Lastensuojelu bisnestä Suomessa
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksi vanha tuttava, joka näyttää tehneen isot rahat lastensuojelubisneksellä. Yrittänee salailla rahojaan, mutta välillä sosiaalisesta mediasta lipsahtaa tietoa kalliista autoista, vaatteista, taloista ja ties mistä. Itse on lähtösin tietääkseni hyvin köyhistä oloista. En tiedä oikein, mitä ajatella. Voihan olla hyvälläkin asialla, mutta hiukan tuntuu, että onko tuo sellainen ala, millä pitäisi tehdä isoja rahoja. Hiukan moraalisesti arveluttavaa ja vähän jopa pelottavaa.
Mä olen eri alan yrittäjä ja ihan samaa mieltä! Ystäväni vanhemmat pitävät perhekotia joka on takonut 600k-1m liiketulosta joka vuosi, ihan perustamisesta asti. Perhe elää luksuselämää ja on työllistänyt kaikki lapsensakin kyseiseen laitokseen. Vanhemmat eivät ole yhtään jalomielisiä ihmisiä, vaan kovia kehumaan itseään ja arvostelemaan muiden elämää.
Perheen tytär eli ystäväni ei edes sovellu alalle ja on sanonut mulle suoraan vihaavansa työtään. Mutta äiti ja isi maksavat 2 kertaa parempaa peruspalkkaa mitä normilähärille + muut lisät. Sillä voi elää elämää mistä tavallinen kuolevainen hoitaja ei uskalla edes haaveilla: jatkuvia lomamatkoja, uudet autot, uusi talo rakenteilla...
Noissa perhekodeissa rehottaa sellainen nepotismi ja ahneus että ei mitään rajaa.
Mulle kertoi taannoin illanvietossa yksi mies kaverinsa vanhempien perhekotibisneksestä. Avautui ihan miten perheen poika koki tekevänsä moraalisesti väärää työtä. No nyt tämä nuori mies rakentaa lähinnä vanhemmilleen uutta taloa Tampereen lähiseudulle. Siis perhekodista saaduilla rahoilla!
Vierailija kirjoitti:
"Kun lastensuojelu on siirtynyt yksityiselle sektorille, kunnat eivät huolehdi riittävästi kunnan vastuulle jäävistä asioista, kuten lasten perusoikeuksien toteutumisesta. Yksityiset alkavat käyttämään viranomaisia päätösten tuottajina."
NYT mä vasta tajusin...
Lasun sossut ovat yritysten alihankkijoita. Ne hankkivat materiaalia yksityisiin perhekoteihin eli laitoksiin eli lasten vankiloihin.
Lapset ja nuoret sijoitetaan perhehoitoon aina, kun mahdollista. Se on ensisijainen vaihtoehto. Kaikilleei löydy paikkaa, jolloin täytyy sijoittaa ammatilliseen hoitoon. Sukulaiset ja läheiset ovat etusijalla, kun lapsi huostaanotetaan. Kunnille sijoitukset tulevat kalliiksi eikä mielellään ketään kalleimpaan mahdolliseen eli laitokseen laiteta. Kyllä se bisnes oikeasti on kaukana tässä tapauksessa.
Alkaakaa perhehoitajiksi tai ottakaa edes sukulaisten ja tuttavien huostaanotetut lapset hoiviinne.
Jos tällaista epäkohtaa (kohtuuttomat huostaanotot yms.) esiintyisi vaikkapa Italiassa tai Saksassa, olisivat nuo maat kaaoksessa, koska sitä ei ikinä voisi hyväksyä. Suomen lammaskansa mutisee vain, että jotain näissä perheessä täytyy olla vinossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lastensuojelu on siirtynyt yksityiselle sektorille, kunnat eivät huolehdi riittävästi kunnan vastuulle jäävistä asioista, kuten lasten perusoikeuksien toteutumisesta. Yksityiset alkavat käyttämään viranomaisia päätösten tuottajina.
Huolentiiko kunnat vanhusten ja lasten perusoikeuksista, ei todellakaan!
Yksityiset sektorit polkee perusoikeudet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli myös juttua, miten jollain paikkakunnalla sijoitettiin lapsia, jotka eivät oikeastaan olisi sijoitusta tarvinneet, koska yksityisessä paikassa oli paikkoja vapaana, ja bisneksen piti pyöriä. Ihan järkkyä.
Näitä paikkoja tulee koko ajan lisää, miten käy perheiden
Näin ei saisi olla, mutta tätä päivää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valvonta on jätetty vanhemmille. Mutta minne valitat, kun avi ei tee mitään, enintään sanoo soo-soo? Voisi toki valittaa someen tai vaikka Hesarin yleisönosastoon, mutta julkisessa valituksessa on riski, että lapsia kuritetaan kahta kauheammin, kun vanhemmat valittaa huonoista oloista.
Turha edes valittaa, ei se mitään auta. Virkamies puolustaa aina viranomaista.
Jos joskus valitukseen saat vastauksen on siihen mennyt jo vuosia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pulaahan ei ole lastensuojelulaitosten työntekijöistä vaan kunnan sosiaalityöntekijöistä, joiden tehtävänä on vastata huostassa olevien lasten asioista ja valvoa lastensuojelun yksityisiä toimijoita. Sosiaalityöntekijän koulutus on 6v akateeminen koulutus ja palkkaus vaihtelee 2900-2800 e välillä. Työntekijöistä on huutava pula, sillä työmäärät ovat valtavia ja asiat kuormittavia. Alalle ei kasvaneista koulutuspaikoista huolimatta saada koulutettua sitä mukaa työntekijöitä kuin niitä alalta lähtee. Kuntien sosiaalitoimen johtaminen on yleensä mysö ala-arvoista, jonka vuoksi sossut vaihtavat alaa.
No höpsis! Sossu lukee ihan samat opintopisteet kuin muutkin ytm tai VTM paperit omaavat. Eli vaikka neljässä vuodessa voi valmistua. Paitsi että helkkarin tyhjä koulutus tieteellisesti jos pääaine on sosiaalityö. Sori oli pakko sanoa.
Kerro tarkemmin mitä tarkoitat tieteellisesti tyhjällä koulutuksella?
No höpsis! Sossu lukee ihan samat opintopisteet kuin muutkin ytm tai VTM paperit omaavat. Eli vaikka neljässä vuodessa voi valmistua. Paitsi että helkkarin tyhjä koulutus tieteellisesti jos pääaine on sosiaalityö. Sori oli pakko sanoa.