Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiset ei nykyään enää halua lapsia, miehet haluaa

Vierailija
28.02.2019 |

Otsikko on provokatiivinen ja yleistys, mutta pointti tulee siitä ilmi. Vapaaehtoinen ja itse valittu lapsettomuus on nykyään huomattavasti yleisempää naisten kuin miesten keskuudessa. Moni nainen ei nykyään halua ollenkaan lapsia vaan haluaa elää elämänsä lapsettomana. Harva mies kuitenkaan haluaa jäädä lapsettomaksi, vaan suurin osa miehistä haaveilee perheestä ja miesten lapsettomuus ei ole oma valinta vaan johtuu siitä, että he eivät ole löytäneet/saaneet naista, jonka kanssa perustaa se perhe. Tämä ei ole pelkästään suomalainen ilmiö, vaan yleinen trendi myös esim. Keski-Euroopassa.

Kommentit (374)

Vierailija
21/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihme. 

Tutkimusten mukaan valtaosa kotitöistä ja suurin vastuu lapsista kasautuu edelleen naisten harteille, vaikka naiset ovat käyneet töissä jo vuosikymmeniä.

Menen itsekin mieluummin hautaan kuin lisäännyn.

Vierailija
22/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

So what? En synnytä lapsia siksi, että joku mies niitä vinkuu.

Ei kannatakaan synnyttää. En minäkään synnytä. Halusin vain aloittaa keskustelun siitä, että naiset ei nykyään halua enää perustaa perhettä yhtään niin paljon kuin taas miehet haluavat. Tällaisesta yhteiskunnallisesta ilmiöstä. Nainen olen itse, ja mielestäni tämä kehityssuunta on ihan ok. Ap 

No eihän se nyt ok ole missään suhteessa vaan täysin sairas ja luonnon vastainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minä haluan lapsia meillä mutta mies ei.

Vierailija
24/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppohan sillä miehellä on. Jos he olisivat raskaana, synnyttäisivät, kohdistuisi paljon kovemmat odotukset yms. niin varmaan sielläkin olisi enemmän vapaaehtoisesti lapsettomia. Moni mies kuitenkin lopulta voi jättää suurimman osan lapseen liittyvistä asioista naisen vastuulle, saa suitsutusta jos pari kertaa vie lapsen tarhaan ja voi lähteä kävelemään ja nähdä lapsia joka toinen viikonloppu ilman, että yhteiskunta pahemmin tuomitsee, jos perhe-elämä alkaa kyllästyttää.

Mä teen lapsia vaan, jos voin olla satavarma, että mies osallistuu lasten ja kodin velvollisuuksiin siinä missä minäkin, aidosti jää kotiin pitemmäksi aikaa lapsen kanssa, on isä eikä oleta mun äitinä hoitavan asiat jne. Sellaista odotellessa. Useimmilla tutuilla miehet lupasi osallistua, mutta totuus on toinen. Kyllä vaippa vaihdetaan välillä ja ei lapsi heitteillä ole, mutta äidillä selvästi isompi vastuu, vaikka lapsi ei enää ole riippuvainen äidistä.

Jos minulta kysytään, haluaisinko olla isä, vastaus olisi kyllä. Kun minulta kysytään, haluaisinko olla äiti, vastaus on että en tiedä ja riippuu lapsen isästä. Lopulta vastaus taitaa olla ei.

Minulla oli sama ajatus kuin sinulla. Valitsin miehen, joka tekee paljon kotitöitä, on arvoiltaan perhekeskeinen, viettää paljon aikaa kodin parissa, on luotettava, ei pelkää vastuita, viihtyy lasten kanssa ja itse ehdottaa että voitaisiin hoitaa tuttujen lapsia jne jne. Ja joka itsestään selvänä asiana lupasi hoitaa lasta vähintään puolet jos sellainen saadaan, lupasi pitää osan hoitovapaista jne jne. No miten kävi? Lapsi saatiin, ja mies ei pitänyt kuin neljä päivää isyyslomaa (palasi kesken isyysloman töihin ja perui loput), ei juuri hoida lasta ollenkaan vieläkään. 

Vierailija
25/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaessamme seurustella olin avoimempi asian suhteen, mutta kun olen nähnyt, mikä on miehen panos vaikka kotitöiden suhteen (tekee, mutta organisointivastuu on minulla) ja miten hän priorisoi ajankäyttöä (omat menot etusijalla), ymmärrän, että perhearjen pyörittäminen jäisi helposti minun vastuulleni. Kun meitä on vain kaksi, pystyn elämään näin, mutta en ala tieten tahtoen heikentämään elämänlaatuani ja vaikeuttamaan arkeani, mitä lapsen hankkiminen tarkoittaisi.

Meillä ihan sama. Mies otti kerran perheen perustamisen puheeksi ja oli ihan äimän käkenä kun kieltäydyin. Mies ei ikinä oma-aloitteisesti siivoa tai käy kaupassa. Kun pyydän vaikka imuroimaan niin senkin aloittamisessa saattaa kestää viikko. Muuten mies on aivan ihana, huumorintajuinen ja fiksu. Mutta ei sopiva isäksi, eikä se minua haittaa.  Pystyn kokkailemaan omat ruokani ja siivoamaan niin kuin itselleni sopii. 

Vierailija
26/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö ollenkaan lukemaasi? Aloituksessa sanottiin, että naisten keskuudessa vela-elämä on yleisempää kuin miesten keskuudessa. Se ei tarkoita sitä, että ei olisi naisia, jotka haluavat lapsia, tai että ei olisi vela-miehiä.

Vierailija
27/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman. Naisilla tuntuu olevan paljon realistisempi käsitys siitä mitä raskauteen ja lastenhoitoon kuuluu. Miehet ajattelevat että se vauva vain tupsahtaa jostain ja nukkuu yöt päivät. Sitten jonain päivänä hänestä tulee kiva 12-vuotias jonka kanssa voi leikkiä. 

Sanoisin, että miehillä on erittäin realistinen käsitys siitä, mitä raskauteen kuuluu heidän kannaltaan: ei yhtään mitään. Vauvan hoito tarkoittaa monelle miehelle sitä, että vaimo on kotona, jolloin kodinhoito on vaimon tehtävä, eikä miehen tarvitse tehdä kotitöitä edes sen vertaa kuin ennen vauvan syntymää. Näppärää. Lastenhoitoon kuuluu monen miehen mielestä lähinnä se, että vaimo ei voi enää harrastaa iltaisin, koska sen pitää hoitaa lapsia. Tässä voi olla se pieni miinus, että vaimon kroppa kärsii, mutta sen kestää kyllä koska kotona on täysihoitopalvelu...

Moni mies ja nainenkin puhuu sujuvasti ”kodinhoidon tuesta”, jolla kaiketi tarkitetaan juuri tätä isälle verovaroin tarjottavaa mahdollisuutta luistaa kotitöistä. Oikeasti se on kotihoidon tuki, ja tarkoitus olisi, että kotona oleva tyyppi käyttäisi ajan lapsn kotihoitoon. Ei puolison passaamiseen. Tyyppi voisi yhtä hyvin olla mies, mutta käytännössä ei ole.

Vierailija
28/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole mikään yllätys. Naiset on saatu niin tehokkaasti aivopestyä hedonistiseen elämäntapaan, johon esim. matkustaminen kuuluu olennaisena osana

Eiköhän se lapsien haluamattomuuteen päätyminen tule ihan jokapäiväisestä elämästä tehdyistä havainnoista todennäköisestä tulevaisuudesta, eikä mistään spesiaalilomajutuista. Kannattaisi kysyä miksei miehet ole lakanneet haluamasta lapsia yhtä lailla, mistä se ero tulee. Onko ero elämässä ennen ja jälkeen lapsien ollut olennaisesti erilainen miehillä ja naisilla.

Väittäisin, että on, ja niin, että naisilla elämä mullistuu (rajoittuu, huononee) enemmän, kun taas miehet ovat voineet paljolti jatkaa lähellä samaa elämäntapaa kuin ennen lapsia; työ, harrastukset, kaverit, kotityöt ja myös matkailu. Nyt vain naiset haluavat samaa, ja se on joistain ilmeisesti syyllistämisen arvoinen asia.

