Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten taivutetaan erisnimet Pouta ja Säde?

Vierailija
19.02.2013 |

Haluaisin antaa lapsellemme nimeksi vastaavanlaisen nimen, mutta epäröin miten se taivutetaan ja onko sen käyttö sitten hankalaa..

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säde : Säteen, Pouta : Poudan. Yleensä nimet taivutetaan kuten vastaavat yleisnimet.

Vierailija
2/16 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että Poutan ja Säden. Vertaa: Meri, Merin. Sampo, Sampon. Lumi, Lumin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 06:46"]

Säde : Säteen, Pouta : Poudan. Yleensä nimet taivutetaan kuten vastaavat yleisnimet.

[/quote]

Nimenomaan toisinpäin. Vai sanotko vaikka että "kävin Meren kanssa kahvilla".

Vierailija
4/16 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä, että esim. Satu on yleistynyt että taivutetaan Sadun. Mutta lähes kaikissa muissa nimissä tuo erilainen taivutus on yleisempää kuten Sampon, Merin, Lumin yms.. Mutta jos nimi on ns. uudempi ja niin voikohan silloin itse päättää miten haluaa sen taivutettavan..

ap

Vierailija
5/16 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimet taivutetaan siten miten ne kirjoitetaan. Eli Poutan, Poutalle jne. Aivan kuten sukunimetkin (kytö, kytölle, kytön.) Siksihän ihmiset aina sanoo äidistäänkin äitille, äitin, koska se on erisnimi silloin kun puhutaan tietystä henkilöstä. Ja Satukin taivutetaan Satun. Sadusta tulee mieleen luettava kertomus.

Vierailija
6/16 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etunimet

Etunimien taivutus eroaa usein vastaavien appellatiivien taivutuksesta. Syitä tähän on monia. Yksi syy on halu etäännyttää etunimi vastaavasta appellatiivista. Esimerkiksi etunimi Meri saatetaan mieltää käytössä pelkäksi nimeksi eikä sitä rinnasteta vastaavan appellatiivin meri merkityssisältöön, niinpä taivutetaan Merin. Muita esimerkkejä nimien merkityssisällön neutralisoimisesta ovat esimerkiksi Aarre : Aarren, Into : Inton, Lempi : Lempin (ei *Lemmen), Veli : Velin (ei *Veljen). Moniin i-loppuisiin vanhempiin nimiin on vakiintunut i:llinen taivutus, vaikka ne appellatiiveina taipuvat e-vartaloisina: Helmi : Helmin, Onni : Onnin.

Toisaalta on sellaisia nimiä kuin Säde ja Satu, joissa sanojen kaunis merkitys halutaan taivutuksessakin säilyttää tunnistettavana, joten ne taipuvat samoin kuin vastaavat appellatiivit: Säteen, Sadun. Joskus taivutus on ratkaistava tapauskohtaisesti. Esimerkiksi nimi Poika taipuu Pojan, koska kielitaju ei muunlaista muotoa salli.

Etunimien taivutuksessa esiintyy myös kahtalaisuutta. Nimeä Pilvi voi taivuttaa Pilvin : Pilviä tai Pilven : Pilveä ja nimeä Lumi : Lumin : Lumia tai Lumen : Lumea. Partitiivia *Lunta ei kuitenkaan käytetä.

Kirjoitus perustuu Kielikellossa 2/2009 julkaistuun Minna Salosen artikkeliin Meren ja Merin - suku- ja etunimien taivutuksesta.

http://www.kotus.fi/index.phtml?s=4409

Vierailija
7/16 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säde on sukunimi.

Vierailija
8/16 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säde on etunimi.

Vierailija
9/16 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nimeni on Säde. Useimmat taivuttavat sen väärin (Säteen-Säteelle), mutta minä en siitä häiriinny. Oikea taivutusmuoto olisi Säde-Sädelle.

Kielitoimiston mukaan se taipuu USEIMMITEN Säteelle, mutta en ymmärrä tätä logiikkaa. Miksi Meri ja Lumi taipuvat Merille (ei Merelle) ja Lumille (ei Lumelle). Siis erisnimenä nimi taipuu eri tavalla kuin yleisnimenä. Jonkin ohjeistuksen mukaan nimen käyttäjä saa itse toivoa, miten hänen nimeään taivutetaan.

Samoin taivuttaisin Pouta-Poutan.

Vierailija
10/16 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 09:11"]

Minun nimeni on Säde. Useimmat taivuttavat sen väärin (Säteen-Säteelle), mutta minä en siitä häiriinny. Oikea taivutusmuoto olisi Säde-Sädelle.

Kielitoimiston mukaan se taipuu USEIMMITEN Säteelle, mutta en ymmärrä tätä logiikkaa. Miksi Meri ja Lumi taipuvat Merille (ei Merelle) ja Lumille (ei Lumelle). Siis erisnimenä nimi taipuu eri tavalla kuin yleisnimenä. Jonkin ohjeistuksen mukaan nimen käyttäjä saa itse toivoa, miten hänen nimeään taivutetaan.

[/quote]

Tuo Kielitoimiston kannanottokin on vain yhden ihmisen mielipide.

Vierailija
11/16 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säde-Säteen on oikein kielenhuoltajien mukaan. Ei se ole oikea tapa minkä joku yksittäinen nimenhaltija päättää.

Vierailija
12/16 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielioppaat on jo pari vuosikymmentä suositelleet taivuttamaan samoin kuin vastaava yleisnimi, pikkeuksena i-loppuiset.

Vierailija
13/16 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kileitoimiston suosituksia minkään yhden ihmisen mutuilun mukaan tehdä, kyllä siinä on taustalla laajempi näkemyus.

[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 09:14"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 09:11"]

[/quote]

Tuo Kielitoimiston kannanottokin on vain yhden ihmisen mielipide.

[/quote]

Vierailija
14/16 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pouta

Vierailija
15/16 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 09:17"]

Kielioppaat on jo pari vuosikymmentä suositelleet taivuttamaan samoin kuin vastaava yleisnimi, pikkeuksena i-loppuiset.

[/quote]

Mites toi Aarre ja Into sitten?

Vierailija
16/16 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykysin tosiaan suositellaan taivutettavaksi kuten erisnimet, poikkeuksena i-loppuiset (Meri, Pilvi, Onni, Helmi...), mutta LUKUISIA poikkeuksia on. Täältä löytää aika hyvät ohjeet:

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/8.4.html

Jos itse saisin päättää, niin mielestäni kaikkien etunimenä toimivien yleisnimien tulisi taipua muiden erisnimien lailla, ei yleisnimen lailla - mutta onneksi tosiaan niin monen nimen kohdalla ohjeistetaan toimittavankin (vaikak eivät ole i-loppuisia). Säde ja Pouta tuon artikkelin mukaan taipuisivat Säteen ja Poudan. Artikkeli tosin hyväksyi Satu-nimen kohdalla molemmat taivutukset, joten vastaava ehkäpä tulisi Poudankin kohdalla kysymykseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän