Lääkitys PMS:ään?
Mitä lääkitystä olette saaneet PMS:ään? Ikä 40 hujakoilla ja loppukierto on vähintään viikon aika rasittavaa sekä itselle että läheisille. Päätä särkee viikko-kaksi. Ovulaation jälkeen tilanne siis huononee.
Kommentit (19)
Voin päästä puolen vuoden päästä erikoislääkärille. Osaako yleislääkäri määrätä tällaisia? Ap
Ei kukaan? Noh, jatkan sitten samalla linjalla kuin tähän asti. Eli buranat, parasetamolit, raivarit ja niuhotukset.
Sama ongelma. Ei näihin ole hoitoa tai ratkaisuja. Lääkärikin määrää sinulle joko e pillerit tai ssri lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma. Ei näihin ole hoitoa tai ratkaisuja. Lääkärikin määrää sinulle joko e pillerit tai ssri lääkkeet.
No voihan harmi. Ssri ei sovi minulle, koska pelkään aggressiivisuutta. E-pilsuilla taas kuivuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voihan harmi. Ssri ei sovi minulle, koska pelkään aggressiivisuutta. E-pilsuilla taas kuivuutta.
Auttaako ssri edes hormonipäänsärkyyn?
Muutahan tähän ei tosiaan ole kuin hormonilääkitys tai mielialalääkitys. Itselleni laitettiin melkein nelikymppisenä Mirena avuksi.
Ai joo ja hormonaalista migreeniä (ei aurallista) on muutamia kertoja kuussa. Niihin annettiin työterveydestä suoraan Relert.
Asiantunteva gyne antaisi jo estrogeenilisän esivaihdevuosiin pienellä annoksella. Itellä jo 35v.
Vierailija kirjoitti:
Ai joo ja hormonaalista migreeniä (ei aurallista) on muutamia kertoja kuussa. Niihin annettiin työterveydestä suoraan Relert.
Tämä saattaisi olla. Suurin ongelma tosiaan siis fyysiset vaivat. Ne heijastuvat sitten muuhun.
Kohdun ja munasarjojen poisto 10v sitten. Voi luoja kuinka elämänlaatu on kohentunut sen jälkeen!! PMS poissa, mutta myös vaihdevuosioireet poissa estrogeenihormonihoidolla, joka ei todellakaan aiheuta mitään mielialanvaihteluita tai turvotusta. Elämä on vihdoin elämää.
Oletko koittanut ei lääkkeellisiä -keinoja? Itselläni iän myötä pahentunut pms-oireet ihan itsarioloihin asti. Parhaiten voin auttaa itseäni syömällä erityisen terveellisesti ja säännöllisesti sekä kävelemällä pieniä lenkkejä. Näin olen saanut lievitettyä oloani. Tälläkin hetkellä on pms-oireet päällä... Ihan kamalaa :( mutta yritän pitää näppini erossa suklaasta ja muusta.
Vierailija kirjoitti:
Voin päästä puolen vuoden päästä erikoislääkärille. Osaako yleislääkäri määrätä tällaisia? Ap
Miksi et tilaa aikaa yksityiselle gynekologille? Saat ajan heti.
Kalifornia laillisti KANNABIKSEN.
Colorado laillisti KANNABIKSEN.
Washington laillisti KANNABIKSEN.
Alaska laillisti KANNABIKSEN.
Oregon laillisti KANNABIKSEN.
Washington D.C. laillisti KANNABIKSEN.
Maine laillisti KANNABIKSEN.
Massachusetts laillisti KANNABIKSEN.
Nevada laillisti KANNABIKSEN.
Michigan laillisti KANNABIKSEN.
Vermont laillisti KANNABIKSEN.
Guam laillisti KANNABIKSEN.
Illinois laillisti KANNABIKSEN.
Arizona laillisti KANNABIKSEN.
Montana laillisti KANNABIKSEN.
New Jersey laillisti KANNABIKSEN.
New York laillisti KANNABIKSEN.
Virginia laillisti KANNABIKSEN.
New Mexico laillisti KANNABIKSEN.
Connecticut laillisti KANNABIKSEN.
Ohio laillisti KANNABIKSEN.
Kanada laillisti KANNABIKSEN.
Malta laillisti KANNABIKSEN.
Luxemburg laillisti KANNABIKSEN.
Uruguay laillisti KANNABIKSEN.
Italia laillisti KANNABIKSEN.
Saksa laillisti KANNABIKSEN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et tilaa aikaa yksityiselle gynekologille? Saat ajan heti.
Raha. Puolen vuoden päästä voin päästä gynelle. Ap
Peruskäynti ilman muita tutkimuksia noin 100€. Et sais mitenkään kasaan?
Puoli vuotta on tosi pitkä aika odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Peruskäynti ilman muita tutkimuksia noin 100€. Et sais mitenkään kasaan?
Puoli vuotta on tosi pitkä aika odottaa.
En käytä rahaa nyt ylimääräiseen, kun pakollisia isoja menoja on, ja aika on epävakaata. Puolen vuoden päästä saan maksuttoman käynnin.
Olen itse testannut nyt muutaman kierron ajan Essitalopramia, aina n. viikonpäivät kuukaudesta. Hermosto tuntuu ssri:n kanssa toki levollisemmalta, mutta ko. lääke aiheuttaa minulle voimakasta pahoinvointia, ruokahaluttomuutta, yöhikoilua ja heikentyneitä yöunia. Myös ikävän pöhnäisen olon. En ole siis vakuuttunut ssri:stä. Fyysisiin ahdistusoireisiin puolestaan Propral on todella hyvä. Keho saa hieman levätä ilman suurempia ahdistuspiikkejä, vaikka tokikaan ei auta masentuneisuuteen ym.
Mutta todella kettumainen vaiva. Lähentelen itsekin neljääkymppiä ja oireet ovat vain pahentuneet lähivuosina. Toki stressaava elämäntilanne myös buustaa oireiden voimakkuutta. Mutta terveelliset elämäntavat, liikuntaa, ruokaa, sokerit ym hermostostimulantit minimiin, vitamiinilisät jne. Täytyy aina vain koettaa porskutella eteenpäin.
Olen kärsinyt PMDD:sta yli 20 vuotta. Oireet ovat todella raskaita ja kestävät lähes kaksi viikkoa, enkä pysty hallitsemaan tai helpottamaan niitä mitenkään. Minulla SSRI-lääkitys ei helpottanut merkittävästi, mutta aiheutti ikäviä sivuvaikutuksia kahdella eri valmisteella. Myöskään hormonaaliset valmisteet eivät sopineet, näinä vuosina ehdin kokeilla varmaan kaikkia markkinoilla olevia. Siinäpä ne lääkkeelliset hoitovaihtoehdot tällä hetkellä ovatkin. Elämäntapani on liikunnallinen ja olen kokeillut myös erilaisia ruokavalioita, mutta niistä ei ole ollut suurta apua. Runsas kofeiinin tai sokerin käyttö vaikuttaa pahentavan oireita, samoin alkoholi, joten vältän niiden nauttimista
Tiedän, että moni ei tätä hyväksy, mutta käytän pieniä määriä kannabista pahimpina päivinä, ja se auttaa yleensä sekä fyysisiin että psyykkisiin oireisiin. Toivoisin, että saisin sitä reseptillä, mutta ainakaan tällä hetkellä se ei ole mahdollista.
Eikö