Kerätään tähän ketjuun TYÖPAIKKOJEN STEREOTYYPPISIÄ HAHMOJA! Minä aloitan:
Juorukello - laulaa kaikkien kuulumiset ja tietää työpaikan sosiaalisen elämän kaikki käänteet Työmatkapyöräilijä - jauhaa kahvitauot pyöräilyn hienouksista ja jakaa neuvojaan muille Eväslehteilijä - linnoittautuu taukohuoneen nurkkaan eväsboksinsa ja sanomalehden taakse, jottei kukaan vain ottaisi kontaktia
Kommentit (2210)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paremmaksi Pistäjä. Jos on menossa viikoksi Espanjaan, hän kertoo menevänsä kuukaudeksi Kiinaan. Jos kertoo veljentyttönsä päässeen ammattikorkeaan, hänen sisarenpoikansa onkin päässyt lääketieteelliseen parhailla arvosanoilla. Jos kertoo nähneensä teatterissa kivan näytelmän, hän kertoo nähneensä siitä paljon, PALJON paremman version Broadwaylla jo pari vuotta sitten...
Ja jos kerrot saaneesi lapsenlapsen, hänellä on niitäkin jo kymmenen.
Ja lause alkaa aina: "Eihän tuossa vielä mitään, mutta kun MINÄ/MINULLE/MINUN...."
En jaksa enää käydä kahvihuoneessa tämän ihmisen takia. Ihan tosi raskas tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Tietäjä. Tietää asian kuin asian paremmin kuin sen alan ammattilainen, eli paremmin kuin automekaanikko, lääkäri, opettaja, valmentaja, psykologi jne. Jakaa auliisti neuvojaan vaikkei kukaan kysy.
Näihin kaikkien alojen maistereihin on tullut törmättyä liian usein
Vierailija kirjoitti:
Joo, joo -johtaja. Ei omia mielipiteitä. Olevinaan pohdiskelija, vaikka kaikki tietää, että haluaa viettää aikaa omassa kuplassaan ja välttelee ikäviä tehtäviä viimeiseen saakka. Varoo suututtuamasta ketään jopa siinämäärin, että saa alaiset tuskastumaan saamattomuuteensa. Päässyt kuin varkain omaan asemamaans, jota suojelee kaikin keinoin. Olemukseltaan veltto ja myötäilijä, mutta mitään ei tapahdu. Sopisi paremmin poliitikoksi. Näihin törmännyt usein elämäni aikana.
Meillä joo joo -johtaja on toimitusjohtaja. Kuten arvata saattaa, firman eläkkeelle jääneen perustajan poika.
Suoraan koulusta pomoksi -tyyppi. Hän kävi ensin lukion, sitten amk:n, on kympin oppilas, tulee suoraan koulusta 21-vuotiaana esimiespaikalle osittain isi/äiti -suhteiden kautta, ja luulee tietävänsä kyseisestä alasta kaiken paremmin (koska opiskelu ja korkeakoulu) kuin sitä itse työtä vuosikaudet tehneet työntekijät. Ei likaa käsiään. Miten se vanha sanonta menikään... "ensin pitää oppia olemaan airoissa, vasta sitten voit olla ruorissa".
Pätemisen tarve/toisten nolaaja -tyyppi. On varmaan tullut jo mainituksi väkisinkin, näitä nimittäin riittää. Käsittelen nyt miespuolisena. Omaa kaksinaamaisia ja itsekkäitä piirteitä, on ehkä muuten ok työkaveri kun tehdään kahdestaan, mutta kun esimies (tai kauniita naisia) on paikalla, niin normaalia ääntään kovempaan ääneen nostaa itseään jalustalle toisten kustannuksella. On olevinaan jotain. Porukassa tehdystä työstä tämä tyyppi sanoo "minä tein". Siviilissä tämän tyypin elämä ja menonsa ovat tärkeämpiä kuin muiden, pitää muiden elämää merkityksettömämpänä kuin omaansa.
Otetaan naisten puoleltakin yksi. Se olevinaan rohkea, kovaääninen, 40-50v nainen. Lyhyet hiukset, kopisevat kengät, kaikki tietää tyypin. Peittelee epävarmuuttaan kovaäänisyydellä ja kertomalla aina, kuinka hän on niin räiskyvän räväkkä persoona ja kuinka suunnilleen kaikki muut on niin hiljaisia ujoja arkoja ressukoita, että eihän niistä mihinkään ole, ja niin edelleen. Tekee tätä oikein mahdollisimman veemäisen k-päisesti. Tositositilanteessa kuitenkin tämä nainen olisi todennäköisesti itse se, joka ensimmäisenä pissii alleen.
Tarkoituksella kirjoitin tyypeistä jotka itseäni tavalla tai toisella ärsyttää, joten pliis ei itkuja negatiivisuudesta/katkeruudesta jne. Positiivistakin löytyy paljon!
Vierailija kirjoitti:
Rikkaasta perheestä oleva- yleensä harmiton (nuori) tyyppi, joka ei käy töissä rahan takia. Matkustaa useasti vuodessa, ajaa tulotasoon nähden kalliilla autolla ja asuu omistusasunnossa hyvällä alueella, omistaa useita kalliita laukkuja tms. Tietää yllättävän paljon yhteiskunnallisista asioista. Yleensä rikkaasta perheestä tai rikas mies.
Tämä. Eli hedonisti-Heikki. On töissä kesäloma-ajan ja lomailee talvella tai silloin kun töissä olisi kaikkein kiireisin aika. Saattaa otta pari kuukautta vapaata ja lähteä hiihtopummiksi Itävaltaan tai Indonesiaan surffaamaan. Kun lomat ja palkattomat on käytetty tai eivät riitä niin saattaa ottaa vuoden tai kaksi opintovapaata ja opiskella jotain oman työn kannalta täysin hyödytöntä, kunhan se vaan ei vaadi osallistumista luennoille tms.
Rajatiedon huuhailija: pulleahko boheemi jolla meikit räikeästi vinksallaan, on hyvän energian prototyyppi olevinaan mutta piilokettuilee ja lotaisee sinua "karmalla" tai muulla magialla. Hän uskoo horoskooppeihin ja luokittelee ihmiset sen mukaan. Hän tuntee rajatiedon paremmin kuin kukaan ja seurustelee henkien kanssa , joita on usea mukanaankin. huh! Näkee muka suoraan ihmisestä mikä on ja julistaa sen vielä muille.
Vierailija kirjoitti:
Rajatiedon huuhailija: pulleahko boheemi jolla meikit räikeästi vinksallaan, on hyvän energian prototyyppi olevinaan mutta piilokettuilee ja lotaisee sinua "karmalla" tai muulla magialla. Hän uskoo horoskooppeihin ja luokittelee ihmiset sen mukaan. Hän tuntee rajatiedon paremmin kuin kukaan ja seurustelee henkien kanssa , joita on usea mukanaankin. huh! Näkee muka suoraan ihmisestä mikä on ja julistaa sen vielä muille.
Pukeutuu aina johonkin afrikkalaistyyliseen kaapuun tms.
Kyl mä osaan -tyyppi. Jonkin aikaa talossa ollut, joka ei vielä osaa tai muista, mutta luulee osaavansa. Tekee usein virheitä eikä ota opikseen, suutahtaa kun yritetään neuvoa. Haluaisi edetä yksinkertaisista tehtävistä pidempään olleiden tehtäviin, ja jos on joskus tuurannut näissä, loukkaantuu kun joutuu palaamaan omiin tehtäviinsä.
Jeesuskihertäjä, jonka voi tavata lääkäristä, siivoojaan. Jeesus pelastaa kaikesta ja vilkuilee kaikkia kaiken aikaa. Rukoilee ennen ateriaa ja hymyilee maireasti. Harmiton mutta rasittava Pollyanna. Yleensä raskaita traumoja takana mutta ei aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pukeutuu aina johonkin afrikkalaistyyliseen kaapuun tms.
Kyllä ja rihkamat kilisten paarustaa seuraavaa kohdetta kohti, ei ikinä kiire minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan tyypin. "Siis miten sun tyttös on voinu päästä jonnekin poliisikouluun, kun se on Vaaka, siis eihän se oo niille sopiva ala lainkaan!" "Tiättekste, must tuntuu että tota Maritaa vaivaa sen entiset elämät tai jotain, siis se on ollu jotenkin niin poissaoleva viimeset kaks päivää." "Mä kyl oon tosi kiitollinen siitä, että mulle on annettu tää energioiden näkemisen lahja, mut tiättekö se on kumminki tosi raskasta, kun kaikki on jotenki niin kauheen negatiivisii!" O sancta simplicitas ja anna mun kaikki kestää.
Vierailija kirjoitti:
Kyl mä osaan -tyyppi. Jonkin aikaa talossa ollut, joka ei vielä osaa tai muista, mutta luulee osaavansa. Tekee usein virheitä eikä ota opikseen, suutahtaa kun yritetään neuvoa. Haluaisi edetä yksinkertaisista tehtävistä pidempään olleiden tehtäviin, ja jos on joskus tuurannut näissä, loukkaantuu kun joutuu palaamaan omiin tehtäviinsä.
Minä olin nuorempana juuri tällainen, nykyäänkin saan välillä kamppailla Kyl mä osaan -syndrooman kanssa mutta olen onneksi oppinut näkemään asioita koko työnkuvan sujumisen kannalta ja hillitsemään itseäni. Vaikeaa se silti toisinaan on, koska olen peruspersoonallisuudeltani toimelias, eteenpäin pyrkivä ja vaihtelunhaluinen.
Sorateitten mies.
tyyli amistyyliä yhä, auto tärkeä, tuttavapiiri huoltamon kahviloissa, hoitaa ihmissuteet koneista puhumalla heidän kanssaan, ei puhu tunteista, räkätysnauraja, tai tosikko viimosen päälle. Tekee mitä pyydetään ei tippaakaan ylitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan tyypin. "Siis miten sun tyttös on voinu päästä jonnekin poliisikouluun, kun se on Vaaka, siis eihän se oo niille sopiva ala lainkaan!" "Tiättekste, must tuntuu että tota Maritaa vaivaa sen entiset elämät tai jotain, siis se on ollu jotenkin niin poissaoleva viimeset kaks päivää." "Mä kyl oon tosi kiitollinen siitä, että mulle on annettu tää energioiden näkemisen lahja, mut tiättekö se on kumminki tosi raskasta, kun kaikki on jotenki niin kauheen negatiivisii!" O sancta simplicitas ja anna mun kaikki kestää.
Tämä tyyppi käyttää valtaa tuolla luomallaan oikopolulla henkien maailmaan, se tekee hänestä pelottavankin. Yleensä kuitenkin siedettävissä, kun suhtautuu neutraalisti. Ja taatusti omaa sotkuisen tukan joka ylipitkä.
Noitapiiriläinen:
Musta tukka viivasuora, keskelläpäätä jakaus. Läväreitä. Uskoo suomen mytologiaan ja esiintyy "vahvana" naisena tai miehenä. Kyselee: vittuileksä mulle? Mustavalkoinen maailmankuva, puhumattakaan ihmiskuvasta. Tykkää susta tai ei ja ilmaisee molemmat suoraan. Istuu suorassa ja järkähtämättä, ääni kalsean älyllistävä vailla lämpöä. Työpaikan yläpuolella olija, jota ei liikuta kukaan eikä mikään.
Stereotyyppi. Viihtyy itsekseen kuulokkeet korvilla. Hätkähtää, kun jonkun pitää koputtaa olkapäälle kysyäkseen jotain työhön liittyvää. Kiertää kesäisin kaikki mahdolliset festarit Roskildesta Ruisrockiin ja tekee viikot tuplavuoroja päästäkseen taas viikonloppuna festareille. Muistelee kahvihuoneessa kuinka Eddie Vedder purskahti Roskilden lavalla itkuun, kun hänelle selvisi että yleisömassassa lavan edessä oli puristunut ihmisiä kuoliaaksi. Harmittelee Rusirockissa missaamaansa Wigwamin keikkaa, koska jumahti kaljaterassille. On harmiton tyyppi eikä yleensä ota kantaa mihinkään, ellei se liity musiikkiin.
Keittiöpsykologi. Ei sellaista työkaveria ole, jolle hän ei ole jotain diagnoosia keksinyt. Iloisella Ilonalla on krooninen maniavaihe, vetäytyvämpi Vesa on autisti eristäytyvällä persoonallisuushäiriöllä, bussilla töihin -Börje ei voi ajaa autoa, koska on hahmotushäiriöinen epileptikko ja Elina Esiintymistaitoinen ei voi olla mikään muu kuin narsisti. Keittiöpsykologilta puuttuu täysin kyky itsereflektioon ja hän on omasta mielestään vain huolissaan työkavereistaan. Keittiöpsykologit viihtyvät parhaiten keskenään (koska kukaan muu ei heidän seurassaan viihdy), tosin Juorukellot tykkäävät myös hakeutua heidän läheisyyteensä mehevien paljastusten toivossa.
Kakkaaja, rapamaha tai sontija: käy heti aamupuhteikseen sontimassa pytyn rapakuntoon. Ei käytä vessaharjaa tai pideetä putsatakseen porsliinin (siivooja hoitaa!). Ruokavalionsa on sellainen, että sonnan koostumus on kuin liimaa, joka tarraa kiinni pyttyyn. Sontijan jälkeen ei voi samassa vessassa käydä kahteen tuntiin, koska tämän suolessa mädäntynyt ruoka (yleensä liha - paljon li-haa) haisee ulostullessaan käsittämättömän kuvottavalta.
Itse täydellisyys. Toimii ainakin näennäisesti virheettömästi. Pitää itseään muita parempana. Kertoo kahvitunnilla muka vaatimattomasti uusimmista omista ja täydellisten perheenjäsentensä saavutuksista. Käyttää paljon aikaa muiden arvosteluun.[/quote
Itse täydellisyys on oikeasti huonoitsetuntoinen, kateus pulpahtelee muutenkin kuin toisten arvosteluna selän takana ja itsekehuna, yrittää mitätöidä kadehtimiaan ihmisiä mitöimällä asioita joista nämä pitävät, joskus ovat niin läpinäkyviä tässä että ihan nolottaa itseäkin.
VIHAAJA: Usein kollegoilleen mukava tapaus, mutta kenellekkään ei jää epäselväksi Vihaajan mielipiteet työttömistä, ma ahan muuttajista, poliitiikoista jne. Vihaaja pukeutuu rennosti huppariin ja on koristeltu tatuoinneilla. Vihaajia on myös seksuaalivähemmistöissä.