Välipalaideoita 9kk:lle?
Keksikääs mulle lisää ideoita välipaloihin 9 kk ikäiselle. Banaania syötän soseena lusikalla tai sitten annan pieniä kuutioita sormin naposteltavaksi, päärynän kanssa samoin. Itse poimittuja vadelmia napostelee, mutta ne menee sulatettuina vähän inhottavaksi löllöksi. Mandariinilohkoja kuorin ja palastelen, napostelee niitä.
Odotan innolla, että muutaman viikon kuluttua voisin aloittaa viilit yms.
Nauttii kuitenkin kaikkein eniten siitä, että saa syödä itse.
Kommentit (22)
Joo, ja kuppimunaa! (naurakaa vaan :D)
Kuppimunaa tehdään ihan niin että rikotaan kananmuna kahvikuppiin, pieni loraus vettä päälle, sotkotetaan haarukalla munan rakenne rikki ja sörsseli sekasin ja mikrotetaan muna kypsäksi. Ei tarvi aina paistaa tahi keittää jos vaan lapselle tekee, yhdestä kupillisesta/munasta riittää meillä vauvalla 1-2 ruokailukerralle.
Odotat pari viikkoa että voit antaa viiliä? Noudatatko päivälleen vai miten lapsen käy?
16, noin minun mieskin paistaa hätäsenä kananmunia.
Eiks viiliin oo lisätty sokeria tai makeutusaineita? Vai oonko mä sekottanut sen johonkin muuhun, meillä ei käytetä viilejä. Sen sijaan kreikkalainen, turkkilainen ja belgialainen jugurtti on käytössä, ei sisällä mitään ylimääräistä. :)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 22:12"]
Eiks viiliin oo lisätty sokeria tai makeutusaineita? Vai oonko mä sekottanut sen johonkin muuhun, meillä ei käytetä viilejä. Sen sijaan kreikkalainen, turkkilainen ja belgialainen jugurtti on käytössä, ei sisällä mitään ylimääräistä. :)
[/quote]
Ahahahhha, ai että mä putosin tolle belgialaiselle, mun piti kirjoittaa bulgarialainen! :DD
Ite tehdyt smoothiet ovat meillä suuressa suosiossa.
Viilissä ei oo makeutusainetta tai sokeria, viilis onmse missä on sokeria.
Tosiaan. En noudata päivälleen noita suosituksia. Mutta kun tuo 9 kk tulee siis tällä viikolla täyteen, niin en heti viitsi aloittaa viiliä. Odottelen vähän lähemmäs tuota 10 kk suositusikää.
Ja moni on kaupannut keitettyä perunaa ja porkkanaa yms. omaan käteen. Niitä saa lounaalla ja päivällisellä kyllä - siis sekä omaan käteen että ruokana lusikalla.
Mutta kiitos, hyviä ajatuksia tuli, vaikka monia olinkin jo kokeillut huomaamatta niitä aloitukseen ihan kaikkia luetella. Marjoissa en ehkä ole ollut tarpeeksi rohkea ja kananmunaa ei olla varmaan kokeiltu lainkaan ja kyllä täältä jotain muutakin irtosi.
Näillä eteenpäin. Mukavaa loppuviikkoa kaikille!
Meidän vauvan (11kk) herkku on sellainen piimään leivottu olisiko herkkulimppu-niminen leipä :) Vielä suurempi herkku on viinirypäleet, tosin niitä on melko tuskaista kuoria.
Kuinka pienestä olet antanut leipää? Leivässähän on paljon suolaa?
Unohdin aloituksessani, että viinirypäleitä syödään myös.
muutaman viikon aikaa antanut, jos muistan oikein niin paketissa luki vähäsuolaista tms. ja tosiaan antanut tosi vähän.
Meillä pian 9-kuinen on jo pitkään syönyt itse aina välipalat. Omenaa ja päärynää lohkoina, saa pidettyä hyvin itse kädessä. Paremmin sujui kun keitin pari minuuttia, omena oli muuten niin jauhoista että lapsi sai murrettua siitä liian isoja palasia suuhun. Banaanista annan puolikkaan suoraan käteen, siitä sitten saa natustella itsekseen. Mandariininpalankin annan suoraan käteen, tykkää imustella siitä mehut. Tarkistan toki ettei siemeniä ole.
Välipalana menee meillä myös porkkana, bataatti, kesäkurpitsa, ruusu-, kukka- tai parsakaali ja peruna keitettynä ja sopivina palasina (yleensä pitkulaisina pötköinä jotta saa itse pidettyä hyvin kiinni. Kaalit tietysti tarpeeksi isoina palasina muuten.
Avokadoon pääsi pieni juuri tutustumaan ja tykkää. Kuorittuna vaan ja toki tarpeeksi pehmeänä. Melkein voi avokadon puolikkaankin pistää vaan pitkittäin puoliksi ja antaa sellaisenaan vauvalle. Meillä ainakin pysyy kädessä.
Kananmuna keitettynä.
Löysin vähän aikaa sitten kaupasta jotain piltin mysli-sosetta. Siitä tykkäs meidän neiti välipalana.
Aina välillä keksin jotain uutta mitä sitten lähden kokeilemaan. Toistaiseksi ei ole mistään kieltäytynyt. :)
Meillä syödään marjat jäisinä, lapsi tykkää napsia niitä yksitelleen suuhunsa.
Myös Talk-murut (vaaleanpunainen paketti kaupassa, ei mitään lisäaineita tms vaan parasta noista murotuotteista mitä lapselle löytyy) on kiva vaihtoehto, lapsi napsii niitä itse suuhunsa. Ja maissinaksut tietty. Banaania meilläkin annetaan, puolikkaana tai kokonaisena, 9kk vetää itse sen naamariinsa.
Ja omena, avokado, päärynä, mandariini, itse tehty (=suolaton) leipä, riisikakut jne.
Sit kun saa antaa maitotuotteita niin turkkilainen partaäijäjugurtti ihan sellaisenaan.
Millaisia määriä nuo teidän 9-12kk ikäiset sormiruokailee?
omenaa, kurkkua, orkkanaa, mitä vaan mitä voi järsiä, näkkäriä yms ei soseita enää turhaan, kun kerran tykkää sormiruuasta.
Kiitos näistä.
Tosiaan noi porkkanat, perunat, kukkakaalit yms. keitettyinä onkin meillä ruokavaliossa mukana. Siis osan lusikalla ja osa kuutioina, mutta niitä on annettu lounaalla ja päivällisellä, joten välipalaan olen hakenut vaihtelua.
Raakaa porkkanaa yms. "järsittäviä" on aina kädessä, kun syödään, koska ei edes ota ruokaa lusikasta, jos ei ole mitään itsellä kädessä. Mutta minua epäilyttää, että saako noista järsittävistä vielä ravintoa tarpeeksi, jos ei anna mitään muuta? Niitä kovimpia ainakin olen itse ajatellut lähinnä viihdykkeiksi. Paprikasta ja kurkusta toki saa jotain suuhunsakin. Mutta usein sylkee liian isot palat vaan lopulta pois.
Hampaita ei vielä ole.
Ja tuon talk-murun aion ehdottomasti hakea kokeiluun
Lukematta kovin tarkkaan muiden vastauksia, leipää voit hyvin antaa jos muuten ruokavaliossa ei oo suolaa, tai sitten leivot itse ilman suolaa..
Kovempia hedelmiö esim omenaa voit tarjota raasteena, samoin tietysti porkkanaa, kurkkua jne voit raastaa.
Jos teet itse mehukeittoa tai marjakeittoa, niin voit säädellä sokerin määrää, happamiin marjoihinhan saa hyvillä mielin lisätä sokeria, silti sokeria on vähemmän kuin esim päärynässä luonnostaan. Ja Esim vispipuuro puolukasta, hyvin voit lisätä sokeria..
Avokado on huvää sormiruokaa, huolehtii vaan että se on kypsää enneku antaa vauvalle.
Niin ja sit viä sitäkin, et kannattaa tarjota joskus ihan sellaisenaan vaikka marjoja lapselle, ei niillä oo samanlaista makuaistia kun aikuisella, siis että ei ne automaattisesti tiedä että "lapset aina tykkää makeasta" vaan meillä vauvan lempiherkku on jäinen puolukka ihan sellaisenaan. Eli kannattaa ihan rohkeesti antaa vauvan kokeilla jotain omasta mielestään liian kitkerää/kummallista makua. Meillä uppoo raaka sipuli (vähän isommalle) pelkältään, makeuttamaton puuro, puolukka, turkkilainen maustamaton jugurtti mikä mun mielestä maistuu ihan kamalalle. Ja ne mun mielestä pahvin makuiset Talk-murut jne. :)
Toki makuja on erilaisia mutta kaikkea ei tosiaan lapsille aina tarvi makeuttaa, ihan turhaan tulee välillä lisättyä sokeria jne kaikkeen kun omat makumieltymykset sanoo niin, vaikka se lapselle menis ilmankin.
meilläkin sormiruokaillaan ja edellisten lisäksi olen tehnyt lettuja mm.tattarista (joko veteen tai korvikkeeseen, ei suolaa eikä sokeria),menee sellasenaan tai marjojen kanssa. Joskus olen laittanut marjat jo taikinaan, joskus makeutan taikinaa banaanilla. Marjapuuroja olen tehnyt mustikoista ja herukoista. Kiisseleitä vaikka mistä. Maissi- ja hernepihvejä, munakasta.