Vierailija
29/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kun nykynaiset tajuavat aika moni jo olla alistumatta. Kansakuntamme voi jatkaa lisääntymistä sitten, kun miehet hoitavat puolet, ja naista kunnioitetaan terveydenhuollossa sekä ennen että etenkin jälkeen raskauden. Itse henkilökohtaisesti en kuitenkaan halua ollenkaan lapsia, sillä en koe oikeaksi tehdä lapsia tällaiseen maailmaan.

Vierailija
30/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet on naisia parempia kaikessa paitsi synnyttämisessä ja verovarojen tuhlaamisessa. Mihin naisia enää tarvitaan jos ei ne enää halua edes synnyttää? Naiset tekee itse itsestään turhia.

Niin tähän ennen vallinneeseen sanattomaan yhteiskuntasopimukseen perustuu miesten heimon/valtion puolustusvastuu. Ajateltiin, että naiset uuden sukupolven synnyttäjinä on pidettävä hengissä. Tämän rapautuessa ei ole enää mielekästä pitää vain miehiä asevelvollisina.

Vierailija
31/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Vasta pari vuotta sitten oli tutkimus, jonka mukaan miehet eivät halua lapsia. Naiset haluaisivat niitä edelleen, mutta miehet haluavat elää ikuista nuoruutta.

Vierailija
32/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni halusi hirveästi toista lasta, koko ajan höpötti siitä että koska aletaan yrittämään toista vauvaa. Sanoin hänelle, että heti voidaan tehdä se toinen lapsi kun kirjallisesti sovitaan, että sinä hoidat sen vauvan ja taaperovuodetkin ja minä olen se työssäkäyvä ja harrastuksissa juokseva osapuoli (kuten mies oli tämän ekan lapsemme kohdalla). Loppui miehen haaveilu kuin seinään siitä lapsesta. Eli eiköhän se ole tässä se syy, että miksi naiset ei enää halua äideiksi, mutta miehet haluaa isiksi. Kyllä minäkin olisin mielelläni se työssäkäyvä isä. 

Vierailija
33/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Vasta pari vuotta sitten oli tutkimus, jonka mukaan miehet eivät halua lapsia. Naiset haluaisivat niitä edelleen, mutta miehet haluavat elää ikuista nuoruutta.

Minä naisena ainakin haluaisin lapsen. En kuitenkaan suostu sellaiseen elämään että mies saa pitää kaiken ja minusta tulee palvelija. Lopputulos: en hanki lapsia. 

Vierailija
34/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen ulkonäkö häviää mutta sehän on vain toivottavaa. Jossain pohjoisessa saattaa säilyä muutama perinteinen naama lessuperheiden takia, ja heitä käydään sitten haastattelemassa ja kuvaamassa. Muuten olemme värien ja r otuj en kirjo, upean näköisiä. Toivotaan että kamala kieli myös häipyy.

Näinhän siinä käy. Myös tapakulttuuri muuttuu aikalailla taas patriarkaalisempaan suuntaan. Eli viimekädessä ne tytöt , jotka syntymään vielä pääsee/joutuu kärsivät eniten.

Vierailija
35/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulta kysytään, haluaisinko olla isä, vastaus olisi kyllä. Kun minulta kysytään, haluaisinko olla äiti, vastaus on että en tiedä ja riippuu lapsen isästä. Lopulta vastaus taitaa olla ei.

Tämä osui nappiin, vastaisin täsmälleen samoin. Voisin olla nykyaikainen isä hyvinkin, ja olisin varmaan keskimääräistä osallistuvampikin, mutta koska olen nainen jään lapsettomaksi mieluummin. Jokainen voi miettiä miksi tähän on menty.

Vierailija
36/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä linkissä teille faktaa (avatkaa tuo pylväsdiagrammikuva):

http://www.vaestoliitto.fi/tieto_ja_tutkimus/vaestontutkimuslaitos/?x27…

Siitä näkee, että yli 29-vuotiaissa suomalaisissa on vapaaehtoinen lapsettomuus selvästi yleisempää naisten keskuudessa. Parikymppisissä ihmisissä miehiä on enemmän veloja kuin naisia, mutta nykyään lapsihalut tulee keskimäärin vasta joskus kolmikymppisenä jos tulee, kun kaikki elää pitkitettyä nuoruutta.

Ap

Vierailija
37/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaessamme seurustella olin avoimempi asian suhteen, mutta kun olen nähnyt, mikä on miehen panos vaikka kotitöiden suhteen (tekee, mutta organisointivastuu on minulla) ja miten hän priorisoi ajankäyttöä (omat menot etusijalla), ymmärrän, että perhearjen pyörittäminen jäisi helposti minun vastuulleni. Kun meitä on vain kaksi, pystyn elämään näin, mutta en ala tieten tahtoen heikentämään elämänlaatuani ja vaikeuttamaan arkeani, mitä lapsen hankkiminen tarkoittaisi.

Meillä ihan sama. Mies otti kerran perheen perustamisen puheeksi ja oli ihan äimän käkenä kun kieltäydyin. Mies ei ikinä oma-aloitteisesti siivoa tai käy kaupassa. Kun pyydän vaikka imuroimaan niin senkin aloittamisessa saattaa kestää viikko. Muuten mies on aivan ihana, huumorintajuinen ja fiksu. Mutta ei sopiva isäksi, eikä se minua haittaa.  Pystyn kokkailemaan omat ruokani ja siivoamaan niin kuin itselleni sopii. 

Olen edellisen kommentin kirjoittaja. Luulen, että tilanne on aika yleinen. Tuntuu epäreilulta, kun nykynaisia syytetään laiskuudesta ja itsekkyydestä, vaikka haluaisi vain tasapuolisuutta eikä luistaa hommista. Kun molemmat käyvät töissä, pitäisi myös vastuun kodista ja perheestä jakautua tasan. Jostain syystä tähän näyttäisi edelleen olevan todella vaikea päästä. Esimerkiksi kauppalistan tekeminen niin, että mieheni kahvin loppuessa lisäisi sen listaan, on miehelleni ylivoimaista. Samoin vaikka ikkunat tai sauna jäisi kokonaan pesemättä, jos en minä asiasta huolehtisi. Keksin helposti kymmeniä esimerkkejä lastenhoitoon liittyen, joiden kanssa kävisi samoin.

Tunnen luonnollisesti todella paljon lapsiperheitä, ja näistä ihan muutamalla vastuu jakautuu mielestäni reilulla tavalla. Ainakin yhdeksässä kymmenestä perheestä äidillä on suurempi vastuu. Minun puolestani muut voivat järjestää elämänsä ihan niin kuin haluavat, mutta minua tällainen työnjako ei houkuttele. Joku kirjoitti ketjuun hyvin, että voisi olla isä mutta ei äiti - tunnistan tästä ajatuksesta itseni.

Vierailija
38/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli sama ja siihen suhde kaatuikin. Eksä oli pakkomielteinen ehkäisyn suhteen, ollut kaikkien kanssa ja on edelleen - ei halua joutua maksamaan elareita. Joten ainakaan omassa elämässä ei näy tämä kehityssuunta. 

N30

Vierailija
39/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä osui nappiin, vastaisin täsmälleen samoin. Voisin olla nykyaikainen isä hyvinkin, ja olisin varmaan keskimääräistä osallistuvampikin, mutta koska olen nainen jään lapsettomaksi mieluummin. Jokainen voi miettiä miksi tähän on menty.

Kúllikàrusellí on liian houkutteleva?

Lapsi on oppinut uuden sanan, kun hokee sitä joka ketjussa.

Vierailija
40/374 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini mies oli yllättynyt kun hänen piti hoitaa omaa lastaan viikonlopun ajan. Kaveri oli siis käymässä minun mökilläni. Arvatkaa ottiko mies ikinä lasta mukaan omille reissuilleen? :D 

Tämä kertoo minun mielestäni paljon siitä miksi naiset eivät halua lapsia.