Kivemmat työajat versus pienempi palkka?
pohdiskelen tässä työpaikan vaihtoa. Tällä hetkellä työajat vaihtelee klo. 8.30 -18 ja myös lauantaisin töitä. Palkka 2900€. Olen hakenut valtion virkaa jossa olisi virkatyöaika ja siis oustava viikonloput vapaat. Tässä palkka varmaan 2600€. Tuntuu jotenkin tyhmältä alentaa palkkaansa, mutta nuo työajat huokuttaisi. Mitäs itse tekisitte tilanteessa?
Kommentit (9)
Minä otin ne paremmat työajat enkä ole hetkeäkään katunut.
aivan mahtavaa, kun voi suunnitella elämäänsä eikä aina tarvitse olla miettimässä työvuoroja, pyytämässä vapaita jne.
Suosittelen!
Paremmat työajat ehdottomasti. Elämänlaatu paranee jolloin muutaman sadan euron ero ei tunnu enää missään.
Noin pienellä erolla palkassa ehdottomasti kivemmat työajat! Itsellä vastaava pohdiskelu meneillään, mutta palkassa tulee n. 1000€ eroa ja se kyllä mietityttää, kun rahaa ei ole nytkään liikaa... Itsellä olisi täysin epäsäännöllisestä 3-vuorosta (myös viikonloput ja pyhät usein töitä) mahdollisuus siirtyä säännölliseen ma-pe 8-16 työhön. Palkka tällä hetkellä keskimäärin 3500/kk vuorolisineen, päivätyössä olisi n. 2500 eikä mitään lisiä tulisi ikinä. Huoh. Puolensa ja puolensa.
Minä olen tehnyt ratkaisun jossa valitsin pienemmän palkan ja paremmat työajat. Aiemmin olin vuorotyössä (ei hoitoala) ja viikonloput ja pyhät menivät töissä jos vuoro niin sattui. Oli sitten joulu tai juhannus. Nyt teen pelkkää päivävuoroa ja palkka tietysti huomattavastikin pienempi. Olen kuitenkin onnellinen ratkaisustani ja siitä että pystyin tämän tekemään.
Moni kyllä ihmetteli ratkaisuani juuri taloudellisten syiden vuoksi mutta minulle ja perheelle tämä oli paras ratkaisu. Aiemmin jäi paljon asioita väliin kun olin töissä muiden ollessa vapaalla. Arkivapaat eivät sama asia kun muu perhe oli puolestaan koulussa tai töissä.
Minulle työnlaatu merkitsee paljon enemmän kuin työajat. Teen mieluummin vuorotyötä, jossa työ on monipuolisempaa ja kiinnostavampaa ja palkkakin parempi. Arkivapaat ovat plussaa ja samoin tietysti pyhätyökorvaukset.
Itse tein viime vuodella päätöksen tiputtaa palkkaa 600 euroa, jotta saan normaalit työajat. Ennen lopullista päätöstä laskin verolaskurilla, kuinka paljon vähemmän saan käteen ja ero oli yllättävän pieni. Nettopalkassa hävisin vajaa 100 euroa, mutta sen "maksan" ilomielin siitä, että työaika on nyt säännöllinen eikä ylitöitä juuri ole.
pitää kokeilla tuota verolaskuria, mietityttää vaan kun nytkin tekee tiukkaa, muttta ihan hanurista olla vasta 19 aikaan illalla kotona.ap
Minä arvostan työaikoja. Siksi täydensin opintoja ja siirryin opettajaksi. Nyt on perheystävälliset työajat, vaikka palkka tippuikin.