Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarha 2019

Vierailija
03.03.2019 |

Mitä aiot istuttaa tänä vuonna?

Mä kokeilen monia lajeja ensimmäistä kertaa, ja kaipaisin neuvoja... Ensinnäkin, idätys: aina lämpimässä? Mikä lämpötila on paras? Monesti ohjeessa lukee: "kouli ja siirrä viileämpään ja valoisaan". Siis mihin lämpötilaan, joku 18 astetta vai?

Milloin daalian ja gladioluksen mukulat kannattaa laittaa multaan, kun esikasvattaa Etelä-Suomessa?

Saako Suomesta pikkupetunian siemeniä, tuotesarjaa Vista? Tai voiko tilata jostain ulkomailta?

Kommentit (220)

Vierailija
1/220 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun ihanaa, että palstalta löytyy muitakin puutarhasta innostuneita!

Onko sinulla siis vaihtoehtoja laittaa kasveja eri paikkoihin kasvamaan? Onko viileämpää kuistia jne?

Vierailija
2/220 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siemenistä kasvattamisesta kiinnostuneen kannattaa käydä katsomassa netistä Exotic gardenin valikoimaa, pikkupetunian siemeniäkin tuolta löytynee. Muitakin myyjiä löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/220 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istutan pääasiassa vain satoa tuottavia kasveja. Hedelmäpuita, marjoja, kasviksia, yrttejä jne.

Vierailija
4/220 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi suunnitelmissa saatella kasvun tielle amaryllikset. Päästin jouluna yhden niistä tekemään siemenet.

Tuon lisäksi odottaa noin 2500-3000 neliön nurmikenttä ideoita. Muutamia on jo pulpahtanut. Olen ajatellut hankkia syreenin taimia, ja kehystää niillä pihamaan. Odottelen vaan lumien sulamista että näen onko viime kesänä hankkimani taimi selvinnyt talvesta, vasta sitten uskallan satsata suurempaan määrään sitä lajia.

Tarkoitus olisi myös nikkaroida kasvimaa. Nurmikko tässä golfkenttää muistuttavassa pihassa on harmillisen hyväkuntoinen ja sen juurimatto paksu. Ajattelin siis väsätä kunnoliset kohopenkit porkkanoita, mansikoita yms varten lankuista+muusta sälästä mitä talomme entinen omistaja jätti jälkeensä.

Perusteissaan tavoitteena olisi vuosien mittaan tavalla tai toisella radikaalisti vähentää golfkenttämäistä fiilistä pihassamme.

Vierailija
5/220 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pergolan ympärille pitäisi tänä kesänä istuttaa köynnöstäviä, kukkivia ja tuoksuvia perennoja, monivuotisia. Kaikenlaisia lajikkeita olen pähkäillyt mutta mitään varmaa suunnitelmaa ei ole. Ideoita otetaan vastaan, paikka on aurinkoinen mutta ei kovin tuulensuojaisa.

Vierailija
6/220 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tästä mä tykkään. 

Venttaas haen siemenpussit, on pitänyt itsekin tutkailla, että mitähän sitä jo laittaisi.

(basilikan istutin tällä viikolla jo)

Sinccis

Vierailija
7/220 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla olisi suunnitelmissa saatella kasvun tielle amaryllikset. Päästin jouluna yhden niistä tekemään siemenet.

Tuon lisäksi odottaa noin 2500-3000 neliön nurmikenttä ideoita. Muutamia on jo pulpahtanut. Olen ajatellut hankkia syreenin taimia, ja kehystää niillä pihamaan. Odottelen vaan lumien sulamista että näen onko viime kesänä hankkimani taimi selvinnyt talvesta, vasta sitten uskallan satsata suurempaan määrään sitä lajia.

Tarkoitus olisi myös nikkaroida kasvimaa. Nurmikko tässä golfkenttää muistuttavassa pihassa on harmillisen hyväkuntoinen ja sen juurimatto paksu. Ajattelin siis väsätä kunnoliset kohopenkit porkkanoita, mansikoita yms varten lankuista+muusta sälästä mitä talomme entinen omistaja jätti jälkeensä.

Perusteissaan tavoitteena olisi vuosien mittaan tavalla tai toisella radikaalisti vähentää golfkenttämäistä fiilistä pihassamme.

Meillä on syreeniä kolmessa eri paikassa pihalla ja vain yhdessä ne ovat menestyneet. Kaikissa on hyvät multavarat, aurinkoinen paikka mutta jostain syystä ei vaan menesty. Harmi koska kukinnan aikaan varsinkin on upea kasvi.

Vierailija
8/220 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olis yhdessä tilauksessa.

Japansk Jättesinap

Jericho Salatti

Spargas salaatti

Green Shungiku

Tokyo long? Mitähän lie, kännissä tilasin tämän, täytyy tutkia jossain välissä

Mitsubaa

(japanialainen vuosi tulossa)

Sitten oma suosikkini:

Pimppinelle burnet

Rohtorauniyrttiä

Talvikynteliä

Rosmariinia

Tinjamia tietty

Portulakkaa

Viidakkokurkkua

Siam Queenia

Sarviapilaa 

Holy Basil

Wasabin siemeniä

Nämä siis tilasin humalapäissäni jostain eri paikoista

Sinccis

Ja sitten .. jatkuu

Vierailija
9/220 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siemenestä kasvattaa itse ja aloittaa näin kevättalvella, niin kannattaa hankkia kasvilamput avuksi. Valioa ei ole vielä tarpeeksi ja jos lämpötila on liian korkea ja valoa liian vähän, taimista tulee liian heikkoja ja honteloita.

Ite kasvatan paprikaa, ja chiliä kasvihuoneeseen siemenestä (tomaatin ja kurkun taimet ostan). Lisäksi kasvatan kelloköynnöstä pergolan ja parin muun paikan peitteeksi. Enemmänkin kasvattaisin mutta tilanpuute kolarissa rajoittaa. Kerrottuja Petunioita olen kasvattanut myös joskus, aika vaativia kun onvat alussa niin hentoja (siemenkin lähes mikroskooppisen pieni), mutta kyllä ne onnistuivat ja komeasti kukkivat koko kesän.

Vierailija
10/220 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun ihanaa, että palstalta löytyy muitakin puutarhasta innostuneita!

Onko sinulla siis vaihtoehtoja laittaa kasveja eri paikkoihin kasvamaan? Onko viileämpää kuistia jne?

Kiva etten ole ainoa :)

Sitä taimien kasvupaikkaa vähän murehdin, kun asun kerrostalokaksiossa jossa ikkunat ovat etelään... Jos taimille riittää, että on vain vähän alle 20 astetta, voisin ehkä järjestää makuuhuoneeseen. Kuinka kauan se viileämmässä pitäminen yleensä kestää, alle kuukauden? Ellei kotona onnistu, yritän ensi viikolla järjestää muualta. Pitäisi kasvattaa jopa satoja taimia :] Nyt purkeissa on vasta Ahkeraliisat...

Kasvit tulevat loivalle etelärinteelle, jossa on hiukan puolivarjoisiakin kohtia.

Ap

Vierailija
11/220 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelloköynnöksiä ajattelin hankkia. Asun luhtitalossa ja olisi kiva jos parvekkeiden tukitolppia luikertelisi köynnös. Kelloköynnöshän on yksivuotinen, niin saisi syksyllä taas tolpat puhtaiksi.

Vierailija
12/220 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krassia

Eri sipuleita kiinan, ruohon, walesin, valko, viher jne

Persiljaa tietty, pitäis laittaa jo sisään

Sitruunabasilika

Kirveli

Tilli

Rucola ja villirucola

Jättibasilika

Sit japanialaista jonka nimeä enpi muista, siinä on punaista ja vihreää, se on vähän kitkerää hmm

Humalaa

Korianteria (en laita, lehdet karmeen makuisia, inhoan kuivattuja ja niin inhosin viime kesänä tuoreitakin lehtiä, tykkään kuitenkin siemenistä ja jauheesta)

Meiramia 

Lipstikkaa ostin lisäksi, vaikka kasvaa jo, elukat pitää siitä yhtä paljon kun minäkin ja se loppuu aina

Sitruunamelissa, vois kokeilla tuoreena, mulla on kyllä kuivattuna

Onhan tuolla pinaattia ja muitakin mitä tuskin laitan

Oon näköjään ostanut mansikankin siemeniä, saas nähä

Jotain monivuotisia varmaan nousee ihan omia aikojaankin, mutta näistä lähdetään arpomaan, että mitä mahtuis / mitä haluaisin laittaa.

Jos ei vielä tartu jostain lisää pusseja matkaan.

Sinccis

Hyvä! Pitikin ihan itselleni inventoida, että mitä siemeniä mulla löytyy. Osa olis hyvä laittaa esikasvamaan.

Vierailija
13/220 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siemenistä kasvattamisesta kiinnostuneen kannattaa käydä katsomassa netistä Exotic gardenin valikoimaa, pikkupetunian siemeniäkin tuolta löytynee. Muitakin myyjiä löytyy.

Kiitos vinkistä.

Mulle on tuttu vain Nelson, mutta valikoima petunioista on mielestäni suppea heillä. Pitäis olla just tietty sävy...

1) Vista Bubblegum

2) Vista Silverberg

3) Vista Paradise

Näitä etsin.

Ap

Vierailija
14/220 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.bakker.com/nl-nl/p/geurende-hangbegonia-cascade-angelique-M…

Ihastuin viime vuonna näihin riippabegonioihin ja toivon löytäväni näitä joko mukulana keväällä tai Taimela jostain puutarhasta.

Vierailija
15/220 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jotain vastaavaa.

Ap

Vierailija
16/220 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä istutin viime syksynä hunajamarjaa. Saas nähdä onko selvinnyt talven yli. Tänä keväänä ajattelin uskaltaa olla rohkea ja kokeilla ihmeköynnöstä. 

Vierailija
17/220 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutarha.net voisi olla oikea paikka keskustella puutarhajutuista.

Vierailija
18/220 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istutan pääasiassa vain satoa tuottavia kasveja. Hedelmäpuita, marjoja, kasviksia, yrttejä jne.

Hedelmäpuut on ihania!

Ja yrtit on kivoja, kun ne on niin kestäviä... Mukava katella, kun ne houkuttelee mehiläisiä. Omista yrteistä saa parhaimman teen.

Mulla kyseessä ei ole nyt oma piha, vaan alue jonka saan suunnitella ja hoitaa työni puolesta. Siksi pitää olla kukkia.

Ap

Vierailija
19/220 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä harrastan tomaatteja. Idätän lämpömatolla ja siirrän sitten ensin huoneenlämpöön (meillä siinä huoneessa 16-18 C) ja myöhemmin viileälle ikkunalle toiseen rakennukseen. Sieltä kasvihuoneeseen.

Vierailija
20/220 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, ja pionit. Olin vallan unohtaa, että pionin juurakot ovat maassa myös. Niiden kasvua odotan innolla. Toivottavasti ovat hengissä. 16 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi