Onko täällä muita uskovaisia äitejä?
Kirjoitteleeko täällä muita uskovaisia äitejä? Olisi mukava vaihtaa ajatuksia ihan tavallisesta arjesta, odotuksista, synnytyksistä. Toki on lähipiiri, jonka kanssa puhua, mutta välillä olisi mukava näin kirjoitellakin.
Täällä kuudetta odottava äiti Pohjois-Suomesta.
Kommentit (134)
werwer kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten aiot kasvattaa lapsesi omaan uskontoosi? Miten vapaasti lapsesi saa valita kaveripiirinsä/ harrastuksensa/tv/musiikki ym. Mitä jos lapsesi kapinoi sinun uskontoasi vastaan?
Kysyn tätä mielenkiinnolla, koska olen itse kasvanut tiukassa uskonnollisessa kodissa ja joltain osin kärsin siitä edelleen/olen katkera nyt aikuisiällä.
Olisin rakastunut tanssia, musikkia, teatteria, mutta ne oli ehdottoman kiellettyjä. En saanut valita "maallisia" kavereita, käydä missään koulun pippaloissa ym. Lopulta käperryin itseeni, masennuin..kärsin edelleen mm. sosiaalisten tilanteiden pelosta ym.
Ikävä kuulla hengellisestä väkivallasta =( Se ei kuulu missään nimessä aitoon uskoon! Voi tietenkin olla, että vanhempasi ovat aidosti luulleet tehneensä oikein, mutta se ei tietenkään oikeuta lakihenkisyyttä.
Elämme todeksi elävää uskoamme. Se ei siis ole mikään erillinen uskonnon saareke, vaan tulee ilmi eri tilanteissa luontevasti. Luemme Raamatunkertomuksia, meillä on yhteinen iltarukous, käymme kirkossa ja elämme ihan normaali-ihmisten tavoin.
Meillä ei ole kielletty luettelemasi asiat, vaan päinvastoin, lapset harrastaa niitä. Itsekin "jopa" käyn joskus tanssimassa viihteellä, ei vie minua kauemmaksi Jeesuksesta vaan Hän on kanssani tanssilattiallakin.
Rehellinen ja avoin pohdinta on tärkeää. Meillä ei ole tabuja, kaikesta saa kysyä ja puhua.
Itse kasvoin terveesti uskovaisessa kodissa, ja luulen että itsekin ollaan samanlainen perhe. Lapset vaikuttaa tasapainoisilta ja vapailta. Rakkaudessa ei ole pelkoa, ja kaikki on meille sallittua vaikkakaan ei hyödyksi <3
Tämähän se onkin hassua, kun jokainen saa tuunailla siitä uskosta juuri itselleen sopivan ja kivan paketin. Eikö tämä jo kerro päivänselvästi, että kyseessä on ihmisen keksimä satu. Muinaisen ajan miehet keksivät alkuperäisen sadun, mutta nykypäivän ihmiselle tietyt osat sadusta eivät oikein enää käy ajatusmaailmaan, joten nykypäivän ihminen sitten ottaa sadusta vain ne itseä miellyttävät asiat ja säveltää loput oman mielensä mukaan. Eihän se niin voi mennä, jos se perustuu johonkin todelliseen ja muuttumattomaan.
Senpä takia onkin äärimmäisen tärkeää tietää, mitä siellä Raamatussa sanotaan. Me ihmiset niin mielellämme tuunailtais usko just sellaiseksi, et se tuntuis itsestä hyvältä. Mutta ei, johdonmukainen pitää olla. Ja lukea Raamattua, ja saada tervettä ja luotettavaa hengellistä opetusta.
Juuri juttelin erään kaverini kanssa, omasta mielestä kristitty, mutta ajattelee esim. että kaikki maailman ihmiset pääsee taivaaseen. Ymmärrän, että helvetti tuntuu pahalta ajatukselta, Mutta niin se vain Raamatussa on moneen kertaan kerrottu, valitettavasti osa on menossa sinnekin, joten mikä olisi kenenkään motiivi lässyttää ja tuudittaa ihmisiä väärään luuloon? Että ei tuntuisi täällä maailmanajassa niin pahalta? Vaikka sitten ikuisuuden ajan tuntuis sitä pahemmalta? Ei, pakkohan se on uskoa niin kuin se asia Raamatussa lukee.
"Elämä on kuin kämmenen leveys tai ei mitään".
"Yksi päivä Jumalan lapsena on parempi kuin tuhat muualla".
Raamatusta olen nämä lukenut. Ne puhuttelevat minua. Kannattaa jaksaa uskoa loppuun saakka. Jumala pitää omistaan hyvän huolen ja on luvannut kuuliaiset lapsensa hyvästi siunata.
Huh mitä soopaa täällä. Olisittekohan päätyneet uskovaisiksi jos teille ei olisi asiaa tuputettu jo lapsesta? T. Onnellinen ateisti
Vierailija kirjoitti:
Ateistintekele tunkeilee ketjuun, mulla olisi kysymys lestadiolaiselle. :) Onko some sallittu? Tuli vaan mieleen kun lapsen luokkakaveri on lestadiolaisperheen lapsi ja monet perheessä on aktiivisia ig-käyttäjiä. Mietiskelin että ovatko "maallistunut" perhe vai onko tuo yleisestikin ihan jees.
Uteliaisuuttani siis kysyn, ei ole mitään tuota perhettä vastaan. Päinvastoin, on yksi mun lapsen parhaita kavereita tuo. :)
En ole lessu, mutta asioista jotain tietävä.
Niinhän siinä kävi sitten niin, että liikkeen pomot eivät ehtineet kieltää nettiä ennenkuin se oli levinnyt jo lestadiolaistenkin keskuudessa. Joten netti ei ole syntiä, vaikka sieltä löytyy miljoona kertaa pahempaa materiaalia kuin telkkarista koskaan. Veikkaan että somen kanssa kävi samalla tavalla.
Tämä on mielestäni liikkeen yksi heikkous: ei mietitä omilla Jumalan luomilla aivoilla, että onko joku asia oikeasti Raamatun mielestä hyvä vai huono, vaan totellaan ulkoapäinohjautuvasti. Esim. tupakka, sitä monet lestadiolaiset käyttää (en tiedä nykytilannetta, ainakin ennen oli näin) koska sitä ei lue syntilistalla,
vaikka se turmelee Pyhän Hengen temppeliä enemmän kuin vaikkapa satunnainen viinilasillinen.
Onneksi nettiä ei ehditty kieltää, koska uskon lestadiolaisuudenkin tervehtyvän oikeampaan suuntaan sen ansiosta, että nyt voi nimettömänä purkaa sydäntään ja keskustella asioista vapaasti, ilman välitöntä helvetti-tuomiota.
Toivon kaikille kaikkea hyvää, ja lukekaa sitä Raamattua <3
Vierailija kirjoitti:
Huh mitä soopaa täällä. Olisittekohan päätyneet uskovaisiksi jos teille ei olisi asiaa tuputettu jo lapsesta? T. Onnellinen ateisti
No mutku ei ole tuputettu... Ja mitä väliä.
Terv. onnellinen uskovainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä, nim. merk, toinen onnellinen uskovainen.
Olen aina ihmetelly ateistien olettamusta, että uskovaisena on kurjaa, ja jos olisi voinut valita toisin, uskovainen olisi mieluummin ateisti. Toki, jos ateisti ymmärtäisi, mitä esim. sydämen todellinen rauha Herrassa on, hän ei enää olisi ateisti, eli loogisestihan tämä vain ajattelee ;)
Hyvässä tapauksessa kyse ei ole tuputtamisesta vaan siitä, että eletään uskoa todeksi. Ateisti ei pysty ikinä ymmärtämään, että Pyhä Henki rohkaisee, lohduttaa, vie pelon, antaa ilon, muutamia mainitakseni. Toki hienoa, että ateistikaan ei ole koko ajan onneton, mutta surku ettei hän saa heikkona hetkenä lohtua isommalta taholta.
Kaikkea hyvää kaikille kuitenkin <3
Mievaantäältä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tännehän tulikin mukavasti vastauksia :) Ja kyllä tänne mun puolesta ovat tervetulleet keskustelemaan kaikki nyt tänne kirjoittaneet. En halua sillä tavalla rajata tätä keskustelua mitenkään, jos siis miellät itsesi uskovaiseksi, niin tervetuloa. Oma hengellinen kotini on vanhoillislestadiolaisuudessa, mutta sinulla se voi olla jossain muuallakin. Vaikka eroja voi löytyä, niin kristillisyys lienee silti jossain määrin yhteinen ja yhteistä sitä kautta löytyy :)
Kyllähän tämän kuudennen kohdalla pieni mietinnän paikka on ollut. Tarkoitan siis tätä peruspohdintaa; kuten taloudellinen pärjääminen, oma ja puolison jaksaminen, arki jatkossa... Sinänsä kyllä positiivisin mielin tätä odottelen, ihanahan se on että vielä meille tällainen pieni ihme annetaan. Miten juuri meille, kun ollaan niin keskeneräisiä, sitähän sitä joskus miettii.
Meillä vanhin lapsi on tokaluokkalainen eli aika tiheästi nämä on tulleet. Niin on kyllä myös toivottukin :)
Mitä teidän muiden arkeen kuuluu?
Kyllä, itsekin 5 lapsen äitinä joskus mietin, että montakohan näitä vielä tulee. Ja jokaisen raskauden kohdalla mietityttänyt. Mutta jokainen lapsi on ollut erittäin tärkeä ja rakastettu ensi parkaisustaan lähtien. Ja tulee olemaan, vaikka 10-lapsisen perheen saisin. Lahjoja ovat.
Arki on leipätyössä käyntiä sekä perheen pyörittämistä. :)
Ei sitä tarvitse miettiä. Niitä tulee se määrä kuin haluaa. Minulla on kaksi. Se riittää. Snip snip.
Kiva keskustelu. Olen itse islamiin palannut vielä lapseton nainen, mutta lapsi olisi periaatteessa jo täysin tervetullut. Vielä emme ole mieheni kanssa luopuneet ehkäisystä, odotamme elämäntilanteen vähän tasoittuvan ensin. Luulisin, että vuoden sisään olen raskaana, inshallah. Meillä olisi jo valtavasti rakkautta annettavana pikkuiselle.
Meille usko tuo valtavasti voimaa ja rakkautta jokapäiväiseen arkeen ja valintoihin. Se on ollut parisuhteenkin kantava voima vaikeimpina aikoina. Päivittäin olen kiitollinen ja onnellinen siitä, että olen löytänyt oikean tien harhailujeni jälkeen.
Toivon että Jumala siunaa, suojelee ja johdattaa meitä kaikkia lähemmäs ja lähemmäs Häntä. ❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun pitäisi puuttua
Suomessa on uskonnonvapaus mikä tarkoittaa että vanhemmat saavat kasvattaa lapsensa oman uskontonsa mukaisesti. Eli ei, lastensuojelun ei pitäisi puuttua, koska rikkoisivat tällöin Suomen lakia.
Kyllä lasten etu menee jonkun mielikuvitusolennon palvonnan edelle aina ja joka kerta jos lähdetään käräjiltä vauhtia hakemaan.
Tässä nyt on oletus että uskontoon kuuluminen olisi vastoin lapsen etua, mistä seuraisi se että Suomen uskonnonvapauslaki olisi vastoin lastensuojelulakia ja tietääkseni tällaista ristiriitaa ei laki tai oikeuslaitos tunnusta.
Totta kai on ristiriidassa lasten intressien kanssa että vanhemmat voivat liittää heidät aivopesutarkoituksissa ideologisiin järjestöihin ilman heidän omaa tahtoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on niin älytöntä kun uskovaisia nokitellaan ja nälvitään. Ei se oo keneltäkään muulta pois, jos vaikka minä koen helpotusta siitä että tiedän poisnukkuneiden läheisten voivan hyvin taivaassa.
Niin. Mutta kun ongelma on se, että sinähän et sellaista tiedä.
Tiedän.
No et tietenkään tiedä, sillä sinulla ei ole ainuttakaan todistetta asian puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Ateistintekele tunkeilee ketjuun, mulla olisi kysymys lestadiolaiselle. :) Onko some sallittu?
Jos ei olisi, miten kuvittelisit saavasi kysymykseesi vastauksen täällä somessa?
Vierailija kirjoitti:
Ei, pakkohan se on uskoa niin kuin se asia Raamatussa lukee.
Miksi, kun kyseessä on kerran ihan puhdas satukirja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetelly ateistien olettamusta, että uskovaisena on kurjaa, ja jos olisi voinut valita toisin, uskovainen olisi mieluummin ateisti. Toki, jos ateisti ymmärtäisi, mitä esim. sydämen todellinen rauha Herrassa on, hän ei enää olisi ateisti, eli loogisestihan tämä vain ajattelee ;)
Hyvässä tapauksessa kyse ei ole tuputtamisesta vaan siitä, että eletään uskoa todeksi. Ateisti ei pysty ikinä ymmärtämään, että Pyhä Henki rohkaisee, lohduttaa, vie pelon, antaa ilon, muutamia mainitakseni. Toki hienoa, että ateistikaan ei ole koko ajan onneton, mutta surku ettei hän saa heikkona hetkenä lohtua isommalta taholta.
Huumeet ja mielisairaudetkin (no toki uskovaisuushan on skitsofreniaan rinnastuva mielihäiriö) lohduttaa, vie pelkoa, antaa iloa yms mutta ei se niistä sen terveempää tai todellisempaa tee.
Minä olen kasvanut uskovaisessa perheessä, mutta en usko mihinkään mitä en itse näe.
Eikö teille ole ihan oma palsta? Lähinnä jos meinaatte täällä uskostanne keskustella niin se ei tule onnistumaan. Jos taas haluatte keskustella ihan kaiken maailman asioista niin siihen ei kai ole tarvetta uskoaan tunnustaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumeet ja mielisairaudetkin (no toki uskovaisuushan on skitsofreniaan rinnastuva mielihäiriö) lohduttaa, vie pelkoa, antaa iloa yms mutta ei se niistä sen terveempää tai todellisempaa tee.
Uskovaisuus on mielenterveyshäiriö. Lapsena minua yritetty aivopestä josta oli tosi rankka selviytyä normaaliin elämään. Pitäis lailla kieltää kaikki kiihko lahkot. Minun tuttavapiirissä monta tehnyt itsemurhan kun eivät ole päässeet lapsuuden aivopesusta yli.Muutama istuu vankilassa ja alkoholisoituneita useita myös.
Vierailija kirjoitti:
Kiva keskustelu. Olen itse islamiin palannut vielä lapseton nainen, mutta lapsi olisi periaatteessa jo täysin tervetullut. Vielä emme ole mieheni kanssa luopuneet ehkäisystä, odotamme elämäntilanteen vähän tasoittuvan ensin. Luulisin, että vuoden sisään olen raskaana, inshallah. Meillä olisi jo valtavasti rakkautta annettavana pikkuiselle.
Meille usko tuo valtavasti voimaa ja rakkautta jokapäiväiseen arkeen ja valintoihin. Se on ollut parisuhteenkin kantava voima vaikeimpina aikoina. Päivittäin olen kiitollinen ja onnellinen siitä, että olen löytänyt oikean tien harhailujeni jälkeen.
Toivon että Jumala siunaa, suojelee ja johdattaa meitä kaikkia lähemmäs ja lähemmäs Häntä. ❤️
Harmi, jos sain alapeukkuja kristityiltä uskontoni vuoksi. Koraanissa mainitaan Jeesus 25 kertaa ja hän on todella rakastettu hahmo islamissa, uskon todellakin Jeesukseen ja hänen voimaansa (myös me odotamme Jeesuksen tulemista takaisin, Mahdin kanssa). Uskontomme on loppujen lopuksi hyvin samanlaiset, näen itse islamin (islam tarkoittaa kirjaimellisesti Jumalalle alistumista) jatkumona ja viimeisenä silauksena sille minkä useat eri profeetat Siddharthasta Jeesukseen aloittivat.
Otsikossa puhuttiin vain uskovista, ja koen kyllä kristityt niin läheisiksi itselleni ateisteihin verrattuna. Muistakaa, ettei kannata olla liian tuomitseva toisten valintoja kohtaan, se on vain harmiksi teille itsellenne. Oli kyse sitten toisen uskontokunnan harjoittajista, tai niistä omistanne jotka eivät harjoita uskontoa juuri sillä tavalla kuin te itse. Ottakaa rauha sydämeenne ja olkaa rauhassa muukalaisenkin kohdatessanne. Jumala rakastaa meitä kaikkia (uskovia). Ylpeys ei ole tavoiteltavaa. Loppujen lopuksi emme ole vastuussa toisten teoista, ainoastaan omistamme.
Le s t at täällä taas pätee. Ihan oikeesti, kannattaisko joskut ajatella ihan itse eikä uskoa seurakunnan vanhoja setiä?
Vierailija kirjoitti:
Le s t at täällä taas pätee. Ihan oikeesti, kannattaisko joskut ajatella ihan itse eikä uskoa seurakunnan vanhoja setiä?
Kuka sanoi, ettei täällä keskustelevat ajattelisi itse?
Ateistintekele tunkeilee ketjuun, mulla olisi kysymys lestadiolaiselle. :) Onko some sallittu? Tuli vaan mieleen kun lapsen luokkakaveri on lestadiolaisperheen lapsi ja monet perheessä on aktiivisia ig-käyttäjiä. Mietiskelin että ovatko "maallistunut" perhe vai onko tuo yleisestikin ihan jees.
Uteliaisuuttani siis kysyn, ei ole mitään tuota perhettä vastaan. Päinvastoin, on yksi mun lapsen parhaita kavereita tuo. :)