Kuvottaa noi Espanjasta operoivat puhelipalvelut
Miten luuseri pitää ihmisen olla ettei pysty työllistämään itseään Epsanjassakaan kuppaamatta Suomea.
Vinkki: kysy aina mistä lehtimyyjä soittaa ja lyö luuri korvaan ulkomailta soittaville. Voit myös pitkittää puhelua jotta puhelinlasku olisi mahdollsiimman korkea ja sitten luuri korvaan
Kommentit (40)
Minä taidan muuttaa Espanjaan, jos duunikin löytyy noin helposti eikä tartte opetella kieltäkään. Mutta miten sitten käy eläkkeen entä onko Argentalla sosiaalimaksut kohdallaan? Ainakaan en usko että eläkkeestä pääsee kertymään niin paljon euroja, etää sillä maksaisi menot ja kulut. Mutta ei kai se mitään, muutetaan sitten takaisin Suomeen, jos ei eläkerahat riitä, niin kyllä Suomi maksaa toimeentulotuet. Tosi kiva kuoria kermat päältä pois.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 09:39"]
Tarkoitatko että kun opiskelit Englannissa jossain oppilaitoksessa, jossa on suuret lukukausimaksut? Ja että Suomessa sellaisia ei ole?
No näin voi olla mutta ainakin tuo Mäntän merkonomi ja datanomijnekoulutus Espanjassa on ihan ilmaista kun on suomalainen oppilaitos.
[/quote]
[/quote]
Kyllä ihmisen kouluttaminen maksaa. Muualla, kuten Englannissa, on lukukausimaksut. Suomessa valtio maksaa ihmisen "lukukausimaksut". Siihen viittasin sanoessani, että tulin halvemmaksi Suomelle, kun maksoin Suomelle vain opintotuen verran.
No etkä tullut. Jos olisit asunut Suomessa ja opiskellut Suomessa, olisit myös kuluttanut Suomessa. Vai olisitko ostanut ruokasi Englannista ja maksanut vuokrasi Englantiin. Käynyt Englannissa kampaajalla ja manikyyrissä ja käuynyt lasillisella Englannissa?
Et. Vaan olisit käyttänyt opintotukesi elämiseen Suomessa. Niinkuin ne muut rahat jotka tuhlasit Englannissa.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 19:55"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 09:39"]
Tarkoitatko että kun opiskelit Englannissa jossain oppilaitoksessa, jossa on suuret lukukausimaksut? Ja että Suomessa sellaisia ei ole?
No näin voi olla mutta ainakin tuo Mäntän merkonomi ja datanomijnekoulutus Espanjassa on ihan ilmaista kun on suomalainen oppilaitos.
[/quote]
[/quote]
Kyllä ihmisen kouluttaminen maksaa. Muualla, kuten Englannissa, on lukukausimaksut. Suomessa valtio maksaa ihmisen "lukukausimaksut". Siihen viittasin sanoessani, että tulin halvemmaksi Suomelle, kun maksoin Suomelle vain opintotuen verran.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 09:22"]
Sepä tässä onkin juuri hyvä kysymys: moni lähtisi "edullisempiin" ja "ystävällisempiin" maihin ja kyllä aurinko räntäsateen voittaa. Opiskeleminenkin on varmaan jees ihan missä vaan jo verkostoitumisenkin
[/quote]Mikä ihmeen aurinko? Ei siellä espanjassa talvella mitään aurinkoa ole vaan tosi kalseaa ja talot ilman lämmitystä.
Mikä logiikka sulla on? "Suomi" on yhtä kuin koko maa sellaisenaan. Sä tulit jonkun lukukausimomentin verran "halvemmaksi" Suomelle, mutta kun talouteen mahtuu muutakin kuin lukukausimaksut, jos ollenkaan osaat miettiä järkevästi. On maita joissa opinnot "ilmaiseksi" saanut velvoitetaan tekemään opintojensa edestä x-vuotta työtä maassaan ja jos muuttaa maasta pois niin senkun vaan. Mutta sitten pitääkin korvata valtiolle sen maksamat opinnot. Näitä voisi alkaa periä taannehtivasti. Taidankin tehdä aloitteen.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 00:49"]
No etkä tullut. Jos olisit asunut Suomessa ja opiskellut Suomessa, olisit myös kuluttanut Suomessa. Vai olisitko ostanut ruokasi Englannista ja maksanut vuokrasi Englantiin. Käynyt Englannissa kampaajalla ja manikyyrissä ja käuynyt lasillisella Englannissa?
Et. Vaan olisit käyttänyt opintotukesi elämiseen Suomessa. Niinkuin ne muut rahat jotka tuhlasit Englannissa.
[/quote]
Sanoin, että tulin Suomen valtiolle edullisemmaksi opiskellessani ulkomailla, vaikka sainkin opintotuen Suoesta (n. 470 euroa/kk neljän vuoden ajan). Se pitää paikkansa, sillä Suomessa opiskellessa olisi maksanut n. 10 000 euroa/lukuvuosi kouluttaa minua. Nyt maksoin sen itse. Suomi hävisi kohdallani opintotukeni verran, muttei koulutuskustannuksia penniäkään. Tulin siis halvemmaksi näin.
Etkä ymmärrä vai etkö halua ymmärtää? Sait siis 470 euroa kuukaudessa eli 5640 euroa vuodessa. No just. 10.000 miinus 5640 euroa = 4360 euroa oli se "voitto".
Mutta oliko tuo voitto?
Luehan aiempaa kommenttia elinkustannuksista. Mikä maa sai rahasi?
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 10:50"]
[/quote]
Sanoin, että tulin Suomen valtiolle edullisemmaksi opiskellessani ulkomailla, vaikka sainkin opintotuen Suoesta (n. 470 euroa/kk neljän vuoden ajan). Se pitää paikkansa, sillä Suomessa opiskellessa olisi maksanut n. 10 000 euroa/lukuvuosi kouluttaa minua. Nyt maksoin sen itse. Suomi hävisi kohdallani opintotukeni verran, muttei koulutuskustannuksia penniäkään. Tulin siis halvemmaksi näin.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 10:50"]
[/quote]
[/quote]
Jos olisit asunut Suomessa olisi rahasi todennäköisesti jääneet tänne. Olisit maksanut asumisesta, ostanut ruokaa, käynyt Suomessa töissä, näin tuonut hyvinvointia tänne ja lisännyt kulutusta.
Väännetään rautalankaa: 470 euroa/kk, eli 10 kk per kalenterivuosi, jos tarkkoja ollaan. Se kerrataan neljällä vuodella, eli hieman alle 19 000 euroa. Sen Suomi hävisi.
Mutta kouluttamiseni Suomessa maksaisi sen 10 000 euroa/lukuvuosi. Eli minun tapauksessani 40 000 euroa. Sen Suomi säästi, sillä maksoin sen itse.
Joko valkeni sinullekin?
Tässä hieman infoa siitä, mitä kouluttaminen maksaa Suomen valtiolle: https://www.uef.fi/uef/tiedotteet2;jsessionid=092BA1769A86439A72C603B136908945?p_p_id=101_INSTANCE_1cUp&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2&p_p_col_pos=10&p_p_col_count=14&_101_INSTANCE_1cUp_struts_action=%2Fasset_publisher%2Fview_content&_101_INSTANCE_1cUp_urlTitle=20100310-mita-yliopistokoulutus-maksaa-ja-kauanko-se-kestaa&_101_INSTANCE_1cUp_type=content&redirect=%2Fuef%2Ftiedotteet1
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 11:14"]
Väännetään rautalankaa: 470 euroa/kk, eli 10 kk per kalenterivuosi, jos tarkkoja ollaan. Se kerrataan neljällä vuodella, eli hieman alle 19 000 euroa. Sen Suomi hävisi.
Mutta kouluttamiseni Suomessa maksaisi sen 10 000 euroa/lukuvuosi. Eli minun tapauksessani 40 000 euroa. Sen Suomi säästi, sillä maksoin sen itse.
Joko valkeni sinullekin?
[/quote]
Luitko sä tuota kulutuskommenttia ollenkaan vai blokkaatko sen tehokkaasti mielestäsi kun se ei sovi agendaasi? Suomi säästi tuon summan ja samalla hävisi luultavasti paljon enemmän koska et kuluttanut täällä. Get it? Miten sä nyt jankutat tuota samaa asiaa etkä kommentoi tuota oleellista pointtia ollenkaan.
ohis
Jaha, nytkö tuli sitten hiljaista...
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 11:22"]
Joko valkeni sinullekin?
[/quote]
Luitko sä tuota kulutuskommenttia ollenkaan vai blokkaatko sen tehokkaasti mielestäsi kun se ei sovi agendaasi? Suomi säästi tuon summan ja samalla hävisi luultavasti paljon enemmän koska et kuluttanut täällä. Get it? Miten sä nyt jankutat tuota samaa asiaa etkä kommentoi tuota oleellista pointtia ollenkaan.
ohis
[/quote]
Tiedän tasan mitä kulutin. Se ei ollut paljoa isompi suomma kuin tuo opintotuki. Jokaisessa viestissäni kirjoitin, että sen Suomi hävisi. Koulutuskustannuksissa puhutaan kuitenkin paljon isommasta summasta. Laske siis vielä kerran...
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 11:22"]
Joko valkeni sinullekin?
[/quote]
ohis
[/quote]
Tiedän tasan mitä kulutin. Se ei ollut paljoa isompi suomma kuin tuo opintotuki. Jokaisessa viestissäni kirjoitin, että sen Suomi hävisi. Koulutuskustannuksissa puhutaan kuitenkin paljon isommasta summasta. Laske siis vielä kerran...
[/quote]
"Laske siis vielä kerran". No mä en tasan tarkkaan tiedä mitä sä kulutit joten mun on sitä vähän vaikea laskea.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 11:53"]
"Laske siis vielä kerran". No mä en tasan tarkkaan tiedä mitä sä kulutit joten mun on sitä vähän vaikea laskea.
[/quote]
Olen sen tuohon ylös avannut, eli opintotuen verran. Joskus ostin säästöillä jotain, kuitenkin maksimissaan säästöjä kului 2000 euroa noiden vuosien aikana. Eli Suomi säästi kohdallani enemmäin kuin kulutti.
Jos puhutaan ns. "ei houkuttelevista töistä", on FIKSUA jos työnantaja keksii jonkun lisäarvon työlle. Kun työ on houkuttelevaa, siihen hakeutuu ns. parempia työntekijöitä, muutoin hommaan saattaa hakeutua vain niitä jotka eivät mitään muuta työtä saa. Joten muuttamalla esim. puhelinkeskus tmv. Espanjan aurinkoon, houkuttelee tuo monia sellaisia hakemaan töitä jotka eivät samaa hommaa esim. Loimaalla räntäsateessa tekisi.
Kaikkia töitä ei tietenkään voi ulkoistaa, esim. siivoustyö tehdään paikan päällä. Mutta elämä on valintoja, jos ammatti sellainen mitä voi tehdä missä tahansa maailmaa, niin ovet kaikkialle ovat avoimet. Nykyään moni työskentelee tietokoneella, joten jos mukana on läppäri ja netti toimii, on aivan sama tekeekö hommat Suomessa räntäsateessa, vai Thaimaassa, Argentiinassa, Islannissa, -missä tahansa nyt haluaakin elää ja olla.
Ja vaikka työt tekisi ulkomailla, voi verot maksaa Suomeen. Päivittäiset ostokset toki tekee asuinmaassa, mutta se näkökulma hyvä muistaa, että useimmille tulee ostoksia myös Suomessa. Lomamatkoilla Suomeen moni tekee paljon (kulkee paikasta toiseen sukuloimassa, käy huvipuistoissa, ostaa tavaroita Suomesta jne.) juttuja ns. "rahaa säästämättä". Lisäksi useimmissa maissa eläminen on edullisempaa mitä Suomessa, joten ylimääräistä rahaa jää säästöön, ja moni ostaa sitten esim. kesämökin Suomesta jne.
Melko hyvä pointti tuo houkuttelevuus. Aurinko houkuttelee. Ja "halpa ravintola/viinielämä".
Espanjassa ei kuitenkaan ole halvempi asua ja sähkö (=lämmitys) on todella suuri kustannuserä. Sitä paitsi suomalaiset työnantajat kusettavat senkun ehtivät suomalaisia maamiehiään ja jättävät sosiaalimaksuja maksamatta ja palkkojakin. Kukaan ei uskalla sanoa mitään kun pelkää ettei saa sitten yhtään maksamatta jätetyistä palkoista ja maksuista ja sitä paitsi sinne on menossa niin hirveän paljon höynäytettäviä uusia ihmisiä jota kuvittelevat että juuri he onnistuvat elämässään Espanjassa.
Harjoitteleijat tekevät töitä yötä päivää ilman palkkaa ja uskovat että saavat sitten valmistuttuaan vakityöpaikan mutta eivät saa, sillä sitten onkin tulossa uusi harjoittelijaporukka joka tekee ilmaiseksi työt.
Se, että Suomen valtio lähtee tähän leikkiin mukaan on hävytöntä. Hävytöntä on tietenkin sekin, että nuo "yksityisyrittäjät" Espanjassa kahmivat itselleen kaikki tulot ja pyörittävät siellä ilmais- ja lähes ilmaistyöntekijäporukkaa.
Tuo trafi vielä toimii autoilijoilta kerätyillä "väliaikaisilla" pakollisilla maksuilla. En todella ole keksinyt muuta tehtävää sille kun pyörittää sitä rahankeräystä, jos joku viisaampi tietää niin kuulisin mielelläni konkreettisia hyötyjä kys. laitoksesta. Siksi olen aina ajatellut, että on kai sitten edes se positiivista, että työllistää suomalaisia suomessa, mut nyt sitten ei enää sitäkään..
Onhan siellä jo monta poliitikkoa ja entistä poliitikkoa Espanjassa. Pekka "Poku" Kivelä ja Fuengirola lehden päätoimittajan Pekkarisen isä ja miten on sen jonkun opiston (Sofia) Kantola. Eikö ne kaikki ole jonkun silmäätekevän lähipiiriä? Sinne sitten menee rahaa tukiaisinako?
Opiskelin Englannissa ja sain opintotuen Suomesta. Mitä ihmeellistä siinä on? Jos olisin kouluttautunut Suomessa, olisi opintoni maksaneet Suomelle kymppitonneja. Nyt maksoin ne itse.
[/quote]