Uskotko Jumalaan?
Vai kiellätkö sen täysin? Jos uskot, niin uskotko jonkin tietyn uskonnon Jumalaan vai ihan "tuntemattomaan" Jumalaan?
Kommentit (85)
Heh..Ei usko Jumalaan mistään geeneistä johdu. Samantie voitaisiin kaikki rikollisetkin vapauttaa, sillä geenit ovat heitäkin sitten ohjanneet, hehän ovat siten syyntakeettomia.
En usko jumalaan tai mihinkään korkeampaan voimaan. En vain näe mitään paikkaa sellaiselle tässä maailmassa. En ole sitä mieltä, etteikö maailmassa voisi olla jotain sellaista, jota me emme pysty näkemään (esim. jonkinlaisia henkiolentoja), mutta ajatusta jumalastai tai jumalista tuntuu omituiselta.
Uskon kolmiyhteiseen Jumalaan; Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen.
Jokainen ihminen joka tutkii maailmaa ja itseään rehellisesti, uskoo Luoja Jumalaan.
Minä uskon Jumalaan, kaiken loi hän sanallaan. Uskon Raamatun ilmoittamaan Jumalaan, joka on yksi. Jumala on Isä, joka välittää meistä kaikista. Kuulun evankelisluterilaiseen kirkkoon, mutten ole aktiivinen toimija seurakunnassa. Kirkossa käyn muutaman kerran vuodessa.
En usko. En ole koskaan uskonutkaan, edes lapsena. Eikä ole tarvetta.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 14:56"]
Jokainen ihminen joka tutkii maailmaa ja itseään rehellisesti, uskoo Luoja Jumalaan.
[/quote]
Voin kyllä sanoa, että olen tutkinut maailmaa ja itseänikin (mm. kolme vuotta psykoterapiassa) rehellisesti, mutta jumalaa ei ole missään vaiheessa tullut vastaan, enkö ole kokenut sellaista kaivanneeni.
Ihminen usein luulee itseään viisaaksi, mutta niin ei ole. Tullakseen viisaaksi täytyy ensin tulla tyhmäksi. Jos ei Jumala ole sellainen kuin itse haluaisi niin se salamyhkäisesti kielletään, ja samalla pidetään itseään oikeamielisenä.
Kyllä ja en.
Uskon, että Jumala on inhimillistetty mielikuva ideaaleille kuten rakkaus, hyvyys, oikeudenmukaisuus, etiikka ja moraali. Jokainen muovaa tuon mielikuvan omanlaisekseen, vaikkapa spagettihirviöksi jos niin tahtoo, tai tulee toimeen myös ilman sitä. Sillä ei ole loppujen lopuksi merkitystä mihin hahmoon ne ideaalit pukee, tärkeää on mitä ne ovat ja miten niitä toteuttaa elämässään.
Miksi Jehovan todistajat kutsuvat itseään kyseisellä nimellä kun eivät ole vieläkään pystyneet todistamaan mitään?
En usko mihinkään uskontoon, mutta minulla on jonkinlainen vaistomainen käsitys siitä että jokin Pyhä on läsnä kaikkialla. Eli uskon tavallaan Jumalaan, mutta älyllisiä uskomuksia hänestä minulla ei ole, enkä sellaisia kaipaakaan.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 15:07"]
Miksi Jehovan todistajat kutsuvat itseään kyseisellä nimellä kun eivät ole vieläkään pystyneet todistamaan mitään?
[/quote]
Omasta mielestään ovat todistaneet kyllä ihan kaiken. Kaiken voi aina selittää sillä, että valo lisääntyy. Odotas vain, kohta tulee joku palstajeppuli selventämään asiaa ;)
En usko muihinkaan satulentoihin niin en jumaliinkaan.
Uskon kristinuskon Jumalaan ja Jeesukseen Vapahtajana :)
Islamin Jumala on suuri ja mahtava, juutalaisten Jumala osoittaa lain, kristittyjen Jumala rakastaa ja armahtaa... ja näillä kaikilla jumalakuvilla, maailman suurimmilla, ja levinneimmillä uskonnoilla on sama juuri... en itse ainakaan uskalla väittää että kaikki olisi ihmisestä peräisin, niin ei voi olla.
mutta vain Jeesus, Jumalan Poika on ainoa tie taivaaseen. Muuta nimeä ei ole taivaan ala annettu, jossa ihmisen pitää pelastuman.
Nro 2 vei sanat suustani. Geeni puuttuu. Elämänkatsomukseni on se, mikä se on. Kunnioitan kaikkia muita, joilla jokin vakaumus on, kunhan Kunfutsen tapaan kohdellaan muita samaan tapaan kuin haluaisi itseäänkin kohdeltavan :)