Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesaan muutto edessä ja haluan opetella kunnon hesalaiseksi jo etukäteen. Eli?

Vierailija
01.03.2019 |

Olen kolmekymppinen mies Etelä-Savosta ja ihailen hesalaisia. Siisti puhetyyli yms.

Kommentit (1108)

Vierailija
521/1108 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

PalstaTrolli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PalstaTrolli kirjoitti:

Tärkeitä asioita ovat liukuportaissa oikealla seisominen ja tekokiire.

Sitten kun nämä sujuvat, sinun pitää muistaa kertoa satunnaiselle neljännen sukupolven Hesalaiselle miten pitää puhua.

Mikä on neljännen polven Hesalainen? Hesalainen on aina junan tuoma, syntyperäinen on Helsinkiläinen tai Stadilainen.

Sinä olet ilmeisesti junantuomia, sillä tämä stadi-jankkaus on melko nuorta.

Kenties jostain 1980-luvulta.

joo en ole. Ihan olen Helsinkiläinen.

Vierailija
522/1108 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PalstaTrolli kirjoitti:

Tärkeitä asioita ovat liukuportaissa oikealla seisominen ja tekokiire.

Sitten kun nämä sujuvat, sinun pitää muistaa kertoa satunnaiselle neljännen sukupolven Hesalaiselle miten pitää puhua.

Mikä on neljännen polven Hesalainen? Hesalainen on aina junan tuoma, syntyperäinen on Helsinkiläinen tai Stadilainen.

Just joo pilkunnssija.Täällä toinen, kirjoita pienellä hesalainen, stadilainen jne

Ei sitten muiden kirjoituksissa häirinnyt isolla kirjoitetut Hesa, Helsinki, Stadi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/1108 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele slangisanoja ja käytä niitä. Esim. ”miepä ajjaa hurrautin sporalla kaupungille ja ostin uuvet stiflat” kuulostaa kuin olisit syntyperäinen hesalainen.

Ei ole syntyperäisiä hesalaisia vaan stadilaisia. Hesalainen on junalla tullut, stadilainen syntynyt ja kasvanut stadissa. Faktat kuntoon.

Vierailija
524/1108 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesalaisena kiidät kohti pää kolmantena jalkana kahvikuppi kädessä pitkin baanoja. Entisenä hesalaisena saan rauhassa olla turisti ja ihailla fasadien yksityiskohtia ja persoonallisesti pukeutuneita ihmisiä.

Sama täällä entisenä kantiksena. Arki hoituu ihan muualla tätä nykyä.

Vierailija
525/1108 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan opettele mitään 50-luvun slangia, ei sitä kukaan järkeäv enää puhu. 

526/1108 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotonta. - Ei "hesalaisilla" eli stadilaisilla oo mitään erityistä puhetyyliä , tiettyjä sanoja käytetään enemmän ja tottakai stadin slangi on erilaista ku esim Turun murre mut pääsääntöisesti puhe on yleiskieltä josta on vaikee päätellä missä henkilö on syntyny. Itse olen syntyny Helsingissa kuten myös edesmennyt isäni oli muttei meidän puhe ole koskaan ollut mitään stereotyyppistä stadin slangia. Harva puhuu sellasta.

No sanotaan niin et stadilainen sanoo yleensä mä, ei mie, ja tavallisessa puhekielessä syntyperäinen ei sano yleensä "kolome", silmiä , uottaa ( odottaa) etc - siis selkeitä tietyn murteen sanoja. - Yleispuhekieli Helsingissa on hyvin samanlaista kuin muualla etelä Suomessa, Tampereella ja vähän siellä sun täällä. Stadin- Slangi ei ole murre, se on katukieli ja siihen identifioituu etupäässä tiettyjen elämän alojen lähinnä nuoret. - Mutta myöskään jotain murretta puhuvaa ei aikuisten parissa stadissa karsasteta ellei se oo niin totaalista ettei siitä saa mitään selvää.

