Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiset ei nykyään enää halua lapsia, miehet haluaa

Vierailija
28.02.2019 |

Otsikko on provokatiivinen ja yleistys, mutta pointti tulee siitä ilmi. Vapaaehtoinen ja itse valittu lapsettomuus on nykyään huomattavasti yleisempää naisten kuin miesten keskuudessa. Moni nainen ei nykyään halua ollenkaan lapsia vaan haluaa elää elämänsä lapsettomana. Harva mies kuitenkaan haluaa jäädä lapsettomaksi, vaan suurin osa miehistä haaveilee perheestä ja miesten lapsettomuus ei ole oma valinta vaan johtuu siitä, että he eivät ole löytäneet/saaneet naista, jonka kanssa perustaa se perhe. Tämä ei ole pelkästään suomalainen ilmiö, vaan yleinen trendi myös esim. Keski-Euroopassa.

Kommentit (374)

Vierailija
161/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on muuttunut ja avartunut. Lastenohjelmien prinsessatkaan eivät enää odota tornissaan prinssiään, jonka kanssa voivat elää elämänsä loppuun saakka. Nykyään kaikki on niin avointa. Lastensaannista ja lapsiarjesta tiedetään faktat. Ulkonäköän hiominen, matkustelu ym. on tärkeää, ja lapset eivät kuulu siihen kuvioon. Miehet eivät tosiaan niitä lapsia synnytä, joten heidän ulkonäköön se ei vaikuta. Ja lapsista suurin vastuu on edelleenkin silti naisella, äidillä. Mutta naisilla on toisaalta samanlaiset työelämät ja mahdollisuudet kuin miehillä. Lapset eivät enää kuulu kuvioon. Tai jos lapsia halutaan niin sitten "joskus". Joskus se on vain liian myöhään. 

Vierailija
162/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen että mistä tämä syntyvyyden lasku johtuu. Lapsethan on yks maailman ihanimpia asioita ja heissä on tulevaisuus. Minut saa hyvälle tuulelle jo vauvan hymy ja nauru, se on niin viaton, ei oo päässyt raaka maailma vielä turmelemaan. Luonnollisestihan suurimmalla osalla naisista alkaa biologinen kello tikittämään jossain vaiheessa elämää ja tulee vauvakuume, tämä sen takia ettei kuolla sukupuuttoon. Nykyään tietty naiset tekee myös uraa ja on monia viihdykkeitä mitä entisaikaan ei ollut ja tämä kaikki on ok, mutta ei silti pitäis unohtaa myös sitä perhe-elämän ihanuutta ja vaikka lapset rajoittaa menemistä niin siitä huolimatta voit tehdä samoja asioita kuin ennenkin, ei ne oo täysin pois suljettuja. Luonnollista on myös se että synnytys sattuu, mutta ei kukaan siihen kipuun oo kuollu ja harvoin kuolee nykyään synnytyksessä muistakaan syistä kun on niin hyvä terveydenhoito joten nämäkään ei voi olla syitä syntyvyyden laskuun. Perhe-elämä on välillä myös raskasta, mutta sekin on asenne kysymys miten siitä selviää. Olen huolissani siitä miten mahtaa Suomeen vaikuttaa tämä jos syntyvyys jatkaa laskuaan, onko meillä kohta ees Suomea jos ei oo tarpeeks oman maan kansalaisia...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että huonolaatuiset geenit karsiutuvat geenialtaasta. Toivottavasti lapsirakkailla ja lämpimillä naisilla on mahdollisuus keskittyä äitiyteen ja hankkia 4-5 lasta. Näistä kasvaa sitten ne tulevaisuuden suomalaiset, jotka ovat parempia ja yhteisöllisempiä ihmisiä koska kylmät ja kolkot geenit poistuvat luonnollista tietä.

Ei se kansalaisten määrä ole oleellinen asia, vaan laatu. Rakastavien äitien lapset ovat itsekin rakastavia ja perhekeskeisiä, joten sukupuutto ei ole vaarana. Luontokin kiittää, kun hedonistit katoavat kuluttamasta.

Eikös aika usein myös alempien sosiaaliluokkien ihmiset, joilla on elämänhallinnan kanssa ongelmia, tee paljonkin lapsia. Ei siinä ole rakastavuudesta tai perhekeskeisyydestä kyse, vaan siitä ettei asioiden kontrollissa pitäminen kiinnosta sen vertaa että ehkäisyä viitsisi käyttää. Näistä perheistä tulee tulevaisuuden lapset myös isoin osin.

164/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman. Naisilla tuntuu olevan paljon realistisempi käsitys siitä mitä raskauteen ja lastenhoitoon kuuluu. Miehet ajattelevat että se vauva vain tupsahtaa jostain ja nukkuu yöt päivät. Sitten jonain päivänä hänestä tulee kiva 12-vuotias jonka kanssa voi leikkiä. 

No niinhän se miehen näkökulmasta meneekin. Naistenhoito on akkojen hommaa. Mies vaan jeesailee vähän.

Kyllä minäkin olisin hankkinut lapsia, jos olisin mies. Musta olisi tullut loistava faija!

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
165/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma on muuttunut ja avartunut. Lastenohjelmien prinsessatkaan eivät enää odota tornissaan prinssiään, jonka kanssa voivat elää elämänsä loppuun saakka. Nykyään kaikki on niin avointa. Lastensaannista ja lapsiarjesta tiedetään faktat. Ulkonäköän hiominen, matkustelu ym. on tärkeää, ja lapset eivät kuulu siihen kuvioon. Miehet eivät tosiaan niitä lapsia synnytä, joten heidän ulkonäköön se ei vaikuta. Ja lapsista suurin vastuu on edelleenkin silti naisella, äidillä. Mutta naisilla on toisaalta samanlaiset työelämät ja mahdollisuudet kuin miehillä. Lapset eivät enää kuulu kuvioon. Tai jos lapsia halutaan niin sitten "joskus". Joskus se on vain liian myöhään. 

Ootko tosiaan noin pinnallinen, ulkonäkö sulle noin tärkeää? hyi maailma menee rumaksi tälläsillä arvoilla... Sitäpaitsi harvalla naisella raskaus ja synnytys tuhoaa ulkonäön todella pahasti jos ei päästä itseään lihomaan älyttömästi raskausaikana ja viitsii treenata.

Vierailija
166/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen ja haluan lapsia, eikä minusta tämä kehityssuunta ole ollenkaan ok että Suomessa syntyvyys laskee!

Siinähän haluat lapsia, mutta älä rupea muilta niitä vaatimaan siksi, että syntyvyyden lasku ei sinusta ole ok.

Miten käytännössä voi vaatia muita tekemään lapsia?

- eri

Vierailija
167/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että huonolaatuiset geenit karsiutuvat geenialtaasta. Toivottavasti lapsirakkailla ja lämpimillä naisilla on mahdollisuus keskittyä äitiyteen ja hankkia 4-5 lasta. Näistä kasvaa sitten ne tulevaisuuden suomalaiset, jotka ovat parempia ja yhteisöllisempiä ihmisiä koska kylmät ja kolkot geenit poistuvat luonnollista tietä.

Ei se kansalaisten määrä ole oleellinen asia, vaan laatu. Rakastavien äitien lapset ovat itsekin rakastavia ja perhekeskeisiä, joten sukupuutto ei ole vaarana. Luontokin kiittää, kun hedonistit katoavat kuluttamasta.

Eikös aika usein myös alempien sosiaaliluokkien ihmiset, joilla on elämänhallinnan kanssa ongelmia, tee paljonkin lapsia. Ei siinä ole rakastavuudesta tai perhekeskeisyydestä kyse, vaan siitä ettei asioiden kontrollissa pitäminen kiinnosta sen vertaa että ehkäisyä viitsisi käyttää. Näistä perheistä tulee tulevaisuuden lapset myös isoin osin.

Hyi ällötys kuka on noin ylimielinen että jakaa ihmiset vielä sosiaaliluokkiin tänä päivänä! Jokainen ihminen on saman arvoinen.

Vierailija
168/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko tosiaan noin pinnallinen, ulkonäkö sulle noin tärkeää? hyi maailma menee rumaksi tälläsillä arvoilla... Sitäpaitsi harvalla naisella raskaus ja synnytys tuhoaa ulkonäön todella pahasti jos ei päästä itseään lihomaan älyttömästi raskausaikana ja viitsii treenata.

Kirjoittelin sillei yleisesti. Minulla on lapsia. :D

Vierailija
169/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman. Naisilla tuntuu olevan paljon realistisempi käsitys siitä mitä raskauteen ja lastenhoitoon kuuluu. Miehet ajattelevat että se vauva vain tupsahtaa jostain ja nukkuu yöt päivät. Sitten jonain päivänä hänestä tulee kiva 12-vuotias jonka kanssa voi leikkiä. 

No niinhän se miehen näkökulmasta meneekin. Naistenhoito on akkojen hommaa. Mies vaan jeesailee vähän.

Kyllä minäkin olisin hankkinut lapsia, jos olisin mies. Musta olisi tullut loistava faija!

Ja musta loistava synnyttäjä ja äiti! Jos tädillä olis munat niin se olis setä. Mut ei muuten. Ihan turha jossitella. Ei isän roolikaan mikään helppo ole. Ei ollut ennen (taloudellinen vastuu) eikä ole nytkään (pitää olla läsnä, emotionaalinen JA tuoda rahat).

Vierailija
170/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja väännetään nyt rautalangasta kaikille punavihervegaanivelabisnesurahörhänaisille, että vaikka jokainen  suomalainen nainen synnyttäisi 5 lasta, niin suomalaiset eivät vaikuta käytännössä mitenkään maailman liikakansoitukseen. Ne ovat ihan muut maat joissa lisääntymistä pitäisi vähentää reilusti.

Vierailija
171/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, otsikkoon vastaten että näin käy kun naiset heräävät siihen että lapsia ei ole pakko tehdä eikä niitä tarvitse haluta. Elämä vaan on niiin paljon helpompaa ja vakaampaa kun ei tee omaan elämäänsä uusia muuttujia. Esim: raskaus+synnytys voi tehdä hallaa naiselle psyykkeelle ja kropalle. Vauva arki voi tehdä hallaa sekä naiselle että puolisolle. Niin ja se lapsi voi olla syntyessään kehitysvammainen tai synnytyksessä saada hapenpuutteesta johtuen vamman. Vauvalla voi olla refluksi taikka paljon ruoka-allergioita= itkee kaiken aikaa. Lapsi voi vaikka rokotuksesta johtuen sairastua vakavasti (sikainfluenssa rokotuksesta narkolepsia), joutua onnettomuutteen, tulla koulukiusatuksi ja masentua, ruveta käyttämään päihteitä ja jopa päättää oman elämänsä. Monen monta muuttujaa mahtuu matkan varrelle ja jokaiseen mahtuu mukaan niitä sudenkuoppia joissa elämä voi mennä raiteiltaan. Fiksut ne tiedostaa kaiken tämän eivät halua laittaa lusikkaansa moiseen soppaan josta ei tiedä mitä jäljelle jää. 

Vierailija
172/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Teoriassa lasten haluaminen on kuitenkin eri asia, kuin realistisesti niiden lasten saaminen. Ymmärrettävästi onhan se miehelle paljon helpompi haluta niitä, kun tosiaan hänelle se vain putkahtaa maailmaan. Naiselle lapsen saaminen on alusta alkaen osa häntä ja se aika laittaa ihan eri tavalla miettimään kauaskantoisesti. Naiset tajuaa, että suurin vastuu yleensä kaatuu heille ja tosiaan pitää olla valmis siihen yksinhuoltajuuteenki alusta alkaen ihan eri tavalla kuin miehen. 

On minullakin kavereita, joiden miehet suurin piirtein heti alussa ilmoittaneet lasten lukumäärän minkä tahtovat. Aikanaan kun lapsi ensimmäinen lapsi on tullut miehen elämä ei paljoa ole muuttunut. Naisen sitäkin enemmän.

Vierailija
173/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin ollut jo vuosia sitten valmis jäämään koti-isäksi ja ottamaan vetovastuun lastenoidosta ja muista kodin "metatöistä". Olen sitä tietenkin vieläkin, mutta ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi on osoittautunut löytää nainen, joka olisi valmis tällaiseen roolitukseen..

Minulla ei yksinkertaisesti ole minkäänlaista kunnianhimoa uran suhteen ja se on oman kokemukseni mukaan valtaosalle naisista ikävä kyllä liian suuri turn off.

Tiedän, että moni saattaa tuohtua tästä, mutta olisiko siinä silti jotain perää, että nainen haluaa katsella miestään jollain tavoin ylöspäin ja status ja menestys uralla ovat tässä oleellisessa osassa?

Sen verran harvinaisia ovat koti-isät etten oikein muutakaan keksi. Taloudellisesti tulen kyllä toimeen itseksenikin enkä siis ole mitään elättäjää etsimässä. Minua ei vain kiinnosta oravanpyörässä ravaaminen lainkaan.

Vierailija
174/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onneksi syntyvyyttä esiintyy jossain päin maailmaa ihan riittävästi.

Olen pohdiskellut minkälainen väestörakenne on sadan vuoden päästä esim. Suomessa, jos syntyvyys täällä laskee tätä tahtia.

Tasapainoinen. Me "suurten" (35v itse) ikäluokkien haamut ei sitä enää olla vääristelemässä. Tasainen väestön pienentyminen, kohti neljää miljoonaa hyvää vauhtia. Tosin mikäli maa pitää rajat auki näin ei käy, 2100 aletaan olla maailmanlaajuisesti nollakasvussa - jos hyvin käy.

Vierailija
175/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin ollut jo vuosia sitten valmis jäämään koti-isäksi ja ottamaan vetovastuun lastenoidosta ja muista kodin "metatöistä". Olen sitä tietenkin vieläkin, mutta ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi on osoittautunut löytää nainen, joka olisi valmis tällaiseen roolitukseen..

Minulla ei yksinkertaisesti ole minkäänlaista kunnianhimoa uran suhteen ja se on oman kokemukseni mukaan valtaosalle naisista ikävä kyllä liian suuri turn off.

Tiedän, että moni saattaa tuohtua tästä, mutta olisiko siinä silti jotain perää, että nainen haluaa katsella miestään jollain tavoin ylöspäin ja status ja menestys uralla ovat tässä oleellisessa osassa?

Sen verran harvinaisia ovat koti-isät etten oikein muutakaan keksi. Taloudellisesti tulen kyllä toimeen itseksenikin enkä siis ole mitään elättäjää etsimässä. Minua ei vain kiinnosta oravanpyörässä ravaaminen lainkaan.

Mieheni on kaltaisesi. Tosin olin imetysvaiheessa ja vuoden lapsen kanssa kotona. Sitten lapsi hoitoon. Nykyään mies hoitaa lapsen läksynlukuja ym selkeästi enemmän-voin keskittyä töihin. Sama juttu oli vanhemmillani-toimi.

Vierailija
176/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa syy miski mies metsästää naisia on saada se lapsi, muuten oltaisiin kun naiset ei ois olemassakaan. Joten toivotaan että ne keinokohdut tulee pian ja miehet voivat saada lapsensa ilman naisia, baiset voivat olla repeämättä yms raskausongelmia ja kaiken maailman meetoo perseläpsimiset loppuu ku seinään.

Vierailija
177/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettet vaan luule että se koti-isyys olisi jotain kotona makaamista, silloin tällöin lapsia leikittäen? :D Varmaan useampikin mielellään tekisi uraa kun mies hoitaisi kotia ja lapsia, mutta siinä on se riski että mies tajuaa millainen homma se on vasta siinä vaiheessa kun lapsi on jo syntynyt. Mitäs sitten tapahtuu jos mies ei yhtäkkiä suostukaan koti-isyyteen?

Vierailija
178/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nykynaiset ei halua heidän elämän jatkuvan heidän jälkeen. Ei olisi teitä jos äitinne olis aikoinaan ajatellut samoin.

Vierailija
179/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on kaltaisesi. Tosin olin imetysvaiheessa ja vuoden lapsen kanssa kotona. Sitten lapsi hoitoon. Nykyään mies hoitaa lapsen läksynlukuja ym selkeästi enemmän-voin keskittyä töihin. Sama juttu oli vanhemmillani-toimi.

Ja vielä huomio edelliseen:mieheni ja isäni ovat kyllä työelämässä,hyväpalkkaisia mutta eivät johtoasemassa.

Vierailija
180/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti eivät vain vilpittömästi usko, että olet asiassa rehellinen. Kuten sanottu, hyvin usein sinunkin kaltaisissa tapauksissa lapsen tullessa luvatut asiat eivät enää pädekään. Onhan se ikävää, koska eihän tuo kaikkien kohdalla päde. Naisen pitää vain itsekin haluta sitä perhettä pontevasti, että siihen kannattaa lähteä mukaan.