Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

parodontiitti ja raskaus

Vierailija
16.02.2013 |

Minulla todettiin parodontiitti alkuvuodesta. Hammaskivi on nyt poistettu ja ientulehdus parantunut. Hoitona on, että pesen aamuin illoin sähköhammasharjalla ja käytän fluorihammastahnaa. Lisäksi illalla ennen hampaiden pesua puhdistan hammasvälit väliharjalla ja hammaslangalla. Ruokailun jälkeen syön purkkaa.
Nyt kuitenkin olen huolissani, koska olen lukenut, että parodontiitti voi aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen, raskausmyrkytyksiä sekä alhaisen syntymäpainon. Koskeekohan se hoitamatonta parodontiittia raskauden aikana, vai tuleeko minunkin olla huolissani, vaikka tilanteeni on nyt OK? Osaako kukaan sanoa?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
16.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaudesta unohdin kertoa.. Olen siis vasta ensimmäisillä viikoilla raskaana.

Vierailija
2/3 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parodontiitin hoito raskauden aikana EI vähennä ennenaikaisen synnytyksen riskiä. Toki se voi estää parodontiittia pahentumasta. Off topic nuo kuvailemasi "parodontiitin hoitokeinot" ovat ihan perussuuhygieniaa.. Tai ainakin pitäisi olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tahansa elimistön tulehdustila lisää ennenaikaisen synnytyksen riskiä. Oletko saanut hammashoitolastasi jatkohoito-ohjeita? Meilläpäin paron potilaat käyvät vähintään puolivuosittain suuhygienistillä, ja raskausaikanahan suositellaan muutenkin suuhygienistillä käyntiä ja aloituksessa kuvailtua normaalia (!) suuhygieniaa. 

En osaa tässä asiassa kuitenkaan mitään kovin hyviä neuvoja antaa. Suosittelisin kilauttamaan neuvolaan tai mieluummin ottamaan asian puheeksi ensimmäisellä käynnillä. Vaihtoehtoisesti ota yhteyttä hammashoitolaasi tai paikkakuntasi hammashoidon keskitettyyn ajanvaraukseen/neuvontaan ja kysäise sieltä neuvoa. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän