Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosionomiksi 40-vuotiaana

Vierailija
01.03.2019 |

Hirveä ahdistus nykyiseen työhön :( Kuinkahan vaikeaa on päästä opiskelemaan sosionomiksi? Aiempaa kokemusta alalta ei ole. Tämä on kuitenkin ollut jo pidempi aikainen haave.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai kannattaa hakea! Tsemppiä, nythän hakuaika alkaa kohta :)

Vierailija
2/11 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, että kuinka vaiekaa, kun emme Ap tiedä tarkemmin taustaasi. Mutta yleisemmin neuvoisin, että aloita siitä, että niin kauan kuin yksikin opiskelupaikka, joka saattaisi kiinnostaa sinua(kin) niin sinä voit olla se yksi ja ainoa, joka tuohon paikkaan valitaan. Ei pääsykokeisiin saa lisäpisteitä siitä, että voivottelee ja murehtii sitä, että kuinka vaikea ja hankala on päästä sisään ja saada paikka. Vaikka itse en ole sosionomi, niin uskaltaisin väittää, että sen paremmin sosionomiksi kuin äärimmäisen harvassa paikssa on yli promille heitä, jotka ovat jotain muuta kuin vielä joskus kuolevaisia ja sitäe ennen enemmmän ja vähemmän erehtyviä ja erehtymättömiä ihmisiä Lujasti tsemppiä! Tyhjän saa pyytämättäkin, jotenkin erityisesti hyviä voimia ja jaksamista pääsykokeisiin valmistumisen kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen 45-vuotiaana. Paras päätös ikinä, tunnen vihdoin olevani oikealla alalla.

Palkathan on ihan paskat, siihen kannattaa varautua. Mutta tässä iässä alkaa olla velaton ja lapset lentää kohta pesästä. Tuntuu, että tällä alalla ei työelämässäkään karsasteta ja ihmetellä varttuneempaa opiskelijaa.

Vierailija
4/11 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymppisenä on maailma auki: sylsy siihen ja toteuta unelmasi! :)

Viisikymppisenäkään ei ole liian vanha, mutta työllistyminen hankalampaa.

Tsempit, ap.

Sulla on se kuluisa yksi elämä.

Vierailija
5/11 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen 45-vuotiaana. Paras päätös ikinä, tunnen vihdoin olevani oikealla alalla.

Palkathan on ihan paskat, siihen kannattaa varautua. Mutta tässä iässä alkaa olla velaton ja lapset lentää kohta pesästä. Tuntuu, että tällä alalla ei työelämässäkään karsasteta ja ihmetellä varttuneempaa opiskelijaa.

Miten niin paskat? Alempi korkeakoulututkinto ja monessa paikassa mahdollisuus päivätyöhön. Ei voi olla yli 3000 e.

Vierailija
6/11 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin peloteltiin paljon siitä, että on vaikea päästä sisään.

Esivalintakokeessa tiesin jo ennakkoon, että enkku ja äidinkieli tulevat olemaan minulle helppoa kuin heinänteko, olin aiemmin viestintäalalla ja olen asunut enkunkielisessä maassa vuosia.

Matikan arvelin itselleni vaikeaksi, on niin pitkä aika siitä kun on joutunut tietynlaisia laskuja laskemaan ja aika on kuitenkin rajallinen.

Siksipä järkeilin, että pitää lukea se materiaali hyvin ja vetää siitä jos mahdollista niin täydet.

Matikkaa kertasin (kaikenmaailman ympyrän kehän mitan laskeminen ja yksikkömuunnokset, joita ei sillä lailla tartte normielämässä) vähän, koe oli helpompi kuin odotin. Matikkaahan testataan sosionomeilla vaan esivalinnassa, ei enää pääsykokeissa.

Pääsin ihan heittämällä heti ekalla yrittämällä pääsykokeisiin.

Pääsykokeissa ei ollut mitään aineisto, ne painottuivat paljon enemmän soveltuvuuteen. Mutta tässä on isoja eroja eri kouluissa. Itse opiskelen eri koulussa kuin mihin ensisijaisesti hain ja tämän koulun kokeet olivat ihan erilaiset kuin mitä itselläni oli. Minulla oli mm. psykologin haastettelu, piiiiitkät litanniat persoonaa kuvaavia kysymyksiä (kuvaa minua hyvin - ei kuvaa minua lainkaan). Noiden lisäksi meillä oli päättelytehtäviä (miten kuvio jatkuu, mikä on seuraava numero jne.), kekseliäisyyttä mittaavia juttuja (keksi uusia käyttötarkoituksia seuraaville esineille...), luetun ymmärtämistä jne.

Olin yllättynyt että pääsin 2. vaihtoehtooni suoraan ja 1. vaihtoehtoon 2. varasijalle. Sain todella korkeat pisteet soveltuvuudesta alalle.

Hae ap ihmeessä. Ei ole pakko mennä jos tulee katumapäälle. Ensikertalaiskiintiöt hiukan hidastaa meitä alan vaihtajia, mutta ei sekään näemmä ole ylivoimainen este :)

T. se 45 v.

Vierailija
7/11 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin peloteltiin paljon siitä, että on vaikea päästä sisään.

Esivalintakokeessa tiesin jo ennakkoon, että enkku ja äidinkieli tulevat olemaan minulle helppoa kuin heinänteko, olin aiemmin viestintäalalla ja olen asunut enkunkielisessä maassa vuosia.

Matikan arvelin itselleni vaikeaksi, on niin pitkä aika siitä kun on joutunut tietynlaisia laskuja laskemaan ja aika on kuitenkin rajallinen.

Siksipä järkeilin, että pitää lukea se materiaali hyvin ja vetää siitä jos mahdollista niin täydet.

Matikkaa kertasin (kaikenmaailman ympyrän kehän mitan laskeminen ja yksikkömuunnokset, joita ei sillä lailla tartte normielämässä) vähän, koe oli helpompi kuin odotin. Matikkaahan testataan sosionomeilla vaan esivalinnassa, ei enää pääsykokeissa.

Pääsin ihan heittämällä heti ekalla yrittämällä pääsykokeisiin.

Pääsykokeissa ei ollut mitään aineisto, ne painottuivat paljon enemmän soveltuvuuteen. Mutta tässä on isoja eroja eri kouluissa. Itse opiskelen eri koulussa kuin mihin ensisijaisesti hain ja tämän koulun kokeet olivat ihan erilaiset kuin mitä itselläni oli. Minulla oli mm. psykologin haastettelu, piiiiitkät litanniat persoonaa kuvaavia kysymyksiä (kuvaa minua hyvin - ei kuvaa minua lainkaan). Noiden lisäksi meillä oli päättelytehtäviä (miten kuvio jatkuu, mikä on seuraava numero jne.), kekseliäisyyttä mittaavia juttuja (keksi uusia käyttötarkoituksia seuraaville esineille...), luetun ymmärtämistä jne.

Olin yllättynyt että pääsin 2. vaihtoehtooni suoraan ja 1. vaihtoehtoon 2. varasijalle. Sain todella korkeat pisteet soveltuvuudesta alalle.

Hae ap ihmeessä. Ei ole pakko mennä jos tulee katumapäälle. Ensikertalaiskiintiöt hiukan hidastaa meitä alan vaihtajia, mutta ei sekään näemmä ole ylivoimainen este :)

T. se 45 v.

Olipa ilahduttavan kannustava viesti. Kiitos ja kumarrus.  

Vierailija
8/11 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania tsemppiviestejä, kiitos! Enköhän mä lähde yrittämään :)

Palkkaus mulla ei ole ollut ensisijaisesti mielessä, jotenkin sydän vain vetää tuolle alalle. Työnsaantimahdollisuudet ovat myös kohtuuhyvät eli ei tarvitse valmistua työttömäksi.

Esivalintakokeista jännittää englannin kieli. Siinä en ole hyvä. Testataankohan sitä myös pääsykokeissa? Uudellemaalle olen hakemassa, jos tässä on jotain koulukohtaisia eroja.

Ap

Vierailija
9/11 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan Diakissa ei testata enkkua :) kävin siellä viime syksynä valintakokeessa. Nyt tänä keväänä haen uudestaan ja tuo esivalintakoe on viimeistä kertaa käytössä. Ensi syksyn haussa on kokonaan digitaalinen valintakoe.

Vierailija
10/11 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diakiin ja Laureaan ajattelin kumpaankin hakea. Ai syksystä kokonaan sähköinen valintakoe? No jopas. Hyvä tietää.

11/11 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa hakea jollei nykyinen työ miellytä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän