoden versoilla.
Kohopenkit on kyllä käteviä, jos itse pystyy nikkaroimaan ei tule edes kalliiksi.
Ap
Puita ei ole kuin reuna-alueilla muutama valtava mänty+pari nuorempaa kuusta. Keskemmällä pihaa huojuu kyllä pari pylväslehmusta, mutta ne on ilmeisesti istutettu siihen liian suurina koska eivät ole juurtuneet. Hävitän nekin tulevana kesänä ennen kuin kaatuvat niskaan.
Kiviä ja kumpareita ei ole, vain suhteellisen laakea nurmialue jonka rikkoo vain pienet lokakaivojen/fosforinsuodattimen kannet ja suodatuskentän ilmastointiputket. Nekin on tarkoitus aikanaan naamioida niin että niihin pääsee helposti huoltamaan, mutta eivät ole ensimmäinen asia mihin katse pihassa pysähtyy.
Johtoajatus mulla on vain tuon nurmikon pinta-alan asteittainen vähentäminen. En ole rahasta tehty, joten tää projekti tulee viemään aikaa. Pyrin etsimään monivuotisia kasveja jotka eivät kovin kärkkäästi leviä ja lisäänny, mutta ottavat oman tilansa eivätkä herkästi päästä nurmea ja rikkoja niskanpäälle. Tarkoitus on siis saada aikaan piha jossa voi niin halutessaan puuhastella enemmänkin, mutta joka ei varsinaisesti vaadi jokapäiväistä kitkemistä, kastelua ja kuopsuttelua.
Hedelmäpuita ja marjapensaita on myös syreenien ja kohopenkkien lisäksi tulevaisuuden suunnitelmissa. Isot kivet olisi kivoja, mutta niiden saamiseksi tontille pitäisi varmaan myydä tuo minun esikoispoika kun on niin hintavaa, ja ihan niin pitkällä en vielä tässä harrastuksessa oo.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pieni piha täällä Englannissa. Seinää vasten on sellainen muovikasvihuone, joka on mahtava kun kohta saa ikkunalaudalla kasvavat taimet sinne karaistumaan. Kesällä se suojaa chilejä ja minitomaatteja.
Kasvatan siemenestä nuo minitomaatit (kirsikkalajike ja miniluumu), kolmea erilaista chiliä, minikurkkuja, kosmoskukkia, valkoista malvaa, anthirrinumia ja semprevivum- mehikasveja. Kaikki ovat jo kasvamassa. Kosmosta kylvän vielä toisen kierroksen parin viikon kuluttua niin kukintakausi pitenee. Minikasvihuoneessa on jo myös pesuvadilliset palloporkkanoita ja vauvapunajuuria, ja viime kesänä siemenestä kasvatettu pehko metsämansikoita. Basilika ja tilli ovat myös jo kasvamassa ikkunalaudalla, monivuotisena minulla on ulkona ruohosipulia josta on jo maisteltu ensimmäiset varret :) Timjami ja iso rosmariinipuska ovat maassa. Rosmariini kukkii juuri nyt.
Persiljaa jaoin juuri kaupan ruukkupersiljasta ja heitin tuohon minikasvihuoneeseen.
Siementen idättämiseen minulla on täydellinen olkkari, toisessa päässä on iso patteri ikkunan alla, siinä siemenet itävät nopeasti. Toisella seinällä on iso ikkuna ilman patteria, taimet siirtyvät siihen viileään kun ensimmäiset oikeat lehdet ilmestyvät. Sitten keittiön ikkunan kautta kasvihuoneeseen kun ilmat vähän lämpenevät. Keittiössä ei ole lämmitystä joten lämpö on aika ihanteellinen taimille, noin 15- 18 astetta päivällä.
Voi että, täällä Etelä-Suomessa maa on vielä jäässä, ja mulla on "taimikuume"... Englannin olot kuulostaa satumaisilta.
Olen yleensä ostanut yrtit ruukuissa (Järvikylän), ja laittanut alkukesällä maahan, silloin kun on ollut mihin laittaa. Yhdestäkin ruukullisesta kasvaa kunnon puska. Tilliä on kiva kasvattaa, samoin ruohosipulia. Rosmariini ja salvia on nättejä. Kerran mulla oli kanelibasilika, joka kasvoi yli 30 cm:n levyiseksi palleromaiseksi "pensaaksi" ja kukki vaaleanpunaisin kukin... Suosikkini on ollut Vahva minttu. Siihen tulee valkoiset kukat. Leviää nopeasti, mutta ei haittaa! Toinen mistä pidin oli lehtipersilja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Puita ei ole kuin reuna-alueilla muutama valtava mänty+pari nuorempaa kuusta. Keskemmällä pihaa huojuu kyllä pari pylväslehmusta, mutta ne on ilmeisesti istutettu siihen liian suurina koska eivät ole juurtuneet. Hävitän nekin tulevana kesänä ennen kuin kaatuvat niskaan.
Kiviä ja kumpareita ei ole, vain suhteellisen laakea nurmialue jonka rikkoo vain pienet lokakaivojen/fosforinsuodattimen kannet ja suodatuskentän ilmastointiputket. Nekin on tarkoitus aikanaan naamioida niin että niihin pääsee helposti huoltamaan, mutta eivät ole ensimmäinen asia mihin katse pihassa pysähtyy.
Johtoajatus mulla on vain tuon nurmikon pinta-alan asteittainen vähentäminen. En ole rahasta tehty, joten tää projekti tulee viemään aikaa. Pyrin etsimään monivuotisia kasveja jotka eivät kovin kärkkäästi leviä ja lisäänny, mutta ottavat oman tilansa eivätkä herkästi päästä nurmea ja rikkoja niskanpäälle. Tarkoitus on siis saada aikaan piha jossa voi niin halutessaan puuhastella enemmänkin, mutta joka ei varsinaisesti vaadi jokapäiväistä kitkemistä, kastelua ja kuopsuttelua.
Hedelmäpuita ja marjapensaita on myös syreenien ja kohopenkkien lisäksi tulevaisuuden suunnitelmissa. Isot kivet olisi kivoja, mutta niiden saamiseksi tontille pitäisi varmaan myydä tuo minun esikoispoika kun on niin hintavaa, ja ihan niin pitkällä en vielä tässä harrastuksessa oo.
Ok. Millainen maaperä, hiekka- vai savivoittoinen? Tai eipä sillä väliä, jos on valmis täydentämään turpeella yms. Enemmän ehkä vaikuttaa leveysaste, ilmansuunta, talon tyyli jne. Yksi kasvi jota aion vasta kokeilla, mutta saattaisi sopia sinunkin pihallesi:
preeriamesiangervo Myös tarhapäivänlilja Molemmat on kestäviä, monivuotisia.
Ap
Iso puinen terassi on aina hyvä idea... Ja moni kukka viihtyy ruukussa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pergolan ympärille pitäisi tänä kesänä istuttaa köynnöstäviä, kukkivia ja tuoksuvia perennoja, monivuotisia. Kaikenlaisia lajikkeita olen pähkäillyt mutta mitään varmaa suunnitelmaa ei ole. Ideoita otetaan vastaan, paikka on aurinkoinen mutta ei kovin tuulensuojaisa.
Mitä väriä haluaisit? Suurta vai pientä kukkaa? Tästä ei ole kokemusta, mutta vaikuttaa hyvältä: Pagodikoreankärhö "Amber"
Oletko kokeillut Isotsinniaa? Siihen ei kuulemma tule kirvoja.
Oma kestosuosikkini on ollut leijonankita!
Ap
Turvetta, soraa ja läheisestä merenlahdesta nostettua ruoppausliejua metsäpohjan päälle kipattuna tuossa on entisen asukkaan mukaan. Lisäksi pinnassa ohuehko kerros multaa sitä nurmea varten.
Erilaisia koristeheiniä olen ajatellut ennemmin kuin kukkivia pensaita (siis niiden syreenien lisäksi... ne kukkii). Muutamat oikein miehenkorkuiset mätästävät heinät miellyttävät silmää, ja näyttäisivät myös meidän kasvuvyöhykkeellä talvehtivan.
Mulla on oikeastaan kaksi johtoajatusta tuossa varsinaisessa pihasuunnitelmassa. Talo on pieni ja matala, mutta haluan säilyttää näkölinjan myös pihan lähiympäristöön. Silti samalla kaipaan jonkin tasoista näkösuojaa ja puskia joihin silmä pysähtyy.
Rantavehnä voisi olla yksi passeli mätäs tähän pihaan. Toinen mitä olen harkinnut vähäisemmässä määrin on elefantti- tai mammuttiheinä. Pitäisi ottaa kokeiluun tupsale kumpaakin ja katsoa selviääkö ne talvesta.
Vierailija kirjoitti:
Turvetta, soraa ja läheisestä merenlahdesta nostettua ruoppausliejua metsäpohjan päälle kipattuna tuossa on entisen asukkaan mukaan. Lisäksi pinnassa ohuehko kerros multaa sitä nurmea varten.
Erilaisia koristeheiniä olen ajatellut ennemmin kuin kukkivia pensaita (siis niiden syreenien lisäksi... ne kukkii). Muutamat oikein miehenkorkuiset mätästävät heinät miellyttävät silmää, ja näyttäisivät myös meidän kasvuvyöhykkeellä talvehtivan.
