Hesaan muutto edessä ja haluan opetella kunnon hesalaiseksi jo etukäteen. Eli?
Olen kolmekymppinen mies Etelä-Savosta ja ihailen hesalaisia. Siisti puhetyyli yms.
Kommentit (1108)
Vierailija kirjoitti:
Pysy oikealla liukuportaissa
Ja kun odottelet kaveriasi siinä metroasemalla, niin mene seinustalle odottelemaan. Ei tarvitse kurkkia liukuportaiden yläpäässä tukkimassa tietä.
Väistä, siirry, etene, olet missä hyvänsä. Älä jää ihmettelemään, matka jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun kuljet metrolla niin muista mainita aina kaikille, että kuljit nimenomaan metrolla.
Stadilaiselle se kertoo sen että asut itäisessä Helsingissä.
Nykyään metro menee myös länteen.
Älä muuta, trollit voivat elää myös savossa.
Vierailija kirjoitti:
Älä unohda opetella hesalaisten tavaramerkkiä eli leso-ässää.
Mikä on leso-ässä? Terv. 27 vuotta Helsingissä asunut
Vierailija kirjoitti:
Nolointa on sanoa "Hesoihin" kuten Torniossa päin sanotaan. Miten voikin joku murresana niin ärsyttää? Varsinkin kun Helsinki on niin pieni kaupunki vrt muut oikeat suurkaupungit. "Hesoja" voi arvostella mutta ei muita kaupunkeja, sen olen huomannut. Itse olen täällä syntynyt, asunut 10 ulkomaanvuotta lukuunottamatta ja täällä ovat syntyneet molemmat isovanhempani. En jaksaisi kuunnella arvostelua epäaidoista hesalaisista kun täällä asuvat kaikki minulle tärkeät ihmiset. Ei se maalla tai pikkukaupungissa asuminen sen aidompaa ihmistä tee.
Just niin 👍
Meitä paljasjalkaisia helsinkiläisiä ei kiinnosta yhtään, kuka mistäkin on kotoisin, eikä meidän takia tarvitse esittää mitään tai muuttaa itseään. Sanoisin, että on ennemminkin kiva kuulla erilaisia murteita ym. Ainoat ihmiset, jotka katsovat kieroon ja joiden takia maalaiset usein esittävät muuta kuin ovat, ovat toiset Helsinkiin muuttaneet maalaiset.
Muualta muuttaneen tunnistaa myös siitä, että hän asuu ehdottomasti vain ydinkeskustassa tai kantakaupungissa, mutta ei missän nimessä missään muualla.
Voi apua, olen stadilainen ja puhun tuntemattomille, pyöräilen kirppistuulihousuissa ja villasukissa (kengätkin kyllä on), vien roskia matalissa huopatossuissa, jos on märkää lampsin kumisaappaissa... Stadi on mun koti, kuljen niin kuin hyvältä tuntuu. Onneksi täällä ei toljoteta tämmöisiäkään.
Hyvä turvaliisuusohje on toi, että Markkua ei saa tuijottaa (siis narkkia). Sit jos ei halua puhua feissareille tai kerjääjille tai ihan sama kenelle, kylmästi vaan ohi vaikka ne kysyis "Ovatko lapset sulle tärkeitä?" kun työnnät lapsenrattaitasi siitä ohi. Menet vaan, vaikka tuntuu töykeältä.
Sama jos uskonihmiset soittavat ovikelloasi etkä halua jutella: älä avaa ovea tai sanot suoraan että "Ei kiitos" ja ovi kiinni. Tämä on mulle vaikeaa, mutta opettelen itsekin. Liekö maalla noita ovella kävijöitä, en tiedä.
Älä anna kerjäläisen tai spugen pussata, ne on nopeita.
Uskalla kysyä neuvoa. Ihmiset on yleensä oikeasti ystävällisiä.
Kaupasta ei tarvii varastoida kamaa kotiin. Kauppaan pääsee aina.
Vierailija kirjoitti:
Voi apua, olen stadilainen ja puhun tuntemattomille, pyöräilen kirppistuulihousuissa ja villasukissa (kengätkin kyllä on), vien roskia matalissa huopatossuissa, jos on märkää lampsin kumisaappaissa... Stadi on mun koti, kuljen niin kuin hyvältä tuntuu. Onneksi täällä ei toljoteta tämmöisiäkään.
Hyvä turvaliisuusohje on toi, että Markkua ei saa tuijottaa (siis narkkia). Sit jos ei halua puhua feissareille tai kerjääjille tai ihan sama kenelle, kylmästi vaan ohi vaikka ne kysyis "Ovatko lapset sulle tärkeitä?" kun työnnät lapsenrattaitasi siitä ohi. Menet vaan, vaikka tuntuu töykeältä.
Sama jos uskonihmiset soittavat ovikelloasi etkä halua jutella: älä avaa ovea tai sanot suoraan että "Ei kiitos" ja ovi kiinni. Tämä on mulle vaikeaa, mutta opettelen itsekin. Liekö maalla noita ovella kävijöitä, en tiedä.
Älä anna kerjäläisen tai spugen pussata, ne on nopeita.
Uskalla kysyä neuvoa. Ihmiset on yleensä oikeasti ystävällisiä.
Oon aina ajatellut, että pk-seudun ihmiset eroaa jollain lailla muusta Suomesta, mutta meininki teillä taitaa olla ihan samanlaista kuin esim. Turussa tai Tampereella :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun kuljet metrolla niin muista mainita aina kaikille, että kuljit nimenomaan metrolla.
Stadilaiselle se kertoo sen että asut itäisessä Helsingissä.
Voihan se olla Espoon hesalaisia😀
Tää olis varmaan oman aloituksen paikka, mutta olen käynyt Hesassa 3 kertaa elämäni aikana. Olen yli 40 vuotias. Pitäiskö kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä unohda opetella hesalaisten tavaramerkkiä eli leso-ässää.
Mikä on leso-ässä? Terv. 27 vuotta Helsingissä asunut
En kuulu leso-ässän lanseeraajiin, mutta itselleni tuli heti mieleen joku salkkari-Saku ja se "tiätszä" ja "tsori". Kiinnostaisi kyllä itseänikin, vaikka olen itsekin täältä aapeen mainostamasta Etelä-Savosta.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläiset eivät käytä koskaan sanaa "hesalaiset" - elleivät ole junantuomia. Sen sanan käyttö paljastaa muualta tulleet.
Aivan sama puhuuko hessaa vai ei, oululaiset jyrrää ja kohta on kansanvaihto tulilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen Triplassa katsellut kun maakuntien väki käy turistimatkalla tutustumassa. Maakunnan ihmeen tunnistaa helposti. Jäädään heti ovensuuhun tai rullportaiden päähän seisomaan, koko suku mieluusti. Vedetään alaleuka alas ja tiputetaan vanttuut alas. Kotvan kun on pällistelty aletaan kovaan ääneen selittämään miten paska koko Tripla on ja kun ei ole parkkipaikkojakaan ja julkisilla liikkuisivat vain kilon palasina. Ja ne statilaiset on lesoja paskoja eikä aitoja ihmisiä.
Minkähän maakunnan? Kenties Uudenmaan maakunnan vai? Katsos kun Suomi on jaettu eri maakuntiin, joista yhteen myös se teidän "ei-maakunta" Helsinkinnekin kuuluu.
ellieee kirjoitti:
1.Jonota oikein rullaportaissa. Vasen on ohituskaista, pidä se vapaana.
2.Älä selitä pitkästi myyjille. Kaupoilla kun sulta kysytään haluutko liitttyä jäseneksi ihan sama mihin putiikkiin, niin älä selitä usealla lausella, miksi et halua liittyä. Maalaiset aina kertoo kuinka lähimpään kyseisen ketjun X kauppaan on tietty määrä kilometrejä ja että harvoin tulee käytyä. Eli jos et halua jotain kanta-asiakaskorttia niin sano "Emmä nyt kiitti!" :D
3.Päästä sporasta ihmiset ensin ulos, ja mene vasta sitten sisään. Sporalla kulkeminen ei ole rakettitiedettä, mutta vaikeaa näyttää monille olevan. Täältä kotoisin olevat useammin osaa tän tempun.
4.Älä leveile maanomistuksillasi ja kerro yksityiskohtaisesti talojen, tonttien ja tiluksien tietoja. hehtaareja ja pinta-aloja. Silloin tällöin muualta tulleet kertovat tutustumisvaiheessa, miten paljon heillä on sitä ja tätä siellä jossain maalla. Leveily omistuksilla on ehdotottoman junttia.
5.Työmatkapyöräily tuulihousuissa ja villasukissa. Oulussa ja kuopiossa lienee ihan tavallista, mutta ei kukaan pk-seutulainen sellasta tee ilman itseironiaa.
😂😂
1-3 on ihan valideja ja helposti handlattavissa. 4 on niille turpoille jotka maalla tekee samaa, ts. se ei ole tapana MISSÄÄN. 5. Trikoopellenä saa mennä, mutta se että on pakko ossstaa kaikki vimpan päälle että voi tehdä jotain on junttia, toki Stadissa niin tehdään yleisesti.
Kiitos noin yleensä poppariketjusta.
Älä änkeä keskelle pyörätietä kävelemään. Se on tosiaan tarkoitettu fillareille. Tää on ihan ylivoimaisen vaikeeta junantuomien ymmärtää!!
Kysy ekalta vastaan tulijalta: ookko nää oolusta?
Kunnon hesalainen on aito ja ystävällinen. Ei liian tuttavallinen tai utelias. Ja ketjussa kiteytyy yksi hyvä neuvo. Älä jää tukkeeksi mihinkään.
Paljasjalkainen stadilainen kertoo:
1. Helsingissä on niin paljon ihmisiä, että lähtökohtaisesti ketään ei kiinnosta muiden asiat. Olet sitten ulkomaalainen, maalainen, pitkä, laiha, nuori, vanha jne. - olet Helsingissä liikkuessasi lähes kasvoton. Tämä myös antaa tilaa erilaisuudelle, koska kaikki kummallisuudetkin on jo nähty, mutta tämä asenne voi kummaksuttaa.
2. Viitaten myös edelliseen: älä luovu murteestasi ja omista juuristasi. Meinasin sanoa, että erilaisuus on rikkaus mutta Helsingissä kukaan ei ole erilainen tai erityinen. Pahoittelut :D tämä on sellainen sekamelska ihmisiä niin kaikki soljuu kyllä sekaan.
3. Reipas kävelyvauhti keskusta-alueella
4. Mihinkään slangia puhuvaan kantastadilaiseen ei tarvitse tehdä vaikutusta
5. Kulje missä vaatteissa haluat, ketään ei oikeasti kiinnosta
6. Mystiikka pois, normaalit käytöstavat riittää pärjäämään Stadissa