Vierailija
527/1108 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun tapaat mustan miehen, älä yritä ottaa tätä väkisin kiinni ja pidä mielessä, että kaikenlaisiin lynkkaamiseen suhtaudutaan Helsingissä varauksella.

Jos taas törmäät idoliasi Olli Lindholmia muistuttavaan henkilöön, muista että tämä tuskin on Yö-yhtyeen edesmennyt laulaja, vaan mitä luultavimmin paikallisen lesboyhteisön ylpeä edustaja. Älä yritä koskettaa myöskään butchia.

Vierailija
528/1108 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele olemaan tyly äläkä vaan tervehdi ketään koskaan.

Vierailija
529/1108 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun kuljet metrolla niin muista mainita aina kaikille, että kuljit nimenomaan metrolla.

Stadilaiselle se kertoo sen että asut itäisessä Helsingissä.

Tai länsimetron varrella Lauttasaaressa, tai jopa Espoon kultarannikolla!

Vierailija
530/1108 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelet tietenki bamlaan stadin murretta, että kaikki tsennaa, et oot oikee tuffis stadist.

Vierailija
531/1108 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon kuin Linnéa siitä Vakuum-sarjasta (1. kaudelta). Paitsi etten puhu ruotsia enkä purjehdi.. Ulkopuoliseksi jää

Vierailija
532/1108 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellieee kirjoitti:

1.Jonota oikein rullaportaissa. Vasen on ohituskaista, pidä se vapaana.

2.Älä selitä pitkästi myyjille. Kaupoilla kun sulta kysytään haluutko liitttyä jäseneksi ihan sama mihin putiikkiin, niin älä selitä usealla lausella, miksi et halua liittyä. Maalaiset aina kertoo kuinka lähimpään kyseisen ketjun X kauppaan on tietty määrä kilometrejä ja että harvoin tulee käytyä.  Eli jos et halua jotain kanta-asiakaskorttia niin sano "Emmä nyt kiitti!" :D

3.Päästä sporasta ihmiset ensin ulos, ja mene vasta sitten sisään. Sporalla kulkeminen ei ole rakettitiedettä, mutta vaikeaa näyttää monille olevan. Täältä kotoisin olevat useammin osaa tän tempun.

4.Älä leveile maanomistuksillasi ja kerro yksityiskohtaisesti talojen, tonttien ja tiluksien tietoja. hehtaareja ja pinta-aloja. Silloin tällöin muualta tulleet kertovat tutustumisvaiheessa, miten paljon heillä on sitä ja tätä siellä jossain maalla. Leveily omistuksilla on ehdotottoman junttia.

5.Työmatkapyöräily tuulihousuissa ja villasukissa. Oulussa ja kuopiossa lienee ihan tavallista, mutta ei kukaan pk-seutulainen sellasta tee ilman itseironiaa. 

useamman polven Tzadilaisena vastaan.

1. Juu kyllä näin on

2. joo tähänki

3. sama pätee metroonkin, en tajua mikä siinä on niin vaikeeta päästää muut eka ulos

4. nää on kyllä hämmentäviä ja tosiaan, täysin junttia touhua. sitä paitsi eihän kunnon stadilainen edes hahmota minkälainen ala hehtaari edes on tai mitä väliä sillä metsällä on kun itellä riittää rahat maksimissaan 30 neliömetrin koirankoppiin.

5. voit kuule pyöräillä ihan missä varusteissa vain töihin, ketään ei kiinnosta. Muutenkin kaupungilla voi ja saakin kulkea pieruverkkareissa ja lenkkareissa, Göstan tapaan sellaista vastakulttuuria naurettavien bisnesihmisten rinnalle. tosin olisihan se mukavampaa jos täälläkin olisi pukeutuminen samalla tasolla kuin vaikka lontoossa, eli perussiistiä. Ja koska helsinki on kuitenkin niin suuri suomen mittakaavassa niin ei täällä ketään jaksa mikään toisen ihmisen tekeminen kiinnostaa jos siitä ei ole haittaa muille, täällä kaikki on tuntemattomia toisilleen.

Vierailija
533/1108 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet mies ja raahaat baarista mukanasi yövieraan, tarkista onko hänellä munat ennen kuin alat puuhaamaan penetraatiota.

Vierailija
534/1108 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, mä muutin nuorudessani pohjois suomesta stadiin eikä kukaan ymmärtänyt mua. Kundit aina arvuuttelivat mitä tarkoitan.. Nyt on tullut asuttua ympäri suomea vuosia kerrallaan niin kaikki murteet on tarttunu ja kaikki kyselee mistä päin olen kun puhun niin jännästi.. Ps: oulun murre on kaikkein pahin kun mää'itään.. Bussissa meinaa tikahtua nauruun kun nuoriso määkii takana leveästi, onneksi se ei ole tarttunu, eikä tartu, siitä pidän huolen etten lampaaksi ala.

Vierailija
535/1108 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun kuljet metrolla niin muista mainita aina kaikille, että kuljit nimenomaan metrolla.

Stadilaiselle se kertoo sen että asut itäisessä Helsingissä.

Tai Espoossa tai Larussa tai Ruoholahdessa

Vierailija
536/1108 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun liikut julkisilla, änge kulkuneuvoon aina ennen kuin muut ehtivät tulla sieltä ulos. Niin paikalliset toimivat.

Pöndeltä tulleet käyttäyvät noin, eivät stadilaiset.

Vierailija
537/1108 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nary jones kirjoitti:

Toivotonta. - Ei "hesalaisilla" eli stadilaisilla oo mitään erityistä puhetyyliä , tiettyjä sanoja käytetään enemmän ja tottakai stadin slangi on erilaista ku esim Turun murre mut pääsääntöisesti puhe on yleiskieltä josta on vaikee päätellä missä henkilö on syntyny. Itse olen syntyny Helsingissa kuten myös edesmennyt isäni oli muttei meidän puhe ole koskaan ollut mitään stereotyyppistä stadin slangia. Harva puhuu sellasta.

No sanotaan niin et stadilainen sanoo yleensä mä, ei mie, ja tavallisessa puhekielessä syntyperäinen ei sano yleensä "kolome", silmiä , uottaa ( odottaa) etc - siis selkeitä tietyn murteen sanoja. - Yleispuhekieli Helsingissa on hyvin samanlaista kuin muualla etelä Suomessa, Tampereella ja vähän siellä sun täällä. Stadin- Slangi ei ole murre, se on katukieli ja siihen identifioituu etupäässä tiettyjen elämän alojen lähinnä nuoret. - Mutta myöskään jotain murretta puhuvaa ei aikuisten parissa stadissa karsasteta ellei se oo niin totaalista ettei siitä saa mitään selvää.

No kyllä helsinkiläisillä ja sen lähialueiden asukkailla on omanlaisensa puhetapansa, jonka tunnistaa esimerkiksi suhahtavasta stadiässästä ja lainasanojen käyttämisestä useammin puheessa. Myös sanojen lyhentäminen ja laiskahko taivuttaminen (kato noit ihmisii, tilataanks mäkkärist ruokaa...) on melko "hesalaista". En väitä, etteikö muuallakin Suomessa näin puhuttaisi, mutta olen kyllä huomannut, että yleensä erityisesti helsinkiläisillä on taipumus tämmöiseen puhetapaan, eikä ole missään eristyksissä  neutraalissa puhekielessä. 

Vierailija
538/1108 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näet sairaskohtauksen vaikkapa kadulla, ignooraa mahdollisimman hyvin ja älä missään tapauksessa auta

Vierailija
539/1108 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi raukka, peru muuttosi vielä kun voit.

Vierailija
540/1108 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein neuvo: ole ystävällinen ja sosiaalinen. Toki tännekin mahtuu kaikenlaista hiihtäjää, mutta yleisesti ottaen ihmiset tervehtivät myyjiä, osaavat kysyä asioita ja jutella ilman veetuilua. Savolainen tyyli ei ole stadilaisten mieleen. Älä katso myöskään ihmisiä kieroon vaan anna kaikkien olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi