Yhden uusperheen tarina päättyi.
Puolisoni taitseli eksänsä kanssa lastensa osoitteesta ja 2 vuorokaudesta jokaisella mahdollisella oikeusasteella useamman vuoden. Jouduin tehdä yhden abortinkin, koska odotukseni ei olisi näyttänyt miehen mukaan oikeuskäsittelyssä hyvältä.Jokainen viikko sisälsi jonkin sortin uhkailua tai riitelyä.Appivanhemmatkin toitottivat minulle, kuinka miehen pitää lapsistaan taistella.
Erolapset elivät kuin pellossa. Edes roskia ei viitsitty laittaa roskiin. Puolisoni oletti minun olevan yhteisten pienten lastemme hoidon ohella kotitalouskone, siivooja ja ruuanlaittaja...sillä aikaa, kun hän harrastaa erolastensa kanssa.Tietenkin.
Esikoisemme vietiin mm. päivähoidon päivystykseen, kun mies perui lupauksensa hoitaa tätä välipäivinä.Erolapset jäivätkin yllättäen meille ja tietenkin niille piti urheilukisat järjestää ja sinne mennä.Nostin metakan ja kiitokseksi tästä mieheni otti minua kaulasta kiinni ja meinasi lyödä, kun esikoisemme (11kk) istui sylissäni.Olimme turvakodissa 2vrk.Myöhemmin mies haki sympatiaa kertomalla, kuinka erolasten silmät loistivat, kun olivat yhdessä kisoissa hänen kanssaan.Kiva.Esikoisemme työnsin vieraaseen hoitoon, vieraille hoitajille...töihin oli pakko mennä.(vain yksi useista ikävistä välikohtauksista)
Kävimme läpi perheneuvolat ja pariterapiat.Kaikki oli miehen mukaan kiinni siitä, että en hyväksynyt hänen entisen liittonsa lapsia.Ammattilaisten ohjeet oli, että tehtyä sopimusta lasten asumisesta ja tapaamisista tulee noudattaa ja joustaa voi vaihtopäivissä vain, jos se sopii kaikille osapuolille.Minulta ei koskaan kysytty, koska sopimusta ei oltu miehen mukaan tehty kuulemma minun suojakseni. Ammattilaiset ohjeistivat myös, että erolapsilla täytyy olla meillä yhdessä tehdyt säännöt, velvollisuuksia ja niiden myötä oikeuksia. Mies sanoi, että minä voin listata säännöt ja hän sitten joko hyväksyy ne tai ei hyväksy.En tehnyt edes niitä,kun kerran kiinnostus oli tuota tasoa. Myöhemmin väitti, että kaikki elävät minun sääntöjeni mukaan. Lopulta sanoivat perheneuvolassakin, että pitäisikö minun lähteä. Usko ja rakkaus olivat sitä tasoa, että uskoin vasta nyt, vaikka kaksi ammattilaista olivat jo aiemmin sanoneet samaa.Olen siis vielä idioottikin.
Erolapset menivät aina ja joka asiassa kaiken edelle.Toisen erolapsen kirpputoripöytä äidin hoitovuorolla oli tärkeämpi kuin lähteä katsomaan infarktin saanutta isoisääni kotipaikkakunnalleni. Tästä minut haukkuin myös anoppi ja me jäimme kotiin, jotta lapsi pääsi kirpputorille ja eksä reissuun.
Lisäksi mies joi liikaa alkoholia, karkaili baariin ja oli välillä öitä pois kotoa.Kaikki johtui aina siitä kuulemma siis, että minä en hyväksy hänen entisen liittoonsa lapsia...
Päätin, että pitäkööt kioskinsa. Muutimme pois ja "tittidii"...ei olisi ukkoa voinut vähempää kiinnostaa nuoremmista lapsistaan taistella.Nyt isi tapaa heitä joka toinen viikonloppu... paitsi nyt, koska erolapset ovat hänen luonaan hiihtoloman ja viikko-kikkailulla eksänsä saa lomailla 3 viikkoa. Eihän se haittaa, että ei pieniä lapsia näe kunhan ensimmäisten lasten osoite on hänellä ja erityisesti se, että ovat tasan ne 2 vuorokautta sitten pidempään isällä.Lisäksi eksää ei kannata suututta...
Olen katkera ja vihainen.Me emme oikeasti merkinneetkään koskaan mitään.Minusta haluttiin vain hyötyä. Olin sopiva henkilö lastenhoitajaksi,kodinhoitajaksi ja syntipukiksi kaikkeen ja kaikkiin erolasten ongelmiin.Sellaisilla asioillahan ei ole merkitystä ollenkaan, että eksänsä esimerkiksi kerran otti pitkin hampain lapsensa omalla viikollaan ja uhkasi miehelle lasten kuullen, että jos mies ei maksa hänelle rahaa,niin hän tuo lapset heti seuraavana päivänä takaisin.Tyytyväinen pitäisi olla, että meille ei tullut riitaa, mutta surullista on, että joku ei rakasta omia biologisia lapsiaan kaikkia yhtä paljon.
Kaikkein surullisinta on se, että näytösluontoiseen oikeustaisteluun tallautuu niin moni muukin kuin vain "asianosaiset".
Kyllä kannatti..voisin sanoa.
Kommentit (39)
Lisään vielä, että tietyn ikäiset lapset osaavat olla hyvin manipuloivia ja laskelmoivia.He herättävät ikänsä ja käytöksensä puolesta muissa ihmisissä negatiivisia tunteita ja yliannostus tätä saa kupin luruttamaan yli. Et voi astua koiran paskaan ja ärsyyntyä vain omistajasta.
Ei voi lapsille opettaa, että heitä pitää sietää vain siksi, että ovat lapsia.On eri asia puhua 1 tai 2- vuotiaan käytöksestä kuin esimerkiksi 11- vuotiaan. Tiettyjä sosiaalisen kanssakäymisen perussääntöjä tulisi jo osata ja jos ei osata, vanhemmat opettaa.Vanhemmathan kaiken sallivat, tämä ei ole lasten syy, mutta jossain vaiheessa ylitetään sekin raja, että jaksetaan ymmärtää. Se on hyvänen aika väärin heitä kohtaan.
Ihan seko juttu. Mä olen humanisti ja ymmärrän, että ihminen tekee virhepäätöksiä, mutta sitä mä en ymmärrä, että uusioperheeseen pykätään kaksi lasta sellaisella aikataululla, että ei ole ehditty vähän haistella mikä meininki perheessä muuten on.
Nimim. yh myöskin, mutta en voisi kuvitellakaan joutuvani tuollaiseen tilanteeseen lapseni kanssa.
P.s. Alle kolmen vuoden tuntemisen jälkeen ei kannata lisääntyä kenenkään kanssa! Uusioperhettä vältän viimeiseen asti...
Olen pahoillani puolestasi, ap. Olet käynyt rankan vaiheen läpi. Ihmetyttää, että niin pitkään siedit tuota kuviota. En surisi sitä, että omat lapsesi eivät isäänsä juuri näe - olisiko tuollaisesta miehenmallista heille hyötyä? Sen verran varmaan isänsä pitää yhteyttä, että jonkinlainen kontakti säilyy, mitä lapsesi ja heidän isänsä voivat sitten lasten aikuistuttua muokata haluamaansa suuntaan. Nyt he tarvitsivat vakaata ympäristöä ja hyvää perushoitoa. Ethän pilaa sitä ihastumalla johonkin toiseen aivan mahdottomaan mieheen?
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 13:20"]
Mulla ärsyttää näissä jutuissa se, kuinka ne "erolapset" ovat aina järjestään ihan kauheita ja kuinka exä on ihan kamala ihminen. Miten tällaiset eivät käy ilmi seurusteluvaiheessa vaan vasta siinä vaiheessa kun on ehditty pykäämään niitä yhteisiäkin lapsia? Jokin ei täsmää. Enkä voi uskoa että kaikki eronneiden lapset ovat hirviöitä, olen itsekin sellainen ja taatusti olin mukava nuori. Itse olen asunut samassa osoitteessa miehen lapsen kanssa kohta 14v ja mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa lapsesta tai hänen äidistään.
[/quote]
Sinulla on tainnut kodin puolesta olla hyvä kasvatus, kuin myös miehesi lapsella. Tällöin myös miehesi eksä taitaa olla aika täysipäinen ihminen.Ei ihme, että ei ongelmia.
On kai minussakin vikaa...osaan olla hyvin hankala, kun koen, että minua on loukattu.Yritin aluksi miehen eksän kanssa hyviin väleihin, mutta jos ihminen pitää itseään prinsessana ja kaikkia ilman yliopsitokoulutusta roskasakkina ja palvelijoinaan, niin ei vain onnistu.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 13:27"]
Ihan seko juttu. Mä olen humanisti ja ymmärrän, että ihminen tekee virhepäätöksiä, mutta sitä mä en ymmärrä, että uusioperheeseen pykätään kaksi lasta sellaisella aikataululla, että ei ole ehditty vähän haistella mikä meininki perheessä muuten on.
Nimim. yh myöskin, mutta en voisi kuvitellakaan joutuvani tuollaiseen tilanteeseen lapseni kanssa.
P.s. Alle kolmen vuoden tuntemisen jälkeen ei kannata lisääntyä kenenkään kanssa! Uusioperhettä vältän viimeiseen asti...
[/quote]
Hyvä neuvo! :) Kiitos, mutta liian myöhään. Kadunko lapsiani tämän vuoksi? En missään nimessä. Tilanteeseen pitää sopeutua ja sopeudumme, enkä ota tähän ketään noin vain.Toki se, että olet itse yh (ja humanisti ;) ) pakottaa minut kyseenalaistamaan ohjeaikasi toimivuuden käytännössä. Ei tainnut toimia kolmen vuoden haisteluaikasi vai missä kohdin teit oman virhearviosi?? Mieti itse kirjoitustasi...Ei kannata nauraa toiselle, jos omatkin housut ovatrevenneet.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 13:47"]
[/quote]
Hyvä neuvo! :) Kiitos, mutta liian myöhään. Kadunko lapsiani tämän vuoksi? En missään nimessä. Tilanteeseen pitää sopeutua ja sopeudumme, enkä ota tähän ketään noin vain.Toki se, että olet itse yh (ja humanisti ;) ) pakottaa minut kyseenalaistamaan ohjeaikasi toimivuuden käytännössä. Ei tainnut toimia kolmen vuoden haisteluaikasi vai missä kohdin teit oman virhearviosi?? Mieti itse kirjoitustasi...Ei kannata nauraa toiselle, jos omatkin housut ovatrevenneet.
[/quote]
Olen minäkin kiinnostunut kuulemaan miksi teitte abortteja ja lapsia toimimattomassa tilanteessa? Et taida kehdata vastata
Voi pa**a miten tutulta tuo kaikki kuulosta :(
Kahdella ystävälläni on käynyt lähes täysin samalla tavalla kuin ap:llä.
Jo tuo abortin vaatiminen (ilmeisesti suhteen alkupuolella) on todella järkyttävää. Ikävä että et jo siinä vaiheessa huomannut että ainakaan sinulle mieheltä ei liikene empatiaa, tai edes mitään inhimillisyyttä. Eihän tuommoista voi mennä vaatimaan keneltäkään >:(
Se peruste, että 'ei näytä hyvältä' on niin säälittävä ja ihmisarvoasi loukkaava, että en pysty ymmärtämään miten mies on saanut sen läpi. Ehkä olet ollut silloin vaan niin rakastunut ja nähnyt kaiken ruusunpunaisten lasien läpi.
Onneksi olet nyt sentään päässyt miehestä eroon.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 13:47"]
[/quote]
[/quote]
Olen minäkin kiinnostunut kuulemaan miksi teitte abortteja ja lapsia toimimattomassa tilanteessa? Et taida kehdata vastata
[/quote]
Kehtaan toki, mutta en halua sellaiselle, jolla ei ole varaa arvostella.Vastasit kysymykseen kysymyksellä, mikäli olet edes tuo sama humanisti..mieheni teki aina samoin, kun kysymys oli hänelle itselleen kiusallinen tai vastaus epäedullinen hänelle.
Joo, en ollut tuo humanisti, mutta tää kertoo sen, että olette vaan vailla järjen hiventä hankkineet lapsia tilanteeseen johon sitä ei olisi ikinä kannattanut tehdä. Eli ihan on oma vika ja turhaa täällä toisten huonoutta uliset.
Humanisti vastaa: mun lapsi on tehty tietoisesti avioliiton ulkopuolella. Tulin siihen tulokseen, että miestä ei löydy ja ikää pukkaa. Tein lapsen lapsettomuusklinikalla. Sen jälkeen olen seurustellut kahden narsistin kanssa ja erosin molemmista alle 8 viikon. Lapseni tapasi muutaman kerran toisen. Nyt olen kohta seurustellut lapsettoman miehen kanssa 2 vuotta, asumme erillämme, eikä mies voi saada lapsia.
Ei koskaan siis alle kolmen vuoden. Lapsen tekemistä yksin mietin 5 vuotta.
Minäkin olen pahoillani puolestas, ap. Mutta sanoisin ennemmin, että yksi katastrofaalinen hyväksikäyttösuhde tuossa päättyi.
No huh. Eikö noita piirteitä ja omien lasten suosimista näkynyt heti?? Vai miksi ehditte tekemään yhteisiäkin lapsia tuollaiseen kuvioon? Omassa uusperheessämme minä ja mieheni olemme "yhtä", eli säännöt on samat koko perheelle eikä ketään suosita tai syrjitä. Paremmin nyxä on hoitanut minunkin lapseni kun exä ikinä omiaan!
Mutta jos ongelmia olisi ollut noin paljon kuin ap:llä ei meistä olisi edes tullut uusperhettä.
Uusperheissä sattuu ja tapahtuu. Mitäpä jos kaivaisit pääsi perseestä ja miettisit, mitä lapsille kuuluu.
Teen sen.Kiitos.Omasi taitaa tosin olla itse perse, joten en voi suositella samaa.
Olen pahoillani puolestasi. Mutta en voi silti olla sanomatta, että näithän jo sotkeutuessasi miehen ja hänen lastensa elämään, ettei kaikki voi olla kunnossa, jos joka asiasta pitää taistella. Miksi ihmeessä halusit tuollaisen elämän ja vielä omia lapsia kaupan päälle miehelle, joka on koko ajan osoittautunut aika kelvottomaksi aviomieheksi ja isäksi jo ekan perheensä jäsenille?
Et kertonut tarkemmin lasten ikiä tai kuluneita vuosia mutta väittäisin, että tämänkin uusperheen kohtalo sinetöitiin sillä, että oli liian kiire todistaa uutta rakkautta, uutta elämää ja uuden perheen paremmuutta. Ei maltettu hoitaa vanhat sotkut selviksi.
Sinun vikasi oli se, ettet tarkkaillut riittävästi miehen suhtautumista exään ja lapsiinsa. Mies nyt varmasti ei ollut kummassakaan liitossaan mikään ihannemies. Sinun olisi pitänyt tämä huomata, vaikka jälkiviisas onkin helppo olla. Nykyään ongelmana on se, että uusperheiden perustaminen on niin pirun helppoa. Ei tarvita minkään tason sitoutumista tai perheenjäsenten välien toimivuutta. ja se uusi puoliso lähtee aina liikkeelle siitä, että hän on perustamassa ydinperheen, vaikka se ei mitenkään ole mahdollista. Eronnut taas etsii mahdollisimman pätevää keinoa loukata exäänsä.
uskon, että tarinasi on hyvin tyypillinen uusperheen tarina. Surulliseksi tästä tekee sen, että niitä lapsia on väsätty kärsimään useampiakin, vaikka homma ei ole missään vaiheessa toiminut. Miksi?
Sekava kirjoitus.=(
Abortin "jouduit" tekemään mut silti teillä oli esikoisen lisäksi muitakin lapsia? Mistä ne lapset yhtäkkiä tuli. Kuinka monta vuotta tota farssia kesti?
Urheilukisa kohdassa arvasin et taidatte olla aika maalaisia sukuja myöden. Muuta helsinkiin jos et halua et anopit, tädit,exät yms. sekaantuu yksityiselämään.
AP sun harkinta tais pettää jo ajat sitten. Ei jatkoon.
Mulla ärsyttää näissä jutuissa se, kuinka ne "erolapset" ovat aina järjestään ihan kauheita ja kuinka exä on ihan kamala ihminen. Miten tällaiset eivät käy ilmi seurusteluvaiheessa vaan vasta siinä vaiheessa kun on ehditty pykäämään niitä yhteisiäkin lapsia? Jokin ei täsmää. Enkä voi uskoa että kaikki eronneiden lapset ovat hirviöitä, olen itsekin sellainen ja taatusti olin mukava nuori. Itse olen asunut samassa osoitteessa miehen lapsen kanssa kohta 14v ja mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa lapsesta tai hänen äidistään.