Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesaan muutto edessä ja haluan opetella kunnon hesalaiseksi jo etukäteen. Eli?

Vierailija
01.03.2019 |

Olen kolmekymppinen mies Etelä-Savosta ja ihailen hesalaisia. Siisti puhetyyli yms.

Kommentit (1108)

Vierailija
761/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole ihan oma itsesi, savolaismies!

Meitä muualla syntyneitä, töiden, opiskelun tai ties minkä syyn vuoksi muuttaneita on itse asiassa puolet nykyisistä helsinkiläisistä.

Me olemme rohkeita, muutoskykyisiä, uskallamme ottaa riskejä ja pyrkiä elämässä eteenpäin - toisin kuin jotkut stadilaiset, jotka eivät uskalla muuttaa edes lapsuudenkorttelistaan pois.

Minusta tämä Helsingin sulatusuuni on oikeasti hieno juttu, ja toivon, että ihmiset kohtaavat toisena avoimesti ja suvaitsevaisesti sen enempää arvottamatta itseään "paremmuudesta."

Ei helsinkiläisten tarvitse muuttaa minnekään kun opiskelupaikat ja työt löytyvät läheltä. Mihin täällä edes muuttaisi, korkeintaan Tampereelle tai Turkuun tai ulkomaille.

Sepä. Itse muutin kerran Espooseen, mutta vuoden asuminen jälkeen totesin että onpa ahdistavan kuollut paikka. Ja sekin on olevinaan kaupunki. Muutin takas stadiin, ihanaan Haagaan!

Vierailija
762/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä muualla syntyneitä, töiden, opiskelun tai ties minkä syyn vuoksi muuttaneita on itse asiassa puolet nykyisistä helsinkiläisistä.

Me olemme rohkeita, muutoskykyisiä, uskallamme ottaa riskejä ja pyrkiä elämässä eteenpäin - toisin kuin jotkut stadilaiset, jotka eivät uskalla muuttaa edes lapsuudenkorttelistaan pois.

Minusta tämä Helsingin sulatusuuni on oikeasti hieno juttu, ja toivon, että ihmiset kohtaavat toisena avoimesti ja suvaitsevaisesti sen enempää arvottamatta itseään "paremmuudesta."

Ei helsinkiläisten tarvitse muuttaa minnekään kun opiskelupaikat ja työt löytyvät läheltä. Mihin täällä edes muuttaisi, korkeintaan Tampereelle tai Turkuun tai ulkomaille.

Niin juuri, ja tuosta usein seuraa tietty nurkkakuntaisuus joka pahimmillaan muistuttaa Lapuan Esson baaria. Muistan kun muutin Helsinkiin 80-luvun alussa niin monet syntyperäiset eivät tunteneet edes kotikaupunkiaan. Matka kotoa Häppäriin riitti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysy oikealla liukuportaissa tai kävele ne, päästä ihmiset ensin ulos metrosta/ratikasta ennen kuin tunget sisään, kävele aina reippaasti ja määrätietoisesti kaupungilla kuin sinulla olisi kiire, puhu Stadista älä Hesasta, juokse aina metroon/bussiin/ratikkaan vaikka seuraava tulisikin parin minuutin päästä.

Stadi on duunarikieltÄ. Mikös siinä, mutta ei kukaan helsinkiläinen puhu stadista, ellei ole pätemisen tarpeinen teini tai duunari. Se on ihan Helsinki. Kaupunki. perinteisesti moni helsinkilöissyntyinen viittaa Helsinkiin sanalla kaupunki. "Oon tas ens viikolla kaupungissa."

Sama pätee siihen nasaaliaksentiin. Ei kukaan sössötä ja puhu mitenkään sillä tavalla, paitsi yllämainitut ryhmät. Itse oon siis viidennen polven helsinkiläinen.

No laadidaa vttu :D Mä olen toisen polven stadilainen ja koko perheeni on korkeakoulutettuja. Jos ollaan vaikka suvun mökillä, puhumme kyllä niin että "Milloin meinasitte lähteä takas stadiin?" eikä "Me palannemme pian kaupunkiin".

Vierailija
764/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolethan täällä on savolaisia. Tervetulloo ei muutaku sekkaan vaan!

Vierailija
765/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene aina päin punaisia valoja ja älä välitä muista kuin itsestäsi.  Näin tekee kunnon stadilainen!

Punaiset valot on maalaisia varten, kunnon stadilainen ei vaivaudu noudattamaan liikennesääntöjä!

Vierailija
766/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Slangisanastoa  hesaan muuttavalle

Voileipä = Smirkeli

Raitiovaunu = Vosikka

Bussi _ Bööna

Vierailija
767/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sporaa pitää kyllä välillä viittoa pysähtymään, vaikka jotkut väitti ettei niin tehdä. Joillain pysäkeillä pysähtyy useampikin linja ja jos et huido eikä kukaan jää pois, se huristelee ohi.

Tässä on eroa Tsadin ja Tampereen välillä. Tampereella ei tarvitse huitoa, spåra pysähtyy joka pysäkillä vaikket viittoisi. Jostain syystä Hesessä on toinen juttu, siellä kannattaa huitoa ettei jää pysäkille..

Vierailija
768/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään nimessä puhu naapureille tai ainakaan koskaan sano enempää, kuin Hei! ja senkin mielellään mumisten. Jos rappukäytävässä on joku, älä mene sinne samaan aikaan. Älä koskaan hississä puhu kenellekään, edes kavereille.

Vierailija
769/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että vastakkaiseen sukupuoleen tutustutaan vain Tinderissä tai humalassa ravintolassa.

Ei siis todellakaan esim. bussissa. Saat syytteen päällekarkaamisesta, jos niin teet.

Vierailija
770/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljasjalkainen kirjoitti:

Älä missään nimessä puhu naapureille tai ainakaan koskaan sano enempää, kuin Hei! ja senkin mielellään mumisten. Jos rappukäytävässä on joku, älä mene sinne samaan aikaan. Älä koskaan hississä puhu kenellekään, edes kavereille.

Hyvä keino onkin aina avata ovea ihan vähän ja kuunnella, jos rappukäytävässä olisi joku.

Vierailija
771/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustaa lankkia naamaan.

Vierailija
772/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sporaa pitää kyllä välillä viittoa pysähtymään, vaikka jotkut väitti ettei niin tehdä. Joillain pysäkeillä pysähtyy useampikin linja ja jos et huido eikä kukaan jää pois, se huristelee ohi.

Tässä on eroa Tsadin ja Tampereen välillä. Tampereella ei tarvitse huitoa, spåra pysähtyy joka pysäkillä vaikket viittoisi. Jostain syystä Hesessä on toinen juttu, siellä kannattaa huitoa ettei jää pysäkille..

Se on stadi.

Vierailija
773/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysy oikealla liukuportaissa tai kävele ne, päästä ihmiset ensin ulos metrosta/ratikasta ennen kuin tunget sisään, kävele aina reippaasti ja määrätietoisesti kaupungilla kuin sinulla olisi kiire, puhu Stadista älä Hesasta, juokse aina metroon/bussiin/ratikkaan vaikka seuraava tulisikin parin minuutin päästä.

Stadi on duunarikieltÄ. Mikös siinä, mutta ei kukaan helsinkiläinen puhu stadista, ellei ole pätemisen tarpeinen teini tai duunari. Se on ihan Helsinki. Kaupunki. perinteisesti moni helsinkilöissyntyinen viittaa Helsinkiin sanalla kaupunki. "Oon tas ens viikolla kaupungissa."

Sama pätee siihen nasaaliaksentiin. Ei kukaan sössötä ja puhu mitenkään sillä tavalla, paitsi yllämainitut ryhmät. Itse oon siis viidennen polven helsinkiläinen.

No laadidaa vttu :D Mä olen toisen polven stadilainen ja koko perheeni on korkeakoulutettuja. Jos ollaan vaikka suvun mökillä, puhumme kyllä niin että "Milloin meinasitte lähteä takas stadiin?" eikä "Me palannemme pian kaupunkiin".

Sä et oo Puistokadulta

Vierailija
774/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on stadi.

no nyt tuli paha virhe! Ei Mansessa oo spåraa! Siellä on ratikka!

Vierailija
775/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fifty Sixty kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on stadi.

no nyt tuli paha virhe! Ei Mansessa oo spåraa! Siellä on ratikka!

Jo, se ei ole mä_haluun_to -stadi

Vierailija
776/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä asuessa pitää muistaa ajatella, että kehä kolmosen ulkopuolella asuvat ihmiset asuvat igluissa ja että siellä on jääkarhuja, susia, mammutteja ja karhuja.

Vierailija
777/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä. Itse muutin kerran Espooseen, mutta vuoden asuminen jälkeen totesin että onpa ahdistavan kuollut paikka. Ja sekin on olevinaan kaupunki. Muutin takas stadiin, ihanaan Haagaan!

Haagassa ei oo oikee mitää.

Vierailija
778/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo "hesasta" puhuminen paljastaa sinut heti.

Anoppini ovat paljasjalkaisia helsinkiläisiä, synt. 40-luvun lopussa. He puhuivat myös Hesasta, ei pelkästään stadista. Aika paljon myös ihan vain Helsingistä.

Että se siitä. Asiasta älähtäminen paljastaa sinut junantuomaksi, joka kovasti yrittää olla stadilainen.

Vierailija
779/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläiset muuten ovat oudon mykkiä. City-cool viety aika pitkälle. :D

Maailman metropoleissa on ihan eri meininki, kyllä niissä saa ihmisille puhua.

Vierailija
780/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiläiset muuten ovat oudon mykkiä. City-cool viety aika pitkälle. :D

Maailman metropoleissa on ihan eri meininki, kyllä niissä saa ihmisille puhua.

Onko sulla pidempääkin kokemusta? Näin Stadilaisena ja muualla asuneena sanon, että Helsingissä ollaan avoimia kun olet vaan itse avoin. Silloin kun asuin muualla niin voin sanoa, siinä energiassa on päivä ja ero mitä Helsingin ja muiden kohdalla on ollut. Se kyräilyn, kyttäämisen ja kuppikuntaisuuden fiilis on käsin kosketeltava. Sellaista ei ole ikinä helsingissä tullut vastaan. Muualla kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän