Hesaan muutto edessä ja haluan opetella kunnon hesalaiseksi jo etukäteen. Eli?
Olen kolmekymppinen mies Etelä-Savosta ja ihailen hesalaisia. Siisti puhetyyli yms.
Kommentit (1108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, eikö tämä maalaisjuntteilu ala olla hiukkasen aikansa elänyttä kun tehän kuolette sukupuuttoon siellä peräkylissä?
Syntyperäinen toisenpolven hesalainen ihmettelee miksi hesalaiset ovat kautta aikojen pitäneet itseään parempina kuin muut suomalaiset, kuten just esim toi maalaisjunteista tykittäminen.
Niin mikä meissä on siis parempaa? Muistan jo veljeni aikoinaan puhuneet lantapaukuista.
Ei stadilaiset kuvittele olevansa parempia. Kyse on vain siitä, että maalaisille ei kehity itsetuntoa.
Olin kerran työkeikalla Lohjalla. Olen siis Helsinkiläinen. Siinä sitten työnpuitteissa tapasin puheliaan keski-ikäisen miekkosen jolla oli vahva murre. Kysyin ihan mielenkiinnosta, että mistä päin johtaja on. Hän vastasi, että on Lapista (tsori, en muista mistä sieltä tarkalleen). Ja on etelässä työkomennuksella ja selitti innoissaan, että kyllä tämä Helsinki on jännä paikka. Whaaat! Ollaan kyllä Lohjalla, vastasin. Johon miekkonen viellä innokkaammin "NIIN HESASSA HESASSA"
Jostain syystä Turku tuntuu enemmän kaupungilta kuin Helsinki. Ehkä Helsinki on liian hahmoton, tukkoon rakennettu tai kallis keskusta-asumiseen. ALeksanterinkadulla asuu kuulemma vain seitsemän ihmistä, siis kotonaan. Mikä kaupunki se sellainen on, jossa ei asuta? Helsinki on enemmän näyteikkuna, kaupungin esitys. Ja se oikea kaupunki on enemmän sellainen kuin Turku tai Tampere, jossa joka kadulla asutaan eikä ole pelkkiä hallituskolosseja tai museoita.
Ei kukaan tota gubbeslangia puhu, ei kande opetella.
Kannattas mainita mahdollisimman usein: "mie oon stadist"
Vierailija kirjoitti:
Porvoostako sitä tullaan?
Viimeksi kun katsoin niin Etelä-Savo ei ole Porvoon lähellä.
Poria varmaan tarkoitat
PalstaTrolli kirjoitti:
Tärkeitä asioita ovat liukuportaissa oikealla seisominen ja tekokiire.
Sitten kun nämä sujuvat, sinun pitää muistaa kertoa satunnaiselle neljännen sukupolven Hesalaiselle miten pitää puhua.
Mikä on neljännen polven Hesalainen? Hesalainen on aina junan tuoma, syntyperäinen on Helsinkiläinen tai Stadilainen.
Ota kulutusluottaja ja höylää luottokortit punaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Ap, eikö tämä maalaisjuntteilu ala olla hiukkasen aikansa elänyttä kun tehän kuolette sukupuuttoon siellä peräkylissä?
No siks pitääkin muuttaa Hesaan.
Ap on jo varmasti muuttanut sinne hesaansa, ja opettaa nyt jotakuta muuta palstalla kunnolliseksi sellaiseksi siisteine puhetyyleineen muineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoostako sitä tullaan?
Viimeksi kun katsoin niin Etelä-Savo ei ole Porvoon lähellä.
Poria varmaan tarkoitat
Ai porilaiset onkin savolaisia, hahhah.
Helsingissä asuu kahdenlaisia ihmisiä. Niitä jotka kiirehtivät töihin ja niitä jotka kiirehtivät alepan oluthyllyn kautta puistonpenkille. Kumpaan ryhmään itse tähtäät kiirehtimään?
Vierailija kirjoitti:
PalstaTrolli kirjoitti:
Sitten kun nämä sujuvat, sinun pitää muistaa kertoa satunnaiselle neljännen sukupolven Hesalaiselle miten pitää puhua.
Mikä on neljännen polven Hesalainen? Hesalainen on aina junan tuoma, syntyperäinen on Helsinkiläinen tai Stadilainen.
Just joo pilkunnssija.Täällä toinen, kirjoita pienellä hesalainen, stadilainen jne
Vierailija kirjoitti:
Kannattas mainita mahdollisimman usein: "mie oon stadist"
Ei ku mie oon hesast. Ku mie nääs oonki.
Vierailija kirjoitti:
1. kannattaa opetella kielen alkeet. Stadin slangi on nykynuorisolla eri kuin ruotsiststa vaikutteita saanut gubbejen bamlaaminen.
bamlata
brenkku
bungata
dirika
duunari
duunata
gimma
gubbe
jeesata
mesta
rööki
skeida
skole
skuru
Stadi
steissi
voda
Toi gubbeslangi ei oo enää muotii, gliffaa hei
NewyorkTokioetc kirjoitti:
Vierailija
</p>
<p>Ja liikenteessä pelaa yhteispeli paremmin kuin muualla. Ruuhka-aikaan vetoketju ilmiö toimii ihan hyvin. [/quote kirjoitti:Höpöhöpö! PK-seudulla on juuri sen verran väkeä, että saadaan ruuhka aikaiseksi mutta ei opita joustaviksi. Käy joskus maailman metropoleissa ajamassa niin näet mitä on oikea joustavuus.
Stadissa joustamattomasti ajavat yleensä muualta tulleet. Täällä ikänsä olleet tietävät miten liikenne toimii.
Juupajoella kun ei ollut kuin yhdet liikennevalot niin se kenellä on raskain traktori jyräs kaikki muut elleivät tajunneet väistää; siellä nuoruutensa viettäneet tuovat samaa asennetta tänne missä pitää olla vähän pelisilmää eikä ainoastaan itsekkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
PalstaTrolli kirjoitti:
Sinä olet ilmeisesti junantuomia, sillä tämä stadi-jankkaus on melko nuorta.
Kenties jostain 1980-luvulta.
Muista: Sinusta tulee enintään hesalainen. Stadilaisia on ne jotka on syntyneet Helsingissä.
Hesalaisena kiidät kohti pää kolmantena jalkana kahvikuppi kädessä pitkin baanoja. Entisenä hesalaisena saan rauhassa olla turisti ja ihailla fasadien yksityiskohtia ja persoonallisesti pukeutuneita ihmisiä.