Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tupakoimaton kuvittelee olevansa parempi kuin tupakoitsija? Mistä tämä harha syntyy?

Saisinkos nyt? Senkin.
27.02.2019 |

Tuli mieleen että eihän tupakoimaton ole yhtään parempi myöskään autotonta kohtaan, jos hänellä itsellään on auto. Missä vaiheessa jonkin asian tekemättömyys tekee paremmaksi?
Tai miksi lapioimaton ohi kulkeva henkilö kuvittelee itsensä paremmaksi salkkunsa kanssa. Eihän hän edes tee mitään muuta kuin kävele ohitse.
Mistä tälläinen harha syntyy ihmisen pääkoppaan. Juttelin äsken eläkeläistätin kanssa rappukäytävässä ja hän ilmaisi selvästi olevansa parempi kuin yläkerran _EPPO, jonka tupakin haju kantautuu selvästi rappukäytävään. Itse en haistanut mitään ja ei minulla ole _EPPOA vastaan mitään. Mielestäni _EPPO on tällä hetkellä töissä ja hänellä on bussivuoro. Tiedän tämän koska _EPPO on samassa lafkassa töissä.
Samalainen harha on yksityisautoilijoilla. Juttelin huoltamolla erään kuskin kanssa renkaidenvaihdon yhteydessä siitä että hän ei oikein ymmärrä julkisen liikenteen käyttäjiä. No, minähän en kehdannut siihen todeta että olen bussikuski.
Mietin vain mielessäni että taas yksi tuollainen, joka kuvittelee olevansa parempi asiasta, jota ei edes tee..

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan pystynyt ymmärtämään, että miten kapea ajatusmaailma ja tylsä sekä helppo elämä on näillä, jotka jaksavat nähdä vaivaa jonkun toisen paheesta joka koskettaa vain lähinnä häntä henkilökohtaisesti.

Olen nähnyt elämässä paljon raskaita asioita pieneen ikääni (20 v) nähden eikä koskaan tulisi mieleenikään nähdä vaivaa tai tuhlata pientä hetkeäkään miettien ja arvostellen jonkun toisen valintoja jotka eivät minua kosketa. On sitä elämässä oikeitakin murheita ja vaikka en niitä olisi elämääni toivonutkaan, niin toisaalta olen kiitollinen siitä, että pystyn näkemään asiat laajemmin enkä jaksa nähdä vaivaa toisten asioista. Olisi kamalan raskasta murehtia ja nillittää siitä, että joku toinen ihminen tupakoi. On joillakin helppoa... 

Vierailija
42/95 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä te jotka kärsitte naapureistanne: Millaista olisikaan elämä jos pääsisitte eroon tupakoitsijoista. Ja nyt en puhu tupakansavusta.

Keksisivät mitä luultavimmin uuden asian josta valittaa. Näillä jotka valittavat toisten valinnoista ja joiden suurin murhe on naapurin tupakointi, on yleensä ylipäätään paha olla ja he kyllä löytävät aina jonkin asian mistä nähdä vaivaa ja valittaa. Ja aina se valituksen kohde löytyy ihan muusta kuin itsestä. 

Sulta meni pointti kokonaan ohi. Siis unohdetaan nyt se savuasia kokonaan.

Siis jos tupakoitsijat häipyisivät, taloon ei jäisi yhtään häirikköä. Se oli se pointti.

Kerran minulta meni pointtisi ohi, valaisehan minua ja kerro miten tupakoitsijat ovat häiriköitä, noin yleistettynä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä te jotka kärsitte naapureistanne: Millaista olisikaan elämä jos pääsisitte eroon tupakoitsijoista. Ja nyt en puhu tupakansavusta.

Keksisivät mitä luultavimmin uuden asian josta valittaa. Näillä jotka valittavat toisten valinnoista ja joiden suurin murhe on naapurin tupakointi, on yleensä ylipäätään paha olla ja he kyllä löytävät aina jonkin asian mistä nähdä vaivaa ja valittaa. Ja aina se valituksen kohde löytyy ihan muusta kuin itsestä. 

Siis jos tupakoitsijat häipyisivät, taloon ei jäisi yhtään häirikköä. Se oli se pointti.

Tähän! Ei taatusti ole möykkäävää örvelöporukkaa, jossa ei tupakoida.

Vierailija
44/95 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän se tupakka mitään järkevää ole nähnytkään!

