Mitä kirjoja lapsuudesta muistatte?
Pinotaan tähän ketjuun kirjoja, jotka muistamme lapsuudesta. Jos ei muista kirjan nimeä, toiset voivat auttaa ja ehdottaa. Laittakaa kirjan tapahtumia mukaan tähän :)
Kommentit (20)
En hirveästi muista niistä kaikista kirjoista joita luin, luin todella paljon, mutta jotenkin jäi vaivaamaan kirja nimeltä Mustan myllyn mestari. Pitäisi ehkä lukea uudelleen. Viihdyin toki ponitallin (Jalo), viisikoiden, neiti etsivän ja ties minkä seurassa.
Tirlittan
Appelsiinivauva
Ukuli
Aasi ja Morro
Koirien Kalevala
Ruusun aika
Tiina-kirjat
Ella-kirjat
Näitä minulle luettiin pienenä ja Ruusun Aika, Tiinat ja Ellat tulivat joskus ala-asteella. Suurin osa noista saduista oli Satusaari-kirjassa ja Tirlittan luettiin päiväkodissa ja käytiin myöhemmin katsomassa se teatterissa.
Olen vuosimallia 02, siitä nämä Ellat ja muut uudemmat kirjat. :D
Meille luettiin paljon Grimmin satuja.
Mieleen jääneitä muita lastenkirjoja, joita lainasimme kirjastosta:
Kultasiskoni
Prinsessa kierosilmä
Tiina tonttutyttö
Maria on liikuntavammainen
Pullapoika
Unihiekkaa – iltasatuja
Tuhannen ja yhden yön satuja 1 ja 2
sekä omituinen Peukun äiti lopettaa tupakoinnin.
Elettiin 80-luvun alkupuolta.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Puppe ja Minttu -kirjat olivat varhaisimmat lempparit. Sitten Mauri Kunnas.
Nuorena luin Merja Jalon heppakirjoja, Goosepumps-sarjaa, Tiinaa, Pientä runotyttöä ja muita Montgomeryn kirjasarjoja, Louise M. Alcotin kirjoja (Kahdeksan serkusta?), Harry Potterit, Kettusen kootut, Kaari Utriota, Arto Paasilinnaa... olin kova lukemaan ja aina ei ehtinyt kirjastoon niin piti tyytyä vanhempien kokoelmiin. Yläasteella äikän ope aina ihmetteli lukemiani kirjoja, miten olen niihin päätynyt :D.
Hannu ja Kerttu, Peukaloisen retket - Nils Holgersson.
Onneli ja Anneli-kirjoja luki meidän ekan luokan opettaja ääneen kun piirrettiin.
Lisen ja Lotten salaisuus
Torstain lapsi
Tätien Anna-Mari
Juoniemi-sarja
Selja-sarja
Tytöistä parhain
Sekä tietenkin Enid Blytonin ihanat, jännittävät kirjat
Neiti etsivä kirjasarja
Baby sitters club kirjasarja
Lasse kirjat
Surkeiden sattumusten sarja
Harry potterit
Mummo luki mulle pienenä kirjaa Satu Onnenlinnusta. En muista tarinaa mutta kuvat ovat jääneet mieleen.
Koulussa luetuista kirjoista on jäänyt mieleen Ilmarin Ihmelääke.
Vapaa-ajalla muksuna luettiin Pikku Vampyyreja ja Neiti Etsiviä.
Esiteininä kova sana ja varmaan meidän kirjaston lainatuin kirja oli Kroppa ja Koppa.
Viisikot, Neiti etsivät, Anna sarja, Salaisuuksien saari ym salaisuuskirjat, Tiina-kirjat, Pertsa ja Kilu yms
Anni Swanin kirjat, Selja-kirjat, Jules Vernet, Jack London ym
Mikä se vanha satu on, jossa linnuiksi muuttuneet veljet kuljettavat siskonsa nokkoskehdossa jonnekin? Kenen kirjoittama ja mistä kirjasta löytyy?
Tiina-sarja oli yksi suosikeistani. Luin myös Viisikkoa, Salaisuus-sarjaa, ja olikohan se joku Arvoitus-sarja, keltainen kansi, päähenkilöinä punapäiset kaksoset.
Ja jostain nousi mieleen Siiri ja kummitussohva, Siirin tädin kotitila toi mieleen mummolan ja kummitus oli kiva lisä.
Ensimmäinen lukemani ei-kuvakirja oli Taksimatka Turuntietä, joka kertoi lasten matkasta mökille isovanhempien kanssa. Toinen ensimmäisiä oli Minna Suuronen, ekaluokkalainen jota kiusattiin pienen koon takia.
Lisäksi tietysti Harry Potterit, olen kasvanut samaa matkaa Harryn kanssa.
Ikisuosikki oli myös Kultainen kompassi, jonka jatko-osat luin vasta aikuisena ja yllätyin tarinan käänteistä.
Ja loppukevennyksenä kutosluokalla löydetyt Sweet Valley Hight, täydellistä teinihömppää.
- Hans Christian Andersenin tiiliskiven kokoinen satukirja
- Peppi Pitkätossu -kirjat
- Viisikko - kirjat
- Tiina- kirjat
- Rohkeuskeinu
- Tuhannen ja yhden yön satuja
- Tammen kultaiset kirjat- sarjaan kuuluvia satuja ja tarinoita, useita eri kirjoja (saatiin niitä joululahjoiksi)
Colette, pieni musta koira
Pieni Tuittupää
Runotyttö-sarja
Yllä Meren, Alla Kiven
Viheriä Noita
Marikki-sarja
Gulla Huutolaistyttö
Anna-sarja
Pikku Naisia
Tiina-sarja
Jenni ja Punainen Hevonen