Tyhmyydestä sakotetaan
Melatoniinia netistä
Tilasin tammikuun puolivälissä netistä Melatoniini 3 mg:n tabletteja. Terveydenhoitaja oli suositellut lukiolaiselle melatoniinia unirytmin palauttamiseen. Suomesta saa melatoniinia reseptittä. Kuvittelin reseptivapauden koskevan sekä 1 mg:n että 3 mg:n tabletteja. Tilasin siis niitä ulkomailta, kun olivat halvempia ja ajattelin, että ovat riittoisampia, kun voi puolittaa, jolloin annokseksi tulee 1,5 mg.
No, tänään soitettiin tullista ja sanottiin, että on 3 mg:n tabletteihin pitäisi olla resepti, että onko mulla. Sanoin, että ei ole. Nyt on sitten huomenna edessä kuulustelu asian tiimoilta. Olin tosiaan autuaan tietämätön, että 3 mg:n tabuja ei saa ilman reseptiä, että reseptivapaus koskee vain 1 mg:n tabletteja ja säästääkseni nyt sitten niitä vahvempia tilasin ulkomailta.
Mitä tästä nyt seuraa? Omaa tyhmyyttänihän tuo on, kun en ottanut selvää asiasta. Mutta vilpittömästi kuvittelin, että niihin ei tarvita reseptiä. Katsoin kauhulla jotain keskustelua, jossa sanottiin että lääkerikoksesta tuomitaan 20 päiväsakkoon, joka mun tuloilla olisi n. 400 euroa sakkoa. Onko tosiaan näin, että tyhmyydestä sakotetaan näin paljon? Tietystihän menetän ne pillerit valtiolle, mutta se on pieni murhe jos vain sakolta säästytään.