Minä havahduin kerran yhden Jumalanpalveluksen jälkeen, kun olin pysäkillä ja tupakoija oli mennyt näyttävästi kauemmas tupakoimaan samalla kun odotti bussia.

Aloin ajattelemaan ilkeästi hänestä.

Silloin Jeesus yritti opettaa minulle että minähän tässä saastutan itseäni sisältä pahemmin kuin bussia odotteleva lähimmäinen.

Ja se että en tupakoi, mutta ajattelen toisesta ilkeästi ja korotan itseäni on kamalampi teko kuin tupakointi on.

Sitähän se on.

Vierailija
45/95 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen entinen naapuri, joka tuli rapussa minulle valittamaan siitä että äitini tupakoi ja kysyi, en kai minäkin. Alkoi latelemaan "toiveita" siitä, miten meidän tulisi elää omassa kodissamme, josta vanhempani ovat maksaneet. Yritti "nätisti" vaatia, että pitäisimme edes ikkunoita parvekkeella kiinni kun tupakoimme. Mietin vain, että kuka on hän sanomaan miten toiset omassa kodissaan elävät kun eivät tee mitään sääntöjen vastaista. Taloyhtiössä tupakointi sallittu.

Kyseisen miehen vaimo valitti kaikkien naapureiden tupakoinnista kovaan ääneen parvekkeella yksinään ja pihassa tuntemattomille mutta päin naamaa aina esitti niin mukavaa, tuttavallista. Pahinta ja ehkä hauskinta oli se, että mies myönsi kuinka itsekin ovat polttaneet mutta eivät enää ja ovat täten hienoja ja parempia ihmisiä nyt. :D

Vierailija
46/95 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakan tuottaminen on myös ekologisesti ja eettisesti kestämätöntä. Tupakasta saa hyvät hinnat, joten kehitysmaissa viljelymaasta mahdollisimman iso osa lohkaistaan tupakanhimoisten itsetuhoisen käytöksen mahdollistavaksi. Samalla maa-alalla ruokittaisiin monta nälkäistä, mutta ei vaan kannata, koska massia ei voi nyhtää köyhältä kantaväestöltä.

Kotimaan ongelmakohtia tupakointiin liittyen onkin jo mainittu. Kokonaisuudessaan tupakoimaton on monella tavalla parempi maailmankansalainen kuin tupakoiva. Tupakointi on itsekästä, tyhmää ja kielii huonosta itsekurista. Edes odottavat äidit eivät saa aina lopetettua sikiön myrkyttämistä. Mikä on mielestäni törkeää lapsen terveyden vaarantamista.

Vierailija
47/95 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen entinen naapuri, joka tuli rapussa minulle valittamaan siitä että äitini tupakoi ja kysyi, en kai minäkin. Alkoi latelemaan "toiveita" siitä, miten meidän tulisi elää omassa kodissamme, josta vanhempani ovat maksaneet. Yritti "nätisti" vaatia, että pitäisimme edes ikkunoita parvekkeella kiinni kun tupakoimme. Mietin vain, että kuka on hän sanomaan miten toiset omassa kodissaan elävät kun eivät tee mitään sääntöjen vastaista. Taloyhtiössä tupakointi sallittu.

Kyseisen miehen vaimo valitti kaikkien naapureiden tupakoinnista kovaan ääneen parvekkeella yksinään ja pihassa tuntemattomille mutta päin naamaa aina esitti niin mukavaa, tuttavallista. Pahinta ja ehkä hauskinta oli se, että mies myönsi kuinka itsekin ovat polttaneet mutta eivät enää ja ovat täten hienoja ja parempia ihmisiä nyt. :D

Se että tupakointi on nykyään yleinen sallittu halveksunnan kohde ja kansallinen sylkykuppi, aiheuttaa vain sen että pahimmat mt-ongelmaiset valittajat pääsevät näkyviin.

Ennenvanhaan nämä samat juorusivat että onko tuo pariskunta edes naimisissa ja äpäräähän he kasvattavat. Tai onko tuo yksin asuva mies kenties miehihinen (gay).

Muistan kyllä lapsuudesta nämä tätit.

Kieltämättä näitä kyttääjiä ja vihaajia kohtaan tuntee paremmuutta. Toisaalta sittenhän minäkin olen samaa likapyykkiä.

Vierailija
48/95 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakan tuottaminen on myös ekologisesti ja eettisesti kestämätöntä. Tupakasta saa hyvät hinnat, joten kehitysmaissa viljelymaasta mahdollisimman iso osa lohkaistaan tupakanhimoisten itsetuhoisen käytöksen mahdollistavaksi. Samalla maa-alalla ruokittaisiin monta nälkäistä, mutta ei vaan kannata, koska massia ei voi nyhtää köyhältä kantaväestöltä.

Kotimaan ongelmakohtia tupakointiin liittyen onkin jo mainittu. Kokonaisuudessaan tupakoimaton on monella tavalla parempi maailmankansalainen kuin tupakoiva. Tupakointi on itsekästä, tyhmää ja kielii huonosta itsekurista. Edes odottavat äidit eivät saa aina lopetettua sikiön myrkyttämistä. Mikä on mielestäni törkeää lapsen terveyden vaarantamista.

Itse tunnen vain äitejä ja tupakoijia jotka ovat lopettaneet tupakoinnin raskaana ollessaan.

Tunnen myös tupakoijia jotka polttavat harvakseltaan kerran kuukaudessa muutaman tai viikonloppuisin.

Tämä ilmiö näyttäisi olevan uusi, koska tupakka on niin kallista.

Minusta sinä selittelet itsellesi vain tuota vihaamista ja paremmuuden tunnettasi.

Sivullisena ja tupakoimattomana täytyy todeta että et ole yhtään heitä parempi ihmisenä.

Vierailija
49/95 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihreä kirjoitti:

Tupakoijat kuormittavat terveydenhuoltojärjestelmää, jonka me tupakoimattomat työssäkäyjät sitten maksamme. Tupakoijat ovat useimmiten työttömiä. Kannustaa taas heräämään aamukuudelta tuonne räntäsateeseen ihan vain jotta pääsee maksaa veroja, jotta tupakoitsijat saavat ne päivittäiset tupakkarahansa. Sitten parin vuoden päästä tupakoijat ryömivät meidän maksamalle terveysasemalle kun "henki ei oikein kulje, ja kurkkuun sattuu."

Siinä taas yksi joka on tietävinään kaiken .Olen polttanut koko ikäni nyt olen 58v.Sairaslomilla olen ollut 3 kertaa elämäni aikana.Siinä sinulle joka maksat kaikkien tupakoitsevien sairaslomat muka.

Kaikille tupakoijille kehittyy ennemmin tai myöhemmin keuhkoahtauma. Olet vasta 58-vuotias ja kyllä ne seuraukset ehtivät sinutkin tavoittaa, jos meinasit porskutella vanhaksi asti. Ylipäätään yksittäisen tapauksen yleistäminen kielii tilastotieteen ymmärryksen puutteesta. Enemmistö tupakoitsijoista sairastuu erinäisiin tauteihin ja verrattaessa tupakoimattomiin ero on niin merkittävä, että ei voi väittää olevan terveyden kannalta se ja sama käryttääkö vai ei.

Vierailija
50/95 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoinnin vaarat ovat ollet tiedossa ja tieto kaikkien saatavilla jo vuosikymmeniä. Tietoa jaetaan koulussa oppilaille jo alaluokilla ja valistus jatkuu aina yläkoulun viimeiseen luokkaan asti. Tupakan vaaroista/ haitoista oleva tieto on tieteellisesti todistettua tutkimustietoa jota tupakkafirmatkaan eivät ole pystyneet todistamaan vääräksi.

Nyt sitten herääkin kysymys, onko mielestäsi ihminen, joka kaiken tämän tiedon jälkeen valitsee tupakoinnin, älykäs? Mielestäni ei. Ensivaikutelmani tupakoivasta ihmisestä ei koskaan ole että onpa tuossa älykäs ihminen vaan nimenomaan päin vastoin. Toiseksi, en ymmärrä miksi kukaan valitsee vapaaehtoisesti että haisee AINA pahalta.

Vierailija
51/95 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MMS85 kirjoitti:

Olen autoton ja täysin raitis ja tupakoimaton ja pidän ap:ta todella säälittävänä kun ei pystynyt vertaamaan suoraan tupakoitsijaa tupakoitsemattomaan ilman lisä hössötystä, koska tietää häviävänsä väittelyn.

Sitpaitsi ihmisillä voi olla sähköautoja ja autolla ajeleminen työpaikan välillä mahdollistaa rahan tienaamisen, kun taas tupakointi ei tuota ikinä mitään muuta kuin ongelmia.

Kamalaa selitystä omalle saastuneisuudelle.

Voit parantua jo tänään. Tee parannus sielullesi jo tänään ja lopeta ilkeät ajatukset muista!

Tupakkateollisuus työllistää valtavasti kehitysmaissa ihmisiä ja jos jokainen tupakoija lopettaisi tupakoinnin, niin se aiheuttaisi kamalasti taloudellista ongelmaa monille perheille ja jopa lapsille, jotka työskentelevät tupakkateollisuudelle.

Nämä lapset eivät ole parhaimmassa mahdollisessa asemassa, mutta ei heillä ole kouluakaan ja mitähän he sitten joutuisivat myymään, kun tupakkateollisuutta ei olisi?

Saastunut sielu on sinulla. Ihanko tosissasi perustelet myös lapsityövoimän ylläpidon olevan hyvä asia? Jos kaikilla olisi tuo asenne Suomessakin suuri osa köyhemmistä lapsista viettäisi aikansa tehtaissa laadukkaan peruskoulun sijaan. Järkyttävää lyhyt katseisuutta.

Vierailija
52/95 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran minulta meni pointtisi ohi, valaisehan minua ja kerro miten tupakoitsijat ovat häiriköitä, noin yleistettynä? 

Yritän vielä rautalangasta:

Monessa kerrostalossa on ongelmana naapurit, jotka meluavat öisin eivätkä noudata sääntöjä.

Jos tupakoitsijat poistettaisiin, kaikki häiriköt poistuisivat. Got it?

Eli savuttoman talon muut edut olisivat paljon suuremmat kuin se savuttomuus.

Vierailija
53/95 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tunnen vain äitejä ja tupakoijia jotka ovat lopettaneet tupakoinnin raskaana ollessaan.

Tunnen myös tupakoijia jotka polttavat harvakseltaan kerran kuukaudessa muutaman tai viikonloppuisin.

Tämä ilmiö näyttäisi olevan uusi, koska tupakka on niin kallista.

Minusta sinä selittelet itsellesi vain tuota vihaamista ja paremmuuden tunnettasi.

Sivullisena ja tupakoimattomana täytyy todeta että et ole yhtään heitä parempi ihmisenä.

Niin selittelenkin, sillä on ihan kohtuutonta, että hyvää viljelysmaata käytetään terveyden vaarantamiseen nälkäisten ruokkimisen sijaan. Vihaan ajatusta maailmasta, jossa rööki rikkaan suupielessä on tärkeämpi kuin vilja köyhän ruokaan. Jos tämä tekee minusta huonon ihmisen, olen mielelläni ja ylpeänä huono ihminen.

Yhden ihmisen tuttavapiiri ei ole riittävä otos raskaanaolevien tupakoinnin arvioimiseen. Neuvolakortissakin asiaa seurataan. Ei sitä siinä olisi, jos kyse olisi harvinaisesta ilmiöstä.

Vierailija
54/95 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihreä kirjoitti:

Tupakoijat kuormittavat terveydenhuoltojärjestelmää, jonka me tupakoimattomat työssäkäyjät sitten maksamme. Tupakoijat ovat useimmiten työttömiä. Kannustaa taas heräämään aamukuudelta tuonne räntäsateeseen ihan vain jotta pääsee maksaa veroja, jotta tupakoitsijat saavat ne päivittäiset tupakkarahansa. Sitten parin vuoden päästä tupakoijat ryömivät meidän maksamalle terveysasemalle kun "henki ei oikein kulje, ja kurkkuun sattuu."

Siinä taas yksi joka on tietävinään kaiken .Olen polttanut koko ikäni nyt olen 58v.Sairaslomilla olen ollut 3 kertaa elämäni aikana.Siinä sinulle joka maksat kaikkien tupakoitsevien sairaslomat muka.

Kaikille tupakoijille kehittyy ennemmin tai myöhemmin keuhkoahtauma. Olet vasta 58-vuotias ja kyllä ne seuraukset ehtivät sinutkin tavoittaa, jos meinasit porskutella vanhaksi asti. Ylipäätään yksittäisen tapauksen yleistäminen kielii tilastotieteen ymmärryksen puutteesta. Enemmistö tupakoitsijoista sairastuu erinäisiin tauteihin ja verrattaessa tupakoimattomiin ero on niin merkittävä, että ei voi väittää olevan terveyden kannalta se ja sama käryttääkö vai ei.

Vaikka menit vähän ohi aiheen niin pitää kuitenkin muistuttaa että hän on kuitekin yhtä hyvä ihmisenä kuin sinä olet. Et ole häntä parempi vaikka et tupakoi :)

Vierailija
55/95 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MMS85 kirjoitti:

Olen autoton ja täysin raitis ja tupakoimaton ja pidän ap:ta todella säälittävänä kun ei pystynyt vertaamaan suoraan tupakoitsijaa tupakoitsemattomaan ilman lisä hössötystä, koska tietää häviävänsä väittelyn.

Sitpaitsi ihmisillä voi olla sähköautoja ja autolla ajeleminen työpaikan välillä mahdollistaa rahan tienaamisen, kun taas tupakointi ei tuota ikinä mitään muuta kuin ongelmia.

Kamalaa selitystä omalle saastuneisuudelle.

Voit parantua jo tänään. Tee parannus sielullesi jo tänään ja lopeta ilkeät ajatukset muista!

Tupakkateollisuus työllistää valtavasti kehitysmaissa ihmisiä ja jos jokainen tupakoija lopettaisi tupakoinnin, niin se aiheuttaisi kamalasti taloudellista ongelmaa monille perheille ja jopa lapsille, jotka työskentelevät tupakkateollisuudelle.

Nämä lapset eivät ole parhaimmassa mahdollisessa asemassa, mutta ei heillä ole kouluakaan ja mitähän he sitten joutuisivat myymään, kun tupakkateollisuutta ei olisi?

Jospa pääsisivät sitten sinne kouluun...

Vierailija
56/95 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea koulutuskaan ei takaa älykkyyttä. Tai ehkä kyseessä on mielenterveysongelmat ja liiallinen halu ottaa riskejä jos alkaa polttamaan? Tunnen patologin, joka juo ja tupakoi! Juodessa tupakoi. Raskas työ ja typerät tavat! Älykkyys riitti sentään hyväpalkkaisen työn saavuttamiseen.

Vierailija
57/95 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tärkeämpää savuton talo kuin hiljaiset naapurit. Elän terveellisesti ja nukun yöni hyvin.

Vierailija
58/95 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakoinnin vaarat ovat ollet tiedossa ja tieto kaikkien saatavilla jo vuosikymmeniä. Tietoa jaetaan koulussa oppilaille jo alaluokilla ja valistus jatkuu aina yläkoulun viimeiseen luokkaan asti. Tupakan vaaroista/ haitoista oleva tieto on tieteellisesti todistettua tutkimustietoa jota tupakkafirmatkaan eivät ole pystyneet todistamaan vääräksi.

Nyt sitten herääkin kysymys, onko mielestäsi ihminen, joka kaiken tämän tiedon jälkeen valitsee tupakoinnin, älykäs? Mielestäni ei. Ensivaikutelmani tupakoivasta ihmisestä ei koskaan ole että onpa tuossa älykäs ihminen vaan nimenomaan päin vastoin. Toiseksi, en ymmärrä miksi kukaan valitsee vapaaehtoisesti että haisee AINA pahalta.

Ensivaikutelmiin nojaaminen ei ole kovin älykästä myöskään.

Lisäksi tupakointi aloitetaan yleensä jo teini-iässä, jolloin harvan ajattelu ymmärtää syvällisellä tasolla tekojen pitkäaikaisia seurauksia. Nikotiiniriippuvuus on tämän jälkeen ikuinen seuralainen. Olen nykyään lopettanut, mutta olisihan tuo helpompaa päteä, jos ei 14-vuotiaana olisi edes aloittanut.

Vierailija
59/95 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti kirjoittaa, että keskimääräistä todennäköisesti älykkäämpi  ei ole aina viisas ja mieleltään terve,  siitä todistaa jo tupakanpoltto. Patologi näkee työssään obduktiopöydällään tupakoijien keuhkoja ja alkoholistien maksoja ja menee sen jälkeen baariin uhmaamaan kuolemaansa!

Vierailija
60/95 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuno-eno kirjoitti:

Katselepa vuosikymmeniä tupakoiden ruumiinavauskuvia. Tai käy sairaalassa tarkkailemassa keuhkoahtaumapotilaita. Molemmissa tapaamisissa pääset sanomaan, että siinäpä on hyvälaatuisia ihmisiä.

Eiköhän kaikki vuosikymmeniä eläneet ruumiit ole aika käytettyjä ja sen näköisiä? Pitäisikö tässä nyt vielä huolestua siitäkin, miltä näyttää ruumiinavaajan mielestä? Jotenkin pitäisin paljon surullisempana sitä, että ihan käyttämätön ruumis olisi siinä avauspöydällä, nättinä ja koskemattomana ilman mitään elämän jälkiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi