Purnausta eskarista. Olenko liian suojeleva äiti?
Lapsi käy päiväkotieskaria ja samassa ryhmässä on myös 5-vuotiaita, kun eskarilaisia ei tullut tarpeeksi ryhmän muodostamiseen. Lapsi oli viime vuonna 4-5-vuotiaiden ryhmässä, kun silloin eskarilaisia oli enemmän.
Jo syksyllä ilmoitettiin, että kotona pitää katsoa valmiiksi, mitä lapsi pukee päälleen, koska eskarilaisen pitää osata pukeutua säänmukaisesti. Aika haasteellistahan se oli, kun aamulla oli monesti kylmää ja päivällä sitten taas lämmintä auringon paistaessa. Olivat ehkä vähän ohjailleet, kun lapsella aika usein oli aika kevyesti iltapäivisin. Sitten tuli pakkaset, ja lapsella ei koskaan ollut päällään fleecetakkia tai -housuja. Kysyin asiaa lto:lta ja sain siis kuulla tuon saman syksyisen jutun eli lapsi itse huolehtii sopivasta pukeutumisesta. Kävin sitten lapsen kanssa asioita läpi, mutta ei silti ikinä muistanut sitä fleeceä laittaa kovilla pakkasilla, kun on vähän tohelo ja kiireessä unohtelee. Kerran oli jopa t-paidalla toppatakin alla. Ei siinä mitään, mutta kun ulkoilevat aamupäivisin 1,5 tuntia ja iltapäivisin klo 15 alkaen, joten aika pitkä aika se on. Lapsi itse toteaa, että hyppelee enemmän jos on kylmä. Asia vaivaa kuitenkin, koska ymmärrän, että asiaa pitää harjoitella mutta mielestäni tätä ei harjoiteltu lainkaan vaan on vain oletettu, että lapset osaavat asian nyt 6-vuotiaina. Saman ryhmän 5-vuotiaita opastetaan kyllä, mutta esim. kun yksi eskarilainen kysyi vaatetuksesta, hoitaja totesi kylmästi, että pukeudut niin kuin haluat. Tämän kuulin siis hakiessani omaa lastani sisältä.
Toinen ongelma on se, että lapseni on kyllä kiltti mutta vilkas. Leikkii mielellään poikien kanssa, juoksee, painii, pelaa jne. Tottelee aikuisia, on reilu kaveri eikä riehu tai huuda turhia, mutta on tosiaan leikeissä aika äänekäs. Nyt minulle ilmoitettiin, että lapsi ei osaa keskittyä eikä ole koulukypsä. Tähän saakka siis on aina todettu, että lapsi on kiltti ja tottelevainen mutta aika vilkas. Olen aina uskonut asiantuntijoita, joten lapsi laitettiin kouluvalmiustesteihin, tuloksena todella hyvät pisteet (ei aivan täydet, mutta lähes täydet), keskittymistä seurannut psykologi kommentoi, että tekee tehtävät keskittyneesti ja kun on valmis, seurailee ikkunasta tapahtumia tai piirtelee omiaan paperin reunaan. Ei häiritse muita.
Nyt sitten lto ilmoitti, että lapselle pitää tehdä jokin yleisen tuen suunnitelma, jotta tämä keskittymättömyys voitaisiin ottaa koulussa heti huomioon. Taas jälleen kerran suostuin palaveriin, jossa elto ja lto näyttivät lapsen tehtävävihkoa (piirrelty sivun reunoihin) ja valittivat keskittymättömyydestä. Ehdotin, että lapsi saisi tehdä lisätehtäviä mutta eskarissa kuulemma kaikki etenevät samaa tahtia ja jos on valmis, pitäisi odottaa nätisti seuraavia ohjeita. Vihon suttaaminen kertoo siitä, ettei lapsi pysy tehtävänannossa.
Miksi tämä kuulostaa minusta nipotukselta ja melkein lapsen vainolta? Suhtaudun siis tukitoimiin myönteisesti, koska suvussa on opettajia, mutta kiistatta olen vähän hämmentynyt. Minusta 6-vuotiaalta vaaditaan jotenkin liikaa. Eikö enää riitä, että suorittaa tehtävät ja on hiljaa? Pitääkö siinä ylimääräisessä ajassakin olla sääntöjä? Ja miksi vilkasta lasta ei ymmärretä ja ohjata tekemään jotain kehittävää? Missä on se kuuluisa lapsen yksilöllisyyden korostaminen?
Olenko siis niitä äitejä, jotka eivät tajua lapsensa kyvyttömyyttä ja epätäydellisyyttä ja yrittää vain kaunistella asioita ymmärtämättä asiantuntijoiden hyvää tarkoittavia vinkkejä?
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 12:56"]
Vouhotat turhaan :)
[/quote]
öh, ja kun olen vähän sitä mieltä, että ne siellä päiväkodissa vouhottavat turhaan. ;)
En haluaisi rampata missään arvioissa ja allekirjoittaa lapselle erilaisia tukisuunnitelmia, koska olen sitä mieltä, että lapseni on normaali 6-vuotias. Mielestäni se, että hän pukeutuu "väärin" tai piirtelee vihon reunaan, ei ole ongelma eikä hän siksi ole ikätasoisiaan jäljessä ja vaadi erityistukea.
Vai olenko väärässä?
Ap
Päiväkoti on omituinen.
kuinka lapsi voi tietonkalo kylmä vai lämmintä, kertooko tädit sään? Osaako lapsi lukea sääennusteita?
Itsekin lto:na olen sitä mieltä, että päiväkodissa vouhottavat turhaan, jos asiat siis ovat kuten sanoit. Jos tekee tehtävät toisia nopeammin ja vielä huolella ja oikein, on aikuisten tehtävä antaa lisää tekemistä tai edes piirustusvihko, johon voi sitten odotellessa piirtää.
Pukeutumista ei voi vielä tuon ikäisiltä vaatia, että itse muistavat. Meillä unohtui omilta lapsilta vielä koulussakin parina ekana vuonna usein osa vaatteista. Tavoite tietysti voi olla, että itse kaiken oppivat pukemaan, mutta kyllä viime kädessä aikusen on tarkistettava ja tarvittaessa muistutettava oikeasta pukeutumisesta.
Kyllä meidän lapsen eskarissa täytyy myös tietää itse, mitä pukea. Ei munkaan poika aina muista tai tiedä, mutta oppii lopulta kantapään kautta. Eipä siellä koulussakaan kukaan enää sitten neuvo.
Luultavasti siinä kunnassa juuri tuossa ikäluokassa on harvinaisen vähän tuen tarpeessa olevia oppilaita. Siispä henkilökunta kaivaa niitä vaikka kiven alta turvatakseen omaa työllistymistään.
Useimmissa kunnissa on huonommin, eli todellisen tuen tarpeessa olevia jää sen ulkopuolelle.
Mun mielestä lapsesi kuulostaa ihan normaalilta 6-vuotiaalta. Kouluvalmiuteen vaikuttaa muutakin kuin pelkkä keskittymiskyky (ellei se sitten ole TODELLA huono). Mun esikoisella oli vaikeuksia keskittyä, mutta koska oli intoa ja taitoa tehdä tehtäviä, ei laitettu kouluvalmiustestiin. Ja oikein hyvin on koulussa mennyt. Ekalla oli edelleen keskittymisvaikeuksia, mutta tokalla menee jo paljon paremmin.
Meilläkin välillä niin ja näin eskarilaisen vaatetuksen kanssa. Eivät tunnu muistuttelevan lapsia pukeutumisesta ja meidän touho ei sitten itse muista/huomaa. Ymmärrän kyllä toisaalta, koska on iso ryhmä. Ei auta muuta kuin että olen muistutellut kuitenkin myös hoitajia että lasta laittamaan sopivaa vaatetta.
Juuri näin. Joissain päiväkodeissa on sellainen kulttuuri, että joka vuosi etsitään määrätty prosentti häiriintyneitä lapsia ja heitä sitten ohjataan lisätutkimuksiin. En tiedä, onko heillä joku kiintiö, mikä pitää käyttää erityisopettajan palveluita ja kuinka iso osa ryhmää pitää vuosittainlähettää koulukypsyystesteihin. 10 vuoden aikana tiedän, että eräänkin päiväkodin eskareista vain yksi haki ja tarvitsi lykkäystä koulusta. Joka vuosi 1-2 oli ns.hampaissa.
Ja vaatteista. Eskarissa opetellaan koulua ja siellä pärjäämistä. Eskarissa pitäisi opettaa sitä itsestä huolehtimista.
Päiväkodeissa on eroja. Et ap hössötä turhaan. Sano sille lastentarhanopettajalle, että tutkimukset loppuu tähän ja sinä otat täyden vastuun omasta lapsestasi. Että hoidat koulun kanssa, jos lapsi tarvitsee jotain tukitoimia.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 13:08"]
Itsekin lto:na olen sitä mieltä, että päiväkodissa vouhottavat turhaan, jos asiat siis ovat kuten sanoit. Jos tekee tehtävät toisia nopeammin ja vielä huolella ja oikein, on aikuisten tehtävä antaa lisää tekemistä tai edes piirustusvihko, johon voi sitten odotellessa piirtää.
Pukeutumista ei voi vielä tuon ikäisiltä vaatia, että itse muistavat. Meillä unohtui omilta lapsilta vielä koulussakin parina ekana vuonna usein osa vaatteista. Tavoite tietysti voi olla, että itse kaiken oppivat pukemaan, mutta kyllä viime kädessä aikusen on tarkistettava ja tarvittaessa muistutettava oikeasta pukeutumisesta.
[/quote]
Aika moni LTO osaa etsiä lapsesta vain ongelmia. Omalla pojallani oli eskarissa suunnilleen samanlaista, ehdottivat ties mitä neuropsykologin konsultaatiota ja ELTOn palavereja. Joka kerta kaikissa "omissa testeissä" lapsi on ongelmallinen, keskittymiskyvytön ja jälkeenjäänyt, talon ulkopuolisissa testeissä normaali, ohjeita kuunteleva ja niiden mukaan toimiva, hieman ikätasoaan edellä monessa asiassa eli esim. osasi kertotaulun ja luki sujuvasti (kiitos 3 vuotta vanhemman isosiskon oppien).
Koulussa lapsi menestyi hyvin, jopa niin, että opettaja ehdotti ekan luokan keväällä toisen luokan matematiikan suorittamista.
No on kyllä ammattitaidotonta henkilökuntaa jos nyt ovat vasta ilmoittaneet asiasta, kun kouluun hakukin on jo ollut!
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 13:09"]
Kyllä meidän lapsen eskarissa täytyy myös tietää itse, mitä pukea. Ei munkaan poika aina muista tai tiedä, mutta oppii lopulta kantapään kautta. Eipä siellä koulussakaan kukaan enää sitten neuvo.
[/quote]
Tästä olen siinä mielessä eri mieltä, että koulussa ollaan ulkona 15 minuuttia, joten se lapsen unohdus ei nyt ole kovin paha. Lisäksi kotona laitetaan esille juuri ne vaatteet, jotka yleensä ulos laitetaan. Eskarissa sitä vaatetta on ylimääräistä esim. meillä huppari, fleecea, varavaatetta sekä toisen ulkohousut. Mielestäni olisi syytä todeta, että nyt on ulkona niin kylmä, että kaikki eskarilaiset laittavat ylimääräisen vaatteen takin alle. Vain näin lapsi voi itse tajuta, miten kuuluu pukeutua. Se, että pukee liian vähän ja palelee ja sairastuu ei vain saa tuon ikäistä oivaltamaan asiayhteyksiä.
Ap
Kuulostaa erikoiselta tuo eskarin touhu, siis sen pohjalta, mitä kirjoituksessa oli. Oma lapseni myös vielä koululaisena piirtelee kokeiden reunoihin, kun on kokeen tehnyt ja pitkästyttää. Lapsesi vaikuttaa taitavalta ja nopealta. Vaadi hänelle sopivaa tekemistä, joka tukee lapsen kasvua ja kehitystä. Ei ole kivaa, jos aina mennään hitaampien mukaan.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 13:18"]
No on kyllä ammattitaidotonta henkilökuntaa jos nyt ovat vasta ilmoittaneet asiasta, kun kouluun hakukin on jo ollut!
[/quote]
Lapsi on ollut jo kouluvalmiustesteissä ja selvinnyt niistä. Kouluun siis haettiin ihan normaalisti. Luitko aloitusta lainkaan?
Nyt he haluavat jonkinlaisen pedagogisen arvion ekaa luokkaa varten, jotta lapsen "ongelmat" voidaan huomioida alusta saakka. Tähän siis olen jo suostunut, arvio on tehty ja allekirjoitettu, mutta ottaa päähän tämä paperisota ja lapsen tekeminen väkisin ongelmalliseksi. Siis minun mielestäni. Lto varmaan on nähnyt lapsen tarpeet vähän toisin.
Ap
Ja voisivathan hoitajat sanoa lapsille, että nyt on niin kova pakkanen, että pukekaa lämpimästi. Välillä on päivisin aika lämminkin jos aurinko paistaa, ja välillä taas kylmä. Ei meidän eskarissa tuollaisia vaatimuksia ollut.
Ja aika tyhmää tasapäistämistä, jos kaikkien pitää samassa ajassa tehdä samat tehtävät. Lisätehtäviä niille, jotka ovat nopeampia. Niin koulussakin toimitaan.
Minun lapsi on koulun eskarissa ja siellä kyllä huolehditaan, että vaatteet on sään mukaiset. Eivät ole jokaisen vieressä seisomassa ja pukemassa, mutta muistuttelevat ja tarkistelevat, että onhan kaikilla nyt asianmukaiset vaatteet. Mielestäni ihan hullua vaatia 6-vuotiaalta itsenäistä vaatteiden huolehtimista! Eihän ne nyt varmasti muista niitä fleecejä ja kaulureita sun muita jos antaa omikseen huolehtia.
Kuulostaa muutenkin aika ankaralta ja tiukalta tuo ap:n eskari.
Lapsi saattaa keskittyä hyvin kahden kesken (esim. perheneuvolan testit), mutta hänellä saattaa olla keskittymisvaikeutta ryhmässä. Tämä näkyy mm. siinä, että lapsi keskittyy seuraamaan muiden tekemisiä eikä saa tehtyä omia tehtäviään loppuun. Onko sinulla mahdollisuus mennä seuraamaan lapsesi työskentelyä näissä ryhmätilanteissa? Silloinhan voisit omin silmin nähdä mistä on kysymys.
Yleisen tuen oppimissuunnitelma on suunnitelma, jossa näkyvät lapsen erityistarpeet ja ne asiat, jotka tilanteen eteen on tehty. Sen jälkeen tarvittaessa tehdään pedagokinen arvio ennen tehostettuun tukeen siirtämistä, mikäli on tarpeen. Mielestäni on lapsen etu, että hänen tarpeitaan tarkastellaan ennen kouluun siirtymistä, että koulun alku sujuisi mahdollisimman hyvin.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 13:29"]
Lapsi saattaa keskittyä hyvin kahden kesken (esim. perheneuvolan testit), mutta hänellä saattaa olla keskittymisvaikeutta ryhmässä. Tämä näkyy mm. siinä, että lapsi keskittyy seuraamaan muiden tekemisiä eikä saa tehtyä omia tehtäviään loppuun. Onko sinulla mahdollisuus mennä seuraamaan lapsesi työskentelyä näissä ryhmätilanteissa? Silloinhan voisit omin silmin nähdä mistä on kysymys.
Yleisen tuen oppimissuunnitelma on suunnitelma, jossa näkyvät lapsen erityistarpeet ja ne asiat, jotka tilanteen eteen on tehty. Sen jälkeen tarvittaessa tehdään pedagokinen arvio ennen tehostettuun tukeen siirtämistä, mikäli on tarpeen. Mielestäni on lapsen etu, että hänen tarpeitaan tarkastellaan ennen kouluun siirtymistä, että koulun alku sujuisi mahdollisimman hyvin.
[/quote]
Lapsi oli kouluvalmiustestissä, ja se siis tehdään ryhmässä ja ryhmää tarkkailee parin tunnin ajan psykologi. Tämä testaus on siis nimenomaan hyvä keskittymisvaikeuksista kärsiville. Lapseni selviytyi psykologin mukaan erinomaisesti eli keskittyminen oli hyvää, ei häirinnyt muita vaan piirteli siis paperiin tai katsoi ikkunasta ulos, kun oli valmis. Tämä ei vain riitä lto:lle, joka näkee ongelman juuri siinä, että piirtelee eikä keskity odottamaan ohjeita.
Missään vaiheessa siis ongelmana ei ole ollut se, että lapsi olisi häiriköivä ja metelöivä vaan se, että lapsi on nopeasti valmis eikä jaksaisi odottaa paikoillaan seuraavia ohjeita vaan alkaa esim. piirrellä tai sitten jos vieressä istuva on valmis, jutella. Tämän siis olen kuullut myös lto:lta ja eltolta, joka on tarkkaillut ryhmää.
Ap
Uh! Nykyään 18v poikani kun meni kouluun, hän törmäsi juuri tuohon asenteeseen. Päiväkotia ja eskaria hän ei käynytkään. Tiesin kyllä että hän on omapäinen ja voi joutua siellä hampaisiin. Uskon kuitenkin että koulussa hän olisi pärjännyt hyvin jos opettaja olisi tajunnut kehua häntä hänen taidoistaan ja antaa hänen tasoisiaan tehtäviä (osasi lukea ja kirjoittaa tarinoita kouluun mennessään, matikka oli helppoa). Sen sijaan ope keskittyi räyhäämään että vihkoihin ja kirjoihin ei saa piirrellä mitään ja tehtäviä ei myöskään saa tehdä eteenpäin vaikka osaisi. Ne joutui kumittamaan ja tekemään samassa tahdissa toisten kanssa. Eikä mitään järkeviä lisätehtäviä! Seuraus oli että vahvatahtoisesta pojasta tuli totaalikieltäytyjä. Onneksi ei sentään huostaan joutunut, kun ei suostunut tekemään läksyjä, ei kotona eikä opettajien tekemässä "läksyparkissa" ja häiriköi tunnit. Onneksi yläkoulussa ei enää nipotettu läksyistä ja tilanne rauhoittui.
Pojan elämä ei ole mitenkään pilalla. Valmistuu amiksesta ja kirjoittaa ylioppilaaksi tänä keväänä. Silti kismittää se, miten monta vuotta häneltä meni turhaan tappelemiseen ja ahdistukseen sen takia ettei voinut sopeutua muottiin johon häntä tungettiin!
Vihon reunaan raapustellu ei ole vielä mitään...ongelmalapset häiritsevät ryhmää.
Hengittele vielä puoli vuotta ja päääsette kouluun. Siellä ammattitaitoinen opettaja ratkaisee pienet keskittymisongelmat..tai sitten ei..
Esikoiseni oli ensimmäiselle opettajalleen ongelma, koska poika näpräsi tunnilla repun hihnaa. Tämä ei tuottanut meteliä eikä hän häirinnyt opetusta..mutta se häiritsi opettajaa. Ope kokoi pojan olevan piittaamaton opetuksesta. Tenttasi sitten siinä luokan edessa pojalta opetettua asiaa..taisi olla pettynyt kun poika oli kuunnellut ja osasi tarkkaan opetetun..
Muutimme toiselle paikkakunnalle ja sama näprääminen jatkui, mutta täällä opettaja ei tehnytkään numeroa kunnioituksen puutteesta vaan antoi lapselle stressipallon puristeltavaksi.
lapses on älykäs ja tekee nopeammin tehtävät kuin muut. Sillä on sitten tylsää kun muut tekee vielä siksi piirtelee. Olet oikeassa lapselles pitäsi antaa kykyjensä mukaisia "lisätehtäviä" niin kyllä koulussakin toimitaan.