Nuorisotakuu tarkoittaa että vajakit ohjataan kouluihin joihin eivät sovi.
Meillä se tilanne (keskisuomessa) että tulee lähihoitajiksi kouluttautuvia nuoria joiden paikka olisi avohoidossa tai katkaisuhoidossa. Mutta koska kunnat haluavat tilastoja joiden mukaan syrjäytyneet nuoret on ohjattu kouluun, ne kaikki nuoret pannaan opiskelemaan lähihoitajaksi.
Siis ihan joka viikko joudutaan palauttamaan suuresta sairaalasta lh opiskelijoita jotka eivät osaa kunnolla edes laskea! Ja koulu päästää läpi koska koulu ei halua mustata omaa tilastoaan.
Kommentit (16)
Ja jos ei ohjata, haukutaan yhteiskuntaa kun syrjäytyneistä ei huolehdita. Damned if you do...
[quote author="Vierailija" time="16.02.2013 klo 09:01"]
Meillä se tilanne (keskisuomessa) että tulee lähihoitajiksi kouluttautuvia nuoria joiden paikka olisi avohoidossa tai katkaisuhoidossa. Mutta koska kunnat haluavat tilastoja joiden mukaan syrjäytyneet nuoret on ohjattu kouluun, ne kaikki nuoret pannaan opiskelemaan lähihoitajaksi.
Siis ihan joka viikko joudutaan palauttamaan suuresta sairaalasta lh opiskelijoita jotka eivät osaa kunnolla edes laskea! Ja koulu päästää läpi koska koulu ei halua mustata omaa tilastoaan.
[/quote]
en tiedä, missä tehtävässä ap tuolla sairaalassa on töissä, toivottavasti laitoshuoltajana eikä hoitotehtävissä, kun asenne kanssaihmistä kohtaan on tuommoinen. on juuri sitä laatua, joka lähärikoulun soveluvuuskokeista lähetetään kotiin kasvamaan.
Huolestuttaa myös niiden "parempien" nuorten puolesta. Ehkä heitä ei sitten enää oteta tavalliseen palkkatyöhön vaan yritetään saada jollakin tuella ilmaiseksi orjatyövoimaksi.
Tai sitten nuoriso jakautuu entistä enemmän niin paremmin pärjääviin menestyjiin ja syrjäytyviin. Eikä se ole aina oma valinta, eikä edes vanhemmista riippuvaista.
Oma kokemukseni on nimenomaan se, että palkkatyöt ovat meillä nuorilla aikuisilla vaihtuneet ilmaisharjoitteluihin ja kaikenmaailman työkokeiluihin. Olen viime vuosina systemaattisesti kieltäytynyt menemästä enää yhteenkään harjoitteluun, koska kertaakaan minua ei ole palkattu vaikka olen hoitanut hommani kunnolla ja saanut pelkkää kiitosta kaikkialta. Minun jälkeeni on vaan tullut seuraava ilmaisharjoittelija...nykypäivän orjatyötähän tuo on. Ja kun ei ole edes yleishyödyllistä, esim. roskien keräämistä kadunvarsilta, vaan itse pitää etsiä harjoittelupaikkansa ja harva paikka edes ottaa, niin siinä voi päätyä vaikka minne.
Outoa, nuorisotakuu astui voimaan 1.1.2013 ja jo nyt teillä on lähihoitajaopiskelijoita suuressa sairaalassa käytännön harjoittelussa sellaisilta kursseilta, jonne nuorisotakuun nimissä on otettu opiskelijoita! En oikein voi uskoa kirjoitustasi, koska muualla lähihoitajaopiskelijat ovat ensin koulunpenkillä ja korkeintaan tutustumassa palvelutaloihin ja päiväkoteihin, ei vielä sairaalassa harjoittelemassa.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2013 klo 10:22"]
Oma kokemukseni on nimenomaan se, että palkkatyöt ovat meillä nuorilla aikuisilla vaihtuneet ilmaisharjoitteluihin ja kaikenmaailman työkokeiluihin. Olen viime vuosina systemaattisesti kieltäytynyt menemästä enää yhteenkään harjoitteluun, koska kertaakaan minua ei ole palkattu vaikka olen hoitanut hommani kunnolla ja saanut pelkkää kiitosta kaikkialta. Minun jälkeeni on vaan tullut seuraava ilmaisharjoittelija...nykypäivän orjatyötähän tuo on. Ja kun ei ole edes yleishyödyllistä, esim. roskien keräämistä kadunvarsilta, vaan itse pitää etsiä harjoittelupaikkansa ja harva paikka edes ottaa, niin siinä voi päätyä vaikka minne.
[/quote]
Jos sinulla on ammattitutkinto, et kelpaa työkokeiluun kuin korkeintaa silloin, kun katsotaan, onko sinusta enää tuohon työhön.
Ongelma on ihan omasi: hanki ammatti, sen jälkeen sinua ei pompotella paikasta toiseen.
Mun poika pääsi ylioppilaaksi viime keväänä ja nyt tammikuussa pääsi armeijasta. Opiskelemaan hän ei ehkä vielä hae, kun oma ala on vielä hakusessa. Toivottavasti hän pääsee töihin tai työharjoitteluun nuorisotakuun ansiosta - täälläpäin kun ammatti-ihmisillekin työpaikat ovat kiven alla. Vajakiksi en poikaani kyllä nimittäisi.
Millainen ihminen sanoo toista vajakiksi?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2013 klo 11:00"]
Mun poika pääsi ylioppilaaksi viime keväänä ja nyt tammikuussa pääsi armeijasta. Opiskelemaan hän ei ehkä vielä hae, kun oma ala on vielä hakusessa. Toivottavasti hän pääsee töihin tai työharjoitteluun nuorisotakuun ansiosta - täälläpäin kun ammatti-ihmisillekin työpaikat ovat kiven alla. Vajakiksi en poikaani kyllä nimittäisi.
[/quote]
TYöharjoittelua ei enää ole, on työkokeilu, jossa ehdot työnantajalle ovat aikaisempaa tiukemmat. Kyseessä ei ole työsopimus, siksi ei palkkaakaan, mutta nuorelle tulee antaa ohjaaja/valvoja, joka oikeasti vastuussa nuoresta. Työkokeilussa olevaa ei esim. saa jättää työskentelemään yksin vaan vaikkapa kaupassa on oltava toinen työntekijä paikalla (ei siis vieressä, mutta esim. R-kioskin tyyppistä yksintyöskentelyä ei sallita).
[/quote]
On tosi kuin vesi se, että ketään ei ohjata lähihoitajakoulutukseen. Jokaikinen pääsee sinne vain soveltuvuuskokeen kautta ja vain pieni osa hakijoista valitaan. Minulle ämmän ylioppilaalle soveltuvuuskoke oli haastava. Etenkin sen matematiikka osuus. Mutta toisella yrittämällä onnisti ja pääsin sisään. Mitä ap mahtaa tarkoittaa vajakilla? Ei kuulosta kivalta.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2013 klo 12:01"]
[/quote]
On tosi kuin vesi se, että ketään ei ohjata lähihoitajakoulutukseen. Jokaikinen pääsee sinne vain soveltuvuuskokeen kautta ja vain pieni osa hakijoista valitaan. Minulle ämmän ylioppilaalle soveltuvuuskoke oli haastava. Etenkin sen matematiikka osuus. Mutta toisella yrittämällä onnisti ja pääsin sisään. Mitä ap mahtaa tarkoittaa vajakilla? Ei kuulosta kivalta.
[/quote]
On se kouluun pääsy varmasti haastavaa, kun luetun ymmärtäminen on hakusessa. AP väittää, että lähihoitajiksi tulee kyllä vajakkeja, mutta hän ei missään kohtaan sano, että kaikki lähihoitajaksi hakeutuvat olisivat vajakkeja.
Täällä suunnalla koulutuksiin on hakijoita enemmän kuin koulutuspaikkoja. Koskee kaikkia aloja koska työttömyys kovaa. Koulutuspaikkoja ollaan lisäksi karsimassa. Takuu tulee kaupungissamme tarkoittamaan nuorien työntämistä ilmaiseen työhon. Jo nyt julkisella sektorilla näitä "orjia" todella paljon ja tulee entisestään lisääntymään. Nyt vuoden vaihteessa tuli työpaikallemme useita uusia kun vanhat lähtivät. Yksin he töitä tekevät. Aluksi saivat opetuksen mitä kenenkin työnkuvaan kuuluu ja sen jälkeen ilman vahtikoiraa.
Jos säännöt ovat muuttuneet niin ei käytäntö kaupungilla ainakaan. Voi olla että yksityissektoria valvotaan tarkemmin. Tai sitten työttömyyden riivamassa kaupungissa ketään ei vain kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2013 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2013 klo 12:01"]
[/quote]
[/quote]
On se kouluun pääsy varmasti haastavaa, kun luetun ymmärtäminen on hakusessa. AP väittää, että lähihoitajiksi tulee kyllä vajakkeja, mutta hän ei missään kohtaan sano, että kaikki lähihoitajaksi hakeutuvat olisivat vajakkeja.
[/quote]
Kuka on väittänyt, että ap sanoisi kaikkia lähihoitajia vajakiksi? Minä kysyin mitä hän tarkoittaa vajakilla. Ikävästi sanottu mielestäni, koska kukaan ihminen ei ole vajakki. Sinulla itselläsi näyttää olevan vaikeutta ymmärtää lukemaasi.
Vajakki = vajaataitoinen. Jossain päin Suomea ilmeisesti negatiivisempikin sävy vai?
[quote author="Vierailija" time="16.02.2013 klo 01:48"]
Vajakki = vajaataitoinen. Jossain päin Suomea ilmeisesti negatiivisempikin sävy vai?
[/quote]
Todella ikävänkuuloinen ilmaus. Ikäänkuin ihminen olisi jotenkin vajaa. Sitähän kukaan ei ole, vaikka olisikin rajoitteita joillakin elämänalueilla. Jokainen ihminen on kuitenkin ihan omalla tavallaan kokonainen.
Kyllä se varmaan näin on. Mutta en käyttäisi sanaa vajakki.
Ihan mielenkiintoista kuulla parin vuoden päästä miten tämä homma on käytännössä mennyt