Hesaan muutto edessä ja haluan opetella kunnon hesalaiseksi jo etukäteen. Eli?
Olen kolmekymppinen mies Etelä-Savosta ja ihailen hesalaisia. Siisti puhetyyli yms.
Kommentit (1108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää kun kuvittelet, että reilun puolen miljoonan asukkaan perähikiä Itämeren perukoilla Leningradin, anteeksi Pietarin, naapurissa on jotain hienoa ja globaalia niin olet aito stadilainen. Plussaa, jos et ole juuri käynyt Tallinnaa pidemmällä maailmalla, mutta kuljet silti itsevarmasti rinta rottingilla.
Eikös ihan selvitysten mukaan helsinkiläinen ole reissannut maailmalla enemmän kuin muualla Suomessa asuvat. Sikäli tuo teksti ontuu pahemman kerran.
Tietysti asiaan vaikuttaa, että pk-seudulla on paremmat palkat ja maan päälentokenttä ihan vieressä.
Monet noista helsinkiläisistä joihin viittaat ovat juuri meitä junantuomia. Monet helsinkiläiset ovat aika varovaisia menemään yhtään mihinkään (paljasjalkaisuus on jo määritelmän mukaan aika nurkkakuntaista).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele vanhaa slangia, niin että ymmärrät, mutta älä käytä sitä paljon. Yletön slangin puhuminen antaa vaikutelman, että esittelet vasta oppimaasi taitoa.
Poikkeus: paikannimet! Puhu Skattasta, Munkasta, Hertsikasta, Ogelista, Suokista, Krunikasta, Larusta, Laajiksesta, Aleksista, Manskusta, Espasta, Kaivarista, Ruttopuistosta, Hietsusta...
Mikä on Skatta? Entä Suokki? Missä on Ruttopuisto?
Viittaanko Munkalla Munkkivuoreen, Munkkiniemeen vai mihin?
Skatta=Katajannokka, Suokki=Suomenlinna, Ruttopuisto=Vanhan kirkon puisto, jota ympäröivät Bulevardi, Annankatu, Lönnrotinkatu ja Yrjönkatu.
Munkka viittaa ainakin Munkkinkemeen, en ole varma Munkkivuoresta.
Vierailija kirjoitti:
Hesalainen syö aina Hesellä.
No eipä syö, vaan Snägärillä
Tänään tuli sluibailtua Lammassaaressa. Ei ollut kiire mihinkään. Siellä kaikki oli kuin böndellä olisi ollut. Stadiin mahtuu monenlaista maisemaa.
Vieläkö siellä on Stokka? Ja mikä se kahvilaketju on, josta saa erilaisia kahveja?
Minä helsinkiläinen tykkään kuulla murteita. On kuitenkin yksi ulkopuolelta tulevien ilmaisu, joka kuulostaa yksinkertaisesti liian juntilta: "muutan Hesoihin". Eli pliis, älä käytä monikkomuotoa, kun puhut tulevasta kotikaupungistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele vanhaa slangia, niin että ymmärrät, mutta älä käytä sitä paljon. Yletön slangin puhuminen antaa vaikutelman, että esittelet vasta oppimaasi taitoa.
Poikkeus: paikannimet! Puhu Skattasta, Munkasta, Hertsikasta, Ogelista, Suokista, Krunikasta, Larusta, Laajiksesta, Aleksista, Manskusta, Espasta, Kaivarista, Ruttopuistosta, Hietsusta...
Mikä on Skatta? Entä Suokki? Missä on Ruttopuisto?
Viittaanko Munkalla Munkkivuoreen, Munkkiniemeen vai mihin?
Skatta=Katajannokka, Suokki=Suomenlinna, Ruttopuisto=Vanhan kirkon puisto, jota ympäröivät Bulevardi, Annankatu, Lönnrotinkatu ja Yrjönkatu.
Munkka viittaa ainakin Munkkinkemeen, en ole varma Munkkivuoresta.
Katajanokka.
Munkkivuori on iso kasa munkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesalainen syö aina Hesellä.
No eipä syö, vaan Snägärillä
Se on snagari.
Kun meet bussiin, niin kysy kuskilta että pääseekö tällä linkalla kylille. Kaikki paikalliset sanoo aina niin.
Vierailija kirjoitti:
Minä helsinkiläinen tykkään kuulla murteita. On kuitenkin yksi ulkopuolelta tulevien ilmaisu, joka kuulostaa yksinkertaisesti liian juntilta: "muutan Hesoihin". Eli pliis, älä käytä monikkomuotoa, kun puhut tulevasta kotikaupungistasi.
Tämähän on siksi juuri hauska, että on sopivasti hieman ärsyttävä! Kyllä, käyttäkää tätä! Tuo hymyn huulille.
Vierailija kirjoitti:
Opettele slangisanoja ja käytä niitä. Esim. ”miepä ajjaa hurrautin sporalla kaupungille ja ostin uuvet stiflat” kuulostaa kuin olisit syntyperäinen hesalainen.
Näitä sanoja kannattaa viljellä ahkerasti.. duunii, kauramaitoo, hima, stidit, spurgui, salil, mutsi ja faija, skidit ym ym. Muista myös, että oma napa ja oma etu on kaikkein tärkein etkä enää saa välittää muista ihmisistä.
Metroon juokseminen ei ole turhuutta, vaikka ketjussa muutamat haluavat niin ilmaista. Metro ei välttämättä ole työmatkan ainoa kulkupeli. Usein pitää ehtiä jatkobussiin, joita ei kuljekaan parin minuutin välein.
Vierailija kirjoitti:
Kun meet bussiin, niin kysy kuskilta että pääseekö tällä linkalla kylille. Kaikki paikalliset sanoo aina niin.
Ei kannata nykyisin kysyä mitään. Eivät kuskit osaa vastata eivätkä aina tiedä, missä oma reitti edes kulkee.
Ai, stadiin olet tulossa ja stadilaiseksi alkamassa. Tervetuloa! Mä lähden juhannukseksi landelle ja palaan syksyksi.
Vierailija kirjoitti:
Pysyvien ystävyyssuhteiden luominen on vaikeaa. Ihmisiin on helppo tutustua, mutta suhteet jäävät helposti pinnallisiksi.
Kerroin aiemmin ulkona syömisestä Ja lounaan syömisestä töissä, siis että se on yleistä. Lounaalla onkin usein hyvät keskustelut. Pyysin joskus 5-6 vuotta sitten työkavereita kotiini syömään, kun minulla oli synttärit. Olin vasta palannut äitiyslomalta töihin ja tunsin olevani vähän vieras työpaikalla. Työkaverit tulivatkin kylään ja syömään ilomielin. Yhtään vastakutsua en saanut, vaikka ilta oli ollut hauska.
Sitten kun tuli ystävänpäivä, kutsuin taas samat työkaverit meille kotiin syömään ja juotiin vähän viiniä. Oli oikein mukava ilta sekin. Tähän päivään mennessä ei kuitenkaan kukaan muu työkaveri ole kutsunut porukkaa kotiinsa.
Olen käynyt vain yhden työkaverin luona kylässä, vaikka olen asunut täällä 22 vuotta. Yksi ystävä minulla on, ja hänkin on entinen työkaveri. Hänen kanssaan käydään salilla tai taidenäyttelyssä tai viinilasillisella. Pari kertaa on pyörähdetty Tallinnassa. Ihmiset on nykyään aika kiireisiä omissa menoissaan. Vaikea järjestää yhteistä aikaa. Onneksi lapseni ovat saaneet tiiviitä ystävyyssuhteita luotua.
On totta että aikuisena uusien ystävien löytäminen on haasteellista. Omat parhaat ystäväni ovat hiekkalaatikolta asti. Jokunen tuli koulussa ja työpaikalla. Ystävyys on säilynyt kun olemme aina asuneet täällä pk-seudulla, harvoin täältä muutetaan mihinkään paitsi ehkä ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Älä ikinä sano Hesa. Se on Helsinki, Stadi tai Hese.
Hese on Turuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo "hesasta" puhuminen paljastaa sinut heti.
Old school hesalaiset itseasiassa käyttää Hesaakin, koska ne tietää, et stadi on kantakaupunki. Meil on töissä 2 paljasjalkalaista 60v DI ukkoa ja sori toinen on alunperin Pohjois-Helsingistä ja toinen idästä molemmat käyttää Hesaa... Käyvät tosin joskus stadissa, kun ovat keskustaan menossa.
Vanhat gubbet sanoo stadilla, kuules
Itse käyn ytimessä tai lähden ytimeen, kun käyn keskustassa.
Ei tähän varmaan yhtä oikeaa sanontaa ole.
T: Syntyperäinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on siksi juuri hauska, että on sopivasti hieman ärsyttävä! Kyllä, käyttäkää tätä! Tuo hymyn huulille.
"Hesoihin" tarkoittaa koko pääkaupunkiseutua. Ihan hauska, varsinkin koska se ärsyttää monia talebaneja.
- Rupea kasvissyöjäksi
- Äänestä vihreitä tai kokoomusta
- Ihannoi monikulttuurisuutta
- Mollaa maalaisia