Miksi tupakoimaton kuvittelee olevansa parempi kuin tupakoitsija? Mistä tämä harha syntyy?
Tuli mieleen että eihän tupakoimaton ole yhtään parempi myöskään autotonta kohtaan, jos hänellä itsellään on auto. Missä vaiheessa jonkin asian tekemättömyys tekee paremmaksi?
Tai miksi lapioimaton ohi kulkeva henkilö kuvittelee itsensä paremmaksi salkkunsa kanssa. Eihän hän edes tee mitään muuta kuin kävele ohitse.
Mistä tälläinen harha syntyy ihmisen pääkoppaan. Juttelin äsken eläkeläistätin kanssa rappukäytävässä ja hän ilmaisi selvästi olevansa parempi kuin yläkerran _EPPO, jonka tupakin haju kantautuu selvästi rappukäytävään. Itse en haistanut mitään ja ei minulla ole _EPPOA vastaan mitään. Mielestäni _EPPO on tällä hetkellä töissä ja hänellä on bussivuoro. Tiedän tämän koska _EPPO on samassa lafkassa töissä.
Samalainen harha on yksityisautoilijoilla. Juttelin huoltamolla erään kuskin kanssa renkaidenvaihdon yhteydessä siitä että hän ei oikein ymmärrä julkisen liikenteen käyttäjiä. No, minähän en kehdannut siihen todeta että olen bussikuski.
Mietin vain mielessäni että taas yksi tuollainen, joka kuvittelee olevansa parempi asiasta, jota ei edes tee..
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
No muista en tiedä, mutta tupakoijilla on heikko kunto, alttius taudeille, ovat usein välinpitämättömiä savutellessaan muita ihmisiä kaiken lisäksi ovat vielö henkisesti niin heikkoja etteivät pääse tupakasta irti, jos nyt ylipäätään haluavat lopettaa. En pidä huonompina ihmisinä, vaikka kyllähän he sitä ovat, tupakoimattomiin verrattuna.
Myös tupakoidessani juoksin puolimaratoneja, enkä ollut koskaan sairaana (no joke). Lopetin kuitenkin kun tuntui siltä. Toki nikotiiniriippuvuus on pirullinen, mutta ennen kaikkea pidän tupakoinnista! Nyt en monestakaan syystä sitä tee, mutta kerrotko vielä, miten olen muuten parantunut ihmisenä lopettamisen vuoksi?
Itse taas pidän yhden ominaisuuden perusteella muista yleistyksiä tekeviä ihmisiä hieman yksinkertaisina, tämä on minun älyllinen heikkouteni.
Kaikki tupakoitsijat eivät ole paskiaisia mutta tupakoimaton paskiainen on harvinaisuus. Esim. vangeista tupakoi 95%, mielisairaalan potilaista 80%.
Miettikääpä te jotka kärsitte naapureistanne: Millaista olisikaan elämä jos pääsisitte eroon tupakoitsijoista. Ja nyt en puhu tupakansavusta.
Tupakkavero kattaa noin kolmanneksen terveydenhuollolle aiheutuvista kustannuksista. Lisäksi tulevat töistä pinnaaminen, siivous, rakennusten pilaantuminen...
Vihreä kirjoitti:
Tupakoijat kuormittavat terveydenhuoltojärjestelmää, jonka me tupakoimattomat työssäkäyjät sitten maksamme. Tupakoijat ovat useimmiten työttömiä. Kannustaa taas heräämään aamukuudelta tuonne räntäsateeseen ihan vain jotta pääsee maksaa veroja, jotta tupakoitsijat saavat ne päivittäiset tupakkarahansa. Sitten parin vuoden päästä tupakoijat ryömivät meidän maksamalle terveysasemalle kun "henki ei oikein kulje, ja kurkkuun sattuu."
Hauskinta on se, että usein juuri tällaista arvostelua kuulee niiden suusta, joilla itselläänkin on epäterveellisiä elämäntapoja, esimerkiksi huono ruokavalio. Kyllä sekin kuormittaa pidemmällä ajalla terveydenhuoltojärjestelmää. Älä luule itsestäsi liikoja, et ole täydellinen sinäkään.
Vierailija kirjoitti:
Koska henkilö, joka tietää tupakoinnin haitat itselle, mutta myös sivullisille, ei vaikuta kovin fiksulta.
Varsinkin kun tupakoinnin hyödyt ovat, niin, mitkä ovat tupakoinnin hyödyt?
Tarkennus:
Koska henkilö, joka tietää tupakoinnin haitat itselle, mutta myös sivullisille, ja siitä huolimatta tupakoi, ei vaikuta kovin fiksulta.
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä te jotka kärsitte naapureistanne: Millaista olisikaan elämä jos pääsisitte eroon tupakoitsijoista. Ja nyt en puhu tupakansavusta.
Keksisivät mitä luultavimmin uuden asian josta valittaa. Näillä jotka valittavat toisten valinnoista ja joiden suurin murhe on naapurin tupakointi, on yleensä ylipäätään paha olla ja he kyllä löytävät aina jonkin asian mistä nähdä vaivaa ja valittaa. Ja aina se valituksen kohde löytyy ihan muusta kuin itsestä.
Vihaajat vihaa kirjoitti:
Täytyyhän sille omalle huonommuuden tunteelle ja vihalle löytyä maalitaulu.
Sitähän se on.
Tämän asian kun sisäistää niin alkaa oma henkinen parantuminen.
En ole yhtään muita parempi ihmisenä ja ihmisyys on jatkuva elävä prosessi, jatkuvaa tietoista oikeaa asennoitumista.
Se sisäinen filtteri kyllä kerää sisäistä tervaa ja likaa.
Ei ole pakko ajatella muista ilkeästi.
Tärkeintä olisi tajuta että ei ole sisäinen henkinen tupakoija. Itsen saastutus on kaikista kamalinta ja se että kuvittelee että tämä on nyt sitä paremmuutta, kun en tee kuten tuo tekee.
Jatkuva ajatustyö oikeaan on työtä.
Ajattelua ei voi sammuttaa, mutta ajatuksia voi ohjailla ja itseään pitää nuhdella, jos toisesta ajattelee pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska henkilö, joka tietää tupakoinnin haitat itselle, mutta myös sivullisille, ei vaikuta kovin fiksulta.
Tarkennus:
Koska henkilö, joka tietää tupakoinnin haitat itselle, mutta myös sivullisille, ja siitä huolimatta tupakoi, ei vaikuta kovin fiksulta.
Miksi minun pitäisi välittää siitä, miten minun tupakointini ohikulkiessa ehkä vaikuttaa sinuun, kun et sinäkään välitä minusta tai minun terveydestäni tippaakaan? Ihmiset nyt vain ovat itsekkäitä ja tekevät valintansa ennen kaikkea itseään ja rakkaimpiaan ajatellen. Et sinäkään taatusti välitä mitä sille kadulla vastaan tulevalle sattuu etkä tee valintoja elämässäsi tuntemattomia ajatellen. Myönnä se.
Vierailija kirjoitti:
Autoton = käyttää julkisista liikennettä, kävelee, pyöräilee, kimppakyydit yms. Kuorrutaa vähemmän luontoa. Voi myös todennäköisesti paremmin koska liikkuu autoilijan edestä. On siis parempi.
Tupakoitsija = Tuhoaa omaa kehoaan ja samalla muidenkin. Voi myös tärvellä toisten omaisuutta ja luontoa koska tupakin haju tarttuu ja moni heittää natsat maahan. Tupakoimaton ei tee näin. On siis kaikin puolin parempi ihminen.
"Tupakin haju tarttuu" voi kamala, on siinäkin sinulla murheet! :D Juuri tällaisia valtaosa toisten tupakoinnista valittavat ihmiset ovat; heillä on pieni maailma ja pienet murheet jolloin on oikeasti aikaa nähdä vaivaa ja murehtia sitä, että joku kanssaihminen tupakoi. Ja tuo "kaikin puolin parempi ihminen" on huono argumentti, sillä en usko yhdenkään tupakoimattoman olevan täydellinen itsekään, se "vika" vain on jossain muualla. Ja toisaalta taas se joka tupakoi, voi muilla osa-alueilla olla mahtava ihminen joka tekee paljon hyvää. Siinähän se juuri onkin; yksi asia ei määrittele koko ihmistä, meitä on mätiä yksilöitä joka ihmisryhmässä.
No eihän se tupakka mitään järkevää ole nähnytkään!
Vierailija kirjoitti:
Mielihaluni ovat tasapainossa ilman päihteitä. Tupakka on päihde. Tupakka haisee pahalle. Tupakoija vanhenee nopeammin. Tupakointi on epäterveellistä. Tupakointi heikentää maku- ja hajuaisteja. Koska olen järkevä ihminen, en edes kokeile niin typerää ainetta kuin tupakka on. Tupakka aiheuttaa riippuvuutta ja jopa tunteen, että ei saa hengitettyä, jos ei sytytä uutta tupakkaa. Aivan niinkuin alkoholisti tarvitsee krapularyyppynsä! Tukehtumisen tunne on valheellinen, sillä juuri nuo oireet kertovat tupakoinnin vaarallisuudesta, muutosta on jo tapahtunut hengitysteissä ja silti tupakoijan mielestä on vaikeaa lopettaa polttaminen! Rahan turha kuluminen on pienin paha tupakoinnissa, mutta olen myös paljon varakkaampi kuin tupakoijat. Voin tehdä säästyneillä rahoilla vaikka ulkomaanmatkoja!
Juuri tälläistä ylemmyyden julistusta halusinkin nähdä. Puettuna selittelyyn ja neutraaliuteen.
Kiitos tästä viestistä. Oikein hieno esimerkki selittelyä vihalle ja itsensä korottamiselle :)
Sinun pitää tehdä muutos paremmaksi ihmiseksi jo tänään ;)
Vihreä kirjoitti:
Tupakoijat kuormittavat terveydenhuoltojärjestelmää, jonka me tupakoimattomat työssäkäyjät sitten maksamme. Tupakoijat ovat useimmiten työttömiä. Kannustaa taas heräämään aamukuudelta tuonne räntäsateeseen ihan vain jotta pääsee maksaa veroja, jotta tupakoitsijat saavat ne päivittäiset tupakkarahansa. Sitten parin vuoden päästä tupakoijat ryömivät meidän maksamalle terveysasemalle kun "henki ei oikein kulje, ja kurkkuun sattuu."
Siinä taas yksi joka on tietävinään kaiken .Olen polttanut koko ikäni nyt olen 58v.Sairaslomilla olen ollut 3 kertaa elämäni aikana.Siinä sinulle joka maksat kaikkien tupakoitsevien sairaslomat muka.
Olen autoton ja täysin raitis ja tupakoimaton ja pidän ap:ta todella säälittävänä kun ei pystynyt vertaamaan suoraan tupakoitsijaa tupakoitsemattomaan ilman lisä hössötystä, koska tietää häviävänsä väittelyn.
Sitpaitsi ihmisillä voi olla sähköautoja ja autolla ajeleminen työpaikan välillä mahdollistaa rahan tienaamisen, kun taas tupakointi ei tuota ikinä mitään muuta kuin ongelmia.
Uuno-eno kirjoitti:
Katselepa vuosikymmeniä tupakoiden ruumiinavauskuvia. Tai käy sairaalassa tarkkailemassa keuhkoahtaumapotilaita. Molemmissa tapaamisissa pääset sanomaan, että siinäpä on hyvälaatuisia ihmisiä.
Todellako tuomitset ihmiset hyvä- ja huonolaatuisiksi tuolla perusteella..? Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksisivät mitä luultavimmin uuden asian josta valittaa. Näillä jotka valittavat toisten valinnoista ja joiden suurin murhe on naapurin tupakointi, on yleensä ylipäätään paha olla ja he kyllä löytävät aina jonkin asian mistä nähdä vaivaa ja valittaa. Ja aina se valituksen kohde löytyy ihan muusta kuin itsestä.
Sulta meni pointti kokonaan ohi. Siis unohdetaan nyt se savuasia kokonaan.
Siis jos tupakoitsijat häipyisivät, taloon ei jäisi yhtään häirikköä. Se oli se pointti.
Koska tupakoitsija joka tietää tupakoinnin riskit mutta jatkaa itsensä tappamista ei ole yhtä älykäs kuin ihminen joka ei polta. Tässä yhteiskunnassa älykäs ihminen nähdään usein parempana kuin vähemmän älykäs ihminen kun muut ominaisuudet jätetään huomioimatta.
Jaah, huonoa itsetuntoua omaavat työssäkäyvät lyttäävät työttömiä ja köyhiä monessa ketjussa. Mikä heistä tekee muka paremman?
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyys ei ole synonyymi huonolle.
Mielestäni nyt vain selittelet tänne tuota asennevammaasi :)
Tärkeintä on että ymmärrät miten mätä ajattelusi on ja sitten alat parantamaan itseäsi aina kun mietit että tuo ihminen on huono. Se että käytät sanaa fiksu ei ole fiksua.
Aika rohkeaa sanoa yhden ominaisuuden perusteella toisen olevan "kaikin puolin" parempi! Väittäisin, että muuten ekologinen ja ajattelevainen tupakoitsija ei ole yhtään huonompi kuin läpeensä itsekeskeinen ja kerskakuluttava tupakoitsematon henkilö.
Jos et näe ajatuskulkusi ongelmaa tämänkään jälkeen, ainakin mielikuvituksesi ja loogisen päättelyn taidot kaipaavat vielä kehittämistä.