Mulla on oikeastaan kaksi johtoajatusta tuossa varsinaisessa pihasuunnitelmassa. Talo on pieni ja matala, mutta haluan säilyttää näkölinjan myös pihan lähiympäristöön. Silti samalla kaipaan jonkin tasoista näkösuojaa ja puskia joihin silmä pysähtyy.
Rantavehnä voisi olla yksi passeli mätäs tähän pihaan. Toinen mitä olen harkinnut vähäisemmässä määrin on elefantti- tai mammuttiheinä. Pitäisi ottaa kokeiluun tupsale kumpaakin ja katsoa selviääkö ne talvesta.
Elefanttiheinä, täytyypä lisätä omalle listalle... se on tyylikäs. Eikös siinä ole se todella iso vaalea tupsu? Miten eroaa mammuttiheinästä?
Ap
Chilit ja munakoisot on kylvetty.
Paprikaa ja tomaattia viikon päästä
Niin ja sipuleita kylvin tammikuussa jo, purjosipulia ja hopeasipuleita
Kai ne koristeheinät selviää talvesta, kun laittaa oikein paksun kerroksen olkea ja vielä havunoksiakin päälle. Ei ole kokemusta. Voihan sitä kokeilla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos siemenestä kasvattaa itse ja aloittaa näin kevättalvella, niin kannattaa hankkia kasvilamput avuksi. Valioa ei ole vielä tarpeeksi ja jos lämpötila on liian korkea ja valoa liian vähän, taimista tulee liian heikkoja ja honteloita.
Ite kasvatan paprikaa, ja chiliä kasvihuoneeseen siemenestä (tomaatin ja kurkun taimet ostan). Lisäksi kasvatan kelloköynnöstä pergolan ja parin muun paikan peitteeksi. Enemmänkin kasvattaisin mutta tilanpuute kolarissa rajoittaa. Kerrottuja Petunioita olen kasvattanut myös joskus, aika vaativia kun onvat alussa niin hentoja (siemenkin lähes mikroskooppisen pieni), mutta kyllä ne onnistuivat ja komeasti kukkivat koko kesän.
Joo mietin kans et riittääkö auringonvalo, kun tähän paistaa vain osan päivästä, jos paistaa... Millainen kasvilamppu on sopivin? Millä etäisyydellä taimista?
Chilit on hauskan näköisiä. Viime kesänä keltainen chili tuotti runsaasti satoa avomaalla.
Miten kerrottu petunia kasvaa verrattuna tavalliseen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elefanttiheinä, täytyypä lisätä omalle listalle... se on tyylikäs. Eikös siinä ole se todella iso vaalea tupsu? Miten eroaa mammuttiheinästä?
Ap
Kuvia katselemalla en kovinkaan suurta eroa ole huomannut, jompi kumpi vaan kestää Suomen talven paremmin. Ja kukinnan ehtimisestä ei kuuleman ole kummallakaan mitään takeita, mutta jättävät ilman sitä tupsuakin komeat talventörröttäjät. Talvisuojaus niissä oli kummassakin suosituksena.
Vierailija kirjoitti:
Mulla olis yhdessä tilauksessa.
Japansk Jättesinap
Jericho Salatti
Spargas salaatti
Green Shungiku
Tokyo long? Mitähän lie, kännissä tilasin tämän, täytyy tutkia jossain välissä
Mitsubaa
(japanialainen vuosi tulossa)
Sitten oma suosikkini:
Pimppinelle burnet
Rohtorauniyrttiä
Talvikynteliä
Rosmariinia
Tinjamia tietty
Portulakkaa
Viidakkokurkkua
Siam Queenia
Sarviapilaa
Holy Basil
Wasabin siemeniä
Nämä siis tilasin humalapäissäni jostain eri paikoista
Sinccis
Ja sitten .. jatkuu
Holy seed! Osa oli mulle hepreaa...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuvia katselemalla en kovinkaan suurta eroa ole huomannut, jompi kumpi vaan kestää Suomen talven paremmin. Ja kukinnan ehtimisestä ei kuuleman ole kummallakaan mitään takeita, mutta jättävät ilman sitä tupsuakin komeat talventörröttäjät. Talvisuojaus niissä oli kummassakin suosituksena.
Liimaa niihin vähän kaislan tupsuja. :D
Onko kenelläkään kokemusta riipparaidan siirtämisestä? Alkuperäinen asukas on istuttanut sen kohopenkkiin, mutta mulla on niille penkeille muita suunnitelmia. Pidän kuitenkin tuosta raidasta ja ajattelin siirtää sen parempaan paikkaan pihamaalla. Lähteekö leviämään juurivesoista kuinka hanakasti? Eli onko juurimatto tarpeen vai turhaa hapatusta?