Kasvissyönnin eettinen perustelu lapselle, joka kiinnostunut kovasti lihansyönnistä
6-vuotiaani, joka on tähän asti syönyt lakto-ovo-vegetaarista ruokaa kalalla täydennettynä, on nyt alkanut puhua haluavansa maistaa ja syödä lihaa. Eettisten näkökulmien (jotka minulla ensisijainen syy omaan ja lasteni kasvissyöntiin) perusteleminen tuon ikäiselle tuntuu vielä hankalalalta. Tilannetta vaikeuttaa sekin, että perheessä isä on sekasyöjä, ja vaikkei kovin paljon kotona lihaa syökään, sitä on aina välillä näkyvillä ja haisteltavana.
Ymmärrän, että kiinnostus lihaa kohtaan on tavallaan luonnollista lapsen uteliaisuutta, mutta en millään tahtoisi antaa periksi tässä vakaumuksessani. Aikuisena toki lapseni ovat vapaita tekemään omat ratkaisunsa syömisiensä suhteen, mutta 6-vuotias ei mielestäni ole vielä kypsä päättämään moisia asioita. Ja toisaalta,jos myönnyn, että lapsi saa syödä lihaa silloin, kun sitä on tarjolla kodin ulkopuolella, pahoin pelkään, että sen jälkeen vaikkapa mummilassa ei kasvisruokaa enää tarjoilla lainkaan.
Miten tätä asiaa voisi jutella lapsentajuisesti hänen kanssaan? En toisaalta tahtoisi ahdistaa lasta turhaan asioilla, jotka eivät vielä kuulu tuon ikäisen murheisiin. Onkohan olemassa esim. jotakin lastenkirjaa, joka käsittelisi ko. aihepiiriä mukavasti?
Toisten kokemuksia vastaavasta tilanteesta olisi kiva kuulla, ja miten tilanne on ratkennut.
Yrtti yrjänä on siis lohikäärme joka on erilainen kuin muut lohikäärmeet, koska se ei halua syödä lihaa....tuo yrtti yrjänä kirja on suomeksi julkaistu eikä kauhean kalliskaan muistaakseni samoin yrtti yrjänä keittokirja on mainioa teos(sitä joku jo suosittelikin)
yrtin tarina on ehkä paikoin aika hurja, mutta tuommoiselle 5-6vlle se jo sopinee joka tapauksessa. Itse tykkäsin sen ideastakertoa että voi olla erilainen ilman että se on paha juttu.
Itse koen vegetarismin samanlaiseksi kuin erilaisuuden siinä minkälaisia vaatteita käyttää/millaiset hiukset on/onko silmälasit jne...eli jokainen tehköön oman tuntonsa mukaan..
meillä nuo toimi hyvin kun esikoinen aikanaan rupesi kysymään uteliaisuuttaan miksi ei syödä lihaa, ei edelleenkään itse halua syödä, halusi vain perusteluja asialle...en halunnut lasta pistää ajattelemaan vain miten eläimet kuolee mts..koska en itse ole pelkästään eettisistä syistä vege, vaan ihan oman terveyteni vuoksi ja ollut niin kauan että muuta en enää osaisikaan;) enkä näe tarpeelliseksi.
3v lapsen päähän meni jostain syystä että hän on allerginen lihalle(koska serkkunsa oli allerginen joillekin ruoka-aineille) ja sitä oli hurjan vaikea saada muuttumaan...selitin noin miljoona kertaa että me emme halua syödä lihaa...tuo serkku taas ei voi syödä sitä ja tätä koska tulee sairaaksi jne..
4v kiinnostui siitä että mitä me syödään...ja koska hän pitää kalasta, olemme syöneet satunnaisesti kalaa(se on myös isovanhemmille ainoa keino tehdä ruokaa)
hän mietti että kaikki kasvikset on sitä mitä syödään, että mikäs kala on...muistutin että se on eläin, mutta jos asiat oikein hoidetaan on ihan ok syödä sitä, että on siinä terveellisiä asioitakin jne jne ja olethan maistanut kalapuikkojakin eikö?....johon sitten lapsi ihmeissään onko kalapuikkokin muka kala:-O kotona kun oli tottunut siihen että kala on on kalan näköinen.
vuosi sitten (vajaa5v) kyseli miksei meidän isi metsästä? Koska kaverin isi metsästää(asia oli tullut ilmi kun lapset keskustelivat koirista) ja tuolloin ajauduttiin keskusteluun siitä että minä en haluaisi tappaa ketään enkä mitään, enkä siis halua syödäkään eläimiä...eikä meidän isikään ole halunnut(tosin on sekasyöjä)tappaa ketään.
Mutta kuuluuko miesten sit metsästää???oli hämmästynyt kysymys..johon vastasin: että ei tiettykään kenenkään tarvitse metsästää että haluatko sinä ? jolloin lapsi vastasi no että ei tietenkään, ei hän halua syödä pupuja;)
Olen siis luottanut siihen että lapsi itse mietiskelee asiat ja kun ne häntä askarruttavat hän niistä kysyy, meillä ei ole kukaan vielä halunnut lihansyöjäksi, pikkuhiljaa mieskin yhä vähemmän syö lihaa edes muualla.
Mielenkiintoista nähdä miten asia etenee kouluiässä...toisaalta olen itse ruvennut kasvissyöjäksi aikana jolloin se oli keittäjän mielestä kiusantekoa häntä kohtaan, terveydenhoitajan mielestä itsemurha jne että luulen nykylapsen pääsevän aikapaljon helpommalla-toivon ainakin